Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Møller Fogtmann, Charlotte Stenbek Nedergaard, Emil Kofoed Westh, Mathilde Pedersen
Hold 2022 id/a (2a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atletik
Titel 2 Basketball
Titel 3 Jive

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atletik

Kuglestød, spydkast og sprint

Kuglestød: der arbejders med stående stød og hinketeknik
Spydkast: kasteposition, tilløbsrytme, kort (to skridt) og langt tilløb
Sprint: start fra startblok og finde ud af hvor hurtigt man kan løbe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball

Der arbejdes med afleveringsformer, driblinger, fodbevægelser, ballhandling

Teknik træning af lay up bevægelsen og skudteknikker

Vi benytter basale elementer som jumpstop, triple threat position, give-and-go, V-cut


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jive

Danseforløb – Jive
LÆRINGS- OG FÆRDIGHEDSMÅL
Ifølge læreplanen skal eleverne blandt andet:
● Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
● Opnå kropsbevidsthed indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

FORMÅL
Formålet med forløbet i Jive er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer, der indgår i dansen, dansens særlige udtryk samt den historiske baggrund for dansen.
I de første moduler vil hovedvægten være på dansens grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. På baggrund af undervisningen skal eleverne til forløbsprøven kunne vise en selvsammensat rutine evt. med nye variationer.

TEKNISK FOKUS
Eleven skal kunne udføre og beherske håndfatning, holdning og grundtrin samt følgende variationer:
- Grundtrin med halv drejning
- Drejning ud og hjem under arm
- Back walks and kicks
- Stop and go
- Bytte hånd bag ryg
- Kick ball change
- Sliding doors
- American spin
Herudover skal eleven:
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

LITTERATUR
Kapitel 7 - Introduktion til Labans bevægelseskvaliteter
Fra: Friis, John, Labans bevægelseskvaliteter i Tidsskriftet Fokus idræt nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69
Kapitel 8 – Introduktion til latinamerikanske danse (% side 9-11)
Fra: Dalsgaard, Soffie & Jesper Vild med Dans, Politikens forlag 2007, side 12-17, 75-76, 91-93
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer