Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Ann Patricia Larsen
Hold
2022 EN/m (
1m EN
,
2m EN
,
3m EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
musikforløb m fokus på mundtlighed
Titel 2
Fantasy
Titel 3
Forløb#3 True Crime
Titel 4
Let them Eat Chaos EKSAMEN
Titel 5
Postmodernism EKSAMEN
Titel 6
Normal People (meta modernism) EKSAMEN
Titel 7
Forløb#7 Postcolonialism & Lingua Franca EKSAMEN
Titel 8
Forløb#8 Poetry
Titel 9
Forløb#9 Dublin EKSAMEN
Titel 10
Forløb#10 Paul Auster EKSAMEN
Titel 11
Forløb#11 mini forløb US election
Titel 12
Forløb#12 Shakespeare (Macbeth) EKSAMEN
Titel 13
Forløb 13 Minimalism EKSAMEN
Titel 14
Forløb#13 Britain Today
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
musikforløb m fokus på mundtlighed
musikforløb med mundtlighed
Indhold
Kernestof:
Practical stuff: tonight - who is still ill?
Introemne (m musik)
Vi mødes til Gasolin Teaterkoncert kl. 19:45, Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København Ø.
Work with your project:
Grupper til musik fra 70erne.docx
lille øvelse om verbaler, som vi laver sammen. I har læst om hjælpeverber. Find nu alle hjælpeverber (be, have og do):
læs teksten om hjælpeverberne Have, Be og DO i minlæring. Øvelserne tager vi i timen
Alle grupper får 30 mins til at gøre sig færdige. Derpå fremlæggelser i dag og i morgen.
projekter:
Queen & David Bowie – Under Pressure
Afsnit
Fremlæggelser færdige :-) og start på fantasy
Hannah, Clara: Lou Reed: Walk on the WildsideKarl-Emil, Lotte, Erik, Nikolaj: Queen Bohemian RapsodyNoah, Alma, Molly, Adam: Queen: Somebody to LoveElias, Freja, Nuka, Rasmine: Police: Every Breath
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fantasy
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Fremlæggelser færdige :-) og start på fantasy
Hannah, Clara: Lou Reed: Walk on the WildsideKarl-Emil, Lotte, Erik, Nikolaj: Queen Bohemian RapsodyNoah, Alma, Molly, Adam: Queen: Somebody to LoveElias, Freja, Nuka, Rasmine: Police: Every Breath
I netværksgrupperne læses de tre første sider af:
hvis der er mere tid: 2 øvelser i hjælpeverber/hovedverber
Fremlæggelse grp 1 og 8
Se videoen hjemme to gange (det går lidt hurtigt). Besvar de tre overordnede spr. Videoens definition af de to hovedtyper er det vigtigste.
Skærmbillede 2022-11-21 kl. 15.45.51.png
grammatik først i dag:øvelse 1 og 2 (hjælpeverberne): https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/43631
Work with Harry Potter:
vi ser denne sammen:
read page 4-9 (side 9 er kun 4 linjer) i teksten
1m klassekontrakt 2022
Husk at medbringe et tørklæde! Vi mødes i lokale 1.
Strategi og værdigrundlag | Aurehøj Gymnasium
Sidste fremlæggelse m Pink Floyd
I timen:
Write a short creative/imaginative/fantasy text entitled "What if" inspired by Elizabeth Chapin's TED talk from Monday. We will listen to them in class.
read/listen to ch 2 of Alice in Wonderland: https://www.cs.cmu.edu/~rgs/alice-II.html
Alice ch 2 - 1m.pptx (AL)
read/listen to Alice in Wonderland ch 5 Advice from a Caterpillar:
Matrixgruppearbejde:
fremlæggelser.
https://quizlet.com/join/Yv7srBEZd
substantiver: se hjemme videoen om utællelige substantiver, som du finder ved at scrolle lidt ned:
Toastmaster- Nuka og Rasmine
læs om personerne i Alice
Alice in Wonderland og filmanalyse - vi ser filmen færdig sammen. I grupperne vælger I en scene til analyse vha den model, som jeg har vedhæftet.
film_analysis_model.docx
grupperne:
Info: creative writing contest:
alle læser digtet Jabberwocky af Lewis Carrol og skriver feedback i "Elevfeedback" her på Lectio, hvor der ligger spørgsmål:
lionwitchwardrobe.pdf læs hjemme til side 28, linje 6
øvelse 4 & 5 laves i timen: https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/11933/sektion/15772
Resten af Lion, Witch, Wardrobe
questions:
find tre.docx
hav læst stilforlægget til Troll Bridge til timen (ligger under opgaver) - det bliver et modul, hvor vi (også) arbejder med analysetermerne til engelsk.
quiz og byt - saml (og byt) et sæt analysebegreber m eksempler - find derefter et nyt par at bytte med
gennemgang af essay i engelsk - begreber
arb m Troll Bridge:
vi gennemgår opgaven om hjælpeverberne:
læse Troll Bridge færdig (hvis du ikke blev det i timen)
I får tid til at arbejde på stilen. Hav skrevet jeres indledning og gerne et par afsnit mere til denne time.
