Holdet 2022 ITB/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Italiensk A
Lærer(e) Nanna Schiøler
Hold 2022 ITB/2 (1g ITB/2, 2g ITB/2, 3g ITB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderitaliensk 1g
Titel 2 Le vacanze e il passato prossimo.
Titel 3 PP1, lez.12-13 e i verbi riflessivi
Titel 4 Traffico in centro
Titel 5 Ekskursion til KUA - Il calcio
Titel 6 Italiensk (hverdags)kultur
Titel 7 PP1, lez. 11 e stare più gerundio
Titel 8 L'amore.
Titel 9 Optakt til SRO Fabler og eventyr
Titel 10 Il Natale
Titel 11 La famiglia italiana
Titel 12 L'amicizia 1
Titel 13 Ekskursion til Grand Teatret
Titel 14 Parlare di un testo m.m.
Titel 15 Le fiabe e favole italiane - EKSAMENSEMNE
Titel 16 Nord e Sud - EKSAMENSEMNE
Titel 17 La famiglia italiana 2 - EKSAMENSEMNE
Titel 18 Ekskursion til Operaen
Titel 19 L'amicizia - EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderitaliensk 1g

Begynderitaliensk 1g.

På baggrund af grundforløb på 10 moduler, herunder læsning af Passaparola 1, lez. 1-3:

Binario Uno, lez. 1-2 (L. Møller Andersen og L. Velschow, C.E.G. GAD, 1987 (Nye elever kommet til).

Passaparola 1, lez. 4-8 samt (uddrag af) lez. 9 og 10 (S. Gram Larsen, Pedersen og Bellesso. Systime 2005-10), p.52-104. I alt ca. 47 sider (alt inkl.).

Nuovo Espresso 1, lez. 4 (Il tempo libero) s. 48-53 + 56-57, og lez. 7 (in vacanza), p.92-97 (Luciana Ziglio e Giovanna Rizzo, Alma Edizioni 2014) (14 sider)
Udvalgte øvelser fra Nuovo espresso 1.

Il tempo libero. Materiale: Pia Ohrt, 1 side fra kompendiet Motivation i undervisningen. (1 side)

Lytteøvelser og videoer:
Nuovo espresso: Un pranzo veloce (Videocorso 5). (1 side)
Lytteøvelser fra PP1 og Nuovo Espresso 1.
"Easy italian" -videoer om artikler (How to say 'the' in italian), adjektiver (What is it like?), passato prossimo (The Italian Past), questo e quello (How to say 'this' and 'that' in italian), piace vs. piacciono -  alle fra Youtube.

Sange:
Alan Sorrenti, Tu sei l'unica donna per me.
Jovanotti, Per te.
Roberta Bonanno: A Natale puoi.

Billedbeskrivelse:
Billeder fra Passaparola, nettet og
Tettamanti, Foto parlanti: Questo è il mio piccolo mondo.
Faste vendinger til billedbeskrivelse.

Film:
Fausto Brizzi, Notte prima degli esami (2007).

Skriftligt arbejde:
Bl.a. diktat, dialoger, billedbeskrivelse, oversættelser, grammatiske øvelser, selvstændig skriftlighed - præsentation, enkle sætninger og dialoger i tilknytning til de gennemgåede lektioner fra PP1, lez. 1-10, og Nuovo Espresso 1, lez. 4 og 7. Et par af sidstnævnte afleveret indtalt som lydfil også.

Grammatik:
Substantiver. Artikler. Adjektivernes bøjning. Lidt om præpositioner. Sammensmeltning af præposition og bestemt artikel. Questo og quello substantivisk. Delingsartiklen. Regelmæssige verber i presente. Nogle uregelmæssige verber i presente (bl.a. essere, stare, avere, andare, uscire, venire, dire og potere). Regelmæssige verber samt enkelte uregelmæssige verber i passato prossimo (fare, mettere, prendere, leggere, decidere, rimanere og venire). Piacere (i nutid). Tal og årstal.

Omfang baseret på moduler: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ekskursion til KUA - Il calcio

”GOL!”

Syditaliensk fodbold – en kampplads for andet end sport?

Seminar og paneldebat på Københavns Universitet Amager

Introduktion til program:

Siden maj 1898 er der blevet konkurreret om det italienske mesterskab i herrefodbold og det er kun sket fire gange, at en fodboldklub fra Syditalien har vundet det årlige mesterskab. Hvorfor skulle der gå 72 år, inden en syditaliensk klub vandt fodboldmesterskabet for første gang? Hvorfor skulle der gå yderligere 17 år, før det lykkedes igen, og yderligere 33 år mellem det tredje og fjerde mesterskab (i 1990 og 2023)? Hvilken sammenhæng er der mellem disse kendsgerninger på den ene side og de kulturelle, politiske og økonomiske forskelle, der findes mellem Nord- og Syditalien på den anden? Afspejler fodboldsporten disse særlige italienske, historiske forhold? Er fodbold en kampplads for andre problematikker end sport? Disse og andre spørgsmål vil blive belyst af dagens oplægsholdere. Efter fire korte oplæg af ca. 15 minutters varighed inviteres til diskussion - også med publikum.

Morten Heiberg, professor i spansk:

Forholdet mellem Nord- og Syditalien i et historisk-politisk perspektiv siden 1861.

Kristian Aagaard, cand.mag. i data science og italiensk:

Cagliari Campione - Syditaliens første (fodbold)mesterskab.

Jonas Neivelt, cand.mag. i historie og italiensk :

Catenaccio, Salernitana og Machiavelli - Catenaccio som italiensk selvforståelse.

Karsten Krog, journalist:

Napolis tre fodboldmesterskaber og italiensk klubfodbold.

Michael Madsen, tidligere fodboldspiller i A.S. Bari:

Interview og samtale om hans erfaringer fra sin tid i Bari (1998-2001).



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Italiensk (hverdags)kultur

Il Natale 2 (se også begynderforløb, 1g):
Roberta Bonnano: A Natale puoi.
Eros Ramazotti: Buon Natale.
Juletraditioner Danmark og Italien - ordforråd og samtale.

Lo sport:
Ekskursion til KUA - Il calcio.

Film:
C'è ancora domani.
Vi har i den forbindelse bl.a. talt om kønsroller og kvindernes stemmeret.

Opera:
Rossini: Il Barbiere di Siviglia.
Gennemgang af historien og udvalgte arier.
Carresi, Chiarenza e Frollano: L' italiano all'opera, uddrag af s.28-38.
Loescher, materiale: http://downloadcms.loescher.it/risorse/Sito_Bonacci/Opere_Balboni_A1_U4_Figaro.pdf
http://downloadcms.loescher.it/risorse/Sito_Bonacci/Opere_Balboni_A2_Opere_U5_Barbiere_siviglia_calunnia.pdf

Italiensk og dansk kultur ud fra billeder og eget materiale.

Baseret på modulforbrug: 13,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 95,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 L'amore.

(Forløb afbrudt af Il Natale, forberedelse til SRO samt Dyrk Sproget).

Tekster, fra
Alessandro De Giuli/ Ciro Massimo Naddeo: Piccole storie d'amore:
C'eravamo tanto amati.
La telefonata.

Foto, fra
S. Talini/ V. Tettamanti: Foto parlanti:
Il Matrimonio.
Il Bacio.

Sang:
Gigi d'Alessio: Sono solo fatti miei.

Video om San Valentino:
https://www.youtube.com/watch?v=DuKWrCGpwKU

Scrivere una poesia sull'amore.

Grammatik: Imperfetto og aspekt. Direkte pronominer.
Sideløbende: Arbejde med billeder generelt.

Baseret på modulforbrug: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Optakt til SRO Fabler og eventyr

Kort introduktion til tværfagligt forløb for elever fra 2b om Fabler og eventyr (da-it), som optakt til SRO. Alle på italienskholdet var med til dette modul, men kun 2b ITB havde om emnet i SRO).

Letlæselig tekst:
La favola - definizione, struttura, origine:
https://www.studiarapido.it/favola-definizione-struttura-origini/

Gli elementi fiabeschi tipici.

Baseret på modulforbrug: 1,5 side.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La famiglia italiana

EVi har i familieemnet talt om familien generelt, lidt om kønsroller, mammismo og det at unge ofte flytter hjemmefra sent i Italien.
(Se evt. også Dyrk Sproget-forløb: La famiglia ieri e oggi; baggrundsviden, ikke emnetekster).

I ruoli di genere.

Tekst:
Dacia Maraini: L'altra famiglia (1968).

Grammatik og andet:  
Rep. af adverbier.
Sammensatte pronominer.
Konjunktioner.
Il corpo.


Baseret på modulforbrug: 10,5 side.

Artikler:
La famiglia italiana moderna è composta da ... – uddrag
adattato da: http://www.italica.rai.it/principali/lingua/culture/famiglia.htm

“Perché gli italiani non vanno via da casa prima di 30 anni“
Adattato da:
https://www.corriere.it/economia/lavoro/20_settembre_28/perche-italiani-non-vanno-via-casa-prima-30-anni-svedesi-17-mezzo-29cf8476-0169-11eb-af0b-6e1669518b1a.shtml

Gli italiani amano la mamma.
Adattato da: https://italopolis.italieaparis.net/articles/gli-italiani-amano-la-mamma-325/

Brevkassebreve:
......

Film/TV/youtube:
Dai, domanda! La famiglia. STV, fra CFU

Baseret på moduler: 12

I ALT, baseret på modulforbrug: 22,5 sider

Endvidere bl.a. MIN LÆRING:
https://app.minlaering.dk/bog/14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 L'amicizia 1

Giuseppe Tornatore: Nuovo Cinema Paradiso. Film samt uddrag af drejebog med vægt på venskabet mellem Alfredo og Salvatore.
Læste scener: 1-3, 12, 16b, 32, 35.

Descrivi un tuo amico.

Grammatik:
I pronomi indiretti.
Aspekt.
Kort omtalt konjunktiv nutid af essere, avere og stare ifm. penso che, credo che og sembra che.

Løbende skriftligt arbejde med billeder, dialoger, delprøve 1, oversættelse til NCP uden hjælpemidler, ritratti ifm. NCP, o.l.

Baseret på modulforbrug: 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ekskursion til Grand Teatret

Filmforevisning:
Paola Cortellesi: C'è ancora domani (2023).
Samt samtale om filmen i det efterfølgende modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Le fiabe e favole italiane - EKSAMENSEMNE

I eventyrforløbet har vi haft fokus på genrens særlige kendetegn i læsningen af eksempler på nyere eventyr/fabler skrevet til børn (Mario Lodi e Gianni Rodari) og et traditionelt eventyr (Italo Calvino).

Favole:
Mario Lodi:
Il leone e la leonessa.
Bianconero.
Il lupo buono però cretino.

Fiabe:
Gianni Rodari: La strada che non andava in nessun posto.
Italo Calvino: Rosmarina.

Grammatik:
Passato remoto, repetition af aspekt, adjektivernes komparation, uregelmæssig komparation af buono/cattivo o bene/male.
Diverse forskelligt materiale.

Baseret på antal moduler: 24 sider

Vi har i undervisningen bl.a. benyttet følgende hjemmesider:
www.ordbogen.com it-da, da-it
www.minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nord e Sud - EKSAMENSEMNE

Vi har i forbindelse med emnet fokuseret på forskelle mellem Nord- og Syditalien, herunder stereotype opfattelser. Vi har også beskæftiget os med projektet Resto al Sud, om unge, der vælger at blive i Syditalien.

Articolo:
Nord e sud sono due Paesi diversi.
https://www.linkiesta.it/2018/03/nord-e-sud-sono-due-paesi-diversi-e-il-sud-sta-tre-volte-peggio/

Resto al Sud. Uddrag af følgende:  
Resto al Sud perché ... I giovani creativi si raccontano.
https://cafebabel.com/it/article/resto-al-sud-perche-i-giovani-creativi-si-raccontano-5ae00b9df723b35a145e7b31/   
Resto al Sud:
https://www.invitalia.it/incentivi-e-strumenti/resto-al-sud

Film:
Benvenuti al Sud (Luca Miniero, 2010).

Video (Youtube/ Spotify):
Sapevi che Nord e Sud Italia ... /Nord e Sud Italia: Gli Stereotipi

Fremlæggelser om regioner i hhv. Nord, Syd og Midtitalien.  

Grammatik: futuro, relative pronominer.

Baseret på modulforbrug, ca. 16,5 sider

Vi har i undervisningen bl.a. benyttet følgende hjemmesider:
www.ordbogen.com it-da, da-it
www.minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 La famiglia italiana 2 - EKSAMENSEMNE

Vi har i familieemnet talt om familien generelt, lidt om kønsroller, mammismo og det at unge ofte flytter hjemmefra sent i Italien.
(Se evt. også Dyrk Sproget-forløb: La famiglia ieri e oggi; baggrundsviden, ikke emnetekster).

I ruoli di genere.

Tekst:
Dacia Maraini: L'altra famiglia (1968).

Grammatik og andet:  
Rep. af adverbier.
Sammensatte pronominer.
Konjunktioner.
Il corpo.
Imperativo 2.p.sg. og pl. af regelmæssige vb. primært.

Baseret på modulforbrug: 10,5 side.

Artikler:
La famiglia italiana moderna è composta da ... – uddrag
adattato da: http://www.italica.rai.it/principali/lingua/culture/famiglia.htm

“Perché gli italiani non vanno via da casa prima di 30 anni“
Adattato da:
https://www.corriere.it/economia/lavoro/20_settembre_28/perche-italiani-non-vanno-via-casa-prima-30-anni-svedesi-17-mezzo-29cf8476-0169-11eb-af0b-6e1669518b1a.shtml

Gli italiani amano la mamma.
Adattato da: https://italopolis.italieaparis.net/articles/gli-italiani-amano-la-mamma-325/


Film/TV/youtube:
Dai, domanda! La famiglia. STV, fra CFU

I ALT, baseret på modulforbrug: 22,5 sider.

Vi har i undervisningen bl.a. benyttet følgende hjemmesider:
www.ordbogen.com it-da, da-it
www.minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Ekskursion til Operaen

I operaen d.1/4: Rossini: Il barbiere di Siviglia, se emnet Italiensk (hverdags)kultur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 L'amicizia - EKSAMENSEMNE

Vi har ifm. emnet set på forskellige aspekter af venskab: hvad karakteriserer et godt venskab, herunder fælles passioner, 'fysiske venner' vs. venner på de sociale medier, de teknologiske midlers rolle i venskaber samt venner i forskellige faser af livet og mellem forskellige generationer.

2g:
Film: Nuovo Cinema Paradiso (med fokus på relationen mellem Alfredo og Salvatore)
Drejebog, læste scener: 1-3, 12, 16b, 32, 35.

3g:
Tekst:
Alberoni: Il primo amore, lille uddrag.  

Artikler:
Sondaggio: Meglio pochi ma buoni, o più se ne ha meglio è?
Adattato da: https://it.yougov.com/news/2019/11/15/amici-meglio-pochi-ma-buoni-o-piu-se-ne-ha-meglio-/

L'amicizia è ... secondo un adolescente italiano
(Adattato da https://www.giornalekleos.it/lamicizia-e/ , KLEOS - domenica, 19 Gennaio 10:17)

Sang:
Gino Paoli: Quattro amici al bar.

Supplerende materiale:
Interview med Bjoern (ifm. teknologi og venskaber), Dyrk Sproget 2024-25.

Baseret på modulforbrug, Amicizia: 22,5 sider.


Vi har i undervisningen bl.a. benyttet følgende hjemmesider:
www.ordbogen.com it-da, da-it
www.minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer