Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Thomas Gooseman
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samtalen. IRL i litteraturen og på medier.
Titel 2 Fællesskabsforestillinger
Titel 3 DHO Danmark i Grønland, Grønland i Danmark.
Titel 4 Nyhedsmedier i DK
Titel 5 Dyd, drifter og dæmoner.
Titel 6 Erindring og litteratur
Titel 7 Mellemkrigstiden - ismernes tid.
Titel 8 postmodernistiske træk i dansk litteratur.
Titel 9 Islands litterære mirakel
Titel 10 Romantikken i Danmarik
Titel 11 Det moderne gennembrud - værklæsning
Titel 12 Virkelighedsillusionen.
Titel 13 Det rigtige valg.
Titel 14 Sproget på gaden og gaden i sproget.
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samtalen. IRL i litteraturen og på medier.

Sprogligt forløb med fokus på samtale og dialog IRL samt i litteratur og på diverse medier. Udgangspunktet er den pragmatiske sproganalyse.
Et forløb, hvor evnen til at tolke tekster i alle medier trænes, og hvor og sproglig funktion og variation undersøges.


Generation SoMe, DR (2015) Afsnit 1.
Fyrtøjet, H.C Andersen.
Afløb, Helle Helle
DR3,  'Fie': Sæson 1 (Nogle gange lokker pengene mig) episode 3 (+ transskription)
Egne samtaler optaget i timerne.
Facebooktråd 15/11 2022, Berlinske Tidendes profil.

Face-work, transaktionsanalyse, gambitter, sproghandlinger, høflighedsmaksimer.
Forskelle på skriftsprog og talesprog.


Diverse handouts.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 07-12-2022
Aflevering 2 21-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fællesskabsforestillinger

Forløbet undersøger, gennem sproglige iagttagelser, hvordan forestillinger om danske fællesskaber kommer til udtryk med udgangspunkt i public service-institutionen DR.
Det er hovedsagligt et sprogligt forløb med fokus på retorisk analyse og argumentation, men medievinklen inddrages også - særligt kommunikationsanalyse (særligt kommunikationssituationen) og skal bidrage til elevens evne til at tolke tekster i alle medier.

Indhold: Retoriske virkemidler, appelformer og kommunikationsanalyse, argumentanalyse.
Træning af mundtlig fremlæggelse (tale).


Materiale:
HM Dronningens nytårstale 2022
Statsministerens nytårstale 2022+2023
Glenn Bechs Nytårstale i Deadline 2/1 2023.
Rasmus Paludan, debat i Information, 29/5 2019.
Liberal Alliances hjemmeside (kort uddrag): https://www.liberalalliance.dk/politik/socialpolitik/
Karsten Madsen, debat Jyllands.posten 4/9 2003 (kritik af DR)

Søren Vrist Christensen, retorik og appelformer, argumentation og Toulmins argumentationsmodel. (Youtubevideoer).
https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q&t=605s
https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=AlJZj04rvS8

Analyse af Statsministerens nytårstale 2022, Christian Koch (https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Retorisk-analyse-af-statsministerens-nytaarstale-2022)
Gode råd til at holde taler: https://www.youtube.com/watch?v=KRZMT0bpLyE (Esben Bjerggaard Nielsen, lektor AU)
Carsten Islington: Hvordan holder man en tale https://www.youtube.com/watch?v=sDPzK3ZuoeE
Retorik (fra Håndbog til Dansk).
Dansksiderne: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2980#c15230 (Om retoriske virkemidler)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 27-01-2023
Aflevering 4 03-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO Danmark i Grønland, Grønland i Danmark.

Dansk-historie forløbet.

Et forløb, der undersøger problemstillinger i samspil med andre fag, der reflekterer over fagets identitet og metoder. Forløbet indeholder kanonlæsning og værklæsning samt læsning af tekster fra oplysningstiden.

Forholdet mellem Grønland og resten af Danmark udtrykt i litteratur og medier fra kolonitid til selvstyreordning. Samspillet mellem tekst, kultur og samfund er i fokus.
Introduktion til opgaveskrivning og videnskabsteori.  

Forløbet er hovedsagligt et forløb indenfor det litterære stofområde, men med udkig til medieanalyse.

Indhold:
Litterær analyse, medieanalyse - herunder dokumentarfilmsanalyse, postkolonial læsestrategi.
Belysning af forholdet mellem samfund og litteratur, værklæsning og kanonforfatter.
Introduktion til danskfaglig metodebevidsthed, problemformulering og videnskabsteori.


Materiale:
L. Holberg, Epistel 350,
Niviaq Korneliussen, Blomsterdalen, 2022. Værklæsning.
J. Riel, (uddrag) En fortælling hvoraf man får et smukt ansigt.
Arqaluk Lynge, Ode til Danaiderne, 1979.
Augo Lynge, Tale i Landsrådet, 1952.
Dokumentarfilm:
(Uddrag) Jørgen Roos, 1981.
Kampen om Grønland, Kenneth Sorrento, 2020. Værklæsning.
(Ekskursion til COP:DOX) - Twice Colonized og 'Subjekt'

.
'Der er en tupilak i rummet', Baggrund, 2017, Kirsten Thisted
Bør danskere lave kunst om Grønland? Debatten er begyndt, Kristeligt dagblad, 7/8 2020.
div. handouts om postkolonial læsning fra bla. Gymdansk og Levende Grønland.
Håndbog til dansk: Om dokumentargenrer.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Formidlende skrivning (Blomsterdalen) 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsmedier i DK

Et forløb indenfor medieperspektivet, der undersøger mediers funktion i kulturelle, historiske og sociale sammenhænge.

Fokus på nyhedsformidling - traditionelle og nye genrer herunder avisjournalistik og podcasts.
Særligt fokus på presseetik og vinkling.


Presseetik, nyhedskriterier, nyhedsgenrer, argumentation, herunder fortællende journalistik, journalistisk sprogbrug, visuelle og lydlige virkemidler.


Materiale:
Dagens aviser (Berlingske Tidende, Politiken, Information d. 22 Aug.)
Håndbog til dansk: Kapitel 5.1(Om avisjournalistik)
Pressenævnets hjemmeside om god presseetik.
Div. artikler og forsider (tilfældigt fra dagens udbud)

https://www.dr.dk/nyheder/udland/paa-bagsaedet-af-en-bil-i-fart-fortaeller-han-om-de-overgreb-som-taliban-begaar-i

https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-journalist-f16-donation-har-stjaalet-overskrifter-i-ukraine

https://www.dr.dk/nyheder/penge/minister-beskyldes-spindoktori-forsvar-pilskaeve-vurderinger-nedsables-af-eksperter

Artikler fra Politiken 10.8, Berlingske 2.8, Information 18.8 (Hver med sin større klima-artikel, med forskellig vinkel)
Nyhedsindslag i DR TV-avisen d. 24.8 'Nedgravede heste'

De fortællende genrer:
Claes Kastholm: Blodig nat på stenbroen, Poltiken 20/5 1993
Podcast: DR-lyd, Genstart - Tørt land.








Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 1 30-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dyd, drifter og dæmoner.

Litterært forløb om den østnordiske balladeform.

Læsning af danske folkeviser, dermed tekster før 1700 (ca.)  
Sproghistorie kort om udvikling fra urnordisk til ældre nydansk.
Læsning af tekster på ældre nydansk og krøllede bogstaver.

Folkevisens oprindelse, varianter, stiltræk og tematik.

Øvelser i remediering og perspektivering til aktuelle emner - kønsdebatten.

Valravnen (DgF 60, + diverse alternative strofer).
Agnete og havmanden (DgF 38, med og uden den 'rigtige' slutning).
Søvnerunerne (DgF 81) + Virelais udgave (Sidsel Videlvand).
https://www.youtube.com/watch?v=x1M8lriNioA

(Skriftlig opgave - sammenlignende analyse: DgF 81 og Tessas nytårstale + Hustle og kærlighed eller Tessas nytårstale + Ben)

Baggrund:
https://faktalink.dk/folkeviser
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3443
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3474 (Kun det om folkeviserne)
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8

Diverse handouts.

ordbogen.com
ordnet.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Erindring og litteratur

Et litterært forløb, der undersøger erindringens rolle i litteratur og litteraturforståelse (særligt i dansk litteratur). Forløbet indeholder kanonforfatterlæsninger og litteratur(idé)historisk perspektivering.
Indeholder workshopforløb med Josefine Klougart, med fokus på erindring, tekstproduktion og skriveproces.

Tematisk læsning af litteratur på tværs af perioder med fokus på eleverne egen skrivning.


Virginia Woolf: Et rids af fortiden (uddrag)
J. Klougart: Essay (Weekendavisen)
J. Klougart: Alt dette kunne du få, uddrag
Rifbjerg: Engang + Samosvej (Amagerdigte, 1965)
Tom Kristensen, Aabenhjertige Fortielser  (uddrag) + Det blomstrende Slagsmål.
H.C. Andersen, Mit Livs Eventyr (uddrag) + Det gamle Egetræ.
Martin A Hansen, Dagbøger (uddrag) + Pigen og Soldaten.


Handout m. periodebeskrivelse af romantik, ekspressionisme og heretica-modernismen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 3 23-10-2023
Workshop-tekst 09-11-2023
Dansk 4 11-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mellemkrigstiden - ismernes tid.

Et litterært forløb med værklæsning. ca. 80 sider

Et litteraturhistoriskforløb om de kunstneriske nybrud i tiden op til og efter 1. verdenskrig med udblik til litteratur- og kunstscenen i resten af Europa.



Digtanalyse, litteraturhistorisk oversigt, musik og filmkunst fra Italien, Tyskland, Frankrig og Spanien.
Ekspressionisme, Surrealisme, Dadaisme, Futurisme, Kulturradikalisme  (og realisme).

https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g (Om Blod og RBJ)
Futurismens manifest, Marinetti
Jeg ønsker mig en verden, Bønnelycke (Skriftlig opgave)
Abstrakt Komposition, H. Landt-Momberg (SKriftlig opgave)
Den andalusiske hund (uddrag)
Ursonate, Kurt Schwitters
Nacht, A. Schoenberg
BLOD (Værklæsning), Broby-Johansen

Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden.
Introduktionsafsnittene til alle ismerne samt oversigtsafsnittet.
17-32
63-71
99-107
129-32
169-173
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 postmodernistiske træk i dansk litteratur.

Et værklæsningsforløb med fokus på postmoderne træk i dansk litteratur ca. 1970-1990

Litterær analyse med fokus på novellen som genre. Kort introduktion til autofiktion.
Litteraturhistorisk overblik med fokus på modernisme (og postmodernisme) i dansk litteratur.
Bevidsthedshistorie/idéhistorie.
Metodisk bevidsthed og fagets identitet.

Peter Høeg, Fortællinger om natten (1990, novellesamling)
Hans-Jørgen Nielsen, Spillets regler (1968)

Stravinskij, historien om en soldat (uddrag)
Bournonville, Sylfiden (uddrag)
Den glade enke (uddrag).
Beethovens 9. (uddrag!.)
Andy Warhol, banana, Marlyn triptych, m.fl.

Handouts om postmodernismen.
Øvelser med generativ AI
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Islands litterære mirakel

Et forløb om et særligt sted i litteraturen, Island m. fokus på den norrøne digtning.

Litteraturhistorisk overblik samt periode før 1900 - Norrøn digtning.

Sil, tematik, kontekst for den norrøne digtning.
Litteraturhistorisk overblik over perioden. De to eddaer, sagatyper.
Fagets identitet, tolkningsmuligheder - historisk læsning vs. moderne tolkning. Friprosa vs. bogprosa.

Skjaldedigtning, (Ljodhattr, Fornyrdislag). Islændingesaga.


Prosaeddaen (Gylfaginning - uddrag)
Skirnirs rejse, Den poetiske Edda
Vølvens spådom, Den poetiske Edda
Gunløg Slangetunges saga, (Stavnem)


Islands litterære mirakel, Erik Skyum (uddrag).
Afsnit om norrøn litteratur i Litteraturens veje.
Interview m. Armann Jakobsson.
Studietur til Island. Besøg på nationalhistorisk museum, universitet mm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken i Danmarik

Litterært forløb.

Romantikken som kulturstrømning i Danmark.

Analyse og fortolkning af tekster i alle medier.
Sammenhæng mellem samfund og litteratur.
Læsning af kanonforfattere.
Læsning af periode før 1900.
Lyriske/sproglige virkemidler - herunder metrik.
Genrekendskab - novellegenre, prosarevolutionen, folkeeventyr/kunsteventyr.


Videoer af Søren Vrist Christensen om romantikkens perioder.
H.C. Andersen: Forord til Eventyr, fortalte for børn (uddrag), Skyggen, Den lille Pige med Svovlstikkerne.
A. Oehlenschläger: Det moralske, digte 1803
Grundtvig: Gundelev Skov.
St. St. Blicher (+ Goethe): Ellekongen
(Goethe/Schubert: Erlkönig)
Brdr. Grimm: Guldgåsen
S. Staffeldt: Indvielsen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud - værklæsning

Litteraturhistorisk forløb om kunst- og kulturstrømninger ca.1870-1900. Læsning af afgrænset periode før 2000. Ca. 200 sider.