Vi ser scenen i timen sammen:
modalverber
short groupworkThe Bridge.docx
Uddrag af Lord of the Rings til side 48, linje 37 "You cannot pass"
Oplæg om The Hero's Journey (Nikolaj) Om Lord of the Rings (Bosse)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
fantasy story
19-12-2022
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 True Crime
True Crime Podcast (Serial by Sarah Koenig, episode 1)
Ted Bundy Tapes & Podcast
Article about fascination with true crime (BBC)
Jack the Ripper
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Alle læser hjemme: True Crime Stories Are More Popular Tha... We So Attracted to Them_ _ Health.com.pdf
1) stile tilbage kort 1m Troll Bridge.pptx t 12:20
Lokaleoversigt projekt oprydning.docx Lokaleoversigt projekt oprydning.docx
I dag skal I gå en tur og lytte til denne podcast. D.v.s. ingen lektie, men der kommer opgaver til podcastens indhold og struktur https://open.spotify.com/episode/6AO10HOHIj4DjrxCSpnj4O
Jack-the-Ripper-Podcast-student.docx
Tag hovedtelefoner og mobilen med.
I timen deles I op igen. Denne gang klassen midt over.
Each group discusses the questions and makes a genre description of the text.
gennemgang af grammatik-opgaven (alle) og sproglig analyse af artiklen i grupper
læs hjemme:
Se lige disse verber:
Gennemgang af verbalformerne fra opgaven
Skærmbillede 2023-02-27 kl. 17.34.45.png
timen i dag:
Episode 01: The Alibi lyt til og med 00:30 på gåturen og besvar true/false.
Serial is a podcast from the creators of This American Life, hosted by Sarah Koenig. Serial tells one story — a true story — over the course of a season. Serial has won every major award for broadcasting, including the duPont-Columbia, Scripps Howard
gennemgang af evalueringen - jeg har forlænget den, så de sidste 10 kan skrive noget også. Derefter podcast - vi håber på godt vejr, husk høretelefoner.
Klassen deles op i dag, hvor vi arbejder med podcasten Serial. Lektie: lyt til resten af podcasten (fra 00:30-end), lav også: https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/27537/sektion/28222
Indegruppen 12:15-12:55 (to bageste rækker først, så de to forreste):
Composition: read about the composition here:
Projekt: lav selv en podcast i netwerksgrupper starter i dag:
Skærmbillede 2023-03-23 kl. 11.12.32.png
podcastarbejde i grupperne og evaluering enkeltvist:
Evaluering videre plus arbejde m podcast
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave
24-02-2023
lille stilistik opgave i par
21-03-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Let them Eat Chaos EKSAMEN
eleverne didaktiserer selv værket. Opsamlingen kobler til metamodernisme og aktuelle forhold i Storbritanien.
Om Kae Tempest: (https://literature.britishcouncil.org/writer/kae-tempest)
Moving between the global and the local, Let Them Eat Chaos revolves around the lives of seven neighbours who live on the same London street. They appear as atomised as the fragmenting world that sustains them: strangers to each other even though they share the same experiences of powerlessness, alienation and despair. But when a storm of biblical proportions wakes them in the early hours, they are forced together and the chance to unite suggests the faint possibility of a new dawn.
Tempest’s big themes, or perhaps targets is a better word, are global inequality, capitalism, celebrity culture, environmentalism, the failure of politicians, urban gentrification.
Other themes in the song are
Drug abuse
Loneliness in a big city
same-sex relationships
Tempest: Kae Tempest - Picture A Vacuum (Live on KEXP)
https://www.youtube.com/watch?v=9iK0iKu5KqQ
Guardian Review:
https://www.theguardian.com/stage/2016/oct/09/kate-tempest-let-them-eat-chaos-review
I repetition:
Kae Tempest: “The things I know” (Hold your own, 2014).(ns 2.2)
Text 2: Text 2: Julyan Davey “The Metamodern Flame” (ns 0.7)
https://medium.com/the-phoenix-project/the-metamodern-flame-1ce68dbe1812
Indhold
Kernestof:
Let them eat chaos! Bog udleveres. Vi starter med "Picture a Vacuum" og "Truth"
gramma-øvelse: New Yorker Daily Gramma-øvelse.docx
se dette hjemme og tjek generelt Kae (tidligere Kate) Tempest ud:
Tasks for Let them Eat Chaos p 9-14.docx
Udfyld arbejdsdokumentet fra i onsdags færdig, så du har en masse at sige i timen.
klassens time efter fotografering
grammaøvelse og fordeling af opgaver i Let Them Eat Chaos
New Yorker Daily Gramma-øvelse.docx lav færdig til timen
Læs i Let them eat Chaos side 14-24 og skim spørgsmålene i dette ark - til videre arbejde i timen:
arbejde med jeres del af Let Them Eat...
