Titel
2
|
Forløb#2 Lingua Franca
Engelsk som Lingua Franca - som optakt til emne om Sydafrika
KERNESTOF
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
I dette forløb har klassen stiftet bekendtskab med termer forbundet med engelsk som Lingua Franca, hvor de har arbejdet med de historiske, politiske og kulturelle aspekter af engelsk som globalt sprog. Hovedfokus har været at finde ud af hvorfor lingua franca er et emne værd at beskæftige sig med i engelskundervisningen, herunder at undersøge elevernes eget brug af ELF i forskellige kommunikationssituationer, samt diskussioner af fordele og ulemper ved ELF. Forløbet blev brugt som optakt til emne om Sydafrika, hvorfor det var vigtigt at tale om kolonialisme og sprogs politiske og kulturelle anvendelser.
Baggrundsmateriale:
Lingua franca https://www.youtube.com/watch?v=mTOsxh4OcFU
The English-speaking World (13).pdf s. 12-16
Begreber:
Lingua franca, pidgin, creole, dialect, chronolect, colonialism, native/non-native speaker, Standard English, RP (received pronunciation), General American.
Lytte og forstå variationer af engelsk
Gruppearbejde hvor eleverne skulle lytte, forstå og transskribere en lydoptagelse fra IDEA International Dialects of English Archive (http://www.dialectsarchive.com) og kommentere på udtale og ”when the speaker deviates from received pronunciation (RP)”. Diskussion: danskeres udfordringer med udtale af engelsk.
Gruppeprojekt og fremlæggelse: The English Speaking World
Fokus:
- at strukturere en fremlæggelse med produkt (ppt) og inkludere forskellige former for relevant information om givet område
- at lave en mundtlig fremlæggelse på engelsk: tale tydeligt, bruge linkers, guide sit publikum, øjenkontakt
- Kommentere på hvorfor det er relevant at beskæftige sig med netop dette land under paraplyen ’The English speaking world’.
Herunder inddrage historiske og politiske aspekter (kolonialisme, globalisering etc.)
- Inddrage og præsentere et ’current issue’, samt et kulturprodukt fx et videoklip, et digt mm.
- Fokus på træk ved de variationer af engelsk, deres land/område repræsenterede
Landene/områderne var: Australia, Canada, Ireland, Scotland, Jamaica, Nigeria, India, Hong Kong, Ghana
Activating critical awareness
-----> Working with misconceptions, prejudice, and racism.
- Arica is not a country
- the borders and the scramble for Africa (Berlin Conference)
video: Scramble of Africa https://www.youtube.com/watch?v=LbT44HwzNrI
Working with Vocabulary
• http://merriam-webster.com/
• http://dictionary.com/
• https://www.thesaurus.com/
• https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/
- Euphoria
- Exploitation
- Weaponry
- Supremacy
- Imperialism
- Industrialization
- Occupation
- Entitlement
Eleverne har herunder arbejdet med satire og ironi ved analyse af tik-tok videoer og satiretegninger/plakater.
---> Working with humour/satire to break down stereotypes Charity Ekezie’s tiktok videos https://www.youtube.com/watch?v=y-WfMEKWuTI
Begreber: Irony, sarcasm, stereotypes, tone, intention
Produkt: at skrive en velstruktureret paragraf (PEE-model, topic sentences, linkers, konkluderende slutsætning)
Cartoons (satiretegninger/plakater)
Arbejde med satiretegninger, billedkomposition og symbolisme
- “Everyone gets his share” (Congo Conference, Berlin, 15 November 1884 to 26 February 1885. French caricature of Bismarck, dividing Africa like a
cake. From: L’Illustration, 1885/I)
- “The Rhodes Colossus” (editorial cartoon illustrated by English cartoonist Edward Linley Sambourne and published by Punch magazine in 1892.)
- “The World’s Plunders” (IMPERIALISM, 1885. The World's Plunderers. Germany, England, and Russia grab what they can of Africa and Asia.
American cartoon by Thomas Nast, 1885)
- “The Sleeping Sickness” (Cutting a continent out from under him'' - political cartoon made by Gordon Ross (''Puck'' magazine), United States,
October 1911)
Produkt: optagelse (enten lydfil eller video) eleverne i grupper præsenterede deres analyse
Der løbende blevet arbejdet med forskellige grammatik-områder, via minlæring.dk og øvelser, der har passet til de tekster vi har læst.
• Verbalkongruens
• ligefrem og omvendt ordstilling
• genitiv
• sætningsanalyse og sætningsled (subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat og adverbialled)
• Verberne lie & lay
• Substantivformer af verber (vha. afledningssuffiks)
• regelmæssige verber og de fem hovedtider
Skriftligt arbejde: fokus på linkers og struktur (PEE-models)
|