Titel
4
|
Sygdom og den syge krop
Sygdom og den syge krop.
Hvordan kan historien anskues igennem sygdommes indvirkning på de menneskelige samfund, fra pest til livstilssygdomme.
Hvad kan sygdom sige os om historien? Hvornår er noget sygt og hvornår er det ikke? Hvem har ansvaret for en sygdom, den syge eller samfundet? Hvordan er sygdomme historieskabende og hvordan er sygdomme historieskabte?
Hvordan kan sygdomme forstås forskelligt over tid? Hvilke konsekvenser har de haft på de menneskelige samfunds udvikling? Hvad med den syge? Eller kroppen generelt? Hvem har ansvaret for den syge; individet, staten, familien?
Med udgangspunkt i vores egne oplevelser af Corona-krisen, dykker vi tilbage i historien i et diakront forløb.
BAGGRUND:
Antikken:
”J. Thiedecke: pokker, pest og piller” Side 6-15
Baggrund til lægeeden: Anders Frølund, Simon Laursen: Blod, Slim og galde, Systime side 167-169
Middelalder/renæssance
”J. Thiedecke: pokker, pest og piller” Side 18-21
Pesten i Danmark 1350-1711
Ingelise Kahl: ”Pest over Danmark” Side 43-49
Koleraen i Danmark
”J. Thiedecke: pokker, pest og piller” Side 66-75
Den nye verden:
Ulrik Grubb m.fl. ”Europa og de andre” side 80-87
Medicinske gennembrud:
Kurt Jacobsen og Klaus Larsen: ”Ve og velfærd – læger, sundhed og samfund igennem 200 år, L og R 2007 side 142-152
KILDER:
Antikken:
”J. Thiedecke: pokker, pest og piller” Side 6-15
Anders Frølund, Simon Laursen: Blod, Slim og galde, Systime side 51-57
Lægeeden: fra Anders Frølund, Simon Laursen: Blod, Slim og galde, Systime side 170
Middelalder/renæssance
”J. Thiedecke: pokker, pest og piller” Side 18-21
Uddrag af Decameron. Her fra Berndt Tallerud: ”Den sorte Død – fakta om pesten i 1300-tallet”. OP, 1992. Oversat af Henning Brinckmann
1361: Præst Daniel Nielsen anmoder paven om et andet beneficium i forbindelse med et pestudbrud i 1360’erne.
1576 : Forbud mod svinehold i København
1643 : Fra Kong Christian IVs reces (lovpakke, her vedrørende en række bestemmelser i samfundet) af 1643. Et uddrag fra kapitlet om hvordan man skal forholde sig i pesttider, på 1600-tals dansk.
1800-tallet
”J. Thiedecke: pokker, pest og piller” Side 66-75
Den spanske syge: https://historielab.dk/tema-5-den-spanske-syge/
PRØVEEKSAMENSSÆT:
-Befolkningstal i middelalderen. Fra Josiah Russell, "Population in Europe", fra Carlo M. Cipolla, The Fontana Economic History of Europe, 1972. Her fra Carl Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv
-Pesten i Siena: Kilde: [Agnolo di Tura del Grasso, Cronica Maggiore i "The Black Death: A Turning Point in History?" af William M. Bowsky, s. 13-14 (1971) Holt, Rhinhart & Winston]. Publikationsår: 2012.Hentet 30.10.2019 http://www.historiensverden.dk/kilder/kildetekster_til_middelalderen/den_sorte_doed/pesten_i_1348/pesten_i_siena/
-Pesten som straf Uddraget er hentet fra værket Istoria de Morbo sive Mortalitate quae fuit Anno Dni MCCCXLVIII Hentet 30.10.2019 http://www.historiensverden.dk/kilder/kildetekster_til_middelalderen/den_sorte_doed/pesten_i_1348/pesten_som_straf/
-Uddrag af Valdemar 4. Atterdags lov om pesten i 1354. Fra "Danmarks Riges Breve". København, 1966, 3. Række, Bind 4, nr. 131.
-Jødebrænding, træsnit fra 1493. Fra Hanne Guldberg Mikkelsen m.fl.: Pest over Danmark, s. 74
-”Ti Myter om Middelalderen” (uddrag), af Patrick Mcguire, Information 30.01.1999.
ARTIKLER:
Coronakrisen er en katastrofe, men nogle få, gode ting vil formentlig komme ud af den” fra https://videnskab.dk/kultur-samfund/coronakrisen-er-en-katastrofe-men-nogle-faa-gode-ting-vil-formodentlig-komme-ud-af-den/
Våben, Parasitter og Stål, Anmeldelse fra Information 21. december 2002
VIDEO/FILM:
Jared Diamonds tese forklaret: Guns, Germs and Steel: Why Europeans Came to Dominate the World in 7 Minutes
CFU “Døden tager de unge” om DSS i DK (45min) eller “Den spanske syge - en virus der dræbte millioner” eng. dokumentar fra 2018 (60min).
DIVERSE:
Powerpoint: Sygdom og den syge
METODE OG TEORI
Kildekritik
Diakron og synkron
Globalisering og økohistorie (Jared Diamond)
Ekskursion på Museion, produktion af egne "Corona-oplevelser"
KERNESTOF:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiefaglige teorier og metoder
FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
|