Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Henrik Ohlsen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The English-Speaking World
Titel 2 Science Fiction
Titel 3 Evil (EXAM)
Titel 4 Climate change - facts, politics and fiction EXAM
Titel 5 Normal People
Titel 6 Readings
Titel 7 What we Talk about when we Talk about Love (EXAM)
Titel 8 American Election (EXAM)
Titel 9 African Stories (EXAM)
Titel 10 Multicultural Britain (EXAM)
Titel 11 Macbeth (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The English-Speaking World

Grammatik: https://minlaering.dk/
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/


I dette forløb skal klassen stifte bekendtskab med forskellige dele af den engelsktalende verden. Forløbet er ment som en bred introduktion hvorfor der ikke vil blive gået i dybden med de enkelte lande,
Der er også en sproglig vinkel idet det vil være oplagt at undersøge leksikale, udtalemæssige og grammatiske forskelle mellem de forskellige lande og aktivt lade eleverne arbejde med dette, herunder  har vi undersøgt engelsk som Lingua Franca

Eleverne skal læse en række forskellige fiktive og ikke-fiktive tekster i forskellige genrer, fra forskellige lande, fx en blog, en tale, et digt, en short story, en nyhedsartikel. På denne måde er der også mulighed for at introducere forskellige analysebegreber og komme ind på forventninger, begrænsninger og muligheder ved de forskellige genrer.

Hvert modul i forløbet starter med et oplæg. Der skal fokuseres på både historiske, kulturelle og sproglige forskelle. Helst også gerne forskellige genrer og evt. introduktion til forskellige metoder.

Vi har løbende arbejdet med grammatik og sprogtilegnelse gennem minlæring.dk og Gyldendals online ordbøger.

Essaygenren blev introduceret i forbindelse med analysearbejdet med novellen Karma


The English-speaking world - a fact file (article)
Day of Rage (article about the attack on congress and polarization in the USA)
Who Am I  (poem)
This Land (poem)
Trainspotting (novel excerpt)
Sorry Canada, but Trudeau’s right, we are America’s kid sibling (article)
Karma (short story)
The Danger of a Single Story (Chimamanda Adichie TED talk)
Chase the Devil (Max Romeo, reaggae song/lyrics)
This Is England (Shane Meadows, 2006, film)
Dear Danes, please stop swearing in English.

Omfang: 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Science Fiction

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Evil (EXAM)

Forløb hvor vi har behandlet temaet "Evil" gennem forskellige perioder og igennem forskellige genrer, herunder film. Vi har beskæftiget os med hvordan begrebet kan forstås og hvordan det tolkes forskelligt afhængigt af tid og kontekst.  

Materiale

Introductory material:

TED talk: Philip Zimbardo, The Psychology of Evil (Speech)
Toronto man killed his family out of fear his mother would expose his lies to his fiancée (article, The Star)

core texts

Shakespearean drama:
Macbeth, (Act I, scene 5)

Gothic/romantic horror:
"The Tell Tale Heart" (short story, Edgar Allan Poe)

World War 1 and poetry:
Baggrundsmateriale til 1. verdenskrig og litteratur: fra "Voices of the War", s. xii-xvi
The Soldier (Brooke),
Dulce et Decorum Est (Owen)

New Journalism:
Then It All Came Down (interview, Truman Capote)

Serial killers:
Excerpt from American Psycho (novel, Brett Easton Ellis)
Excerpt from My Friend Dahmer (graphic novel, Derf Backderf)

Film: We Need to Talk About Kevin (Ramsay, 2011)

Supplerende:
Lars Svendsen, theory of the four evils

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Climate change - facts, politics and fiction EXAM

Vi har arbejdet med både fiktion og non-fiktion. Metodisk har vi både anvendt  litterær analyse og retorisk analyse. Som en del af forløbet har vi også arbejdet med kapitel 6 i Basal Videnskabsteori - hvor der har været fokus på humanistisk og hermeneutisk metode. Forløbet har haft fem nedslag

1: Facts (om klimaforandringer og konsekvenserne heraf) og hvordan fakta fremstilles med sproglig og stilistisk autoritet

2: Politics: Naomi Klein (selvom hun er ativistisk, lægger artiklen mellem fakta og holdning.). Barack Obama tale ved COP21 i Paris.

3: Eco-literature/poetry: vi har læst en cli-fi novellen “Survivor Syndrome” (som de også skriver et essay om) og de har læst digtet Polar Bear af Jeanette Winterson. Hvordan kan litteratur redde klimaet?

4: Eco-anxiety: artikler fra TIME og New York Post med forskellige vinkler på fænomenet. Arbejde med TikTok og hashtagget #ecoanxiety - undersøge hvordan det tales og kommenteres på fænomenet på sociale medier.

5: Climate-skepticism/denialism: hvem benægter og hvorfor og hvordan, skepticisme og konspirationsteorier. Forskellige grader af klimabenægtelse (se powerpoint 6/12 2023). Donald Trump trækker USA ud af Paris aftalen.

Texts:

NASA: The Effects of Climate Change
Liz Jensen: Survivor Syndrome (2011, short story)
Naomi Klein: The Radicalizing Power of Climate Change (2019)
Speech by President Obama at the First Session of COP21 in Paris (2015)
Jeanette Winterson: Polar Bear (2009, poem)
Ciara Nugent: Terrified of Climate Change? You Might Have Eco-Anxiety  (2019)
Newsmax: New Reports: There Is No Global Warming (article)
Helen Simpson: In-Flight Entertainment (2010, short story)
Donald Trump: Statement on the Paris Climate Accord (2017)

Vi har arbejdet med minlæring løbende i forløbet.

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Normal People

Vi har læst Sally Rooneys roman Normal People med fokus på temaerne Identity
Self-esteem (high/low),  Power og Normality. Undervejs i vores læsning har vi set to episoder fra TV-serien og arbejdet skriftligt med en filmisk analyse af en selvvalgt episode.  

Materiale:

Normal People, Sally Rooney (2018)

How a TV Adaptation of NORMAL PEOPLE Took Over Ireland’s Airwaves:
https://bookriot.com/how-a-tv-adaptation-of-normal-people-took-over-irelands-airwaves/

10 things in Sally Rooney’s Normal People that only Irish people understand: https://www.irishpost.com/entertainment/10-things-sally-rooneys-normal-people-irish-people-will-understand-176370

Episode 1 og 8 af Normal People TV-series  (BBC Three, 2020)

Vi har arbejdet med minlæring løbende i forløbet.

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering Survivor Syndrome 24-01-2024
Normal People pages 45-57 31-01-2024
Sea Defences 01-02-2024
Normal People tv-series assignment 20-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Readings

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 What we Talk about when we Talk about Love (EXAM)

Vi har læst Raymond Carvers novellesamling "What We Talk About When We Talk About Love" som værk. Der har været fokus på Carvers minimalistiske skrivestil og og på de temaer som kan identificeres på tværs af novellerne: relationships, alcoholism, masculinity, uncertainty. Vi læste også to versioner af slutningen på novellen "Tell the women we're going", nemlig Carvers originale og den kraftigt redigerede udgave af Gordon Lish, som er den, der er i værket vi har læst.

Materiale:

What We Talk about when we talk about love (Raymond Carver)



Vi har arbejdet med minlæring løbende i forløbet.

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American Election (EXAM)

Forløb om det Amerikanske valg. Vi har fokuseret på det amerikanske valgsystem og de vigtigste emner i valgkampen med udgangspunkt i bogen "Election Year" . Vi har lavet retoriske analyser af taler af Donald Trump, Kamala Harris og Joe Biden. Efter valgets afgørelse har vi kort diskuteret hvilke faktorer/emner der afgjorde valget.

Materiale:

Genefke m.fl, Election Year, Colombus (2024), chapters 1,4, 5, 7 and 8
Remarks by Presiden Biden on Border Security and Enforcemnet (2023, uddrag)
Former President Donald Trump's speech How to Secure Borders (2023 , uddrag)
Remarks by Vice President Harris to Kick Off "Nationwide Fight for Reproductive Freedoms" rally (2024, uddrag)
Joe Biden's Oval Office address on decision to leave 2024 race
Kamala Harris’ concession speech
Donald Trump's victory speech (uddrag)

I timerne er der endvidere arbejde med grammatik på: Vi har arbejdet med minlæring løbende i forløbet.

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 African Stories (EXAM)

Forløb om Afrika og afrikansk-engelsk litteratur, primært ned fokus på Nigeria. Vi har i forløbet gradvist arbejdet os imod en postkolonial forståelse og læsning af afrikansk litteratur, fx med begreberne "representation", "hybrid identity" og "the Afropolitan"

Den sidste del af forløbet havde fokus op "diasporic writing" hvor der var fokus på fremstillingen af immigrationsoplevelsen og dens fokus på kontrast/balance mellem ude/hjem og assimilation/tradition. Klassen har skrevet et analytical essay om Ella Paradis' essay "Africa is not a Country"

Minlæring.dk har indgået som grammatiklektie i forløbet:
https://app.minlaering.dk/dashboard
Der har været adgang til følgende ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/mobile/


Læst materiale:

From "Africa Unfold", Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen L&R:
The Role of the Writer in Africa (Chinua Achebe)
Things Fall Apart (Chinua Achebe, kort uddrag)
The Mysterious Anxiety of Them and Us ("Stoku", Ben Okri)
How to Write About Africa (essay, Binyavanga Wainaina)

Other texts:

The White Man's Burden (poem) Rudyard Kipling
No More Pity Shit: Magatte Wade
Tayie Selasi: Bye Bye Babar (What is a Afropolitan)
Americanah, Chapters 11 and 12 (Chimamanda Ngozi Adichie)
TED Talk: Chimamanda Adichie: The Danger of a Single Story
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
Ëlla Paradis: Africa is not a Country (essay)

Supplerende:
A Kind of Paradise (documentary film, Andreas Johnsen, 2011)
Tayie Selasi TED Talk https://www.ted.com/talks/taiye_selasi_don_t_ask_where_i_m_from_ask_where_i_m_a_local


Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/


Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Multicultural Britain (EXAM)

Forløb med fokus på det multikulturelle Storbritiannien. Vi har gennemgået Storbritanniens historie med fokus på tiden efter 2. verdenskrig og den migration der opstår i forbindelse med afviklingen af det britiske imperium. Vi har kigget på spørgsmålet om immigration og mulitkulturalisme fra den første Windrush generation og frem til Brexit og nyeste tid. Vi har dykket ned i de tre faser af britisk migrantlitteratur, "arrival phase", "settler phase" og "indigene phase" og har læst udvalgte tekster fra alle faser. Vi har endvidere arbejdet med begreberne "superdiversity" og "convivality".

Background texts:
From "UK Now": History of British migration 1-3,
From Everyone is Here: Phases of  immigrant literature

Core texts:

John Agard: Remember the Ship,
Enoch Powell: Rivers of Blood,
Sam Selvon :The Lonely Londoners,
Hanif Kureishi: My son the fanatic,
Bernardine Evaristo: Yazz,
David Cameron: Multiculturalism has Failed


Vi har arbejdet med minlæring løbende i forløbet.

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Macbeth (EXAM)

Vi har læst et længere uddrag af Shakespeares Macbeth i Ole Juul Lunds udgave. Vi har især fokuseret på temaer som "ambition", "guilt", "manipulation" og "gender" og forbundet stykket med sin samtid. I forbindelse med vores læsning af stykket, har vi set Justin Kurzels filmatisering fra 2015.

Læste uddrag:

Act I, scenes 1,2,3,4,5,6 and 7
Act II, scenes 1,2 and 3
Act III, scenes 1,2,3 and 4
Act IV, scene 1

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer