Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annemette Westh
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gasolin` Teaterkoncert og dokumentarfilm Gasolin`
Titel 2 Læsevejledning
Titel 3 Skam, Skyld, Plastic og Farvel til Madonna
Titel 4 DHO Det moderne gennembrud og industrialiseringen
Titel 5 Kunstig intelligens, debatterende artikel -medier
Titel 6 Lone Hørslev, Dagene er data, 2018. Værk lyrik
Titel 7 Debatterende artikel retur og feedback
Titel 8 Det sårbare sind i kunsten SRO
Titel 9 Debatterende artikel
Titel 10 Asta Olivia Nordenhof og læsefordybelse
Titel 11 Olga Ravn De ansatte, 2018, Værk roman.
Titel 12 Reflekterende artikel
Titel 13 Folkeviser - Litteraturhistorie og naturhistorier
Titel 14 Fællestime med Asta Olivia Nordenhof
Titel 15 SRO valg af tekster og information
Titel 16 Naturhistorier og kanonlitteratur
Titel 17 Romantikken
Titel 18 Kampagner - medier
Titel 19 Taler, retorik, stilistiske virkemidler og SoMe
Titel 20 Det absurde og groteske - S.Beckett og podcast mv.
Titel 21 Det infraordinære og det ekstraordinære - Perec mv
Titel 22 Det moderne gennembrud -opfølgning og uddybning 1g
Titel 23 Det folkelige gennembrud M. A. Nexø
Titel 24 Johannes V. Jensen og præmodernisme 1.del
Titel 25 Skriftlig dansk og vurdering af stile
Titel 26 J.V. Jensen myte og C.Th. Dreyer remediering
Titel 27 Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden
Titel 28 Skrivemodul
Titel 29 Kanonforfattere samt T. Ditlevsen og V. Sørensen
Titel 30 Nyhedsformidling
Titel 31 Kortfilm
Titel 32 1960´erne - 2010´erne
Titel 33 Seneste fem år

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gasolin` Teaterkoncert og dokumentarfilm Gasolin`

Gasolin`dokumentarfilm, 2006. Værk. Analyse af dokumentarfilm og dokumentarfilm som genre.
Analyse og fortolkning af Gasolin tekster i grupper. Fremlagt for klassen,

1) Rosalind, Tristan, Carla, Bror: Det er en kold tid, som vi lever i (1978)
https://kjukken.dk/sang/det-er-en-kold-tid/
2) Alberte, Andrea, Malou, Leonora: Kloden drejer stille rundt ) 1976)
https://kjukken.dk/sang/kloden-drejer-stille-rundt/
3) Mingus, Karla My, Bosse, Karen Lilli: Hvad Gør Vi Nu, Lille Du? (1976)
https://kjukken.dk/sang/hvad-goer-vi-nu-lille-du-/
4) Midt om natten ( 1983) https://kjukken.dk/sang/midt-om-natten/
5) Clara, Isak, Alexander, Betty: Joanna (1973) https://kjukken.dk/sang/joanna/
6) Hannah, Isabella, Siggy, Clara: Kvinde min (1975) https://kjukken.dk/sang/kvinde-min/
7) Karl-Emil, Lotte, Erik, Nikolaj: Rabalderstræde (1975)
https://kjukken.dk/sang/rabalderstraede/
8) Noah, Alma, Molly, Adam: Køb bananer (1979) https://kjukken.dk/sang/koeb-bananer/
9) Elias, Freja, Nuka, Rasmine: Hvorfor er der aldrig nogen, der tør tage en chance (1972)
https://kjukken.dk/sang/hvorfor-er-der-aldrig-nogen-der-toer-tage-en-chance/ og Som et
strejf af en dråbe (1978) https://kjukken.dk/sang/som-et-strejf-af-en-draabe/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætartikel 19-12-2022
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Læsevejledning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skam, Skyld, Plastic og Farvel til Madonna

Mette Thomsen, Plastic, 1995. Værk roman.

Set forestillingen, Farvel til Madonna, How to kill a dog, Teater Republique, 2023. Skrevet anmeldelse af forestillingen.

Kommunikationsanalyse
Set og analyseret episoder af TV-serien, SKYLD, DR 2022.

Arbejdet ud fra fokuspunkter mht. skyld, skam og pinlighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Betaling for teaterbilletter 🔥🎭 17-01-2023
Skyld - analyserende artikel 07-02-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO Det moderne gennembrud og industrialiseringen

DHO-forløb/SR2: Det moderne gennembrud – Industrialiseringen
1m 2023

Dansk
Vi arbejder med flg. emner ud fra hhv. et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv:
1. “Industrialisering og oprør på vej” - Kul
2. “Klasseskel og fremstillingen af sociale vilkår i perioden” - Klasse
3. ”Kvinders status i ægteskabet og rolle i samfundet” - Kvinder

Flg. tekster er læst/set/lagt ud:
1800-tallet på vrangen, kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880: https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416  
Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890: https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-revolutionsdroemme-realisme-og-dobbeltmoral-1880_1890_70412  
Podcast: Det moderne sammenbrud (DR), episode 1: https://www.dr.dk/lyd/p2/det-moderne-sammenbrud  
Det moderne gennembrud: https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud  
Litteraturens perioder 1870-1914 (PDF)
Skov og Larsen: “Humanvidenskabelig metode” Kap. 7, side 63-71: Gyldendal
Metoder i dansk
Eleverne har skrevet analyserende artikel om Henrik Pontoppidan, Forbandelsen, 1888/1889.
Ekstra materiale:
Uddrag af: Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (Brandes), 1872.

1. “Industrialisering og oprør på vej” - Kul
Ulrich Peter Overby, Socialisternes March/ Snart dages det brødre, 1871.
Holger Drachmann, Engelske Socialister, 1871.
Marie Nielsen, I Fabrikens Helvede, 1915.
Jeppe Aakjær, Jens Vejmand, 1905.
Ikke læst: Jeppe Aakjær, Arbejdersang, 1902. https://kalliope.org/da/text/aakjaer20000924b58

2. “Klasseskel og fremstillingen af sociale vilkår i perioden” - Klasse
Herman Bang: Rundt i Krogene – Nogle Fattigbesøg før jul, 1880.
Evt. andre reportager af H. Bang, En Fattigmandsknejpe, Nationaltidende 1879: https://www.google.dk/books/edition/Virkelighed_set_i_Herman_Bangs_speil/h8QJz-HuBMUC?hl=da&gbpv=1&dq=herman+bag+reportager&pg=PA117&printsec=frontcover
Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød, 1885/87.

3. ”Kvinders status i ægteskabet og rolle i samfundet” - Kvinder
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887.
Ikke læst. Herman Bang, Foran alteret, 1880.
Ikke læst. Amalie Skram, Karens Jul, 1885 (kan også bruges til temaet klasse).

Alle tekster ligger her:
https://drive.google.com/drive/folders/1PZsf-n0t-oPJEkcoz-jRd4neeoe2vXZD?usp=share_link

Eleverne har selv udarbejdet problemformuleringer og underspørgsmål.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 30-03-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det sårbare sind i kunsten SRO

Det sårbare sind i kunsten SRO forløb dansk/engelsk
Tobias Rahim og The Wall
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Olga Ravn De ansatte, 2018, Værk roman.

Olga Ravn De ansatte, 2018 og Science fiction. Værk roman. Anmeldelser af romanen.
Ursula le Guin, Bæreposeteorien om fiktion, 1986/2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Folkeviser - Litteraturhistorie og naturhistorier

Folkeviser og middelalder:
Elverhøj (tryllevise) og Torbens datter (riddervise)
- Litteraturhistorie, naturhistorier og natursyn  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fællestime med Asta Olivia Nordenhof

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Naturhistorier og kanonlitteratur

Naturhistorier og kanonlitteratur

Følgende tekster er læst med blik for naturssyn og historisk kontekst:

L. Holberg, Skønheden i den tæmmede natur, 1727.
J. Ewald, Kong Christian stod ved højen mast, 1779.
Juliane Marie Jessen, Danemark, Danemark! hellige Lyd!  1819.
A. Oehlenschläger, Der er et yndigt land, 1819.
N.F.S. Grundtvig, Langt højere bjerge, 1820.
St.St. Blicher, Det er hvidt derude, 1838.
H.C. Andersen, I Danmark er jeg født, 1850.



Fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher og H.C. Andersen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Romantikken


Romantikken
Universalromantik - A. Oehlenschläger og H.C.Andersen
Nyplatonisme - S.V.Staffeldt
Romantisme - E.Aarestrup
Kierkegaard og eksistentialisme

Vi har læst følgende tekster:
A. Oehlenschläger, Morgenvandring, 1805.
A. Oehlenschläger, Guldhornene, 1803.
S.V. Staffeldt, Indvielsen, 1804.
E. Aarestrup, Til en veninde, 1838.
H. C. Andersen, Klokken, 1845.
S. Kierkegaard, uddrag fra Forførerens dagbog, 1843.
Læst om Kierkegaards eksistentialisme og 4 arketyper.
Perspektiverende tekster:
M. Strunge, Når vi sover, 1984.
L.O.C. , Ode til en kvinde, 2012.
L.O.C. , Ode til en kvinde PART 2, 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Kampagner - medier

Introduktion til kampagner som genre/genretræk og produktion af egne kampagner samt analyse af egenproduktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kampagneprojekt 17-04-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Det absurde og groteske - S.Beckett og podcast mv.

Det absurde og groteske samt eksistentialisme
- absurd teater, dagbogen som genre, podcast og prosa

S. Beckett, Stumspil, 1958.
S. Beckett, Glade dage, 1962. Værk.
Line Knutzon, uddrag fra Camille Clouds brevkasse, 2017.
Podcast: Gå se gang, Ømme lægge - Nørrebros Runddel, 2022 og Frederiksberg Runddel 2024.
Produktion af egen Podcast: Gå se gang på Aurehøj, 2024, samt analyserende artikel om podcast.
P. Seeberg, Patienten, 1962.
V. Sørensen, Skkerhedsforanstaltningen, 1986.
P. Adolphsen, Små historier 3, 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Det infraordinære og det ekstraordinære - Perec mv

Det infraordinære samt ekstraordinære  - Projekt ifbm. studieturen til Dublin

Vi har læst uddrag fra (lyttet og set):
G. Perec, Verdens rum og andre tekster – ”Forsøg på at udtømme et sted i Paris”, 1974/2016.
C. Y. Frostholm, Paris en brugsanvisning, 2014.
M. Søndergaard, Forsøg på at aflytte et sted i Paris, 2020.
P. Adolphsen, Metropolis, 2020.

I grupper er der udarbejdet et projekt i Dublin med fokus på Perecs begreber, som er afviklet mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Det moderne gennembrud -opfølgning og uddybning 1g

Det moderne gennembrud
I. P. Jacobsen, To verdener, 1879 - æstetisk naturalisme.
A. Strindberg, Den stærkeste, 1889 – svensk - naturalisme
H. Ibsen, Et Dukkehjem, 1879 – norsk, værk - naturalisme.
Kortfilm: Et Dukkehjem, 2013. Analyse af kortfilm.
Gennemgang af feminismens bølger
Perspektivering til Barbie, 2023, Serien Skam, 2016, samt Aquas Barbie Girl, 1997  mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Johannes V. Jensen og præmodernisme 1.del

Vi har arbejdet med digtet Paa Memphis Station, Johannes V. Jensen, 1906 ud fra anmeldelser af digtet, som viser forskellige metodiske tilgange til litterær analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden

Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden

Dadisme
Dada-digteren Tristan Tzaras (1896-1963) opskrift på lyrik fra 1920.
Harald Landt Momberg, Etude, 1922.

Futurisme
Filippo Marinetti, Futurismens Manifest, 1909.
Emil Bønnelycke, Aarhundredet, 1918.

Ekspressionisme
Emil Bønnelycke, Vesterbrogade, 1918.
Emil Bønnelycke, New York (figurdigt), 1917.
Rudolf Broby Johansen, BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1922.
Rudolf Broby Johansen, NATLIG PLADS, 1922.
Tom Kristensen, Fribytter, 1920.
Tom Kristensen, Græs, 1922/1927.

Surrealisme
Gustaf Munch-Petersen, det underste land, 1933.
Luis Buñuel, Den andalusiske hund, 1929 (kortfilm).
Jens August Schade, På Café, 1930.

Socialrealisme
Harald Herdal, Før jul, 1933.

Perspektivering til:
Michael Strunge, Destruktiv, 1980.
Yahya Hassan, Månedigt, 2019.
H. Ansari, Knivstik, 2022.

Fokus på litterær og sproglig analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 29 Kanonforfattere samt T. Ditlevsen og V. Sørensen

Kanonforfattere mv. samt modernisme

Karen Blixen, Ringen, 1950/58.
Set Ringen som TV-Spil, DR 1988. Remediering.
Arbejdet kort med syv metodiske læsninger af Ringen.
T. Ditlevsen, Nattens Dronning, 1952.
Martin A. Hansen, Roden, 1955.
Villy Sørensen, De forsvundne breve, 1955.
Set filmatiseringen/remediering af De forsvundne breve, 1967.
Klaus Rifbjerg, Det er blevet os pålagt, 1960.

Perspektivering til V. Sørensen, P.Seeberg og P. Adolphsen - forløb om absurdisme og grotesker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 30 Nyhedsformidling

Vi har arbejdet med at analysere TV-nyheder (DR og TV2) og nyhedskritier og ser to nyhedsudsendelser samt analyseret 2 indslag om samme emne (Kriminelle familier). Desuden har vi arbejdet med, hvordan de sociale medier ændrer nyhedskriterierne samt den demokratiske samtale og P.Diddy med blik for fakenews og konspirationsteorier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 31 Kortfilm

Vi har arbejdet med at analysere kortfilm, dramaturgi og filmiske virkemidler.

Th. Vinterberg, Drengen, der gik baglæns, 1994.
Zinnini Elkington, Skifting, 2022. Værk.
Shabnam Alimardani Shafigh, Yasmin, 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 32 1960´erne - 2010´erne

Alle har holdt oplæg/undervist klassen i udvalgte tekster (prosa og lyrik) fra 1960´erne-2020`erne.

Modernisme, realisme, knækprosa, postmodernisme, psykologisk realisme, minimalisme, dirty realisme, klimalyrik og autofiktion
L. Panduro, Uro i Forstæderne, 1962.
Inger Christensen, En ørken kan være, 1969.
V. Andersen, Fredag, Lørdag og Søndag, 1977.
D. Turéll, Hyldest til hverdagen, 1984.
M. Strunge, Natmaskinen, 1981.
S. U. Thomsen, Levende,1981.
Naja Marie Aidt, Ond i sulet, 1993.
H. Helle: Film, 1996.
J. Sonnergaard, Onsdag formiddag hos Annette, 2001.
K. M. Guldager, Køjesenge, 2009.
Theis Ørntoft, Det er forvirrede tider og Kryds, 2014.
Yahya Hassan 2, SLUMROYAL, 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 33 Seneste fem år

Ud fra et fokus på fortællinger om og fra Generation Z har vi arbejdet med tekster fra de seneste 5 år. Generation Z, autofiktion og brune stemmer mv.

Generation Z, tematikker og stemmer i film og litteratur:
Set uddrag fra Euphoria særafsnit: Euphoria Special Episode Part 21 Rue og Euphoria Special Episode Part 2: Jules, 2021.
Læst uddrag fra Oliver Lovrenski, Da vi var yngre, 2024.
Elias Sadaq, CITY VEST og ÅNDENØD, Djinn 2024.
Amina Elmin, Barbar (uddrag), 2023.
Haidar Ansari, NORMALISERET, 2025. Værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer