Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Lars Hvelplund, Søren Møller Hansen
Hold
2022 MA/k (
1k MA
,
2k MA
,
3k MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tal og Algebra
Titel 2
Funktioner og funktionsklasser 1
Titel 3
Euklids Elementer
Titel 4
Vektorer
Titel 5
Logaritmefunktioner+Potensfunktioner
Titel 6
Funktioner 3
Titel 7
Differentialregning 1
Titel 8
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Titel 9
Differentialregning 2
Titel 10
Trigonometriske funktioner
Titel 11
Analytisk geometri
Titel 12
Vektorfunktioner
Titel 13
Integralregning
Titel 14
Differentialligninger
Titel 15
Funktioner af to variable
Titel 16
Kontinuerte fordelinger og normalfordelingen
Titel 17
Forberedelsesmateriale, betinget sandsynlighed
Titel 18
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tal og Algebra
De reelle tal og lidt om talmængder samt intervaller
Regnearternes hierarki og parenteser
Afstand og numerisk værdi
Kvadratsætningerne
Potensregneregler
Eksponentiel notation
Brøkregneregler
Førstegradsligninger
Nulreglen+kvadratiske ligninger
2 ligninger med 2 ubekendte
1-tallets historie (matematikhistorisk indblik i tallenes udvikling)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 1).docx
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 2).docx
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 3).docx
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 4).docx
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 5).docx
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 6).docx
Uoverskueligt regnestykke (1.k Gruppe 7).docx
180629-Formelsamling-Matematik-B---stx-2018--pdf-.pdf
cfu guide.docx
1-tallets historie
Arbejdsspørgsmål (1-tallets historie) 1.k.docx
Strategi lektielæsning.pptx
Guide til lektielæsning.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Funktioner og funktionsklasser 1
Indhold:
- Forskrift, graf, tabel - hvad er en funktion
- Definitionsmængde og værdimængde
Vækstegenskaber
- Aftagende, voksende, monotoniforhold, skæring med akserne,
nulpunkter - herunder grafiske løsninger.
- Kort repetition af lineære funktioner (til at sammenligne med de eksponentielle udviklinger. Reference til kapitalfremskrivningsformlen.)
Eksponentielle udviklinger
- Definition af eksponentielle funktioner (forskrift)
- Grafiske egenskaber og betydning af konstanterne a og b
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen
- Bevis for ovenstående formler.
- Indføring af logaritmefunktioner
- Fordoblingskonstant og halveringskonstant (+bevis af formler til bestemmelse af disse størrelser)
2.gradspolynomier:
- Definition af 2.gradsfunktioner (forskrift mm.)
- Grafiske egenskaber (herunder betydning af a, b og c)
- Diskriminant
- Bestemmelse af toppunkt og bevis af toppunktsformel
- Løsning af 2.gradsligninger+bevis af løsningsformel (formel til bestemmelse af rødder)
- Kvadratkomplettering
- Faktorisering af 2.gradspolynomier+udledning og forståelse af sammenhæng med løsningsformel.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Funktioner+Dm og Vm (1.k).pdf
Besvarelse afl. 1.pdf
Bevis toppunktsformel.pdf
2.gradsligninger 1.k.docx
Opgaver (bestemme forskrift ud fra to punkter) 1.k.docx
Opgaver (bestemme forskrift ud fra sproglig beskrivelse) 1.k.docx
Træningsopgaver(2.gradsfkt.+eks.fkt.).docx
Ekskursion til KU.docx
Matematikprøve 1 (besvarelse).pdf
Aflevering 3 (vejledende besvarelse) (1.k).mw
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Euklids Elementer
Indhold:
- Historisk indsigt inden for matematik i det Antikke Grækenland
- Behandling af Euklids Elementer (fokus på bog 1)
- Forståelse af ""matematisk deduktiv metode"
- Forståelse af "definitioner", "postulater" og "aksiomer"
- Øvelse i at forstå og fremføre geometriske beviser ud fra aksiomatisk system.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Euklids Elementer Kompendium (1.k).pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vektorer
Indhold:
Definition af en vektor
- Vektorkoordinater
- Nulvektor, egentlig vektor, stedvektor
- Forbindelsesvektor mellem to punkter
Vektorregneregler:
- Sum, differens, multiplikation med skalar, modsatte vektor, parallelle vektorer
- Kommutative lov for addition, associative lov for addition,distributive love(gange ind i parentes), associative lov for multiplikation vektor med skalarer
Anvendelse af vektorer:
- Længde af vektorer
- Skalarprodukt (herunder regneregler)
- Enhedscirklen og polære koordinater
- Vinkel mellem vektorer+sammenhæng mellem skalarprodukt og vinkel
- Tværvektor og determinant (herunder bestemmelse af areal af parallelogram og en trekant+egenskaber for parallelle vektorer)
- Projektionsvektor
- Gennemgang af beviser (se beviskompendium)
- Videoaflevering (fokus på bevisførelse)
Indhold
Kernestof:
Uddrag af kompendium (1.k).docx
Afsnit
Vektorregneregler.pdf
Vektorer kompendium (1.k) REVIDERET ENDELIG.pdf
Formelsamling-Matematik-A---stx-2018.pdf
image.png
Gruppe 1
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Logaritmefunktioner+Potensfunktioner
Logaritmefunktioner:
- Definition af logaritmefunktioner (10-logaritme+naturlig logaritme)
- Logaritmeregneregler (+beviser)
- Grafiske egenskaber (herunder indførelse af logaritmisk skala)
- Fokus på logaritmer i den virkelige verden (jorskælv+lydstyrke)
Potensfunktioner:
- Definition af potensfunktioner (konstanternes betydning)
- Grafiske egenskaber
- Bevis af formel til bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen.
- Procent-procent vækst (herunder bevis af formel der beskriver sammenhæng mellem vækst af x og y).
- Funktionerne 1/x og √x får ekstra fokus
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Lektie 1.k (20.april).docx
Opgaver logaritmefunktion (eksempler fra virkeligheden).docx
Logaritmisk skala (1.k).docx
Lektie 8.maj (1.k).docx
Opgaver (Potensiel vækst) (1.k).docx
Escaperoom
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Funktioner 3
Indhold:
Repetition af potensfunktioner
Sammensatte funktioner og parallelforskydning af grafer.
Generelle polynomier
Residualplot:
- Tegne/bestemme residualplot tilhørende lineære, eksponentielle samt polynomisk regressionsmodeller
- Forståelse af residualplot ift. vurdering af modellers anvendelighed
Sideløbende arbejde med skriftlighed: Residualplot samt import af datasæt i Maple
Indhold
Kernestof:
Appelsinopgave.docx Studieplan 2.k (2023-2024).docx
Årsprøve (vejledende besvarelse) (1.k) (UDEN hjælpemidler).pdf 21
image.png
Afsnit
Parallelforskydning (2.k).mw
Polynomier:
Residualer (2.k).pptx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Differentialregning 1
Indhold:
Definition af differentialkvotient (hældning af tangent til graf)
Tegne tangenter i bestemt 𝑥_0 til grafer for funktioner
Grænseværdibegreb+kontinuitet
Væksthastighed (fortolkning af differentialkvotient)
Definition af differentiabilitet (tegning med sekant der går mod tangent)
- Herunder viden om IKKE-differentiable funktioner (knæk og spring).
Tretrinsmetode (øvelse i at benytte metode på konkrete lineære funktioner)
Indførelse af afledede funktioner 𝑓′(𝑥)
- Afledet funktion 𝑓′(𝑥) vs. differentialkvotient 𝑓′(𝑥_0)
Lære om forskellige differentiationsregneregler og øvelse/rutine i at differentiere funktioner.
- Sum/differensregel, konstantfaktorregel, potensregneregel, produktregel, sammensat funktion, konstante funktioner, 𝑒^𝑥,ln(𝑥), 1/𝑥 og √𝑥.
Bestemme monotoniforhold for funktion.
- Herunder bestemme ekstrema (globale/lokale maximum og minimum), tegne monotonilinje og skitsere graf for funktion ud fra givne oplysninger samt monotonilinje.
Bestemme ligning for tangent til graf for funktion.
Benytte Maple til at differentiere funktioner og løse differentialregningsopgaver relateret til virkeligheden.
Beviser/ræsonnement:
- Definition af differentiabilitet (medfølgende indførelse af en masse begreber og symboler).
Bevise differentiabilitet i 𝑥_0 og bestemme differentialkvotient 𝑓′(𝑥_0) for konkrete funktioner vha. tretrinsmetoden
- Konkrete lineære funktioner
- 2.gradsfunktionen 𝑓(𝑥)=𝑥^2.
Beviser for differentiationsregneregler ved brug af tretrinsmetoden.
- Konstantfaktorregel
- Sumregel
Ligning for tangent til graf i 𝑃(𝑥_0,𝑓(𝑥_0)
Materialer:
- Kompendium om differentialregning (Se PDF modul 4 31/10-22)
- Kernestof Mat 2 Stx, side 92-125 (supplerende materiale)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Differentiabilitet: Definition af differentiabilitet
Opgaver grænseværdi (2.k).docx
Tretrinsmetode (2.k).docx
image.png
Usain Bolt:
Sammenhæng mellem f og f'
Opgave der gennemgås i timen (altså IKKE en lektie)
Mapleopgave i modulet:
Usain Bolt.xlsx Væksthastighed (Usain Bolt i Maple).docx
Bevis for tangentligning:
Usain Bolt Mapledokument:
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Kombinatorik: Elementær mængdelære, permutationer og kombinatorik (binomialkoefficient og Pascals trekant).
Sandsynlighedsregning: Udfaldsrum, punktsandsynligheder, hændelser (herunder komplementærhændelser, 'både-og'- og 'enten-eller'-hændelser), sandsynlighedsfordeling, stokastisk variabel (herunder middelværdi og spredning for stok.var.), binomialfordelingen, binomialtest (dobbeltsidet).
Indhold
Kernestof:
Lærebog i Matematik, A2 STX; sider: 149-151, 157-174, 176-185, 187-196, 205-210
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 2.udg, 2018
Lektie: Læs p. 149-151, som vi gennemgik ved tavlen i mandags - og lav Øvelse 142-147 færdig hjemmefra. Vi gennemgår kort øvelserne fælles i modulet - og fortsætter herefter med de næste sider i bogen om kardinalitet og permutationer.
Ingen specifik lektie til dagens modul, men dem, der var i Aachen, bedes læse p. 149-156, som vi arbejdede med i sidste uge.
Lektie: Læs siderne, som vi gennemgik i mandagens modul (p. 157-162). Læg vægt på de to beviser, som er angivet på side 160 (Sætning 7.2.2) og side 162 om hhv. permutationer og kombinationer. Øvelse: Opskriv samtlige (ti) 3-delmængder af 5- mængden A
Lektie: Læs p. 163-166. Fokusér på Sætning 7.3.2 (uden bevis) og Eksempel 7.3.6 (Pascals trekant). Lav Øvelse 163 og 165.
Lektie: Læs siderne om sandsynlighed og hændelser, p. 167-174 (øverst) - inkl. eksemplerne, som vi gennemgik i onsdags. Lav Øvelse 171-173 færdig (vi begyndte at lave dem i onsdagens modul).
Fødselsdag.pdf
Lektie: Læs p. 176 om komplementærhændelse, inkl. Eks. 8.2.6. Lav Øvelse 174 og fødselsdagsopgaven (vedhæftet) færdig. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til Aflevering 4 i modulet.
Lektier: Aflevering 4. Læs desuden p. 177-179 om "både A og B"- og "enten A eller B"-hændelser.
Lektie: Læs de første to sider om stokastisk variabel (p. 180-181), inklusiv eksempler - og lav Øvelse 178.
