Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Brink Nyberg, Charlotte Stenbek Nedergaard, Emil Kofoed Westh
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atletik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
FORMÅL
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud og lay-up. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer.
LÆRINGSMÅL
Følgende er målsætningen for læringen ila. forløbet:
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
Aflevere på forskellig vis (brystaflevering, studs og over hovedet)
Finter eks. crossover, pumpfake
Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
TEKNISK FOKUS:
Ballhandling
Footwork (pivotering, jump stop og triple threat)
Afleveringer og modtagninger
Driblinger (eks. cross-over)
Afslutninger (lay-up og stående skud)
Forsvarsarbejde (eks. slide og fodarbejde samt forsvarsrebound)
Finter, screeninger og simple angrebsåbninger
TAKTISK FOKUS:
Spilbarhed og bredde/dybde videreforløb ift. Boldbasis
Angrebsåbninger (eks. v-cut og simple fastbreaks)
Mand-mand-forsvar
Generelt at kunne indgå i et team, hvor fokus er på sammenspil og dygtiggørelse af holdet. Ydermere at kunne være selvledende i spilsituationer uden spilleder.
TEORETISK FOKUS:
Basal indføring i motivation- og målsætningsbegrebet samt grundlæggende forståelse af enkelte elementer af gruppe-/socialpsykologiske processer på et hold.
Forskellen mellem ydre og indre motivation til dels koblet til basketball
Forskellige former for målsætningstyper (proces-, præstations- og konkurrencemål) samt fordele og ulemper ved de forskellige typer og hvad de kan benyttes til.
Hvordan man kan tale om synergieffekt på et hold
Forskellen mellem social kohæsion og opgave kohæsion, og hvordan kohæsionsbegrebet hænger sammen med forskellige former for holdtyper.
TEORI:
Kapitel 2 - Idrætspsykologi
Fra: Elmelund van Ee, Jeppe, m.fl. Grundbog i IDRÆT C - praksis og teori, 1. udgave, 1. oplag 2018, s. 143-148
Kapitel 3 - Teampsykologi
Fra: Henriksen, Kristoffer, m.fl. Gyldendals idrætspsykologi, 1. udgave, 1. oplag, 2007, s. 85-96
EVALUERING
For at bestå basketball på C-niveau forventes det, at eleven kan:
aflevere og modtage i øvelses-situationer
afslutte med rimelig præcision
placere og bevæge sig nogenlunde hensigtsmæssigt rundt på banen
udføre simpel ballhandling samt driblinger, finter og angrebsåbninger i øvelsessituationer
Har forstået reglerne overordnet og kan anvende dem i praksis
Ved en middel præstation i basketball på C-niveau forventes det, at eleven kan:
aflevere og modtage sikkert i spilsituationer
afslutte med sikkerhed og præcision
beherske enkle driblinger, finter og angrebsåbninger i spilsituation
placere og bevæge sig hensigtsmæssigt rundt på banen
Har forstået reglerne overordnet og kan anvende dem i praksis og derved få spillet til at fungere
For den gode præstation i basketball på C-niveau kræves det, at eleven kan:
aflevere og modtage i krævende spilsituationer
afslutte med stor præcision
beherske driblinger, finter og angrebsåbninger i spilsituation med en vis sikkerhed
placere og bevæge sig med god spilforståelse
Har forstået reglerne og kan anvende dem i praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
pardans - Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#8 Træningsforløb m. fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Coopertest på kunstgræsbanen - medbring løbesko, løbetøj og fyldt drikkedunk. Mødetid 8.20 omklædt på kunstgræsbanen. Efter Coopertest laver vi 15 min core-træning på kunstgræsbanen.
-
Coopers løbetest - indtast distance her
-
Læs dette kapitel og tænk over spørgsmålene nedenfor
-
KAP 15 – TP
-
Coopers løbetest - indtast evt. din Cooperdistance her for at se dit kondital
-
ikke lektie
-
Vi mødes 8.20 omklædte ved basketbanen
-
lektiespr:
-
læs s. 5-7 i lektien til sidst.
-
Vi skal snakke om, hvilket tempo/intensitet, I forventer at arbejde ved v. Aurehøj Triatlon 9/10. Det er udelukkende for, at I skal få en god oplevelse - man skal IKKE føle sig det mindste presset:-) 1=hygge/følges ad, 2=presser selv en smule, 3=pres
-
læs s. 8+9 i lektien til 2/9 og tænk over nedenstående lektiespr.
-
ÆNDRING: vi går over til at mødes omklædte, klar og parate, kl. 8.20 - og I har fri kl 9.30. Dette er gældende fremover:-)
-
Aurehøj Triatlon - Løberute - nærstuderes inden modulet
-
læs s. 12-16 i lektien til 2/9 og tænk over disse lektiespr.
-
Fravær noteres på bassinkanten 12:25
-
Aurehøj Triatlon cykelrute - man skal nærstudere denne rute inden modulet
-
Login kun muligt med AU Gmail. Det er LEKTIE at læse og sætte sig ind i al information i denne mappe I GOD TID inden AU Tri - så I får linket allerede nu:-)
-
Det er LEKTIE at læse og sætte sig ind i al information i denne mappe I GOD TID inden AU Tri - også for elever, der er hjælpere eller deltager i triatlon på anden måde end svømning+cykling+løb. Skriv en Lectio-besked til AN, hvis du ikke kan finde sv
-
Hvis du vil forberede dig ift. vejrudsigten
-
Hjælpere til AU tri bedes fremmøde i Skolegården onsdag kl 9.35 og henvende sig til Anders Fogtmann - han vil så fordele jer på forskellige poster.
-
Her er vejledning til træningsprojektrapporten
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#10 Badminton
FORMÅL
At lære at spille badminton, herunder pointtælling og regler, for både single og double.
At lære at holde med korrekt greb, både for- og baghånd.
INDHOLD – TEKNISK FOKUS
Teknik ift. forhåndsclear, forhåndslob, forhåndsdrop, for- og baghånds-netdrop, lang forhåndsserv, kort for- og baghåndsserv.
Teknik ift. benarbejde, både i kort og lang hhv. for- og baghåndsside.
Forskellige slagsekvenser.
INDHOLD – TAKTISK FOKUS
• Placering på banen ift. spillecentrum
• Kendskab til forskellige slagserier
• Placering af bolde ift. modstanders placering
Generelt et kendskab til slagene som skal kunne indgå i spiløvelser og slagserier. Desuden at kunne være selvkørende i spil med modificerede regler.
INDHOLD - TEORETISK FOKUS:
- Idrættens organisering i Danmark
- Forklaringer på hvorfor idrættens præmisser ændres i det senmoderne samfund
MATERIALER
Bolde, ketchere, net.
Teori: Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 7-12 (Aurehøj idræt C kompendium kapitel 14)
METODE
Lærerstyret forevisning, videoforevisning, elevøvning, makkerarbejde.
Lektielæsning ift. regler og forberedelse ift. videosekvenser.
EVALUERING
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle
isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne
bliver bedst mulig klædt på til denne.
Desuden fortløbende evaluering og en afsluttende turnering.
For at bestå forløbet forventes det, at eleven:
• Kan udføre benarbejde og slag uden bold i øvelsessituationer uden pres
- Kan vise og forklare hvor træfpunkt er samt svingsløjfe uden bold
• Kan til dels få en slagserie til at fungere
• Oftest kan udføre korrekt benarbejde uden bold
• Mindre forståelse for placering af sig selv samt bolde
• Har kendskab til reglerne
Ved en middel præstation i forløbet forventes det, at eleven kan:
• Kan udføre benarbejde og slag i øvelsessituationer – til dels under pres
- Kan til ofte ramme bold i træfpunkt samt anvende svingsløjfe med bold
• Kan få slagserier til at fungere
• Kan udføre korrekt benarbejde uden bold
• Kan placere og bevæge sig hensigtsmæssigt ift. bold
• Kan dømme egen banehalvdel i kampsituationer
For den gode præstation i forløbet kræves det, at eleven kan:
• Kan udføre benarbejde og slag i øvelsessituationer med pres
- Kan ramme bold i træfpunkt samt anvende svingsløjfe med bold under let pres
• Kan få slagserier til at fungere med stor sikkerhed og præcision
• Kan udføre korrekt benarbejde øvelsessituationer
• Kan placere sig korrekt ift. spillecentrum, bold og modstanders placering
• Kan dømme kamp i eget spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Moderne dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266321371",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266321371",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266321371"
}