Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Henriette Bruun
Hold
2022 DA/b (
1b DA
,
2b DA
,
3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mundtlighed og argumentation
Titel 2
Radiator, værklæsning
Titel 3
DHO
Titel 4
Medier, nyheder og fake news
Titel 5
Middelalderens folkeviser
Titel 6
Multietnolekt og minoriteter i DK og SV - sprog
Titel 7
Romantikken
Titel 8
Romantisme
Titel 9
Grønland og postkolonial læsning
Titel 10
Repetition, skriftlige genrer
Titel 11
Det moderne gennembrud
Titel 12
Populærvidenskabelig formidling
Titel 13
Mellemkrigstid (tid, træk og sprog)
Titel 14
Blixen og Babettes gæstebud
Titel 15
Moderne klasselitteratur
Titel 16
60'er modernisme og eksistentialisme
Titel 17
Strunge og 1980'erne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mundtlighed og argumentation
Appelformer
Toulmins model for det gode argument
Argumenttyper
Analyse af diverse debatterende tekster
At opbygge sin egen argumenterende tekst / oplæg
Anvendelse af digitale sider
-
ordbogen.com
-
ordnet.dk
- minlæring opslag
-
https://www.synonymbog.com/
-
https://synonymet.dk/
Indhold
Kernestof:
Retorik og argumentation, 1b dansk.pdf
Vi starter vores første forløb om retorik og argumentation.
Læs i kompendiet (der ligger på modulet i torsdags). I skal læse kapitlet Praktisk argumentation side 11, 12, 13, 14 om grundmodellen for det gode argument. I skal IKKE lave opgaverne.
I timen arbejder vi videre med jeres påstande:
Genopfrisk for dig selv det gode arguments 6 grundelementer (påstand, belæg, underliggende belæg, rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør), så du har helt styr på det.
Skrivemodul. Vi arbejder videre i modulet med jeres makkerportræt, som er den kommende aflevering.
Vi arbejder videre med analyse argumentationen i læserbreve.
Skriv et lille læserbrev.docx
Argumentationsøvelser i modulet
Her sætter I jeres tekst:
Skrivemodul, dansk 2.
Sørg for at have læst opgaveformuleringen og teksterne til dansk 2.
Argumenttyper
Gruppearbejde, 15 minutter
Trivselsudvalget kommer forbindelse med afslutningen på Netwerk, 8:10-8:55.
image.png
Gr. arb., argumenter for en sag
Husk at aflevere dansk 2
I får jeres opgave retur (dansk 2)
I skal fremlægge jeres argumenterende oplæg i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Radiator, værklæsning
Sonnergaard, Radiator (1997) VÆRK
Introduktion til litterær analyse
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage og godt nytår til jer alle! Vi starter nyt forløb: værklæsning af Sonnergaards novellesamling "Radiator".
Spørgsmål til ”William”1. Rammefortæller: Hvor lyver han for sig selv og for os?2. Karakteriser forholdet mellem han - hun. Hvad er det for et spil, de spiller? Har hovedpersonen ret, når han tror, at hun kun lader som om, hun er irriteret?3. Karakte
Til dem, der ikke var der mandag: Læs Polterabend i vores nye novellesamling
I skal til i dag læse novellen Tyveri (side 39-77). Den er lidt lang, så start evt. i god tid.
Tyveri.docx
Vi arbejder videre med Tyveri, så hvis du ikke fik læst den hele til sidst, så gør det til i dag
Læs novellen Sex på side 92-99 til i dag.
Fortolkningsplakat + metatekst
Læs "Historien om en ung mand, der tvinges ind i et klædeskab... " side 21-39 i Radiator
Læs din novelle til i dag, se nedenfor. Gruppearbejde om: Hver gruppe får en novelle, som I skal analysere og fortolke, fremlæg næste gang
Gruppe 1, Kimono mit husNoah Rosenstock Thal-JantzenFrida Nue JakobsenAlba Bahnson AngeloHelene Dinh FrehrJohan Artadi HenrichsenLisa Cathrine Nørgaard Brochstedt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
Om perioden, litterære temaer og skrivestil
Holger Drachmann, Engelske Socialister (1872)
Amalie Skram, Karens Jul (1885)
Nexø, Lønnningsdag (1900)
Herman Bang, Rundt fra Krogene (1880)
Marie Nielsen, I Fabrikens Helvede (1915)
Gyrithe Lemches tale ved ved valgretsmøde i Rosenborg Have, 28. juni 1908
Carl Ploug
Indhold
Kernestof:
Start DHO, intro til perioden og Georg Brandes
Engelske Socialister, Drachmann (1872).pdf
Om det moderne gennembrud, periodenoter.pdf
Husk at aflevere opgave, dansk 3
Lønningsdag, arbejdsspørgsmål.docx
Læs til i dag novellen Lønningsdag, Nexø.doc
image.png
Vi læser også Karens Jul af Amalie Skram (1885) i modulet
I modulet også Bangs reportage "Rundt fra Krogene – Nogle Fattigbesøg før Jul"
I modulet: Hvad kendetegner en reportage, lav liste
Læs til i dag reportagen I fabrikkens Helvede, Marie Nielsen. Fokuser på, hvordan hun sprogligt beskriver fabrikken
Gyrithe Lemches tale ved valgretsmøde i Rosenborg Have 28. juni 1908.docx.pdf
Vi arbejder med taleanalyse Gyrithe Lemche og Carl Ploug i historiekompendiet
Husk dig selv på, hvordan man analyserer argumentation (fx: hvad er modellen for det gode argument, hvad betyder appelformer? Det retoriske pentagram?)
Taleanalyse fortsat
Forsat formulering
Afsnit
Dina fra Studiecentret kommer i modulet og fortæller om litteratursøgning mv.
2023 SR2 DHO.docx
Litteraturlister og henvisninger, pdf (kort).pdf
Litteraturlister og henvisninger, ppt (kort).pptx
DHO - eksempel (2).docx
Færdiggørelse og fremlæggelser af plancher. Vi ser et eksempel på en DHO
DHO 1.b 2023.pdf
Dagens program:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Medier, nyheder og fake news
Medier, nyheder og fake news
Om nyheder, hvad er en nyhed?
Nyhedskriterie, nyhedstyper, nyhedstrekant
Fake news (Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks)
Misinformation og disinformation
Framing
De tre sandhedszoner
Fiktions- og faktakoder
Analyse af diverse nyheder og nyhedsindslag (nyhedssite og tv-avis (DR))
Reportagegenren: dokument om genrene og reportage om Peter Lundins retssag og Blodig nat på stenbroen (begge dele i nyhedskompendiet)
Kompendium delt i docs
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage, vi starter nyt forløb om nyheder og fake news
NYHEDSFORLØB, 2b.pdf
Vi fortsætter medieforløb, i dag skal vi arbejde med fakta- og fiktionskoder. Ingen lektie
Terror i Bruxelles, Stopper det aldrig.docx
Vi fortsætter med fakta- og fiktionskoder, denne gang i levende billeder
Filmiske virkemidler
DRTV - TV AVISEN
Gruppearbejde i modulet: analyse af et selvvalgt nyhedsindslag. Hold øje med gode nyhedsindslag, som måske kan bruges til analysen, fx her: https://www.dr.dk/drtv/serie/tv-avisen_358871 eller TV2 news (hvis I har abonnement)
Fremlæggelser af nyhedsanalyser
Minlæring
Alle har set indslaget, der ligger i den kommende aflevering. Skrivemodul, vi starter på den kommende opgave og ser lidt på den analyserende artikel.
Om breaking news
Vi fortsætter med gruppearbejde om en fake news. I får ca. lidt over halvdelen af modulet til at gøre færdig. Dernæst læser vi og analyserer nyhederne.
Elevbidrag undervejs i forløbet, 2b - Google Docs
Læs i nyhedskompendiet side 18-19 om reportagegenren. Læs desuden reportagen "Lundin tilstår drab på familien" i linket side 19 (opgave 17). Vi analyserer den i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Middelalderens folkeviser
Om perioden og genren fra Litteraturens Veje
Agnete og havmanden
Nilus og Hillelil
Indhold
Kernestof:
Ny bog og nyt emne: middelalderens folkeviser
Agnete og Havmanden.pdf
Overvej hvad du husker om folkeviser fra folkeskolen, kender du allerede nogen? Du skal ikke skrive ned, bare overvej det, fx inden du falder i søvn eller på cyklen på vej til skole, eller mens du spiser morgenmad.
Som nævnt i sidste uge skal I arbejde selv i dette modul. I små grupper læser i vedhæftede folkevise og besvarer spørgsmålene. Svar lægges i elevfeedback Germand Gladensvend (med noter og arbejdsspørgsmål).pdf
HB Færøerne
Nilus og Hillelil
Nilus og Hillelil, folkevise (1).pdf
Ingen lektie, vi napper endnu en folkevise i modulet.
Kreativt formidlingsprojekt udarbejdes
Medbring Med Tiden
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Multietnolekt og minoriteter i DK og SV - sprog
Om multietnolekt, artikel fra "Mål og mæle" (2000)
Diverse klip fra DR om multietnolekt, fx Det slører stadig, htps://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
om Hvidhed som norm
Athena Farrokhzad, af Vitsvit (2013)
Naiha Khiljee, Zombie (2020)
Bahar Pars, Rinkebysvenska (kortfilm) (2015)
Bahar Pars, Turkkiosk (kortfilm) (2017)
Indhold
Kernestof:
Vi ser jeres film om folkeviser og arbejder dernæst med genren "debatterende artikel"
Minlæring
I skal have jeres folkevise-video klar, så vi sammen kan opsummere viden om folkeviser.
Til i dag skal I læse teksterne til Dansk 2 (ligger under opgaver). Fortsat om den debatterende artikel
mål og mæle, multietnolekt.pdf
Start sprogforløb om nordisk multietnolekt
Sprogforløb om nordisk multietnolekt
evt. besøg af Jan
https://docs.google.com/document/d/1zugjmNUyikKAxea-yYy7C1jPdY6vRvm50pejaid76Do/edit?usp=sharing
Vi fortsætter vores forløb om nordisk multietnolekt og minoritetslitteratur, ingen lektie
Rinkebysvenske - Google Docs
Diskussionsfrågor
Vi arbejder med endnu en kortfilm af Bahar Pars i modulet
Jan kommer på besøg igen
I skal skrive en anmeldelse af / artikel om en af de to film. Målgruppen er den interesserede læser, der også gerne vil vide noget om de samfundsproblemer, som filmene behandler. Her skal I bruge OG FORKLARE fagbegreber fra forløbet (fx internalisere
VI arbejder videre med de svenske kortfilm i dag, både sprogligt og indholdsmæssigt
Svensk dansk ordbog 2b
Turkkiosken
Rinkebysvenska
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken
Om perioden i Med Tiden
Om nationalromantik og universalromantik med inddragelse af eksempler
Adam Oehlenschläger, Guldhornene (1802)
H.C. Andersen, Klokken (1845)
H.C. Amdersen, Grantræet
Staffeldt, Liljen og dugdråben
Staffeldt, Indvielsen
Indhold
Kernestof:
Vi gør artiklerne færdige i modulet
Læs som lektie artiklen i linket. Vi slutter forløbet af med en debatsession. Vi skal i timen opstille argumenter for og imod multietnolekt. Inspiration til argumenter findes bl.a. i artiklen Perkerdansk og rinkebysvensk
Om perioden samt Guldhornene
Start nyt forløb: Romantikken. Lektie: læs i Med Tiden: Periodenoter: Romantikken, side 149-151
Klokken, HC Andersen.pdf
Genlæs Guldhornene (ligger på modulet fra sidst), så du har helt styr på handlingen. Skriv 3 adjektiver, der karakteriserer pigen, der finder guldhornene. Skriv ligeledes 3 adjektiver til den unge mand.
Eventyrtid! Vi lytter til eventyr af HC Andersen
Afsnit
Læs vedhæftede korte eventyr Klokken af HC. Andersen (dem, der allerede har læst det i onsdags, skal naturligvis ikke læse det igen)
Grantræet, HC Andersen.pdf
Staffeldt Liljen og dugdråben.docx
Staffeldt Indvielsen (1) (1).docx
Vi napper et par romantiske digte i modulet
morgenmad
Alle har læst opgaveteksterne til danskaflevering 3, vi arbejder med opgaven i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantisme
Romantisme
Om perioden i Med Tiden
Emil Aarestrup, Paa Sneen (1838)
Kierkegaard, af Enten-Eller (Diapsalmata og Forførerens Dagbog) (1843)
H.C. Andersen, Skyggen (1847)
Indhold
Kernestof:
Emil Aarestrup, Paa sneen (1838).pdf
Læs og forstå periodenoter til romantismen i Med Tiden, p. 172-175. Tag bogen eller billeder af siderne med.
Diapsalmata, Fra Enten Eller, Kierkegaard.pdf
Læs eventyret Skyggen af Andersen (vedhæftet), Eventyr skal jo helst høres, så du kan også finde det læst op et sted på nettet (fx i linket). Overvej romantistiske træk undervejs i din læsning.
af Forførerens Dagbog, Kierkegaard (begyndelsen) (2).pdf
Diapsalmata, Fra Enten Eller, Kierkegaard (1).pdf
I modulet:
Medbring med Tiden, læs om Søren Kierkegaard, side 169-171.
Kierkegaard fortsæt
Skrivemodul, arbejde med kommende aflevering
Gr. arb.: opsamling romantisme, p.180
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Grønland og postkolonial læsning
Om synet på Grønland i Danmark
De forskelligartede fortællinger (se kompendiet fra forløbet)
Om postkolonial læsning (se kompendiet fra forløbet)
Lykkelænder (dansk dokumentarfilm fra 2018), instrueret af Lasse Lau (VÆRK)
Om dokumentarfilmsanalyse
Om dokumentarfilmens genrer (se kompendiet fra forløbet)
Tupilak, sang af Tarrak (2016)
Blomsterdalen, Niviaq Korneliussen (2020) VÆRK
Hotspot Teatergrad, ekskursion (et publikumsinvolverende udstillingsformat, hvor teater smelter sammen med installationskunst, der stilles skarpt på det problematiske forhold mellem Danmark, Grønland og Færøerne).
Indhold
Kernestof:
Aslutning, Forførerens Dagbog, Kierkegaard .pdf
Vi læser afslutningen på Kierkegaards Forførerens Dagbog i timen. Mind dig selv om både fortællingen om forførelsen af Cordelia og Kierkegaards stadielære, som vi arbejdede med inden vinterferien. I får opgave retur.
Introduktion til nyt forløb om Grønland
Nyt forløb: Grønland. Læs vedhæftede om Danmarks forbindelse til Grønland. Det er lidt baggrundshistorie, som er nyttig at have. Læs afsnit 3.1. og 3.2. (pdf-side 1-5)
Grønland, om fortællingerne.pdf
Postkolonial teori.pdf
Grundfortællinger om grønlænderen
Isproducent ændrer navn på 'Eskimo': 'Vi har fået rigtig mange henvendelser'
Ingen lektie, vi arbejder med postkolonial teori og grundfortællinger om Danmark og Grønland
Vi skal ser dokumentaren Lykkelænder
Husk at denne skal være læst til efter påskeferien, så I kan roligt komme i gang
Vi analyserer dokumentaren fra sidst
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/lykkelaender
Grønland, forløb.pdf Læs som lektie i vedhæftede Grønlands-kompendium: Du skal læse om dokumentarfilmsanalyse side 22-29.
https://www.survey-xact.dk/servlet/com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Læs den meget korte artikel i linket og se videoklippet i link øverst i artiklen. Det er baggrundshistorie for en af pointerne i Tarraks rapssang Tupilak, som vi bl.a. skal arbejde med i modulet: Hør lyden: Her spørger politiet om hjemløse Daniel er
Arbejde med kommende aflevering i modulet
Lidt om den reflekterende artikel.pptx.pdf
Skrivemodul, her kan du få hjælp til at finpudse din aflevering. Den SKAL! afleveres ved modulets afslutning kl. 13.30
I får jeres reflekterende artikel retur, dernæst arbejder vi med grønlandsk. I timen får vi besøg af et par franskmænd.
Grønland, sprog.pdf
Kort lektie: læs denne artikel som optakt til vores modul om grønlandsk sprog:
image.png
Husk Blomsterdalen skal være læst til i dag. Praktikanter underviser
Blomsterdalen, lektier: Læs eller genlæs ;)
Evaluering af undervisning
Læs den korte tale i linket (Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris for Blomsterdalen)
Frokost på Nørrebro: Olga og Livia S, Frida er ansvarlige for at sige hvor vi mødes kl. 12. Dernæst Teatergrad kl. 13, Nørrebro Bibliotek Nørrebrogade 208, 2200 København
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition, skriftlige genrer
Ordbøger og hjemmesider til skriftlig dansk:
Min læring, God stil:
https://app.minlaering.dk/bog/45
Ordbogen.dk
Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Opgave retur og klar til årsprøven
Træd med ind i dansklærerens værksted: Lektie: læs / skim den vedhæftede analyserende artikel og giv den en karakter (NB: der er en tom side undervejs, men opgaven fortsætter efterfølgende).
2b, repetition, de tre genrer i dansk.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud
Herman Bang, Frøkenen (1883)
J.P.Jacobsen, To Verdener (1879)
Henrik Pontoppidan, Ane-Mette (1886)
Henrik Ibsen, Et Dukkehjem (1879) (VÆRK)
Om perioden fra Med Tiden
Om impressionisme:
https://www.youtube.com/watch?v=G6Ulq2u4iIc
Tjek evt. også denne:
https://www.youtube.com/watch?v=cFn4tQ7R2zo
Indhold
Kernestof:
Hej 3b
Tekster, 3b, det mod. gen.brud.pdf
Kort om impressionisme.pptx
To verdener, spørgsmål.pdf
Læs til i dag den korte novelle To Verdner sidst i vores lille tekstsamling. Overvej hvilke problemer, Jacobsen "vil sætte til debat".
Husk det lille teksthæfte. Vi arbejder videre med Frøkenen af Bang
Skrivemodul, læs novellen til Dansk 1 til i dag
I dag skal vi se dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen. Kom meget gerne 11.55, da stykket varer 91 minutter.
Vi arbejder i modulet med Et Dukkehjem
Husk dine notater fra sidst om personerne i Et Dukkehjem
Dansk 1 retur
Læs til i dag novellen Ane-Mette midt i vores tekstsamling. Medbring teksten til timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Populærvidenskabelig formidling
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om populærvidenskabelig formidling
image.png
Populærvidenskabelig formidling.pdf
Læs i vedhæftede fil om det retoriske pentagram side 2-4. I arbejder med en artikel i modulet
Efter oplæg arbejder vi med populærvidenskabeligt filmklip
Fremlæggelser af artikler samt metaovervejelser i modulet
Eksempel på aflevering, populærvidenskabelig formidling.pdf
Vi arbejder videre med tv-klippet fra sidste modul
Analyse af et populærvidenskabeligt tv-indslag i modulet
Skrivemodul, næste aflevering. Læs opgaveformulering til Dansk 2 og se klippet, NB: kun de første 10 minutter! Medbring høretelefoner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Mellemkrigstid (tid, træk og sprog)
Om perioden i Med Tiden samt faktaark, leksikonartikler, opslag på nettet mv.
Tekster
Dadaisme:
Hugo Ball, Karawane (dadaistisk lyddigt) (1916)
Tristan Tzara, Et dadaïstisk digt (1919)
Surrealisme:
Luis Buñuel, Den andalusiske hund (1929) (film)
Futurisme:
Bønnelycke, Aarhundredet (1918)
Marinetti, Futurismens manifest (1909)
Ekspressionisme:
Tom Kristensen, Det blomstrende Slagsmål
Broby-Johansen, Stridsmænd for det vi elsker (1922)
Diverse digte fra Broby-Johansen, Blod (1922) (VÆRK)
Uden for emnet: På MOL-dag læser vi:
Ludvig Holberg Holberg, Epistel 390.pdf om den gode lærer
Indhold
Kernestof:
Husk digtsamlingen BLOD fra sidst
UV-evaluering
I skal gøre jeres lydfil færdig i modulet i dag, så I arbejder selv. Deles med HB i docs eller på anden vis ved modulets afslutning. Fraværsregistrering i starten af modulet (skriv besked, hvis I sidder et andet sted).
Oeil cacodylate, Picabia, 1921.pdf Dadaismens manisfest af Hugo Ball (1).pdf Hugo Ball, Karawane (1917).docx Et dadaïstisk digt, Tristan Tzara (1919).docx
Dadaistiske digte, 3b
Vi har nu set på ekspressionismen både hos Tom Kristensen (Det blomstrende slagsmål) og i Brobys digtsamling BLOD. Vi skal nu til dadaismen. Søg på nettet og find yderligere info om dadaismen, karakteriser i få stikord strømningen
I dag arbejder vi med futurisme
Futurismens manifest, Marinetti (1909).pdf
Århundredet, Bønnelycke.pdf
Novus Ordo Seclorum
Til modulet i dag skal I foretage en analyse og fortolkning og perspektivering af digtet Berlin af Bønnelycke - vedhæftet.
Læs som lektie vedhæftede korte tekst om surrealismenSurrealisme.pdf
Læs i Med Tiden side 239-241, medbring bogen.
Kamp for iranske kvinder bliver begrænset af dansk lov, mener kunstner: ”Jeg kæmper en dobbeltkamp”
Skrivemodul, dansk 3. Læs som lektie opgaveteksterne til dansk 3, der ligger under opgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Blixen og Babettes gæstebud
Karen Blixen (under pseudonymet Isak Dinesen), Babettes Gæstebud (1950) (VÆRK)
Dokumentarfilm: Karen Blixen - En fantastisk skæbne (2005)
The native child, uddrag af Out of Africa, Karen Blixen (1937)
Diverse metoder/læsninger af værket (queer, økokritisk, psykoanalytisk, biografisk, feministisk, ideologikritisk)
Om postkolonial læsning
Ngũgĩ wa Thiong’o, Her cook, her dog, Karen Blixen's Africa (1993)
Dominic Odipo, Lets rename Karen.......... (2006)
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb, værk - Babettes gæstebud af Karen Blixen
Læs kapitel 1 i Babettes gæstebud af Karen Blixen (1950).pdf
Læs kapitel 2 og 3 i Babette. Her gives ny viden om søstrenes fortid.
Læs kapitel 6 i Babette til i dag
https://docs.google.com/document/d/1_JsvOZEtcFvHYw8xnWGUxlGgU3a-K7hT_hsmr2s9IOo/edit?usp=sharing
Læs kapitel 9, 10, 11 i Babette (læs hjemme, men der er også lidt tid i læsefordybelse).
Vi skal arbejde med nutidens syn på Blixen. Tag Babette-bogen med og læs blogindlægget af Dominic Odipo i linket (han er journalist fra Kenya). Karen er en bydel i Nairobi, søg på google-maps
Her cook, her dog, Karen Blixen%27s Africa, Ngũgĩ wa Thiong_o.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Moderne klasselitteratur
Glenn Bech, diverse uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoriet (2022)
Edouard Louis
Helle Malmvig, er jeg berettiget til en traumatisk barndom Glenn Bech? (2023)
Haidar Ainsari, kulturchok, den classenske legatskole, klassekammerater (fra digtsamlingen Institutionaliseret (2022)
Tobias Rahims “Bums for eliten”
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om moderne klasselitteratur. Vi skal læse uddrag af Glenn Beck, Edouard Louis og Haidar Ansari. Ingen lektie
Glenn Bech, uddrag.pdf
Sprogkoder - Basil Bernstein.pdf
Læs resten af Glenn Bech-uddraget til i dag. (ligger på modulet i mandags). Overvej koder som adgang til goder undervejs i din læsning.
Hvilke budskaber forsøger Glenn Beck at formidle i uddraget? Underbyg din besvarelse med teksteksempler
Arbejde med kommende aflevering, læs som lektie opgaveformuleringen til dansk 4
Læs som lektie Helle Malmvigs modsvar til Glenn Bechs klassefremstilling. Beskriv kort med dine egen ord Malmvigs barndom
Helle Malmvig - svar til Bech.docx
Haidar Ansari, fra Institutionaliseret (2022).pdf
Vi arbejder videre med digtet fra sidst (ligger på modulet d. 14.1.) af Helle Malmvig. Vær sikker på, at du har lidt til hvert spørgsmål i gruppearbejdet, minus sproglige virkemidler)
Vi starter med gruppearbejdet fra sidst om Haidar Ansari og vender derefter blikket mod Edouard Louis
Uddrag af Forvandlingens metode.pdf
Skriv et nyt kapitel Med Tiden
Læs det vedhæftede uddrag af Forvandlingens metode som lektie. Der er lidt fra starten, fra midten og afslutningen.
Medbring Med Tiden
Vi fortsætter, hvor vi slap inden ferien; nemlig med at færdiggøre jeres kapitler i Med Tiden om vor tids klassestrømning i litteraturen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
60'er modernisme og eksistentialisme
Om perioden i Med Tiden
Villy Sørensen, Skrigeren (1955)
Klaus Rifbjerg, Livet i badværelset (1960)
Leif Panduro, Uro i forstæderne (1962)
Peter Seeberg, Hjulet (1962)
Martin A. Hansen. uddrag af Løgneren (1950)
Indhold
Kernestof:
Afslutning forløb, kreative opgaver laves i modulet
Vores tids klasselitteratur (kapitel til Med tiden).pdf
Vi laver jeres kreative opgaver sammen i klassen som afslutning på forløbet. Vær derfor sikker på, at I i jeres gruppe har styr på det
Eksistentialisme, gr. arb. 3b.pdf
Kort om eksistentialisme.docx
Læs denne meget korte introduktion til eksistentialismen
Læs novellen Skrigeren, der er vedhæftet. Villy Sørensen, Skrigeren.pdf
Arb. selv, HB kursus:
Opsamling på gruppearbejde fra sidst samt en ny novelle, vi læser i timen (Uro i forstæderne). Ingen lektieUro i forstæderne.pdf
Rifbjerg, Livet i badeværelset
1. Find de substantiver, der tilhører det semantiske område natur.
Martin A. Hansen. uddrag af Løgneren.pdf
Vi runder forløber om eksistentialisme af. Som lektie skal du gense dine noter fra før SRP.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Strunge og 1980'erne
Dokumentar, DR1 om 80'erne
Strunge, Natmaskinen (1980)
Strunge, Den hæslige by (1981)
Johannes V Jensen, uddrag af Den gotiske renæssance (om Paris, 1901)
Oplæg om diverse tekster fra 80'erne
Blicher, Præludium, 1838
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde, 80'er
Fremlæggelser af gr. arb. fra i går
Blicher, Præludium, 1838.pdf
Afsnit
Sidste oplæg fra gruppe 6, dernæst 80'er romantik og Blicher
moduloverskud
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265483465", "T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265483465", "H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265483465" }