Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Claus Heide Petersen
Hold 2022 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fortælleformer i portrætfilmen (værk)
Titel 2 Analyse af lyrik
Titel 3 Analyse af noveller
Titel 4 DHO, Danmark og Grønland (værk)
Titel 5 Romantik og romantisme (værk)
Titel 6 Stilistisk analyse af lyrik
Titel 7 Mennesket og maskinen
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Litteratur fra middelalderen
Titel 10 Litteratur fra middelalderen (værk)
Titel 11 Humor og absurdisme i film og drama (værk)
Titel 12 Forskellige former for realisme
Titel 13 Avisreportagen
Titel 14 Retorik og argumentation
Titel 15 Danske digtsamlinger efter 2020

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fortælleformer i portrætfilmen (værk)

Målet med dette forløb var at give eleverne en indsigt i, hvordan brugen af forskellige dokumentariske fortælleformer og stilistiske virkemidler har betydning for en dokumentars udsagn om virkeligheden. Vi begrænsede os til undergenren portrætfilm - og arbejdede med begreberne klassisk, observerende, personlig og poetisk fortælleform.

Følgende film blev set og analyseret:

Christoffer Guldbrandsen: "Lykketoft - Finale" (første 26 minutter)
Werner Herzog: "Grizzly Man" (i sin helhed - værk)
Anders Østergaard: "Tintin et moi" (de første 31 minutter).

Desuden skrev eleverne en analyserende artikel om de første 11 minutter af Boris Benjamin Bertrams dokumentarfilm "Krigsfotografen".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyse af lyrik

Målet med dette forløb var at introducere eleverne til analyse og fortolkning lyrik med et særligt fokus på sproglige/stilistiske virkemidler. Der blev primært arbejdet med rytme og med semantiske skemaer. Der var desuden fokus på ekspressionistiske træk i tidlige digte af Tom Kristensen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO, Danmark og Grønland (værk)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantik og romantisme (værk)

Målet med dette forløb var at give eleverne et mere nuanceret syn på romantikken end den udbredte, lidt firkantede forestilling om en periode, hvor alle problemer blev gemt væk under romantiserende fremstillinger. Der blev arbejdet med analyse af lyrik og kortprosa, men også malerier. Ligeledes undersøgtes forskelle og ligheder mellem værker fra engelsk og dansk romantik.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Stilistisk analyse af lyrik

Der blev arbejdet videre med stilistisk analyse af lyrik - denne gang med et særligt fokus på Søren Ulrik Thomsens digtning. Den teoretiske side af sagen blev udvidet, så vi nu kunne arbejde med komposition, troper, figurer og stilistisk analyse på både ord- og sætningsniveau.
Vita Andersen, Lidman, Lynge og Obrestad blev læst/genlæst som eksempler på typer af 70'er-digtning, der indholdsmæssigt og stilistisk adskilte sig markant fra Thomsens.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteratur fra middelalderen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer