Titel
8
|
Forløb#8 Globalhistorisk oversigtsforløb
Den overordnede problemstilling for forløbet er: Hvordan og hvorfor fik Vesten sin dominerende position i verden?
Forløbet har et korte nedslag i spaniernes kolonisering i Sydamerika og industrialiseringen og fokuserer grundlæggende på dekonstruktion af historiske forklaringer
Repetition af forløb og udviklingslinjer i verdenshistorien
Diskussion af periodiseringsprincipper
Naturvidenskab og historie - herunder Jared Diamond og Big History
Eurocentrisk verdenshistorie vs. Globalhistorie
Analyse og dekonstruktion af historiske forklaringer
Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
– redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
– skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
– opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
– behandle problemstillinger i samspil med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
– hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
– forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
– forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
– stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
– nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
– politiske og sociale revolutioner
– globalisering
– historiebrug og -formidling
– historiefaglige teorier og metoder.
Materialer:
Kompendium til Globalhistorisk oversigtsforløb bestående af:
Supplerende stof - side 1-37 i kompendium:
Gade, Hans-Kurt m.fl.: Europas verdenshistorie. Munksgaard 1985. side 16, 25, 28-31, 38, 50-52, 69, 72-76, 78-80, 84, 103, 105, 108, 115,
Fich, Henrik m.fl.: Græsk Kunst. Gad 2001. side 140,
Gyldendals Leksikon P-Å. 2002. side 301
Henningsen, Karsten: Historisk Atlas. Geografforlaget 1998. side 14, 16, 22, 25, 36, 39, 41-43, 47
Grubb, Ulrik m.fl.: Overblik i korte træk. Gyldendal 2005. side 15-18, 33, 42, 46, 54, 61-62, 64-65, 76-77, 84, 102-103, 117-122, 124, 127, 129-132, 137-138, 146-156, 158-159, 162, 169-170
Parker, Geoffrey (ed.): Politikens Historiske Atlas. 1996. side 18-19, 46, 132, 154-155, 160-162, 165, 169-171
Bjøl, Erling: Politikens Verdenshistorie. 1982-87. Bind 3, s.45, Bind 17, s. 127, anneks side 87, bind 18, s. 251
Olesen, Thorsten Borring m.fl.: Verdenshistorie 2 - fra 1750 til 1945. side 229
Kernestof - side 37-68:
Bonne Larsen, Henrik m.fl.: Introduktion til historie. Systime 2005, side 44-56 (Om periodiseringsprincipper)
Diamond, Jared: ”Vejen til verden af i dag”, Akademisk Forlag 2002, s. 81-86 (Sammenstødet i Cajamarca)
Brimnes, Niels: Udfordringer til eurocentrismen - David Landes, A.G. Frank og "The Rise of The West" i Den jyske historiker nr. 100, 2003
Østergård, Uffe: Europa - identitet og identitetspolitik. Munksgaard 1998, side 49-53
Stjernfelt, Frederik: Bondesnu. Artikel i Weekendavisen 17. dec. 1999
Meyhoff, Peder m.fl.: Teknologihistorie, Systime 2005, s. 176-180
Kernestof ud over kompendium:
Diamond, Jared: Våben, hvede og stål (afsnit 1+2). Dokumentar af National Geographic Society 2005 (CFU)
De Bry, Theodor: Francisco Pizarro Occupies Cuzco (1533) fra https://www.thecollector.com/inca-empire-conquistadors/
|