Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Trine Finne Loo
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Vikingetid - Danmarks tilblivelse
Titel 2 Forløb#2 Kul, køn og klasse - Dansk-historieforløb
Titel 3 Forløb#3 Romerriget
Titel 4 Forløb#4 1. verdenskrig
Titel 5 Forløb#5 Tysk mellemkrigstid og folkedrab
Titel 6 Forløb#6 Kold krig med Vietnamkrigen som case 1
Titel 7 Forløb#7 Irland før og i dag - En splittet nation?
Titel 8 Forløb#8 Kold krig med Vietnamkrigen som case 2
Titel 9 Forløb#9 Fra imperier til kolonier
Titel 10 Forløb#10 Globalhistorisk oversigtsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Vikingetid - Danmarks tilblivelse

Skriftlighedsforløb om Danmarks tilblivelse

Problemformulering for forløbet: Hvornår og hvordan blev Danmark til Danmark?

Kernestoffet:
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale:
- Bjørn Nørgaards Gobelin med Vikingetiden, 1988-89, Systime (Kompendium)
- Brunbech: DR-afsnit om vikinger er ordinær, Kristligt Dagblad, 2017 (Kompendium)
- Frederiksen m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2009 s. 27-35 (Kompendium)
- Iversen m.fl. Mellem erindring og glemsel, Columbus, s. 28-31, 34-40, 42, 56-57 (Kompendium)
- Michaëlis: Afsnit om de danske vikinger er nuanceret og enorm flot, Politiken, 2017 (Kompendium)
- Roesdahl: Harald Blåtand og Jellingemonumenterne, Danmarkshistorien.dk (Kompendium)
- Sørensen: DR forvrænger historien om Danmark, Kristlig Dagblad, 2017 (Kompendium)
- The Vikings! - Crash Course World History 224: https://www.youtube.com/watch?v=Wc5zUK2MKNY
- Thiedecke m.fl., De danske vikinger - samfund, kongemagt og togter, Pantheon, tekst 51, 52, 53, 54, 55, 56 (Kompendium)
- Vikingetiden 800-1015, Nationalmuseet: http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
- "Historien om Danmark" afsnit 3 på DRTV - Vikingetiden


Omfang af fagligt stof svarende til ca. 48 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kul, køn og klasse - Dansk-historieforløb

Forløbet er bygget op omkring 3 temaer:
1. ”Industrialisering og nye tider” med fokus på kausalitet -årsag/virkning
2. ”Klasseskel og fremstillingen af sociale vilkår i perioden” - socialhistorie
3. ”Kvinders samfundsmæssige og politiske status og de forskellige parters italesættelse af kvinders evner og rolle i samfundet.” - sociale konstruktioner

Kernestoffet:
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske og sociale revolutioner
- Historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- Redegøre for sammenhæng mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Materiale:
- Cleemann Rasmussen, Martin m.fl. ”Danmarks historie – Dannelse og forandring”. Lindhardt og Ringhof, 2014, s. 180-197 (Kompendium s. 1-16)
- Kühle, Ebbe, ”Danmark. Historie. Samfund. Gyldendal, 1. udgave, 9. oplag, 1992, s. 128-142 (Kompendium s. 21-35)
- Rangvid, Mads, m.fl "Vidensmønstre – Basal videnskabsteori i STX", Systime, 2019. I-bog kapitel 2 Diakron og Synkron
- Frederiksen, Peter, m.fl. "Grundbog til Danmarkshistorien" Systime 2006. 170-176 (Rubens dampvæveri og Andelsmejerier 1885), 178-181 (En ufaglært kvindes erindringer)
- Haue, Harry, m.fl. "Det moderne Danmark 1840-1992" Munksgaard 1994. Side 41-63 (Kompendium s. 39-53 - kilder til byboerne og landboerne)
- Chakravarty, Dorthe, m.fl. "De danske kvinders historie" Systime 2014. Side 19-31(Kompendium s. 65-71)
- "Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888" fra https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/carl-ploug-i-landstinget-om-kommunal-valgret-til-kvinder-1888/
- Nielsine Nielsens ansøgning og vurdering fra teologisk fakultet fra https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/nielsine-nielsen-og-retten-til-uddannelse/
Powerpoint om "Køn"
- Troelsen, Anders og Ditlevsen, Kasper , Historielærerens øvelsesbog. Columbus 2017, s. 22-23
Omfang af fagligt stof svarende til ca. 95 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Romerriget

Forløbet har fokus på samfundsformer og styreformer samt overgange mellem disse. Hvilket syn på styreformer og magtfordeling kom til udtryk i perioden og hvordan kan vi forklare skift i styreformer. Her har der særligt været fokus på overgang fra Republikken til Kejserstyret. Endelig har forløbet lagt op til en undersøgelse af forskellige forklaringer på Romerrigets fald samt eftertidens interesse for og inspiration af Romerrigets historie.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– redegøre for centrale udviklingslinjer i oldtiden: Romerriget
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie


Kernestof:
– hovedlinjer i Europas og verdens historie i antikken
– nye grænser og konflikter
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
– globalisering
̶  historiebrug og -formidling
̶  historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
- Frederiksen, Peter m.fl. "Grundbog til historie indtil 1750" Systime 2000. s. 75-78, 84-85, 99-103 (Spartacus-opstanden),
- Jepsen Steg, Kristian "På sporet af Romerriget" Lindhardt og Ringhof 2015. s. 28-33 (Kapitel 4: Den romerske republik i krise), s. 48-53 (Kapitel 6:Octavian alias Augustus), s. 75-79 (Kilder til Romerrigets undergang)
- Ørsted, Peter "Fokus - kernestof i historie 1. Fra antikken til reformationen." Gyldendal 2010. s. 51-52 ("Cicero om staten")
- Wille, Asger "Terningerne er kastet" podcast fra https://enlanghistoriekort.buzzsprout.com/1645069/8520540-terningerne-er-kastet
- Jesper Carlsen, Romerriget - samfund, familie, slaver. Systime 2001, s.26-29 (Tekster om Octavian alias Augustus)
- Helles, Knud, Romerriget - et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud. Forlaget Columbus 1993. Side 82-85 (Om Romerrigets undergang)
- Hassing, Anders m.fl. "Fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder" Forlaget Columbus 2013. s. 23-27
- The Map as History - From the Founding of Rome to the Downfall of the Empire. Fra: https://www.the-map-as-history.com/Rome-Roman-empire/from-the-founding-to-the-downfall
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 1. verdenskrig

Forløbet fokuserer på forklaringer på 1. verdenskrigs udbrud, livet ved fronten, krigens afslutning samt erindringshistorie.
Kort intro om tiden før 1914 - herefter kildeanalytisk arbejde med fokus på vurdering af skyldspørgsmålet. Undersøgelse af livet ved fronten og endelig arbejdes der med 1.verdenskrig som erindringssted.

Kernestof:
– Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
– Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
– Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
– Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
– Politiske og sociale revolutioner
– Historiebrug og -formidling

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie,
– Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– Analyserer eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
– Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historien

Materialer:
- Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914. Systime, 2006. Side 9-25, 31-36, 40-49
- Wiwe Mortensen, Henrik, m.fl Verden - Det 20. og 21. århundrede. Lindhardt og Ringhof 2014 s. 31 +31 (Stefan Zweig:Uddrag af ”En verden af i går”), s. 46-53
   (Kilder til årsager til 1. verdenskrig)
- Dokumentar ”1. verdenkrig – Raseri” - CFU
- Sørensen, Nils Arne, Den store krig - Europæernes Første Verdenskrig. Gads Forlag, 2014. Side 48-60
- Weile, Sune "Om at skrive en vurdering" fra https://www.suneweile.dk/undervisning/historie-i-gymnasiet/om-at-skrive-en-vurdering/
- Thomassen, Birgitte, 1. Verdenskrig. Frydenlund, 2013. Side 150-163
- Iversen, Kristian, m.fl. "Danmarks historie mellem erindring og glemsel. Columbus 2014. Side 12-22
- Bertelsen m.fl.: ”Adolf Hitler: Alle ofre forgæves” fra ”Hitlerfascismens vej til magten”, Gyldendal, 1983
- En britisk artillerist om forhold og forplejning ved fronten - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-46/
- En tysk dansksindet soldat om forholdene ved fronten - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-47/
- Erindringer om julefreden - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-48/
- Læserbreve om julefreden - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-49/
- En såret tysk soldat: Hans Lorentzens dagbog - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-51/
- En britisk underofficer redder en såret kammerat - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-52/
- En militærlæge om nervøse soldater - http://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-54/
- 3 breve fra Matthias Hell til hjemmet i Sønderskov
- Billedserie af den ukendte soldats begravelse fra https://slideplayer.dk/slide/2833486/
   http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Milit%C3%A6re_forhold_og_krigshistorie/F%C3%B8rste_Verdenskrig/Verdenskrigene_(1._Verdenskrig)
- http://www.eurobeast.dk/verdenskrig/krig/uddbrud.htm
- Mendes, Sam "1917" (film) Universal Studios 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Tysk mellemkrigstid og folkedrab

Forløbet har centreret sig om at give forklaringer på hvordan Holocaust kunne ske. Forløbet undersøger teoretiske betragtninger angående folkedrab generelt: Definition, aktører, teoretiske forklaringer på, hvorfor folkedrab opstår samt forsoning efterfølgende samt idealistiske, materielle og psykologiske faktorer, der spiller en rolle. Forløbet afsluttes med fokus på kollektiv erindring, fortolkning og historiebrug.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
– redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historien
– opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
– hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
– forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
– Holocaust og andre folkedrab
– nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
– politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20.århunderede
– politiske og sociale revolutioner
– historiebrug og formidling


Materialer:
Bæk Meier, Jeppe og Thestrup Østergaard, Rasmus, "Tyskerne og nazismen" Columbus 2021. Side 72-87, 100-102
Smith, Torben: "Nazisme og nynazisme". Munksgaards forlag, 1996 side 25-26 (Kilde om racetanken)
Berlau, Solvej m.fl. ”Vejen til folkedrab – før, under og efter Holocaust” Forlaget Columbus 2023. Side 13-39, 60-74, 94-103, 112-123, 166-183, 185-193
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab (definition af folkedrab)
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud (Tre teorier om folkedrab)
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer (Folkedrabets aktører)
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/mennesker-eller-monstre (Gerningsmænd - menneske eller monster?)
https://www.the-map-as-history.com/Second-World-War-1939-1945/the-final-solution-the-holocaust-the-shoah
Videointerview med Benedict Anderson om nationer og nationalisme - de første 20 minutter fra https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=174 -  - det er ikke muligt for mig at give jer adgang til interviewet - så se gerne denne til at samle pointer op sammen med jeres noter: https://www.youtube.com/watch?v=NbJ85UMTn_4
Podcast fra DR: Klog på sprog "Ondskabens ord" fra https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2023/klog-paa-sprog-ondskabens-ord-11032307165
Falbe-Hansen, Rasmus, "Helvedesbilleder" Atlas 2017 fra: https://atlasmag.dk/kultur/film-og-tv/helvedesbilleder  
Nemes, László, "Sauls søn" Laokoon Filmgroup 2015 - findes på Filmstriben.
Jonathan Glazer, "The Zone of Interest" JW Films 2023 – findes på Filmstriben
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kold krig med Vietnamkrigen som case 1

Forløbet indledes kort med den kolde krigs begyndelse og en diskussion af samme – samt generel oversigt over den kolde krigs forløb. Herefter beskæftiger forløbet sig med Vietnamkrigen i dybden: Optakt i indokinakrig, USA's involvering, krigens udtryk og afslutning. Forløbet afsluttes med en diskussion af perspektiver på den kolde krig:  Var den kolde krig kold? Hvem vandt den kolde krig? Blev den overhovedet afsluttet?

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
– redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
– skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
– behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
– hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
– forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
– stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
– nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
– politiske og sociale revolutioner  
– demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
– politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
– globalisering
– historiefaglige teorier og metoder.

Materialer:
Bryld, Carl-Johan, ”Verden efter 1914”. Systime, 2006. Side 149-161, 171-174, 282-294: (De sidste sidetal er til Kap. 10 om kommunismen - husk der er forskellige udgaver at bogen)
Bender, Johan og Gade, Hans Kurt, ”Stormagtspolitikken 1945-1982.” Munksgaard. (Churchills Fultontale)
Bjerre Poulsen, Niels, "Vietnam - den kolde krigs slagmark 1945 til 1975". Gyldendal 2016. Side 50-56, 62-68, 70-72 (Om kup på Diem), 75-81, 101-107, 117-124, 130 (Fortunate Son-sangtekst), 132-138.
Frederiksen, Peter: "Vietnam - fra drage til tiger". Systime 1997. Side 35-37 (Kilder til Genève-aftalen) + 57-59 (McNamara om situationen i Vietnam 1963) + 60-61 (Johnsons tv-tale 1964) +73 (Fotoserie af henrettelsen af Bay Lop)+ 76-77 (tekst 28) + 97-99 (tekst 38) + 112-113 (Fortolkning af Paris-aftalen).
Kai Otto v. Barner, Den kolde krig. s. 159-160 (Møde mellem Gorbatjov og Egon Krenz)
"Den kolde krig (2) Jerntæppet 1945-47" BBC-dokumentar fra 1998 om den kolde krigs begyndelse (CFU)
Morris, Errol "The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara" Lesson # 7 om Tonkinbugt-episoden - dokumentar fra 2003 CFU
Burn, Ken og Novick, Lynn "Vietnamkrigen (1)1858-1961".  Florentine Films 2017 (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Kold krig med Vietnamkrigen som case 2

Forløbet indledes kort med den kolde krigs begyndelse og en diskussion af samme – samt generel oversigt over den kolde krigs forløb. Herefter beskæftiger forløbet sig med Vietnamkrigen i dybden: Optakt i indokinakrig, USA's involvering, krigens udtryk og afslutning. Forløbet afsluttes med en diskussion af perspektiver på den kolde krig:  Var den kolde krig kold? Hvem vandt den kolde krig? Blev den overhovedet afsluttet?

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
– redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
– skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
– behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
– hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
– forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
– stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
– nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
– politiske og sociale revolutioner  
– demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
– politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
– globalisering
– historiefaglige teorier og metoder.

Materialer:
Bryld, Carl-Johan, ”Verden efter 1914”. Systime, 2006. Side 149-161, 171-174, 282-294: (De sidste sidetal er til Kap. 10 om kommunismen - husk der er forskellige udgaver at bogen)
Bender, Johan og Gade, Hans Kurt, ”Stormagtspolitikken 1945-1982.” Munksgaard. (Churchills Fultontale)
Bjerre Poulsen, Niels, "Vietnam - den kolde krigs slagmark 1945 til 1975". Gyldendal 2016. Side 50-56, 62-68, 70-72 (Om kup på Diem), 75-81, 101-107, 117-124, 130 (Fortunate Son-sangtekst), 132-138.
Frederiksen, Peter: "Vietnam - fra drage til tiger". Systime 1997. Side 35-37 (Kilder til Genève-aftalen) + 57-59 (McNamara om situationen i Vietnam 1963) + 60-61 (Johnsons tv-tale 1964) +73 (Fotoserie af henrettelsen af Bay Lop)+ 76-77 (tekst 28) + 97-99 (tekst 38) + 112-113 (Fortolkning af Paris-aftalen).
Kai Otto v. Barner, Den kolde krig. s. 159-160 (Møde mellem Gorbatjov og Egon Krenz)
"Den kolde krig (2) Jerntæppet 1945-47" BBC-dokumentar fra 1998 om den kolde krigs begyndelse (CFU)
Morris, Errol "The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara" Lesson # 7 om Tonkinbugt-episoden - dokumentar fra 2003 CFU
Burn, Ken og Novick, Lynn "Vietnamkrigen (1)1858-1961".  Florentine Films 2017 (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Fra imperier til kolonier

Forløbet har centreret sig om at give et indblik i de to civilisationer: Aztekerne og i mindre grad inkaerne: Hvad kendetegnede disse civilisationer, hvilke typer samfundsopbygning havde de og hvilken betydning spillede religion i samfundene. Forløbet undersøger kritisk forskellige forklaringer på at spanierne kunne sejre i kampen mod aztekerne og inkaerne – herunder i særdeleshed Jared Diamonds teori: "Guns, Germs, and Steel". Forløbet er afsluttet med fokus på religionsmødet, kollektiv erindring og historiebrug.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling historiefaglige teorier og metoder.

Materialer:
Bryld, Carl-Johan, "Verden før 1914 - i dansk perspektiv" Systime 2006. Side 123-126, 129-132, 166-172
Nielsen, Jesper, ”Opdaget? Mødet mellem indianerne og europæerne i 1500-tallets Mexico” Columbus 2018. Side 9-28, 35-55, 69-79, 84-90, 92-94
Strand, Mathias, ”På sporet af den nye verden.” Praxis 2021. Side 31-40
Diamond, Jared: Våben, hvede og stål (afsnit 1+2). Dokumentar af National Geographic Society 2005 (CFU)
Diamond, Jared: ”Vejen til verden af i dag”, Akademisk Forlag 2002, s. 81-86 (Sammenstødet i Cajamarca)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Globalhistorisk oversigtsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer