Holdet 2022 ITB/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Italiensk A
Lærer(e) Susanne Krarup
Hold 2022 ITB/1 (1g ITB/1, 2g ITB/1, 3g ITB/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Passaparola 1, kap. 4-10, grammatik m.v.
Titel 2 Passaparola 1 - 12-13 - begyndersystem forsat
Titel 3 Traffico in centro
Titel 4 L'amore
Titel 5 Famiglia 1 - filmprojekt
Titel 6 L'amicizia - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Essere donna in Italia: nel passato ed oggi
Titel 8 Le fiabe e le favole italiane - EKSAMENSEMNE
Titel 9 Studie- og karrierelæring
Titel 10 Nord e Sud - EKSAMENSEMNE
Titel 11 La famiglia italiana 2 - EKSAMENSEMNE
Titel 12 Cultura: l'opera lirica italiana

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Passaparola 1, kap. 4-10, grammatik m.v.

På baggrund af grundforløb på 10 moduler, herunder læsning af Passaparola 1, Lez. 1-3:


Passaparola 1, lez. 4-8 samt (uddrag af) lez. 9 og 10 (S. Gram Larsen, Pedersen og Bellesso. Systime 2005-10), p.52-104. I alt ca. 47 sider (alt inkl.).

Presentarsi: Fra Zerboli: Per parlare (La certosa 1997), p.9-10. I alt 2 sider.

Il tempo libero: Materiale:Pia Orht, udvalgte sider fra kompendiet Motivation i undervisningen. (1 side). Derudover: Nuovo Espresso 1 - s. 48-51 + 56-57 (6 sider) + udvalgte øvelser herfa (Luciana Ziglio, Alma Edizioni).

In albergo: Nuovo Espresso 1, p. 61-65
Le vacanze: Nuovo Espresso 1, p. 92-93

Sange og lytteøvelser:
Nuovo espresso: Un pranzo veloce (Videocorso 5).
Nuovo espresso: in albergo
Lytteøvelser fra PP1.

Neffa: Faccio le ore piccole
Alan Sorrenti, Tu sei l'unica donna per me
Jovanotti, Per te
Roberta Bonanno: A natale puoi
Giorgia: Inevitabile, ft. Eros Ramazzotti

Billedbeskrivelse, mundtligt såvel som skriftligt: Billeder, primært fra Passaparola.
Faste vendinger til billedbeskrivelse.

Bagning: Store bagedyst på tværs af sprog samt ved sommerafslutning.

Kultur: Om Italien: https://faktalink.dk/italien-faktalink-light + Natale, præsentationer i grupper om kendte italienere efter eget valg.

Skriftligt arbejde:
Bl.a. diktat, dialoger, billedbeskrivelse og skr. opgaver til lezione 5-10.

Mundlige afleveringer: diverse selvstændige opgaver i tilknytning til de gennemgåede lektioner fra PP!

Grammatik:
Substantiver. Artikler. Adjektivernes bøjning og placering. Præpositioner. Sammenskrivning af præposition og bestemt artikel. Regelmæssige verber i presente. Imperativ i 2. person flertal (i forbindelse med bageopskrifter) Flere uregelmæssige verber i presente (bl.a. venire, andare, sapere, uscire, dire og potere). Regelmæssige verber samt enkelte uregelmæssige verber i passato prossimo (mettere, leggere, prendere, decidere). Lidt om konjunktioner og tidsudtryk.
Derudover: tallene, årstal, klokken. Årstider, måneder, ugedage. Farverne.

ca. 41 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Passaparola 1 - 12-13 - begyndersystem forsat

Passaparola 1, lezione 12 og 13.
Lytteøvelse:
Nuovo Espresso 1, p. 117: Il grande giorno.
Sang:
Alex Britti: La vasca.


Samt diverse øvelsesmateriale.

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

Grammatik: passato prossimo med hjælpeverbet 'essere': (https://docs.google.com/document/d/1iquxuo1mzgg2s4QFnKBb3AqPMHcmNDaD/edit), refleksive verber i presente og passato prossimo, piacere, enkelte konjunktioner. Ordforråd: i vestiti.

ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Traffico in centro


Titel 4 Traffico in cento

Marco Dominici: Traffico in centro (2007) (p.5-24).

Antal læste sider: 18.

Elevprodukter:
Egne trafikbilleder + beskrivelse.
Filmproduktion: glosetræning


Grammatik: Possessive pronominer, modalverber (volere, potere, dovere og sapere) + infinitiv, stare + gerundio (for at udtrykke igangværende eller vedvarende handling). Derudover fokus på dialogproduktion og gambitter.

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

ca. 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 L'amore

Tekster, fra
Alessandro De Giuli/ Ciro Massimo Naddeo: Piccole storie d'amore:
C'eravamo tanto amati.
La telefonata.

Video: Easy Italian: i nomignoli (kælenavne mellem kærestepar)
https://www.youtube.com/watch?v=DuKWrCGpwKU&t=3s

Grammatik: forsat: stare + gerundio, modalverberne: potere, volere, dovere + sapere, verbet 'piacere' (igen), Nyt: Imperfetto og aspekt (forskellen i brugen af passato prossimo og imperfetto).

Sideløbende: Arbejde med billeder generelt.


https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

ca. 13 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Famiglia 1 - filmprojekt

Emne: La famiglia ieri e oggi.

Vi har i forløbet arbejdet med Dyrk Sprogets undervisningsmateriale (2023) til temaet "La famiglia ieri e oggi".

Tekster:
La famiglia italiana ieri e oggi. Introduzione.
(Fra treccani.it, diredonna.it m.v., se materiale til Dyrk sproget 2022-23)

Io e la mia famiglia allargata, di Rachele Ferrara.
(https://www.bergamonews.it/2018/10/24/la-mia-famiglia-allargata-piccoli-difficile-ora-mi-sento-speciale/294107/)

Video:
Una famiglia numerosa
(https://www.youtube.com/watch?v=mvl1hKoWWdM
Italiano per stranieri - Loescher).

Produkt:
Udarbejdelse af storyboard og egne videoer i grupper.
Emne: La famiglia ieri e oggi in Danimarca e in Italia.

Udvekslingsbesøg (udvekslingselever): udvalgte sightseeingspræsentationer (Copenaghen)

ca. 8 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'amicizia - EKSAMENSEMNE

I forløbet har vi arbejdet med forskellige aspekter af venskab: Det livsvarige venskab mellem jævnaldrende og venskab mellem generationer.

Tekster:
Treccani: L'amicizia, uddrag fra l'enciclopedia.

Venskab mellem generationer:
Film og drejebog:
Giuseppe Tornatore: Nuovo Cinema Paradiso. Film samt uddrag af drejebog med vægt på forholdet mellem Alfredo og Salvatore.
Læste scener: 1-3, 12, 16b, 32, 35, 46b g 48h.

Eleverne har skrevet poesi om venskab.

3g
Articolo: L'amicizia secondo un adolescente italiano: (Adattato da https://www.giornalekleos.it/lamicizia-e/)

Articolo: Ragazzi, tornate a parlare tra voi (eksamensæt, 2019)
https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2018/09/18/il-liceo-che-sequestra-i-cellulari--ragazzi-tornate-a-parlare-tra-voi22.html?refresh_ce (download 22/11-2018) - brugt i skriftlig aflevering og til mundtlig prøveeksamen.

Canzone: Quattro amici al bar, Gino Pinoli: https://www.youtube.com/watch?v=xITJJr6TbG0


Grammatica:
direkte og indirekte pronominer
Fortsat: aspekt, fokus på billedbeskrivelse og dialogskrivning (gambitter). Repetition af adjektiver (personbeskrivelse). Forskellen på brugen af 'buono', 'bello' e 'bravo'.

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

ca. 17 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Essere donna in Italia: nel passato ed oggi

Film.
C'è ancora domani, 2023, Paola Cortellesi

Baggrund: neorealisme: https://denstoredanske.lex.dk/neorealisme, uddrag af La Costituzione della Repubblica Italiana, Art. 3.

Paola Cortellesi: "Non ho mai voluto che fosse un film contro gli uomini italiani":  https://www.instagram.com/p/C6MZiAVJLJt/

Gino Cecchettin: che la memoria di Giulia sia il punto di svolta

ca. 2 sider




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Le fiabe e le favole italiane - EKSAMENSEMNE

I forløbet har vi fokus på genrens særlige kendetegn i læsningen af eksempler på nyere fabler, skrevet til børn, samt et traditionelt eventyr, herunder et H.C. Andersen eventyr.


Le fiabe tradizionali, qualche caratteristica, (Fra http://www.sapere.it/sapere/strumenti/domande-risposte/cultura-spettacolo/differenze-favola-fiaba.html ).

Hvorfor læse eventyr: Sammensatte uddrag af bla.:
https://libreriamo.it/libri/perche-e-importante-leggere-le-fiabe-ai-bambini/


Favole:
Mario Lodi:
Il leone e la leonessa.
Bianconero.
Il lupo buono però cretino.

Fiaba
H.C. Andersen: La principessa sul pisello
Gianni Rodari: La strada che non andava in nessun posto.
Italo Calvino: Rosmarina

ca. 19 sider

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

Sammensatte uddrag af bla.:
https://libreriamo.it/libri/perche-e-importante-leggere-le-fiabe-ai-bambini/

Grammatik:
Passato remoto, imperativo, (adjektivernes komparation), repetition af aspekt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Studie- og karrierelæring

1. Besøg og forelæsning på KU v/ Pia Schwarz Lausten (lektor på institut for italiensk)

Deltagelse i forelæsning for italienskstuderende ved KU: Interview med den italienske forfatter og instruktør PIF.

Forberedelse: "… che Dio perdona a tutti", Pif, 2024: Presentazione del libro:
https://www.feltrinellieditore.it/opera/----che-dio-perdona-a-tutti/

Eleverne har gennem besøget fået indsigt i aktiviteter knyttet til italienskstudiet på KU og KU som uddannelsesinstitution.

2. Besøg på det Italienske Handelskammer (Danitacom).

Introduktion til handelskammerets arbejdsområder og samarbejdspartnere.

Eleverne har gennem besøget fået indsigt i Italiens rolle som en vigtig handelspartner for Danmark og danske virksomheder, og dermed de karrieremuligheder der ligger i dette samarbejde.

ca. 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,50 moduler
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nord e Sud - EKSAMENSEMNE

Emne med fokus på forskelle mellem Nord- og Syditalien, herunder stereotype opfattelser, men også på nye fortællinger om Syditalien.

Articolo:
Nord e sud sono due Paesi diversi.
https://www.linkiesta.it/2018/03/nord-e-sud-sono-due-paesi-diversi-e-il-sud-sta-tre-volte-peggio/


Film:
Benvenuti al Sud (Luca Miniero, 2010)

Video
Sapevi che Nord e Sud Italia ... /Nord e Sud Italia: Gli Stereotipi: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=jO2xAC-9Ztg

Fremlæggelser om regioner i hhv. Nord, Syd og Midtitalien.  

Fremlæggelser om forskellige fortællinger fra projektet 'Resto al sud': https://www.youtube.com/watch?v=-Nt9DreYdHg

Artikel: Un giovane napoletano racconta, af: "Spero che me la cavo", Marcello D'Orta, 1990

Grammatik: konjunktiv nutid af essere, avere og stare ifm. penso che, credo che og sembra che, relative pronominer (præposition + cui)

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

ca. 17 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La famiglia italiana 2 - EKSAMENSEMNE

Emnet fokuserer på familien generelt, kønsroller, mammismo og det at unge ofte flytter hjemmefra sent i Italien.

(Se evt. også Dyrk Sproget-forløb fra 2g): La famiglia ieri e oggi; baggrundsviden, ikke emnetekster).

Racconto: I ruoli di genere:
- L'altra famiglia, Dacia Maraini, 1968

Articolo:
La famiglia italiana moderna è composta da ... – uddrag
adattato da: http://www.italica.rai.it/principali/lingua/culture/famiglia.htm

Mammismo/Mammoni/la figura della mamma italiana

Lettere di cuore: Adattato da:
https://www.medicitalia.it/consulti/psicologia/562930-fidanzato-mammone.html
https://www.guidapsicologi.it/domande/fidanzato-mammone

Video: Gli italiani sono mammoni?:
https://www.youtube.com/watch?t=63&v=Z3tbbUW5oME&feature=youtu.be

Dai domanda! Famiglia, CFU


Grammatik: Futuro, bundne pronominer (repetition), ci og ne, imperativ, verber og deres præpositionsforbindelser, passiv (kort) condizionale (faste vendinger: sarebbe bello, potrebbe essere mv.), konjunktiv: essere og avere

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/

ca. 22 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Cultura: l'opera lirica italiana

Vi har i dette korte forløb forberedt os på at skulle i Operaen at se 'Il Barbiere di Siviglia


Arier
"Largo al factotum", aria del barbiere Figaro
"Se il mio nome saper voi bramante", La serenata del Conte a Rosina
"Una voce poco fa", aria di Rosina
"La calunnia è un venticello", aria del Conte di Almaviva

Baggrundstekster:
Introduktion: https://video.kglteater.dk/barberen-i-sevilla-digi-intro-np
om: Gioachino Rossini

Ordforråd: fokus på adjektiver, forskellen adverbium/adjektiv
ca. 4 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer