Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Møller Fogtmann, Charlotte Stenbek Nedergaard, Emil Kofoed Westh, Mathilde Pedersen
|
Hold
|
2022 id/a (2a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik
Kuglestød, spydkast og sprint
Kuglestød: der arbejders med stående stød og hinketeknik
Spydkast: kasteposition, tilløbsrytme, kort (to skridt) og langt tilløb
Sprint: start fra startblok og finde ud af hvor hurtigt man kan løbe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Der arbejdes med afleveringsformer, driblinger, fodbevægelser, ballhandling
Teknik træning af lay up bevægelsen og skudteknikker
Vi benytter basale elementer som jumpstop, triple threat position, give-and-go, V-cut
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jive
Danseforløb – Jive
LÆRINGS- OG FÆRDIGHEDSMÅL
Ifølge læreplanen skal eleverne blandt andet:
● Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
● Opnå kropsbevidsthed indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
FORMÅL
Formålet med forløbet i Jive er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer, der indgår i dansen, dansens særlige udtryk samt den historiske baggrund for dansen.
I de første moduler vil hovedvægten være på dansens grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. På baggrund af undervisningen skal eleverne til forløbsprøven kunne vise en selvsammensat rutine evt. med nye variationer.
TEKNISK FOKUS
Eleven skal kunne udføre og beherske håndfatning, holdning og grundtrin samt følgende variationer:
- Grundtrin med halv drejning
- Drejning ud og hjem under arm
- Back walks and kicks
- Stop and go
- Bytte hånd bag ryg
- Kick ball change
- Sliding doors
- American spin
Herudover skal eleven:
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
LITTERATUR
Kapitel 7 - Introduktion til Labans bevægelseskvaliteter
Fra: Friis, John, Labans bevægelseskvaliteter i Tidsskriftet Fokus idræt nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69
Kapitel 8 – Introduktion til latinamerikanske danse (% side 9-11)
Fra: Dalsgaard, Soffie & Jesper Vild med Dans, Politikens forlag 2007, side 12-17, 75-76, 91-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266307871",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266307871",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266307871"
}