Titel
2
|
Vikingetiden og Danmarks tilblivelse
miniforløb: vikinger og skriftlighed i historie
Formidling af vikingetiden - vikingerne i eftertiden - DRs Historien om Danmark
Livet hjemme, togter, kolonisering, kulturmøder, Trelleborge, socialklasser, kønsroller, trælle, kristendom, magt.
Dannelsen af Danmark som stat.
Overgangen til kristendom og Jellingestenene - årsager, motiver, konsekvenser
Synet på vikingerne
Kilder til vikingetiden - hvad har vi af kilder og hvor meget kan de fortælle?
Forløbet havde som opvarmning til dho fokus på skriftlighed og skrivegenrer, fx redegørelse og analyse/kildekritik.
Kernestoffet:
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
- Bjørn Nørgaards Gobelin med Vikingetiden, 1988-89, Systime 1 ns
- Frederiksen m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 6 ns
- Asger Wille, Vores danmarkshistorie, podcast, afsnit om vikingerne, 5 ns.
- Iversen m.fl. Mellem erindring og glemsel, Columbus, s. 28-31, 34-40, 42, 56-57, 11 ns
- Michaëlis: Afsnit om de danske vikinger er nuanceret og enorm flot, Politiken, 2017 , 1 ns
- Roesdahl: Harald Blåtand og Jellingemonumenterne, Danmarkshistorien.dk , 2 ns.
- DR, Historien om Danmark. Afsnittet om vikingerne, 8 ns.
- Sørensen: DR forvrænger historien om Danmark, Kristlig Dagblad, 2017 , 1 ns
- Vikingetiden 800-1015, Nationalmuseet: http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/, 2 ns.
ordbogen.com
|