Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kasper Puch Maes
|
Hold
|
2022 MA/c (1c MA, 2c MA, 3c MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Valgmatematik
Miniforløb om valg.
Vi arbejder med konfidensintervaller og fordeling af mandater.
Lærebog i matematik afsnit 8.8 + Vestergaards matematiksider online.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Regnearter, parenteser og ligninger
Lærebog i matematik bind 1 (Brydensholt & Ebbesen) s. 9-51
Indledning omhandlende mængder, intervaller, regningsarter, kvadratsætninger og potensregneregler.
Derudover er der arbejdet med ligninger. Her er der arbejdet med nulreglen, ligningssystemer (2. lineære med 2 ubekendte) og andengradsligningen, hvor beviset for løsningsformlen er gennemgået
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Lærebog i matematik bind 1 (Brydensholt & Ebbesen)
Der arbejdes med lidt indledende geometri og derefter fokuseres på trigonometri. Dette inkluderer Pythagoras, ensvinklede trekanter, cosinus, sinus defineret vha enhedscirklen samt beregninger i både retvinklede og vilkårlige trekanter inklusiv beviser for sinus- og cosinusrelationerne samt arealformlerne.
Eleverne har bl.a. brugt geogebra: www.geogebra.org
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analytisk geometri
Lærebog i matematik bind 1 (Brydensholt & Ebbesen) s. 118 - 142.
Vi kigger på punktmængder, afstand mellem punkter og mellem punkt og linje, midtpunkt af linjestykke, cirklens ligning, skæringspunkter mellem linjer og mellem linje og cirkel, samt ortogonale linjer. Vi gemmer beviserne for afstandsformel og ortogonale linjer til vi har haft vektorregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner - indledende mini forløb
Lærebog i matematik bind 1 Brydensholt & Ebbesen s. 143 - 154
Vi kigger lidt på funktioner generelt (definition, repræsentationstyper, monotoniforhold, definitions- og værdimængde og lige/ulige funktioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktionsklasser
Lærebog i matematik bind 1 (Brydensholt & Ebbesen) s.155 - 205.
Vi kigger på de forskellige funtionsklasser.
Lineære funktioner: (s. 155 - 158)
Berøres kun kort, da det er undervist i grundforløbet
Polynomier med fokus på 2.grad: (s. 158 - 168)
Eksponential- og logaritmefunktionerne er behandlet kort (s. 169 - 177)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktionsklasser #2
Lærebog i matematik bind 1 (Brydensholt & Ebbesen) s.155 - 205.
Vi fortsætter med funktionsklasser.
Vi gennemgår eksponentielle og potensielle funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Deskriptiv statitisk
Lærebog i matematik bind 1 (Brydensholt & Ebbesen) s.61 - 76.
Vi kigger på ugrupperede (diskrete) og gruperede observationer. Herunder arbejder vi med hyppighed, frekvens, kummuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median og kvartilsæt, maksimum og minimum, variationsbredde, kvartilbredde, varians og spredning og outliers.
Vi arbejder endvidere med pindediagram, sumkurver og boksplots
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Lærebog i matematik A2 s.29-111
Forløbet startede med opgaveregning inden der blev arbejdet med teorien.
I opgaveregning er der bl.a. arbejdet med tangentens ligning, monotoniundersøgelse og et større optimeringsprojekt.
I teorien har vi kort berørt grænseværdier og derefter arbejdet grundigt med beviser vha tretrinsreglen herunder både beviser for grundlæggende funktioner og regneregler bla. produktreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorregning
Lærebog i matematik A2 stx (Brydensholt & Ebbesen) s.217-267
Længere forløb med vektorregning, hvor vi har været alle siderne igennem. Der er bl.a. arbejdet med koordinater, længde af vektor, skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, tværvektor, determinant, areal ar parallellogram udspændt af to vektorer, projektion, linjens parameterfremstilling og ligning, afstand fra punkt til linje og ligning for tangent til cirkler.
Vi har bl.a. gennemgået følgende beviser:
Sætning 9.6.1 (regning med koordinater og længde)
Sætning 9.7.2 (vinkel mellem to vektorer)
Sætning 9.8.1 (sætning om egenskaber for tværvektor)
Sætning 9.8.3 (sætning om egenskaber for determinant)
Sætning 9.9.1 (projektionsformel)
Sætning 9.10.1 (linjens parameterfremstilling)
Sætning 9.11.1 (linjens ligning vha normalvektor)
Sætning 9.11.2 (sammenhæng mellem linjers hældningskoeffcient og ortogonalitet)
Sætning 9.12.1 (afstand fra punkt til linje)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
De trigonometriske funktioner
Lærebog i matematik A2 STX (Brydensholt & Ebbesen) s.113-148
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandynslighedsregning og kombinatorik
Lærebog i matematik A2 STX s.154-196 + 205-215
Vi kigger på kombinatorik herunder additions- og multiplikationsprincip, permutationer, kombinationer, grundlæggende sandsynlighedsregning, stokastiske variable, binomialfordelingen, binomialtest (der regnes kun opgaver i dobbeltsidet tests) og konfidensintervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning
Lærebog i matematik A3 stx s. 7-41
Grundig gennemgang af integralregning herunder stamfunktioner, ubestemte og bestemte integraler (inkl. beviser for regneregler), arealberegning inkl bevis, beregning af volumen inkl bevis og kurvelænge (uden bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Lærebog i matematik A3 STX (Brydensholt & Ebbesen) s. 44-72
Gennemgået er orden, at gøre prøve, linjeelementer og retningsfelter.
Derudover typerne
- y'=g(x)
- Lineære 1. ordens diff.ligninger y'+a(x)y=b(x) herunder panserformlen med bevis
- y'=ky og y'=b'ay samt beviser vha panserformlen
- y'=h(x)g(y) vha seperation af de variable
- Den logistiske ligning y'=(b-ay)y samt bevis vha seperation af de variable
- Den omskrevne logistiske ligning y'=ay(M-ay)
Derudover har vi kigget en smule på opskrivning af differentialligninger ud fra tekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorfunktioner
Lærebog i matematik A2 STX s. 269-284
Forløb om vektorfunktioner.
Vi har kigget på definition, grafer og parameterfremstilling for cirkel inkl. bevis.
Derefter differentiation af vektorfunktioner med bl.a. parameterfremstilling og ligning for tangent til graf.
Til sidst har vi kigget på kurveundersøgelse med fokus på skæringspunkter med akser, lodrette og vandrette tangenter og dobbeltpunkter,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Funktioner af to variable
Lærebog i matematik A3 (Brydensholt & Ebbesen) s. 99-133
Vi har arbejdet med forskrift, graf, snit- og niveaukurver, partielle afledede, tangentplan (uden bevis) samt bestemmelse af stationære punkter og arten af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordelingen
Lærebog i matematik A3 STX (Brydensholt & Ebbesen ) s. 133-156
Forløbet starter med en kort beskrivelse at kontinuerte fordelinger, inden fokus er på normalfordelingen. Her er kigget på tætheds- og fordelingsfunktion og deres grafer og beregning af sandsynligheder. Undervejs er det bevist, at middelværdien er my.
Desuden er der arbejdet med standardnormalfordelingen, om omskrivning til denne fra andre normalfordelinger. Til sidste er der kigget på, hvordan opgaver med tjek af data skal bearbejdes i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Sandsynlighedsregning - betingede sandsynligheder
Dette er forløbet med forberedelsesmaterialet.
Eleverne har selv arbejdet med dette med vejledning fra lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317297004",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317297004",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317297004"
}