Værklæsning, fortolkning af tekster i alle medier (drama).
Læsning af kanonforfattere: Pontoppidan, Herman Bang.

Analyse af drama, impressionistisk stil, realisme og naturalisme.

En Folkefjende, Ibsen
Irene Holm, Bang
Naadsensbrød, Pontoppidan
Uddrag af Brandes' forelæsninger om europæsik litteratur.

Videoer om Commedia dell'arte
Handout om femakters
Oplæsning af Irene Holm, Anne Marie Helger


Kreative skrive- remedieringsopgaver.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Virkelighedsillusionen.

Medieforløb, der undersøger 'virkeligheden som virkemiddel' i nyere kommercielle og 'virkelighedsforpligtende' genrer/medier.

(Genopfriskning af dokumentargenren.)
Mediers funktion i sociale og kulturelle sammenhænge. Mediehistorie.
Filmiske virkemidler.
Fakta/fiktionskoder.
Mediers funktion i samfundet.
Analyse af tekster i alle medier.


Dokumentargenren, borgerjournalistik, reklamer/kampagner/content(virale reklamer).

National Romantik 2021, Tobias Rahim (uddrag)
Cold Case Hammarskjöld, Mads Brügger (uddrag)
Velkommen til frontlinjen, DR (uddrag)
More for the many, reklamekampagne (More for the Many, 2022)
Female Invest, Facebookkampagne og hjemmeside.
'Klimaaktivister spraymaler Charles Darwins grav', indslag DR 13/1 2025
Local Eyes (Hjemmeside).
Facebookopslag på 'Gymnasielærernes Chatroom'


Håndbog til dansk: Kap. 5.6
Stuart Hall: Indkodning- afkodnings model.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det rigtige valg.

Litterært/sprogligt forløb med fokus på eksistentialismen.

Træning i idéhistorisk perspektivering af litterære tekster (med fokus på eksistensialismen). Redskaber til analyse af litterære tekster i forskellige genrer. Øvelser i mundtlig præsentation.
Læsning af realisme og modernisme.
Kanonlæsning.
Læsning af tekster på svensk og norsk.
Anvendelse af pragmatisk sproganalyse på litterære tekster.

Eksistensialismen som vigtig idéhistorisk strømning i det. 20. århundrede.
Forskelle på svensk, dansk og norsk, udtale og grammatik.
Samtaleanalyse, transaktionsanalyse, sproghandlinger og face-work.

Martin A. Nexø, Murene.
Karen Blixen, Det ubeskrevne blad.
Peter Seeberg, Patienten.
Tove Jansson, Berättelsen om det Osynliga barnet.
Nordahl Grieg, Kringsatt af Fiender.
Johannes V. Jensen, Paa Memphis Station.


Baggrund:
https://www.youtube.com/watch?v=zftewtinpYo, om Kierkegaard og eksistensialisme.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sproget på gaden og gaden i sproget.


Et forløb indenfor det sproglige emneområde om sociolingvistik med fokus på ’-lekter’, særligt ’multietnolekter’, ’perkerdansk’, ’gadesprog’ og ungdomssprog i storbyer.

Skal træne eleven til, gennem sproglige iagttagelser, at tolke tekster i forskellige medier, herunder litteratur, sangtekster og podcast.

Her indgår viden om:
Dialekter, kronolekter, etnolekter mv. markeret sprog, standard og varianter.
Leksikalske, morfologiske, syntaktiske og udtalemæssige forskelle i varianter af dansk.


Frans Gregersen, Pia Quist: https://www.youtube.com/watch?v=sutbydYeddQ&t=17s
Pia Quist, Multietnolekt Da Capo.

Kamal og Hav: podcast på DR (interview med Ali Sufi og Tobias C om udgivelsen af ’Gadedansk, ordbogen’)

Sangtekster af Sivas (d.a.u.d.a), Jamaica, Amro (Dialekt)

Jeppe Aakjær: 'To om Een'
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition

Repetition og fokus på metodisk tilgang til analyse og mundtlig fremlæggelse.



Filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/billedbeskaering
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/billedkomposition
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamera-paa-stativ-og-haandholdt-kamera
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/panorering
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tilt
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamerakoersel
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/krantur
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/zoom
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kameravinkler


Dansksiderne:
Stilfigurer:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3149
https://dansksiderne.dk/index.php?id=2980
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer