Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Ane Ørtvig
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 3y BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen -grundlæggende
Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 9-21
De gode, de onde og de grusomme-kompendie, DMU, 2000 -uddrag
Øvelser:
Æg og osmose
Mikroskopi af eukaryote celler
Afleveringer:
Æg og osmose
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Prokaryoters opbygning og vækst -herunder bakterier
Eukaryoters opbygning -herunder plante- og dyreceller
Membrantransport
Osmose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution og økosystemer
Læsestof: Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 23-28, 222-227, 230-232
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al.., 2005; s. 126-127, 136-138
Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg&t=357s
https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8
https://www.youtube.com/watch?v=0SCjhI86grU&t=295s
Øvelser:
Naturlig selektion
Bestemmelse af vandkvaliteten i Gentofte sø (Vandkvalitet i søen, pdf)
Teoretisk øvelse, Fylogenetisk træ: https://fylogeni-tool.dk/#/
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hvad er et økosystem -hvilke faktorer indgår
Samspillet mellem arter
Samspillet mellem arter og det omkringliggende miljø
Konkurrence
Fødekæder
Begrænsende faktorer
Fotosyntese
Respiration
Energistrømme
Kulstofkredsløbet (C-kredsløbet)
Søen som økosystem
Artsdannelse, arters slægtskab(fylogeni) og taksonomi.
Genetisk variation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fight the bite
Forløb udarbejdet af LIFE Fonden: Fight the Bite
LInk: https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
Fysioloigbogen -den levende krop: s. 119-121
Øvelser:
Se effekt af forskellig 'slangegift' på blod
ELISA-test: Finde specifikke antistoffer mod forskellige gifte
Afprøvning af LFA (lateral flow assay) som et forbedret diagnoseværktøj
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Slangebid: Hvor stort er problemet?
Slangegiftes forskellige virkningsmekanismer
Traditionel diagnosticering af slangebid
Testmetoder
ELISA-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mikroorganismer
Læsestof:
Mikrobiologibogen, Lone Als Egebo, Uddrag
Afleveringer:
Bakteriekimfald
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Bakteriers opbygning
Mikroorganismers vækst
Vækstfaktorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftlighed
Udarbejdelse af 'Hvordan griber man en skriftlig eksamensopgave an -guide'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Økologi del II:Havet og klima -projekt m. Havhaver
Bygger op viden fra Biodiversitets-forløbet og individuelt arbejde.
Ekskursion til Skovshoved Havn
Produkt: Oplæg ved Klimahandledagen d. 25. april på Gentofte Rådhus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Rusmidler -optakt til SR5
Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; 17-26
Rusmidlernes biologi, Henrik Rindom: s. 11-12, 22-24
Artikler:
Links:
Nerveimpuls: https://www.youtube.com/watch?v=b2ctEsGEpe0
Øvelser:
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
GMO
Genetikbogen B+A, Lone Als Egebo: s. 89-100
Film: CRISPR -vi fikser dine gener (via CFU)
Øvelser: pGLO – bakterietransformation
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for:
Transgene organismer -mikroorganismer og planter
-Rekombination, transformation og selektion
GMO
CRISPR-metoden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Matematik i biologi
Arbejdet med:
Matematik i Biologi A.pdf
og
Deskriptiv statistik i Biologi A hæfte_0.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Rep
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265445494",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265445494",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265445494"
}