Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Møller Fogtmann, Emil Kofoed Westh, Lene Gilkrog
|
Hold
|
2022 id/n (1n id, 2n id, 3n id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning
FORMÅL: Introduktion til faget idræt. Vi har fokus på kropsbasis samt opvarmning til rytmisk musik.
Fordybelse i opbygning af klassisk opvarmningsprogram til rytmisk musik, som skal fremvises i grupper.
TEORETISK FOKUS - OPVARMNING:
- Basal musikforståelse med fokus på at tælle takter samt tempo ift øvelsesvalg
- Hvilke elementer skal et klassisk opvarmningsprogram indeholde
- Hvorfor varmer vi op? Kroppens og hjernens reaktion herpå
TEKNISK FOKUS - OPVARMNING:
- Løb: Forskellige former for løb - og hermed opmærksomhed på, at løb foregår i forskellige tempi alt efter valg af løb samt fra person til person
- Sving/vrid: Fokus på koordination ift forskellige sving - både enkelt og sammensat, eks indsæt hop i fejesving. Desuden koordination ift. eks. at kunne svinge armene hver sin vej på samme tid
- Styrke: Basale styrkeøvelser på gulv med egen kropsvægt såsom, armstrækninger, mavebøjninger (forskellige typer), squats etc.
- Hop: Fokus på forskellige hoppeserier og dermed også kondition ift. at kunne hoppe i 2min+
- Stræk af de store muskelgrupper
EVALUERING:
-Fremvisning af rytmisk opvarmningsprogram i gruppe
PENSUM:
- Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime, 2006 s. 90-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
FORMÅL
At give eleverne indsigt i generelle færdigheder inden for floorball. Herunder regelforståelse, håndtering af et kompetitivt spil afviklet samt tilegnelse af tekniske og taktiske færdigheder. Målet er desuden at introducere eleverne til et spil, hvori spiløvelser og det ”færdige” spil fordrer perioder med meget høj intensitet efterfulgt af en lavintensitets periode.
TEORI
Fysiologi og træning (Elmelund van Ee, Jeppe, m.fl. Grundbog i IDRÆT C - praksis og teori, 1. udgave, 1. oplag 2018, s. 168-175) om anaerobe og aerobe energiprocesser, ilttransport vha. hjerte, lunge og blodkredsløb, puls og superkompensationsprincippet.
INDHOLD
Greb, teknik, driblinger, pasninger, skud, minifloorball, positioner på banen, forsvar/angreb, tempo/retningsskift, færdigt spil - dog med mindre mål samt uden korrekt målvogterudstyr.
Hvad skal man kunne efter dette forløb?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
METODE
Individuelle øvelser, makkerøvelser, gruppeøvelser, kampsekvenser, samt tekniske og taktiske øvelser.
EVALUERING
Løbende evaluering over elevernes kompetencer mht. ovenstående tekniske og taktiske færdigheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kropsbasis og fys. træning
Vi arbejder med basale øvelser i kropsbasis såsom tillid og tryghed i samarbejdsrelationer, kropsspænding (og -afspænding), vægt på arme, rotation om både tværgående akse og længdegående akse og balancer.
Yderligere træner vi fysisk kapacitet og arbejder med forskellige former for fysiske test. Her arbejder vi med grundlæggende metodearbejde samt oplever på egen krop, hvordan forskellige test kan udføres.
TEKNISK FOKUS:
- Ruller - forlæns, baglæns og side
- Hovedstand - med og uden støtte
- Håndstand - med støtte. Øve håndstand-rulle med hjælp
- Forskellige bevægelser til rytmisk musik - fokus på tempo, rytme og vægt på arme
STEPTEST:
https://exercise.dk/kondition/43-den-danske-steptest
ARTIKEL: https://marinaaagaardblog.com/2014/11/25/konditionstraening-og-sundhed-hvad-er-kondital-og-iltoptagelsesevne/
OBS: Forløbet blev afkortet pga ekskursioner i andre fag etc, hvorfor vi har arbejdet meget lidt med fys.kap. og test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
FORMÅL
Formålet med forløbet i Jive er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer, der indgår i dansen, dansens særlige udtryk samt den historiske baggrund for dansen.
I de første moduler vil hovedvægten være på dansens grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. På baggrund af undervisningen skal eleverne til forløbsprøven kunne vise en selvsammensat rutine evt. med nye variationer.
TEKNISK FOKUS
Eleven skal kunne udføre og beherske håndfatning, holdning og grundtrin samt følgende variationer:
- Grundtrin med halv drejning
- Drejning ud og hjem under arm
- Back walks and kicks
- Stop and go
- Bytte hånd bag ryg
- Sliding doors
- American spin
Herudover skal eleven:
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
LITTERATUR
Kapitel 7 - Introduktion til Labans bevægelseskvaliteter
Fra: Friis, John, Labans bevægelseskvaliteter i Tidsskriftet Fokus idræt nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69
Kapitel 8 – Introduktion til latinamerikanske danse (% side 9-11)
Fra: Dalsgaard, Soffie & Jesper Vild med Dans, Politikens forlag 2007, side 12-17, 75-76, 91-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basket
FORMÅL:
At bygge videre på boldbasisforløbet og give eleverne indføring i generelle færdigheder i basketball.
Der lægges vægt på tekniske elementer i spillet såsom afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter samt taktiske elementer såsom ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts og ”give-and-go”.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Teknisk fokus:
Ballhandling
Footwork (pivotering, jump stop og triple threat)
Afleveringer og modtagninger
Driblinger (eks. cross-over)
Afslutninger (lay-up og stående skud)
Forsvarsarbejde (eks. slide og fodarbejde samt forsvarsrebound)
Finter, screeninger og simple angrebsåbninger
Taktisk fokus:
Spilbarhed og bredde/dybde videreforløb ift. Boldbasis
Angrebsåbninger (eks. v-cut og simple fastbreaks)
Mand-mand-forsvar og zoneforsvar
Generelt at kunne indgå i et team, hvor fokus er på sammenspil og dygtiggørelse af holdet. Ydermere at kunne være selvledende i spilsituationer uden spilleder.
Teoretisk fokus:
Basal indføring i motivation- og målsætningsbegrebet samt grundlæggende forståelse af enkelte elementer af gruppe-/socialpsykologiske processer på et hold.
Forskellen mellem ydre og indre motivation til dels koblet til basketball
Forskellige former for målsætningstyper (proces-, præstations- og konkurrencemål) samt fordele og ulemper ved de forskellige typer og hvad de kan benyttes til.
Hvordan man kan tale om synergieffekt på et hold
Forskellen mellem social kohæsion og opgave kohæsion, og hvordan kohæsionsbegrebet hænger sammen med forskellige former for holdtyper.
LÆRINGSMÅL:
Følgende er målsætningen for læringen ila. forløbet:
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
Aflevere på forskellig vis (eks. brystaflevering og studsaflevering)
Finter eks. crossover, pumpfake (kængurufinten)
Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
EVALUERING:
For at bestå basketball på C-niveau forventes det, at eleven kan:
aflevere og modtage i øvelses-situationer
afslutte med rimelig præcision
placere og bevæge sig nogenlunde hensigtsmæssigt rundt på banen
udføre simpel ballhandling samt driblinger, finter og angrebsåbninger i øvelsessituationer
Har forstået reglerne overordnet og kan anvende dem i praksis
Ved en middel præstation i basketball på C-niveau forventes det, at eleven kan:
aflevere og modtage sikkert i spilsituationer
afslutte med sikkerhed og præcision
beherske enkle driblinger, finter og angrebsåbninger i spilsituation
placere og bevæge sig hensigtsmæssigt rundt på banen
Har forstået reglerne overordnet og kan anvende dem i praksis og derved få spillet til at fungere
For den gode præstation i basketball på C-niveau kræves det, at eleven kan:
aflevere og modtage i krævende spilsituationer
afslutte med stor præcision
beherske driblinger, finter og angrebsåbninger i spilsituation med en vis sikkerhed
placere og bevæge sig med god spilforståelse
Har forstået reglerne og kan anvende dem i praksis
LITTERATUR:
Idrætspsykologi i: Elmelund van Ee, Jeppe, m.fl. Grundbog i IDRÆT C - praksis og teori, 1. udgave, 1. oplag 2018 (p. 143-148)
Teampsykologi i: Henriksen, Kristoffer, m.fl. Gyldendals idrætspsykologi, 1. udgave, 1. oplag, 2007 (p. 85-96)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik
Formål: Fordybelse i højdespring og spydkast, hvor der arbejdes med tekniske færdigheder. Desuden udbygges viden om og arbejdes med teoretisk fokus på koordination og motoriske indlæring af bevægelser. Eleverne skal arbejde med videoteknik samt samarbejde om konstruktiv feedback ift. teknikindlæring samt brug af deløvelser.
Teknisk fokus - Højdespring:
- Tilløb: Rytme og afsætsvinkel
- Afsæt: Afsætsbens placering og arbejde med underlag, Svingbenets arbejde
- Passage af overligger: Svaj
- Sammenlukning og landing: Timing
Teknisk fokus - Spydkast:
Spydkast:
- Greb
- Tilløb: 5-trinsrytme – kryds-over og stemskridt
- Afvikling af kastet – rotation i krop
Teori:
Hvordan er musklerne opbygget? Hvilke forskellige typer muskler findes - og hvad er forskellen? Hvordan kan man indlære nye bevægelser - og hvilke faser findes der?
Pensum:
- Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 39-41(Musklernes opbygning)
- Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 49-57 (Koordination)
Højdespring:
https://www.youtube.com/watch?v=sPWqimEgXO8
https://www.youtube.com/watch?v=ERPbM8dQA30
https://www.youtube.com/watch?v=tcUet_leWUE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt (og mini-tri)
TRÆNINGSPROJEKT:
Bemærk, at træningsprojektet kører sideløbende med introduktion til mini-tri! I kan IKKE komme til eksamen i træningsprojekt, men teoretisk viden herfra indgår naturligvis som en del af pensum.
Træningsprojektet er et individuelt træningsforløb. Der startes med en konditionstest - Cooper løbetest - og der afsluttes med samme test hvorved der forventes en fremgang
I de 8-10 uger i forløbet trænes ud fra et personligt planlagt træningsprogram. Der opfordres til at føre logbog, så erfaringerne kan benyttes og dokumentere det gennemførte træningsforløb.
Forløbet skal afsluttes med en skriftlig opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton
UNDERVISINGSBESKRIVELSE
Primært fokus på halvbanespil pga. det korte forløb - og begrænset plads.
TEKNISK FOKUS:
• For- og baghåndsgreb
• Lang og kort forhåndsserv - fokus på vægtoverførsel, ben- og hoftearbejde (samt svingsløjfe i lang serv)
• Netdrop i for- og baghånd - fokus på simpelt benarbejde med stemskridt
• Forhåndsdrop - fokus på simpelt benarbejde og vægtoverførsel (og til dels træfpunkt)
• Clear - fokus på simpelt benarbejde og vægtoverførsel (og til dels træfpunkt)
• Generelt fokus på simpelt benarbejde til ovennævnte slag og til dels træfpunkt - samt mindre fokus på svingsløjfe
TAKTISK FOKUS:
• Placering på banen ift. spillecentrum
• Kendskab til forskellige slagserier
• Placering af bolde ift. modstanders placering
Generelt et kendskab til slagene som skal kunne indgå i spiløvelser og slagserier. Desuden at kunne være selvkørende i spil med modificerede regler.
TEORETISK FOKUS:
- Idrættens organisering i Danmark
- Forklaringer på hvorfor idrættens præmisser ændres i det senmoderne samfund
EVALUERING:
For at bestå forløbet forventes det, at eleven:
• Kan udføre benarbejde og slag uden bold i øvelsessituationer uden pres
- Kan vise og forklare hvor træfpunkt er samt svingsløjfe uden bold
• Kan til dels få en slagserie til at fungere
• Oftest kan udføre korrekt benarbejde uden bold
• Mindre forståelse for placering af sig selv samt bolde
• Har kendskab til reglerne
Ved en middel præstation i forløbet forventes det, at eleven kan:
• Kan udføre benarbejde og slag i øvelsessituationer – til dels under pres
- Kan til ofte ramme bold i træfpunkt samt anvende svingsløjfe med bold
• Kan få slagserier til at fungere
• Kan udføre korrekt benarbejde uden bold
• Kan placere og bevæge sig hensigtsmæssigt ift. bold
• Kan dømme egen banehalvdel i kampsituationer
For den gode præstation i forløbet kræves det, at eleven kan:
• Kan udføre benarbejde og slag i øvelsessituationer med pres
- Kan ramme bold i træfpunkt samt anvende svingsløjfe med bold under let pres
• Kan få slagserier til at fungere med stor sikkerhed og præcision
• Kan udføre korrekt benarbejde øvelsessituationer
• Kan placere sig korrekt ift. spillecentrum, bold og modstanders placering
• Kan dømme kamp i eget spil
PENSUM:
Teori: Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 7-12
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266326171",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266326171",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266326171"
}