Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Ane Ørtvig
Hold 2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 3y BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen -grundlæggende
Titel 2 Fordøjelse og optagelse
Titel 3 Blodkredsløbet
Titel 4 Sexologi
Titel 5 Genetik
Titel 6 Evolution og økosystemer
Titel 7 Neurofysiologi
Titel 8 Kroppen i bevægelse
Titel 9 Hvordan holder kroppen dig rask?
Titel 10 Fight the bite
Titel 11 Mikroorganismer
Titel 12 Skriftlighed
Titel 13 Enzymer fra ekstremofile bakterier
Titel 14 Genetiske analysemetoder
Titel 15 Hvad er biodiversitet?
Titel 16 Ølbrygning BI/Ke
Titel 17 Økologi del II:Havet og klima -projekt m. Havhaver
Titel 18 Skoven som økosystem + populationsbiologi
Titel 19 Miljøgifte i økosystemet - økotoksikologi
Titel 20 (In)Fertilitet
Titel 21 Genregulering og kræft
Titel 22 Rusmidler -optakt til SR5
Titel 23 Infektioner og bekæmpelse
Titel 24 GMO
Titel 25 Evolution og slægtskab
Titel 26 Doping
Titel 27 Matematik i biologi
Titel 28 Rep

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen -grundlæggende

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 9-21
De gode, de onde og de grusomme-kompendie, DMU, 2000 -uddrag

Øvelser:
Æg og osmose
Mikroskopi af eukaryote celler

Afleveringer:
Æg og osmose


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:

Prokaryoters opbygning og vækst -herunder bakterier
Eukaryoters opbygning -herunder plante- og dyreceller
Membrantransport
Osmose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fordøjelse og optagelse

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s. 148-175


Artikler:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-smager-usund-mad-saa-godt
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tarmbakterierne-hjaelper-dig-saadan-faar-du-den-bedste-tarmflora/


links:
Tyndtarmen  https://www.youtube.com/watch?v=SDbjwMS_1vI  

Øvelser:
Spytenzymer og stivelse


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:

Energiindtag
Opbygningen af kulhydrater, fedt og proteiner
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Nedbrydelse og optagelse af næringsstoffer
Enzymers funktion, opbygning og hvordan de kan blive påvirket
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Blodkredsløbet

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 108-124

Artikler:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2017muskler.pdf

Links:
https://www.youtube.com/watch?v=hCVLlTfenX0
https://www.youtube.com/watch?v=ThYHLG50pH0
https://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/skraemmende-video-saa-medtaget-er-et-par-rygerlunger/7140620


Øvelser:
Puls og arbejde
Blodtryksmåling
Dissektion af Hjerte-lunge-sæt


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hjertets opbygning og funktion
Blodkarnettets opbygning og funktion
Lungernes opbygning og funktion
Sammenhængen mellem puls og arbejde
Blodtryk
Musklernes opbygning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sexologi

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 133-152, 173-176, 196-198

Artikler:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN3-2017ddf-mellemkoed.pdf

Links:
https://www.youtube.com/watch?v=f-ldPgEfAHI
https://www.youtube.com/watch?v=VzDMG7ke69g
https://www.youtube.com/watch?v=fKyljukBE70
https://www.youtube.com/watch?v=y4HK5CTVkXM


Øvelser:
Mikroskopi af røgrodsceller


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
De forskellige former for celledeling – mitose og meiose
Kønscellerne
Mandens og kvindens anatomi
De primære kønsorganer
Hormonernes samspil og funktion
Hormonforstyrrelser hos mænd
Befrugtning og fosterudvikling
Prævention
Seksuelt overførte sygdomme og konsekvenser heraf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Genetik

Læsestof:
Genetikbogen B+A, Lone Als Egebo, 2014, s. 11-33 + 39-58 + 60-62 + 64-69

Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2017genetik.pdf

Animationer:
Mitose/meiose: https://www.youtube.com/watch?v=zrKdz93WlVk
Proteinsyntesen: https://www.youtube.com/watch?v=8_f-8ISZ164
DNA-replikation: https://www.youtube.com/watch?v=Dvr_F85oCS4

Film:
Min indre kode -via CFU

Øvelser:
Mikroskopi af løgrodsceller
PCT-smagning
Isolering af DNA fra mundhuleceller

Afleveringer:
ScreenCast -Replikation
Eksamensopgave -genetik

Efter dette forløb skal du bl.a.  kunne gøre rede for følgende:
Eukaryoter og prokaryoter
DNAets og kromosomernes opbygning
DNA-replikation
Celledeling -mitose og meiose
Gener
Proteinsyntesen
Proteinernes opbygning
Krydsningsskemaer og stamtavler
Monogene sygdomme
Dominanter og recessive gener
Gen/kromosommutationer
Genetisk variation
Naturlig selektion
Seksuel selektion, migration, genetisk drift.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Evolution og økosystemer

Læsestof: Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 23-28, 222-227, 230-232
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al.., 2005; s. 126-127, 136-138

Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg&t=357s
https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8
https://www.youtube.com/watch?v=0SCjhI86grU&t=295s


Øvelser:
Naturlig selektion
Bestemmelse af vandkvaliteten i Gentofte sø (Vandkvalitet i søen, pdf)
Teoretisk øvelse, Fylogenetisk træ:  https://fylogeni-tool.dk/#/


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hvad er et økosystem -hvilke faktorer indgår
Samspillet mellem arter
Samspillet mellem arter og det omkringliggende miljø
Konkurrence
Fødekæder
Begrænsende faktorer
Fotosyntese
Respiration
Energistrømme
Kulstofkredsløbet (C-kredsløbet)
Søen som økosystem
Artsdannelse, arters slægtskab(fylogeni) og taksonomi.
Genetisk variation


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Neurofysiologi

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s. 16-25, 32-35
Rusmidlernes biologi -sundhedsstyrelsen, Henrik Rindom, 1999, s: 24-26

Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/fantomsmerter-ny-forskning-skal-snyde-hjernen/

Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=b2ctEsGEpe0
https://en.wikipedia.org/wiki/Nerve_conduction_velocity
https://phet.colorado.edu/sims/html/neuron/latest/neuron_en.html
https://www.ted.com/talks/suzana_herculano_houzel_what_is_so_special_about_the_human_brain

Øvelser:
Hastigheden af et nervesignal
Tærskelværdien for en nervecelle -sukkervand
Alkohols indflydelse på cellemembranen

Afleveringer:
Alkohols påvirkning på cellemembranen
#Bi1

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Nervesystemets opbygning
Nervecellen opbygning
Hvordan en nerveimpuls bevæger sig gennem nervecellen og videre -det elektriske og kemiske signal
Alkohols påvirkning på nervesignalet
Smertesignalering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kroppen i bevægelse

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; sider: 47-57, 63-69, 75-88, 90-95
Biokemibogen; sider: 121-130, 201-203


Artikler:


Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=_iMNIVtpHmE
https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI
https://www.youtube.com/watch?v=99R-XCGme8Q
https://www.youtube.com/watch?v=NCUXnJJ9ubY
https://www.youtube.com/watch?v=zgydgqnx5lQ
https://www.youtube.com/watch?v=BIfyjicoFLo
https://www.youtube.com/watch?v=-ORvDoeQnMg

Øvelser:
Ekskursion til LIFE Fonden -Hjerteblod . RQ: https://www.youtube.com/watch?v=_NevUAOpQAw

Aflevering:
#Bi3

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hjertets opbygning og funktion
Blodkarnettets opbygning og funktion
Lungekredsløbet
Sammenhængen mellem puls og arbejde
Kondital
Musklernes opbygning
Energiforbrug under arbejde
Respirationens tre delprocesser: glykolyse, citratcyklus og elektrontransportkæden
Gæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hvordan holder kroppen dig rask?

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s. 105-116 + 118

Artikler:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2011-Autoimmune-sygdomme.pdf

Link:
https://samvirke.dk/artikler/her-er-de-mest-almindelige-autoimmune-sygdomme-og-deres-symptomer

Animationer:
Introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=PzunOgYHeyg
Fagocytose: https://www.youtube.com/watch?v=aWItglvTiLc

Film:
En farlig verden -via CFU


Afleveringer:
formidling af; https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/an2-2007-influenza.pdf

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Immunforsvarets funktion
Det uspecifikke- og specifikke forsvar
Infektionssygdomme
Autoimmune sygdomme
Vacciner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fight the bite

Forløb udarbejdet af LIFE Fonden: Fight the Bite
LInk: https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite

Fysioloigbogen -den levende krop: s. 119-121


Øvelser:
Se effekt af forskellig 'slangegift' på blod
ELISA-test: Finde specifikke antistoffer mod forskellige gifte
Afprøvning af LFA (lateral flow assay) som et forbedret diagnoseværktøj


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Slangebid: Hvor stort er problemet?
Slangegiftes forskellige virkningsmekanismer
Traditionel diagnosticering af slangebid
Testmetoder
ELISA-test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mikroorganismer

Læsestof:
Mikrobiologibogen, Lone Als Egebo, Uddrag

Afleveringer:
Bakteriekimfald

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Bakteriers opbygning
Mikroorganismers vækst
Vækstfaktorer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Skriftlighed

Udarbejdelse af 'Hvordan griber man en skriftlig eksamensopgave an -guide'

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Enzymer fra ekstremofile bakterier

Læsestof:
Biokemibogen- liv, funktion, molekyle, 2. udgave, Kresten Cæsar Torp, 2012, s:  71-83
Ekstremofile bakterier, Ekstremt liv, Biotech Academy-uddrag.pdf

Artikler:
https://samvirke.dk/artikler/vask-i-koldt-vand-arktiske-enzymer-kan-give-en-kaempe-klimaforbedring

Link:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/nedbrydning-af-plastik/enzymer-og-plastik/
https://en.wikipedia.org/wiki/Enzyme_Commission_number

Film:
https://vimeo.com/208962600
Alle 6 film efter hinanden: https://www.youtube.com/watch?v=oCc62luQBGA&list=PLIOBUKUMBNH4KiQe4wPFQdE6Yx3kyDwFh

Afleveringer:
Enzymer til vaskemidler

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Genetiske analysemetoder

Læsestof: Genetikbogen B+A, Lone Als Egebo, 2014; s.139-154

Artikler:

Animationer/links:
PCR: https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo
Elektroforese: https://www.youtube.com/watch?v=WWYPPhrxsTM&t=212s
Sanger: https://www.youtube.com/watch?v=m3UFJe_pgPU

Forslag til fordybning -en uhyggelig kriminalsag-opgave:
https://faktalink.dk/titelliste/dna-i-straffesager
https://retsmedicin.ku.dk/vores-opgaver/til-journalister_copy/
https://retsmedicin.ku.dk/vores-opgaver/


Øvelser:  Gerningsstedets gåde (PCR og elektroforese)


Afleveringer:  
Glykogenolyse -eksamensopgave
CSI PCR og elektroforese
Genetisk analyse af monogen sygdom

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Isolering ad DNA
PCR
Gel-elektroforese
Sanger Sekventering
Muligheder og begrænsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Hvad er biodiversitet?

Læsestof:
Biodiversitetskrisen, IPBES, Lars Dinesen og Søren Mark Jensen, 2022, s: 7-14
Biodiversitet i gymnasiet - introduktion : kap 1-4


Artikler:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/klimaforandringer-kan-saette-oekosystemerne-over-styr/
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2014uddoeenweb.pdf
https://videnskab.dk/naturvidenskab/insekter-er-hjemloese-hvad-sker-der-hvis-de-forsvinder/

https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2023/03/Biodiversitet-i-dansk-skov.pdf
https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2023/03/Biodiversitet-i-tropiske-bjergskove.pdf

Animationer/videoer:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/

Film: Dox: Serengety Rules

Teoretisk øvelse: https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/

Afleveringer: Krybskytteri på afrikanske elefanter


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Biodiversitetens 3 niveauer:
-Genetisk diversitet
-Artsdiversitet
-Økosystemdiversitet
Måling af biodiversitet
Rødlisten
Danske skove
Artsrigdom langs en højdegradient



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Ølbrygning BI/Ke

Læsestof: Ølbrygning - biologi i industrien.pdf


Artikler: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2016oelbryg.pdf


Øvelser: Producere øl.


Afleveringer: Ølbrygning -videoaflevering


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Gærcellen
Respiration og gæring
Vækstpåvirkning
Brygprocessens deltrin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Økologi del II:Havet og klima -projekt m. Havhaver

Bygger op viden fra Biodiversitets-forløbet og individuelt arbejde.

Ekskursion til Skovshoved Havn

Produkt: Oplæg ved Klimahandledagen d. 25. april på Gentofte Rådhus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Skoven som økosystem + populationsbiologi

Læsestof:
Økologi -danske naturtyper, 2023, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s 9-21, 23-27, 36-58, 67-84, 187-198
Invasive arter: https://edit.mst.dk/media/03uji1h3/60570_invasivearter_grundbog_21_09_net.pdf

Matematik i Biologi A:
https://emu.dk/sites/default/files/2022-02/Matematik%20i%20Biologi%20A.pdf

Artikler:
Biodiversitet i de danske skove:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/

Hvad kendetegner biodiversitetsskoven:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2024/01/Hvad-kendetegner-biodiversitetsskoven-JHC-DM-Bio.pdf

DEN GLOBALE PHOSPHOR UDFORDRING:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2019-phosphor-udfordring.pdf

Links:
Fotosyntesen: https://www.biotechacademy.dk/elearning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/

Overvågning og forvaltning af biodiversitet i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=vK3jXkecWIg

Invasive arter: https://sgavmst.dk/arter/artsforvaltning/invasive-arter


Dokumentar og podcast:
Jorden kalder: https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-kan-vi-plante-os-ud-af-krisen_444752

Du har aldrig set en rigtig dansk skov:
https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2024/udsyn-du-har-aldrig-set-en-rigtig-dansk-skov-11802401158


Øvelser:
Mikroskopering af læbeceller og vedkar
Undersøgelse af svampe-typer og brun/hvidmuld

Teoretisk øvelse: https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/

https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/bogeskoven-og-dens-arter/database/


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Miljøgifte i økosystemet - økotoksikologi

Læsestof:
Økologi -danske naturtyper,1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.: s. 205-219, 221-225
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.: s. 125-133, 138-141
Økotoksikologi, Carsten Bagge Jensen (pdf): s. 22, 71

Artikler:
PROBLEMATISKE FLUORSTOFFER OVERALT: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2023-pfas-fluorstoffer.pdf

Sædkvaliteten hos vestlige mænd er halveret på 40 år:
https://ing.dk/artikel/saedkvaliteten-hos-vestlige-maend-er-halveret-paa-40-aar

Links:
Danske unge har dårlig sædkvalitet. Er Anders en af dem?:
https://www.youtube.com/watch?v=ycLTkZr2n2U

Dokumentar:
Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare?: https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614

Øvelser:
Gifttest på karsefrø

Teoretisk øvelse: Vurdering af forskellige stoffer, LC50

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Rusmidler -optakt til SR5

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; 17-26
Rusmidlernes biologi, Henrik Rindom: s. 11-12, 22-24

Artikler:

Links:
Nerveimpuls: https://www.youtube.com/watch?v=b2ctEsGEpe0

Øvelser:

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Infektioner og bekæmpelse

Læsestof:
Multiresistente Bakterier, KU: https://www1.bio.ku.dk/formidling/hoejrebokse/oevelsesvejledninger/Multiresistente_bakterier__velsesvejledning.pdf s.: 117-132 (hele kompendiet)

Multiresistente bakterier(pdf): s. 130-132

HIV/AIDS: Immunologi, Palle Jakobsen og Ib Bygbjerg: s. 85-97

Generelt om virus: 
Introduktion til virologi: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/
Viral livscyklus: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/

Artikler:
Vira kan blive fremtidens antibiotika: https://videnskab.dk/krop-sundhed/vira-kan-blive-fremtidens-antibiotika/

10 misforståelser om antibiotika-resistens: https://videnskab.dk/krop-sundhed/10-misforstaaelser-om-antibiotika-resistens/

Links:
Resistens-udvikling: https://www.youtube.com/watch?v=yybsSqcB7mE

NDM1: https://en.wikipedia.org/wiki/New_Delhi_metallo-beta-lactamase_1

Spektrofotometri: https://www.youtube.com/watch?v=Bi3N-gbYpCo

What is a virus? How do viruses work?: https://www.youtube.com/watch?v=7KXHwhTghWI&t=15s

Øvelser:
Biolink på KU (resistens)

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 GMO

Genetikbogen B+A, Lone Als Egebo: s. 89-100

Film: CRISPR -vi fikser dine gener (via CFU)

Øvelser: pGLO – bakterietransformation

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for:
Transgene organismer -mikroorganismer og planter
            -Rekombination, transformation og selektion
GMO
CRISPR-metoden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Evolution og slægtskab

Læsestof:
Genetikbogen B+A, Lone Als Egebo, s. 71-75, 85-87, 161-173

Artikler:
Evolution i turbofart: Slanger, der åd havfugle, udviklede enorme kæber på overraskende kort tid
https://videnskab.dk/naturvidenskab/evolution-i-turbofart-slanger-der-aad-havfugle-udviklede-enorme-kaeber-paa-overraskende-kort-tid/

Evolution på otte år:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/evolution-paa-otte-aar/

Menneskets evolution:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/menneskets-evolution/

Konvergent evolution; derfor ser havpattedyr ens ud, selvom de slet ikke er i samme familie
https://videnskab.dk/naturvidenskab/konvergent-evolution-derfor-ser-havpattedyr-ens-ud/


Links:
Menneskedyret:  https://snm.dk/da/menneskedyret

Dannelsen af menneskearten:
https://www.evolution.dk/evolution/menneskets-udvikling/menneskeartens-opstaaen/index.html

Det moderne menneskes spredning:
https://www.evolution.dk/evolution/menneskets-udvikling/spredning/index.html

Konvergent/divergent evolution:  
https://www.youtube.com/watch?v=X-XtZyHcck4

Film:
DR.dk: Galapagos - kampen for overlevelse

Øvelser:
Teoretisk øvelse: fylogenetisk stamtræ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Doping

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s.: 49-53, 58-61, 86-100

Artikler:


Animationer:
Hjertets opbygning: https://www.youtube.com/watch?v=hCVLlTfenX0

Lungernes opbygning: https://www.youtube.com/watch?v=ThYHLG50pH0

Respiration og gæring: https://www.youtube.com/watch?v=NCUXnJJ9ubY

Blodets iltbindingskurve: https://www.undervisningslokalet.dk/blodets-iltbindingskurve/

Glykolysen: https://www.youtube.com/watch?v=BIfyjicoFLo

Citronsyrecyklus: https://www.youtube.com/watch?v=zgydgqnx5lQ

Elektrontransportkæde: https://www.youtube.com/watch?v=-ORvDoeQnMg

Film:
Doping af sjæl og legeme -via CFU
The science of diving: https://www.youtube.com/watch?v=re4HLHSIwW8

Øvelser:
Dykkerrefleks
Hæmatokritværdi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Matematik i biologi

Arbejdet med:
Matematik i Biologi A.pdf  
og
Deskriptiv statistik i Biologi A hæfte_0.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Rep

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer