Titel
5
|
Økokritisk litteratur, dokumentarfilm og økokritik
Temaforløb om fremstillingen af klima- og miljøkrise i nyere litteratur og dokumentarfilm samt om økokritik som metode.
Program og fokuspunkter:
Vi læser nyere økopoetisk/økokritisk litteratur, dvs. litteratur der tematiserer naturens/omverdens balance og menneskets oplevelse og rolle i dette i en tid præget af klimakrise og biodiversitetskrise. Er klimaet en central problematik, anvendes nogle betegnelsen klimalitteratur.
Her fokuseres især på to litterærere strategier (som kan findes i samme forfatterskab):
1. Den anti-antropocentriske vending i nyere litt. Menneske/natur-forhold:
Teksternes fokus er at udfordre det antropocentriske syn på mennesket og dets omgivelser (antropocentrisk: idéen om, at mennesket er al tings mål og hævet over naturen), idet der sprogligt og/eller narrativt formidles en form for flydende overgang mellem mennesker og natur/omverden. Som led i dette tema arbejder vi kunstnerisk med digtskrivning.
2. Dystopisk økopoetisk litteratur
Litteraturen adresserer miljø- og klimakrise dystopisk på forskellig vis. Her undersøges ofte, hvordan kriserne hænger sammen med opfattelsen af samspillet mellem menneske, natur og samfund.
3. Dokumentarfilmanalyse – den antropocæne tidsalder og tilgange til krisen
Vi analyserer dokumentarfilm, der tematiserer den økologiske krise på forskellig vis. Endvidere introduceres til dokumentarfilmgenren og dens fortælleformer samt til filmanalyse generelt.
4. Økokritik som litterær analysemetode
Økokritik er danskfaglig analysemetode, der - med udgangspunkt i en kritik af antropocentrisk syn på os selv og omverden - undersøger litteraturens fremstilling af samspillet mellem mennesket og dets omgivelser (natur/miljø). Desuden reflekteres over, hvordan dette syn har bidraget til den globale økologiske krise. Vi foretager økokritiske læsninger af udvalgte litterære tekster. Som økokritikere vil vi – som led i litteraturanalysen – orientere os om, for litteraturen relevant fakta, om vores omgivelser, f.eks. biodiversitet, nåleskovsplantager og sommerfugle(død).
Kort introduktion til universalromantikken og nationalromantik
MATERIALE
DOKUMENTARFILM (kernestof):
Amboe: "70/30",2021 (værk)
Baichwal mfl.: ”Antropocæn – den menneskeskabte tidsalder” (dokumentarfilm), 2019 (uddrag)
SKØNLITTERATUR (kernestof):
Aidt: "Stjernehimmel"
Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne"
Chemnitz, Morten: af ”Hæld”, 2022 (fire digte)
Chemnitz, Morten: af ”Inden april" 2013, s. 12-13
Løppenthin, Lea Mariea: af ”Nervernes adresse”, s. 2014 (“jeg holder en aftale med solen…”)
Storr-Hansen, Nanna: af ”Bøgetid”, den engelsksprogede prolog samt s. 7-13, 20-21
Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang"
Ørntoft: af "Digte", 2014 (et digt: "Det er forvirrende tider...")
TEORI (kernestof):
CLM: Handout om romantikken
Jensen m.fl.: "Økokritik", De senerest fem års litteratur, Systime, 2017-2021
Gustafsson: uddrag af "Klimalitteratur", 2020, s. 15-16, 24-26, 30-31, 76
Håndbog til dansk s. 228-233 (dokumentarfilm) og s. 325-331, 333
|