Work with Let them eat Chaos 2m-ny (1).docx
vi starter på grammadelen til næste opgavesæt
1) 30-38 Pete
Undervisningsforløb - ca. 30 min (A storm brewing)
Skærmbillede 2023-08-30 kl. 10.01.37.png
38-44 A Storm brewing Carla Clara DClara DH EliasErik
Skærmbillede 2023-09-04 kl. 13.34.08.png
Start på stilen til aflevering 11/9
44-50 Bradley Freja Hannah Isabella Isak Karen
50-56 Zoe Karla MyKarl-EmilLeonoraMalou
Tid til stil: i skal have læst enten A eller B opgaven til timen. I grupper kan I vende ideer og pointer og læse den besvarelse, der hører til jeres opgave 🤗
gennemgang af relative pronominer i dag
56-62 Pious MingusMollyBror
gramma-opgave tilbage - gennemgås
63-65 RasmineRosalindSigurdTristan
Afsnit
I skriver i små grupper eller alene en analyse af sidste del af Let Them Eat... i dette modul, og jeg er der til spørgsmål.
gennemlæsning hjemme:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Postmodernism EKSAMEN
forløb om postmodernisme indeholdende teoretisk tekst
uddrag af Pink Floyd The Wall med teori, analytiske tekster og interview til at kvalificere teksterne.
thewallanalysis.com
: Introduction to the Wall
Interview med Roger Waters:
https://thewallanalysis.com/wp-content/uploads/2016/06/Tommy-Vance-Roger-Waters-Interview.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=FmlIAFIoGVM
Film: The Wall
Teaterstykke The Wall part 5 på Østre Gasværk
Keywords on Postmodernism (AL)
Charles Higson: The Red Line
Anne Bilson: Born Again
Paul Auster: City of Glass ch 1 (tekst og graphic novel)
Karasik & Mazzucchelli - 'City of Glass' Literature Review (Youtube)
Paul Auster: The Meanness of New York (YouTube)
Pulp Fiction (Q. Tarantino)
Teoretisk tekst: Dr Mary Klages: Postmodernism
Indhold
Kernestof:
Another Brick in the Wall: film
The Wall Analysis – A Song-By-Song Literary Analysis of Pink Floyd's "The Wall"
I timen:
Postmodernism - keywords.pdf
læs
Read/listen to at home this interview with Roger Waters:
Questions for the RW interview.docx
Vi mødes 13:40 på Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København Ø. https://thewallmusical.dk/
The Wall and Postmodernism.docx
I timen arbejder alle orange først med In the Flesh og alle grønne med The Trial
Alberte til Isabella læser teksten og analysen af
I timen starter vi også på den første postmoderne novelle: Charles Higson: The Red Line.pdf fra 1993.Worksheet The Red Line.docx
Lektie er: find et postmoderne værk og forbered en lille præsentation på engelsk om det 🤗
jeg gennemgår komma på engelsk (vi har haft den del med relativsætninger)
hav færdiggjort læsningen af The Red Line.pdf til timen og brug dette Worksheet The Red Line.docx til dine egne noter
The groups are:
Afsnit
vi gennemgår substantiverede adjektiver
Fremlæggelser
I timen CL øvelser i grupper af 4 personer.
BORN AGAIN.docx by Anne Billson
Textual Analysis2m.docx
Read the chapter of City of Glass ch 1 GRAPHIC NOVEL[1] kopi.pdf for class
In class groups:
1) was it chance or fate?
Remember the evaluation!
In class:
arbejd selv med at færdiggøre jeres minifilm om City of Glass. Jeg har SR-forløb med 3b.Vi ser dem næste gang.
grupperne:
Arbejdsark Substantiver.docx
film først
jeres film
5 Betty, Bosse, Freja
Læs side 1 og 2 og brug "Questions for postmodernism" til at svare på spørgsmålene.
Plan for timen:
plancher:
Walk & Talk: planchen præsenteres af to personer, mens den/de sidste i gruppen går rundt og hører de andres præsentationer - derefter bytter I, så alle hører de andres præsentationer.
Vi starter med læsefordybelse - husk en bog
Start på Pulp Fiction
film_analysis_model (1).docx
Skærmbillede 2023-12-04 kl. 14.56.39.png
Pulp Fiction færdig - matrixgrupper - vælg en scene som I analyserer og fremlægger i matrixgrupper
matrixgruppearbejde om Pulp Fiction
I
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
170822 The Quiet One
21-09-2023
write an analysis/interpretation of p 66-72
29-09-2023
Born Again skriveøvelse i timen
01-11-2023
Postmodernism
21-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Normal People (meta modernism) EKSAMEN
Værklæsning af Normal People som metamoderne værk.
to afsnit af Normal People fra DR
Podcast Normal People:
podcast:
https://open.spotify.com/show/2y293E2PDZpdAKfUbiaa86
Teori om metamodernisme. (Powerpoint, ligger på 18/12)
Indhold
Kernestof:
matrixgruppearbejde om Pulp Fiction
I
NB ingen lektier til i dag: I skal lave ungdomsundersøgelse
Skærmbillede 2023-12-11 kl. 16.31.28.png
Afsnit
Iøvrigt: sproglige opgaver 1.docx
Gennemgå jeres noter til de to første kapitler (igen!) og hør denne podcast: https://open.spotify.com/show/2y293E2PDZpdAKfUbiaa86
While Reading Questions1-2.docx
morgenmad inden juleafslutningen
ordstyrer=man har sat sig ekstra godt ind i kapitler og udvælger de pointer fra noterne i while reading, som man gerne vil have diskuteret. Og lav gerne fl spr selv, hvis der mangler nogen :)
plan:
sproglige opgaver 1.docx
hav læst kapitel 3 og 4 og tænk over spr i docs.
Are the following sentences true or false.doc
ordstyrer=man har sat sig ekstra godt ind i kapitler og udvælger de pointer fra noterne i while reading, som man gerne vil have diskuteret.
hav læst kapitel 5 og 6. Brug denne til noter:
Velkommen tilbage. I dag ser vi et par afsnit af Normal People (nr 1 og 4)
hvis der er mere tid læser I videre og tager noter selv
Hav læst til og med kapitel 11 (side 135)
Chapter 12-18.docx Til egne noter.
Normal People by Sally Rooney.pdf
genlæs kapitel 11 i Normal People.Leonora og Bror er ordstyrere - Tristan skriver referat.
episode 7 af Normal People ses sammen
Group work ending Normal People2m.docx
Normal People er færdig her
Vi starter med Vejledning-til-den-mundtlige-proeve-i-SRO-.docx :
analyse til essay.pptx
hav læst stilforlægget til næste stil "we don't deal..." (se opgaver).
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Postcolonialism & Lingua Franca EKSAMEN
Powerpoint med begreber
Joseph Conrad: Heart of Darkness excerpt
George Orwell: A Hanging
Empire - Episode 1: A Taste for Power. Jeremy Paxman BBC (Youtube 60 minutter)
Adichie: The Arrangers of Marriage
Adichie: The Danger of a Single Story
How to Write about Africa
John McLeod: Diaspora Identities
From Beginning Postcolonialism by John McLeod
Nationalism, 'race' and ethnicity
From Beginning Postcolonialism by John McLeod
Ranbir Sahota: Chameleon (short story)
Theory on whiteness, marked/unmarked bodies, race from New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Moslund, 2023, System
Maggie Gee: The Artist (Everyone is here)
From: Everyone is here: theory on Language
John Aagard: Listen, Mr Oxford Don (poetry)
Zadie Smith essay: Speaking in Tongues
David Crystal: Global English
Forbes article: The Problem with the English Language
Spoken word
Indhold
Kernestof:
I timen:
Video SparkNotes: Joseph Conrad's Heart of Darkness summary
Nyt emne: Postcolonialism and Lingua Franca
https://www.youtube.com/watch?v=JxdNUMEGiqc
Spivak subaltern 2m.docx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=251906
se denne igennem som optakt til timen - 3 minutter, så verdens korteste "læse"lektie:
1 subaltercnteori
læs hjemme George Orwell: George Orwell A Hanging.docx
TAG NORMAL PEOPLE MED OG AFLEVER DEN
Hver gang gruppen støder på et emne, som I er usikre på, skriver I det i elevfeedback - det er person no 2 i alle grupperne, der er ansvarlig for at skrive.
Skærmbillede 2024-02-21 kl. 12.23.22.png
Inde: arbejde med The Danger of a Single Story
Questions
Inde: work with The Danger of a Single Story
Vi laver deletime i dag:
videre med Ing-former lav selv øvelserne efter en gennemgang
Working with How to write about Africa.docx
HOW TO WRITE ABOUT AFRICA.docx
The Arrangers of Marriage.pdf
02_McLeod_nation race.pdf
01_McLeod_home.pdf
03_McLeod_diaspora.pdf
Working with theoretical texts Adichie.docx
Finish your moodboads at home and present them in class
mundtlige evalueringssamtaler
I timen arbejder I endnu med denne novelle af Adichie og de tre teoretiske tekster og besvarer spr.
først gennemgår I spørgsmålene i små grupper
vi gennemgår jeres svar til "The Arrangere of Marriage" og de 3 teoretiske tekster
I timen ser vi BBCdokumentaren British Empire
Chameleon_by_Ranbir_Sahota.pdf
In class:
Læs Chameleon færdig til dette modul
Carla = grp 2
her filmer I jeres scene fra Chameleon
Vi har besøg i dag og ser måske filmene i slutningen af timen ell næste uge.
Afsnit
Maggie Gee Artist1.docx læs til linje 233 til timen. Skriv undervejs om disse hovedpunkter:
I timen også aktiv/passiv og videre med den øvelse vi startede med i timen tirsdag
læs resten af the Artist til i dag. først gennemgår vi grammatikken fra prøvesættet (pronominer og genitiv), så er der gruppearbejde i de grupper jeg har lavet. Fremlæggelse er næste gang.
Group work the Artist1.docx Afsnit
stx233-ENG-A-12122023_19725.zip
Assignment 1: Ordstilling
fremlæggelse af the artist.
program til Dublin, sidste rate, betalingslink
gramma-afleveringen (ordstilling)
British Council: David Crystal English as a global language/a lingua franca
extra:
Mr Oxford Don
grammaafleveringen: adjektiv/adverbium og aktiv/passiv
Læs i Englishes introduktionen til sprog linje 1-144 og lav en mini diskursanalyse af teksten med "English language" som nodal point).
I timen
Task 1:
læs essayet af Zadie Smith i docset "Englishes" og besvar spr:
I timen arbejder vi med sidste grammaøvelse og essayet, der gennemgås i grupper:
Skærmbillede 2024-04-24 kl. 12.59.10.png
Expository writing
Lav passive sætninger i den angivne tid.docx
The Problem With The English Language In India.pdf
https://www.ted.com/talks/jamila_lyiscott_3_ways_to_speak_english
Jamila Lyiscott.docx - læs digtet - spr er til timen og ska ikke besvares hjemme.
Spoken Word
rundt om søen i grupper
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Poetry
Lille poesiforløb
I forløbet læses først digte af den britiske, postmoderne digter Peter Spiro, og vi øver begreber fra poesianalyse. Derpå skal eleverne remediere et af følgende digte, alle skrevet med inspiration fra et maleri, og tage et foto/lave en tegning til.
Nude Descending a Staircase, X. J. Kennedy (1961)
The Hunters W.C.W (1962)
The Starry Night, Anne Sexton (1961)
The Disquieting Muses, Sylvia Plath (1957)
The Man with the Blue Guitar, Wallace Stevens (1937)
Indhold
Kernestof:
poesiforløb: postmodern poetry
PeterSpiroPoemsQuestions.docx
opgavepassiv2m.docx
Læs digtene for hinanden i par. A læser B tegner: Two poems Spiro.docx
memory spil fagbegreber
skim digtet til timen
2mreciterer.docx derpå passivøvelse
memory poetry.docx
In this class, you will be working with a poem/painting in small groups made according to the work you choose. The job is to create a photo and a new poem that in some way reflect the original ones in style, colour, composition and theme.
Læs igennem til timen:
Sidste modul
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Dublin EKSAMEN
Forløb med fokus på Irlands historie, der skal danne baggrund for og øge perspektivet på de læste tekster. Historiedelen har hovedsagligt været gruppearbejde (matrix). De læste tekster er:
Holmes McDougall: Conflict in Ireland (pdf)
kort historisk overblik (youtubevideo m spørgsmål)
https://www.youtube.com/watch?v=dQvaGt9B6H0
W.B. Yeats: 1916 (fokus konflikten)
Patrick Pearse: The Mother
Liam O'Flaherty: The Sniper (brugt til essayskrivning)
noveller af James Joyce: The Sisters, Two Gallants (fokus: kvindesyn og "paralysis")
derudover uddrag af kapitel 18 "Penelope" fra Ulysses
Dokumentar om Joyce (YouTube)
Om the Sisters:
https://www.youtube.com/watch?v=GTgYJiNAeg0
Film: Michael Collins (1996) og to anmeldelser:
Philip O'Carroll: Deeply flawed but compelling
movies.tvguide.com
review (2 ns)
endvidere sider fra:
https://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/de_valera_eamon.shtml
og
The ghosts of Kilmainham: https://www.rte.ie/archives/2016/0411/780936-ghosts-of-kilmainham/
Supplerende materiale:
Studietur til Dublin m. bla besøg på
Kilmainham Gaol
Dublin's Literary Museum (Yeats, James Joyce)
Howth - hvor slutningen af Ulysses foregår!
Literary pub crawl - Beckett Waiting for Godot sc 1
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til engelsk!
Afsnit
Vi starter inde og fortsætter ude :)
fremlæggelser
tjek Yeats ud her: https://copilot.microsoft.com
Grania - Abbey Theatre
først foto. Gad vide, om vi når film i dette modul?
Discussion of film using this: AnalysisMichael Collins.docx
Austerforelæsning + bog (graphic ell ord)?
3m studietur Dublin
arbejde med monologer:
lav dette gramma hjemme:
Telefonliste 3m Dublin 2024
lav hjemme denne gramma-øvelse
Ghosts of Kilmainham:
characters in the easter rising-final.pptx
arbejde m monologer, øvning og fremsigning
Skærmbillede 2024-08-28 kl. 10.12.21.png
StilbeskrivelsesøvelseSniper3m.docx
Textual Analysis-The Sniper.docx
hav monologen klar:
texts Dublin- joyce 3m 2024.docx
vi går en tur (23 mins) og lytter til dette - stop undervejs og tag noter:
I timen:
læs til timen: the Sisters, som findes i linket i dokumentet og her:
? ingen har fremlagt
Glossary
Læs two Gallants, som findes i linket i dokumentet og her: https://www.gutenberg.org/cache/epub/2814/pg2814-images.html
two gallants- joyce 3m 2024.docx
Hvad er et substantiv? Minlæring
fremlæggelser af gruppearbejdet om Two Gallants. Tag også New York Trilogy med, hvis der bliver tid til at læse.
Paul Auster-præsentation.potx
lille grammalektie:
læsemodul City of Glass, så tag bogen med
Smoke af Paul Auster/Wayne Wang (1995)
Læs i New York Trilogy som lektie. Den skal være læst t mandag.
Questions after the film: choose 3 of the questions below and write a paragraph on each in your red notebook
God baggrundsartikel:
Paul Auster: Paul Auster Interview on "Vicious" Donald Trump - "It's our job to resist" (2017)
opsamling af New York Trilogy, der er færdig her. Se igennem temaerne fra min ppt og udvælg, hvilke du vil tale om, vælg også et citat til oplæsning i din gruppe og forklar, hvorfor du har valgt netop det. Husk the red notebook
Paul Auster-præsentation-rev.pptx
Skærmbillede 2024-09-16 kl. 08.47.03.png
Skærmbillede 2024-09-09 kl. 12.34.15.png
opsamling på Auster
Sniper 3m.pptx
medbring jeres noter fra forelæsningen
Her er Inge Birgittes power point
Resources:
I timen også videre m gramma-delen
se hjemme så meget du kan af 1. akt af: Waiting for Godot (Samuel Beckett). Første akt slutter 1:03:26. Overvej følgende spr., som vi arbejder med i timen:
Beckett’s most famous play, “Waiting for Godot” (1953), is considered a cornerstone of the Theatre of the Absurd. Other notable plays include “Endgame” (1957), “Krapp’s Last Tape” (1958), and “Happy Days” (1961). Beckett’s plays often feature themes
Mødetid kl 8:00 i terminal 3
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Paul Auster EKSAMEN
læsning af City of Glass I tilknytning til besøg på uni til Paul-Auster forelæsning.
Desuden som forberedelse Smoke af Wayne Wang/Paul Auster (1995) og
Auggie Wrens Christmas Story 1995
Indhold
Kernestof:
Paul Auster-præsentation.potx
lille grammalektie:
læsemodul City of Glass, så tag bogen med
Smoke af Paul Auster/Wayne Wang (1995)
Læs i New York Trilogy som lektie. Den skal være læst t mandag.
Questions after the film: choose 3 of the questions below and write a paragraph on each in your red notebook
Afsnit
God baggrundsartikel:
Paul Auster: Paul Auster Interview on "Vicious" Donald Trump - "It's our job to resist" (2017)
I timen:
opsamling af New York Trilogy, der er færdig her. Se igennem temaerne fra min ppt og udvælg, hvilke du vil tale om, vælg også et citat til oplæsning i din gruppe og forklar, hvorfor du har valgt netop det. Husk the red notebook
Paul Auster-præsentation-rev.pptx
Skærmbillede 2024-09-16 kl. 08.47.03.png
Skærmbillede 2024-09-09 kl. 12.34.15.png
opsamling på Auster
Sniper 3m.pptx
medbring jeres noter fra forelæsningen
Her er Inge Birgittes power point
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 mini forløb US election
Et forløb, der lægger op til præsidentvalget i USA 2024. Vi læser sagprosatekster om præsidentvalgets forløb og processer samt aktuelle tekster om valgkampen og kandidaterne. Vi analyserer også valgvideoer og uddrag fra deres hjemmesider.. Dette forløb har vægt på sagprosa-analyse samt det politiske stofområde.
The Election of the American President” (American Issues)
“Two-party System and Swing States” (American Issues)
Fact and Fiction Codes
The Impact of Trump Rhetorics pp. 37-40 (Election Year)
President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally
Youtube: These States could decide the US Election (2024)
Youtube: the Electoral College explained
Transkript Trump speech at RPC 2024 and rhetorical devices
Transscript and speech Kamala Harris at DPC 2024 rhetorical pentagram and rhetorical devices
Alan Lichtman Prediction of presidential election 2024
A Storm Foretold (Documentary)
The two candidates:
Kamala Harris:
https://www.youtube.com/watch?v=q7Yr4U5Clls
Donald Trump:
https://www.youtube.com/watch?v=gTk1Ms3Q65s
Indhold
Kernestof:
These states could decide the US election (2024)
work sheet 2024 election.docx
Trump 2024 Fearless | Harris-Walz 2024
Plan for timen:
Velkommen tilbage. I dag og de næste par moduler skal vi arbejde med det amerikanske valg. Det har et dobbelt sigte: udover konkret viden om valgsystem og kandidaterne får vi øvet sagprosaanalyse. Lektie er at se denne 9 mins korte video (se den måsk
The Toulmin Model of Argumentation.docx
Afsnit
gramma:
Donald Trump Acceptance Speech RPC 2024.docx
groups each group must prepare a presentation of its section with focus on rhetorical devices and the rhetorics mentioned in "the Impact of Trump's Rhetorics":
I timen:
Skærmbillede 2024-10-23 kl. 10.29.44.png
mandagsmorgenmodulet er flyttet hertil. Vi ser en dokumentar om baggrunden for stormen på Capitol og ser også på Trumps tale inden stormen.
A Storm Foretold (DR 2023) 100 mins
Things to look for.pdf Trump%27s Speech at the January 6th Elloipse Rally.pdf
Rhetorical devices in Kamala Harris speech.docx
Skærmbillede 2020-09-10 kl. 11.14.39.png
Kamala Harris Speech (watch and read).
1) den sidste gruppe fremlægger fra i går
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Shakespeare (Macbeth) EKSAMEN
Læsning af udvalgte scener af Macbeth samt youtubeklip:
vores fokus har været forståelse for Lady Macbeth og MacBeths karakterer, og deres udvikling, samt på de tråde, der kan trækkes gennem hele stykket vha metaforer, kontraster og ordvalg, der dukker op igen og igen. Endviderer har der været fokus på, hvad Shakespeare har inkluderet i stykket af strategiske grunde.
Intro: Muse of Fire
https://www.youtube.com/watch?v=7JsrC8YQ-FU
<;/p>
Why should you read "Macbeth"? - Brendan Pelsue (Youtube video TEDed)
Rune Lykkeberg Podcast "it's a Classic" (Macbeth), DR 2024
https://www.dr.dk/lyd/p1/det-en-klassiker/det-en-klassiker-2024/det-en-klassiker-rune-lykkeberg-macbeth-11032419011
Act 1, scenes 1,3,4,5,7
Act 2, scenes 1, 2, 3
Act 3, scenes 1, 3, 4
Act 4 og 5 only highlights
(p88, p93-94 and 96, p100, p119, p123-124 (tomorrow) p128, p131 harmony is restored
Til repetition:
https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/macbeth
https://www.youtube.com/watch?v=0OJEnbCoV2k
og denne (m. Ian McKellan):
https://www.youtube.com/watch?v=GAAnAB3A3PQ
og denne: (Michael Fassbender)
https://www.youtube.com/watch?v=VKTJ9Nkk9kI
Polanski:
https://www.youtube.com/watch?v=p_GD4jXutJo
Fra MyShakespeare:
se interviewet med Banquo:
https://myshakespeare.com/macbeth/act-3-scene-1:
https://youtu.be/9CLf3ZTQPUw
Patrick Stewart:
https://www.youtube.com/watch?v=p_GD4jXutJo
Sigmund Freud: "Some Character-Types Met with in Psychoanalytical Word (1916) fra Macmillan Casebook Macbeth.
watch Muse of Fire, hvor Tom Hiddleston, Sir Ian McKellen and Dame Judi Dench fortæller, hvad de kan lide ved Shakespeare: - write down the main points
https://www.youtube.com/watch?v=7JsrC8YQ-FU
<;/p>
Præsentation v Denzel Washington:
https://www.youtube.com/watch?v=qshtrQIpTdI
Scenography of Macbeth (Coen version)
https://www.youtube.com/watch?v=qshtrQIpTdI&t=418s
Indhold
Kernestof:
macbeth intro.pptx
TED Talk: https://www.youtube.com/watch?v=rD5goS69LT4
I timen:
Medbring Macbeth og læs teksten i minlæring (se nedenfor)
Afsnit
The Tragedy of Macbeth (2021) by Joel Coen, Clip: The Three Witches... let's compare (take notes as we watch):
ingen lektier - vi laver det i timen.
adverbier og ø 2b
NB: ændret lektie for ikke at gå for hurtigt frem
fair is foul...
I timen"Tilværelsen går ikke op":
act 1 scene 5 Lady Macbeth læs fra side 46-48 ned, inklusiv de to soliloquies fra Lady Macbeth.. se denne: https://www.youtube.com/watch?v=RM8QQuz5BP4 (2010) og https://www.youtube.com/watch?v=IgIIMDAR1DI (the raven himself is hoarse...)
Skærmbillede 2020-09-10 kl. 11.14.39.png
I timen også:
1) the raven himself is hoarse (semantic fields)
read the rest of act 1.5 (just page 49)
Plan or outline for a soliloquy.docx arbejder I sammen om i timen, dernæst spr i dialogcirkel:
Overview act 1 scene 7.docx
læs Act 1, scene 7. Der er analysehjælp her og her (se dem før du læser)
læs Act 2, scene 1/watch this summary
essay "tilbage" Skriftlig engelsk eksamen.pdf - i timen starter vi med at læse denne
Tilbage til Macbeth:
Placering af adverbier læs teksten selv og lav de to opgaver.
Act 2, scene 3 (Ian McKellen)
I modulet:
Læs Macbeth act 2, sc 3 og se summariet i link nedenfor. Lær dine replikker så godt, som muligt (helst udenad. Hvis du glemte din rolle på bordet i nr 2 kan du se de i dokumentet her)
Se denne analyse af 2.3, som er en vigtig scene i handlingen, men ikke for fortolkningen:
Bring MB's soliloquy I orden:
Læs hjemme act 3, scene 1. Der er en skriveøvelse i timen og produktet afleveres eft timen.
vi gennemgår lige gramma-øvelse Colombus.docx
act 3 sc 2-2.pptx
Gennemgang af highlights I 3.2
læs hjemme Macbeth 3.2 og se denne video
Focus on what we learn about Macbeth! How has he changed and what seems to be the theme of the scene? (30 mins)
Skærmbillede 2024-12-05 kl. 09.30.39.png
Har alle valgt fag?
Lav en planche i par over en udvalgt scene i Macbeth. Jeg kommer med pap, papir m.v, men måske har du selv nogle farver?
1) the historical MacBeth (p132) Nora, Molly
Gennemgang af planche - arbejde på podcast/præsentation imens. Vi laver te!
vi ser MB her og næste gang - Oliver har den!
Video about the soliloquy "Tomorrow"
Macbeth slutning1.pptx
Discussions about the film:
image.png
film færdig HUSK at tage bogen med :) vi læser sammen et par highlights fra act 4 og 5.
Questions for the article:
Status på podcast/præsentation?
Læs til timen Sigmund Freud: "Some Character-Types Met with in Psychoanalytical Work (1916) :FreudMacbeth.pdf what is the main question Freud asks about the play (and his patients)?
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb 13 Minimalism EKSAMEN
Minimalismeforløb:
Powerpoint om minimalisme og læserorienteret metode
Hemingway:
A very Short Story
The Short, Happy Life of Francis Macomber
podcast about the Short Happy Life (til repetetion):
https://audio.buzzsprout.com/lhc2aplsobpttmy4z2dwovd8cg15?response-content-disposition=attachment
;%20filename=%27laura-godfrey-on-the-short-happy-life-of-francis-macomber.mp3%27;%20filename*=UTF-8%27%27laura-godfrey-on-the-short-happy-life-of-francis-macomber.mp3&response-content-type=audio/mpeg&client_source=small_player
Soldiers Home
The End of Something (eksamenstekst)
Cormac MacCarthy:
The Road (page 1-44) + film
powerpoint om eco criticism
Raymond Carver:
Why don't you Dance
They're not your Husband
Paul Griffin: Analysis of Why don't you Dance and The End of Something (18 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=GiaRHhAqlHA
Indhold
Kernestof:
Podcast er færdig her og link lægges i docs
Ernest Hemingway: A very short Story
Hemingway: The Short, happy Life of Francis Macomber
opgaver til de første 8 sider random grupper: først laver de 5 grupper selv opgaven (10 mins),
Skærmbillede 2025-01-23 kl. 08.50.13.png
Matrixgrupper: resten af teksten (side 9-20). Hver gruppe læser sine sider højt for hinanden og enes om et referat og en gennemgang af hovedpointerne. Derefter mødes bogstavgrupperne og gennemgår deres sider for de andre i gruppen.
A Reducér sætningerne (1).docx
Skærmbillede 2025-01-30 kl. 08.33.47.png
Afsnit
I timen hører vi noget af en podcast om The Short Happy Life:
feedback på terminsprøven
Intro til Richard III som vi skal se på torsdag (husk at betale 40 kr her: www.gymbetaling.dk, hvor I skal logge ind med MitID.
opsamling på"The short, happy Life of Francis Macomber" - hvis du ikke har nået at få den læst færdig, er det lektie. Du han evt. lytte til den her:
The Context of Richard III - William Shakespeare - Schooling Online
samlæsning og dialogcirkel:
image.png
Her er lidt information om teaterturen på fredag:
Theme minimalism The End of something.doc
Official Trailer: The Road (2009)
DO IT WRITE analysing a short stort
Medbring The Road. Vi læser ca 30 mins i den først
@Bosse, Malou, Mingus, Clara og Carla jeg har en bog til jer
SR5 i 3m-fiktion2024.pptx metoderne i stikordsform
DO IT WRITE om Narration in a short story
I timen gruppearbejde:
Raymond Carver
læs til timen: They're-not-your-husband_Carver.pdf
Skærmbillede 2025-02-27 kl. 08.36.54.png
fremlæggelser
tjekliste for verber.docx
Happiness - a Poem by Raymond Carver
endvidere læser vi afslutningen højt sammen, inden vi ser filmen i morgen
Tænk over følgende spørgsmål (Betty er ordstyrer). Der bliver 20 minutter til at løbe igennem spr med din sidemakker/i små grupper først:
referat af dialogcirkel The Road.docx
velkommen tilbage! HUSK THE ROADFørst læsning i The Road 40 minutter - vi skal nå til side 44 i dag.
Skærmbillede 2025-03-26 kl. 14.10.22.png
vi ser The Road I dag og mandag morgen. Vær der sharp, please! først en ppt om eco-criticism: eco3m.pptx
I timen ser vi The Road færdig og arbejder med sidste Carvertekst.
Skærmbillede 2025-03-28 kl. 11.46.29.png
læs og lyt til timen: Why-dont-you-dance_Carver.pdf
lyt til analysen af Why don't you dance? I sammenligning med Hemingways "The End of Something" (18 minutter) og tag noter til det. I dag er der alm. plenum.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#13 Britain Today
forløb, med Kae Tempests Let Them Eat Chaos og de faktiske forhold i UK med læsning af artikler og noveller om Storbritannien i dag.
Fokus på præsentation og mundtlighed.
House of Lords
Immigration
The Far Right
Crime, cyber bullying (Adolescence Ep 3)
Rich/Poor
Homelessness and the marginalized
UK After Brexit
Indhold
Kernestof:
I modulet:
Afsnit
rhetoricalpentagram.html
Sidste emne er UK today med inddragelse af Kae Tempest Let them Eat Chaos som start på vore repetition. Læs til modulet denne tekst: the marginalized - Guardian.docx
immigration to Britain
In pairs, look at the song Europe is lost:
4ThemePostmodernism Let them eat Chaos2.docx
Læs hjemme Let them Eat Chaos pp 14-24.pdf
Researche projektet UK Now og lave præsentation samt finde læsestof til klassen:
fiction_analysis_template (1).docx nonfiction_analysis_template.docx
Hav læst forlægget til sidste stil: you are here. I modulet arbejder vi med gramadelen
Knife crime article:
fremlæggelser: Læs til modulet denne artikel:
fremlæggelse om Adolescence: Siggy, Alex, Isabella, Oli,
gramma opgave i substantivernes kategorier.docx
read through Perfect coffee in pairs: what would you focus on for a good presentation?
Genbesøg til timen denne: Let them Eat Chaos pp 50-56.pdf Perfect Coffee
topics:
to fremlæggelser
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265584661", "T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265584661", "H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265584661" }