Lektie: Læs om stolpediagram og middelværdi for en stokastisk variabel, p. 182-185 - inklusiv eksemplerne. Lav desuden Øvelse 182 og 183 (a+b).
Lektie: Læs p. 187-189, indledningen til binomialfordelingen, som vi begyndte på i sidste uge. Medbring computer - vi skal beregne sandsynligheder i Maple.
Summationstegn.pdf
Lektie: Læs p. 190-192 om binomialfordelingen - og lav Øvelse 186-188. Brug af Maple-kommandoen binpdf er tilladt. PS. Jeg har vedhæftet den Maple-fil, som jeg viste i onsdagens modul (suppleret med lidt tekst).
Binomialfordeling.mw
Lektie: Øvelse 189-192. Den sidste øvelse kan være lidt vanskelig at løse. Vink: Forsøg (for hvert spørgsmål) at opstille en passende ligning - og overvej, hvordan man kan finde den ubekendte (måske skal man prøve sig frem).
Øv192.mw
Lektie: Læs p. 193-196 med fokus på Sætning 8.4.2 (middelværdi og spredning) og Eksempel 8.4.7. Lav desuden Øvelse 195-197.
Binomialtest_opskrift.pdf
Prøve: Kapitel 7 og 8 (dog kun afsnit 1-4). Eneste hjælpemiddel er formelsamlingen - husk at medbringe denne.
PrøveSandsynlighedsregningPensum.pdf
Lektie: Læs p. 205-210 om binomialtest, men IKKE de dele, som omhandler højre- og venstresidet test - vi skal kun fokusere på dobbeltsidet (også kaldet to-sidet) test. Dvs. læs Eksempel 8.7.4, p. 209-210 færdig (vi startede på eksemplet i sidste uge)
Arbejde med Aflevering 6.
Afl6vejl.pdf
SandsynlighedsregningOpsamling.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 4
13-11-2023
Aflevering 5
01-12-2023
Prøve 1
07-12-2023
Aflevering 6
18-12-2023
Aflevering 09
07-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Differentialregning 2
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Arbejdsark differentialregning:
Opgaver monotoniforhold 2.k.docx
Lektie: Søren er vikar for Lars de næste tre moduler. Vi skal i de moduler arbejde med ekstrema for funktioner defineret på et lukket, begrænset interval (p. 79-81) samt grænseovergange med plus/minus uendelig (afsnit 4.4) og krumningsforhold (afsnit
Lærebog i Matematik, A2 STX; sider: 79-86
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 2.udg, 2018
Lektie: Øvelse 69 og 70 laves færdig hjemmefra.
MaxMinOvervejelser.pdf
Lektie: Læs siderne i bogen - herunder eksemplerne frem til og med p. 86. Lav desuden Øvelse 73, 74 (a,c,e) og 77. I Øvelse 77 er det tilladt at benytte Maple til beregningerne - øvelsen minder om indholdet i Eksempel 4.4.6, p. 86.
Differentialregning kompendium (2.k).pdf
Optimeringsopgaver:
Optimeringsopgaver: Optimering 2k A-niveau.pdf
Mapleudregninger:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Trigonometriske funktioner
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Arbejdsark:
Trigonometriske ligninger:
Sinustoner:
Sine Wave Sounds
Frekvenser (toner):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Analytisk geometri
Repetition af vektorregning.
Linjens parameterfremstilling og ligning - herunder retningsvektor og normalvektor. Skæringspunker og vinkel mellem to linjer samt en linje og koordinatakserne.
Ortogonale linjer.
Afstand fra punkt til linje.
Projektion af punkt på linje.
Cirklens ligning.
Skæringspunkter mellem cirkel og linje. Tangent til cirkel.
Indhold
Kernestof:
Hej 2k! Jeg er tilbage igen, og frem mod sommerferien skal vi have to forløb (analytisk geometri og vektorfunktioner), hvor vi tager udgangspunkt i det, som I lærte om vektorer i 1g. Derfor starter vi med en repetition af begreberne fra dengang.
VektorerRepetition2.pdf
Lektie: Lav 2. del af repetitionen færdig hjemmefra (se vedhæftet fil - samt bilaget hørende til Opgave 11). Jeg har vedhæftet to besvarelser - dels konstruktionen hørende til Opgave 11 samt beregningen af koordinaterne for projektionerne (også fra O
ProjektionBilag.pdf
ParLinje.pdf
ProjektionBilagSvar.pdf
ProjektionBilagSvar2.pdf
Afsnit
Lektie: Besvar spørgsmål (a)-(h) i vedhæftet opgave, som vi startede på i tirsdags. Læs desuden p. 252-253 i bogen, som hjælp til spg. (h). For dem, som ikke var tilstede i tirsdagens modul, vedhæfter jeg arket med koordinatsystemet, der skal anvende
Koordinatsystem.pdf
ParLinjeSvar1.pdf
ParLinjeSvar2.pdf
Lektie: For alle jer, som var fraværende i et eller flere moduler i sidste uge: Sørg for at få arbejdet med repetitionsarkene samt opgaven om parameterfremstillingen for den rette linje (se dokumenterne på modulerne i sidste uge) forud for modulet. I
Lærebog i Matematik, A2 STX; sider: 252-259, 261-267
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 2.udg, 2018
Lektie: Færdiggør opgaverne, som vi arbejdede med i mandags, i vedhæftet dokument (ParLinje2.pdf) - en kortfattet besvarelse af opgaverne er vedlagt her også. Læs desuden om linjens ligning (konstruktionen med punkt og normalvektor) p. 256-257 (inkl.
ParLinje2.pdf
ParLinje2Svar.pdf
Lektie: Opgave 259-266 - vi startede på opgaverne i sidste modul før påskeferien. Færdiggør opgaverne forud for dette modul, så samler vi op på dem samt linjens ligning. Der er masser af hjælp at hente i bogen til opgaverne (p. 256-259(midt)).
Lektie: Vi samler op på beviset for Sætning 9.12.1 (afstand mellem punkt og linje), p. 261-262. Herefter taler vi om ortogonale linjer samt bestemmelse af projektion af punkt på linje.
AfstandPktLinjeAltBeviser.pdf
ProjPktLinjeTeoriEx.pdf
Lektie: Lav opgaverne (som vi startede på i går) færdig - se vedhæftet fil. Vink til spg. (e): Jeg foreslår, at man benytter metoden fra bogen (Eksempel 9.12.3, 263-264), da jeg formoder, at I vil synes den er lettest at gå til. Efter opgavegennemgan
ProjPktLinje.pdf
Lektie: Læs om cirklens ligning (p. 124-125 i A1-bogen - jeg vedhæfter en skannet version af de to sider her), inkl. eksemplerne (4.3.1, 4.3.2 og 4.3.3). Lav desuden Øvelse 140-142 (står på sidste side i den skannede version).
CirklensLigning.pdf
Lærebog i matematik A1 STX; sider: 124-125
Lektie: Øvelse 144 i A1-bogen (vedhæftet). Vi samler op på øvelsen og arbejder herefter med skæring mellem cirkel og linje - medbring A2-bogen.
Lektie: Læs om linjers skæring med cirklen (p. 265-267 i A2-bogen) - og lav Øvelse 270-273 færdig. Jeg vedhæfter her den Maple-fil, som jeg introducerede i torsdag - samt eksemplet med linje-cirkel-skæring i det tilfælde, hvor linjen er givet ved en
VektorerOgAnaGeo.mw
SkæringLinjeCirkel.pdf
Lektie: Tegn alle cirkler og linjer fra Øvelse 270-273 i Maple (i Øv. 273 desuden de to tangenter, som vi bestemte i mandagens modul). Søg evt. hjælp i Maple-filen. Efter opsamling, så fortsætter vi med nyt emne: Vektorfunktioner.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 9
11-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner og parameterkurver (banekurver) - herunder eksempler, bl.a. cirklens parameterfremstilling.
Differentiation af vektorfunktion - hastighed, fart og acceleration.
Tangent til banekurve.
Kurveundersøgelse: Skæringspunkter med koordinatakser, bestemmelse af dobbeltpunkter, vandret og lodret tangent, symmetri, monotoniforhold for koordinatfunktionerne samt kurveforløb.
Modeller med vektorfunktioner: Månens bane om solen, epicykloider og hypocykloider .
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs om de indledende sider om vektorfunktioner i bogen (p. 269-271) - og lav Øvelse 274-277. Jeg har vedhæftet en ny version af Maple-filen, med nyt afsnit om vektorfunktioner.
VektorerOgAnaGeoV2.mw
Lærebog i Matematik, A2 STX; sider: 269-277, 280-284
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 2.udg, 2018
Lektie: Læs om differentiation af vektorfunktioner og tangent til banekurver, p. 275-277 - og lav Øvelse 284, 285(a) og 286(a). For Øv. 285(a) og 286(a) tegnes banekurve og tangent i Maple. Se evt. Eksempel 10.2.1 i Maple-filen, som jeg vedhæfter her
VektorerOgAnaGeoV240418.mw
Lektie: Læs om kurveundersøgelse, p. 280-284ø (inkl. Eksempel 10.3.1 samt 10.3.2 (kun den første del om bestemmelse af dobbeltpunkt er ny ift. 10.3.1)). Lav Øvelse 290 - gerne i Maple.
Lektie: Øvelse 291 og 292. I Øv. 291 tegnes desuden banekurven i Maple. Jeg har opdateret vores Maple-fil (vedhæftet her) med to afsnit om hastighed, fart, acceleration samt dobbeltpunkter. Desuden en opdatering med flere eksempler i afsnittet om spe
VektorerOgAnaGeoV240425.mw
Lektie: Lav (i)-(vi) i opgaven, som vi startede på i går (vedhæftet).
VekfktOpg.pdf
Lektie: Lav hele opgaven (vedhæftet) færdig hjemmefra - så samler vi op, og derefter afsættes tid til at arbejde med afleveringsopgaverne.
Lektie: Forbered gennemgang af beviset for Sætning 1, p. 3-4 (vedhæftet).
VekfktModeller.pdf
Årsprøve.pdf
Videoaflevering (2k) (1).docx
Prøve i analytisk geometri og vektorfunktioner. Prøven varer hele modulet og laves på papir, hvor eneste hjælpemiddel er formelsamlingen. Husk at medbringe formelsamlingen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 10
08-05-2024
Prøve 3
16-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Integralregning
Stamfunktion og ubestemt integral:
- Definition af stamfunktion og ubestemt integral.
- Samtlige stamfunktioner til en funktion (bevis).
- Graf for stamfunktion gennem punkt.
- Stamfunktioner for elementære funktioner.
- Regneregler for ubestemt integral (sum, differens, multiplikation med tal samt integration ved substitution - alle inkl. bevis).
Bestemt integral:
- Definition af bestemt integral.
- Regneregler for bestemt integral (samme værdi som øvre og nedre grænse, ombytning af grænserne, indskudssætningen, sum, differens, multiplikation med tal samt substitution med ændring af grænser - alle inkl. bevis).
Sammenhæng mellem areal og bestemt integral:
- Arealfunktionen for kontinuert funktion på lukket, begrænset interval (inkl. bevis for, at arealfunktionen er en stamfunktion),
- Areal afgrænset af 1. aksen og grafen for en kontinuert, ikke-negativ funktion på lukket, begrænset interval (bevis)
- Enhver kontinuert, ikke-negativ funktion på lukket, begrænset interval har stamfunktion (bevis)
- Areal mellem grafer for to kontinuerte funktioner på lukket, begrænset interval (bevis).
Anvendelser:
- Volumen af omdrejningslegeme (uden bevis).
- Kurvelængde (uden bevis).
Uegentlige integraler:
- Definition og eksempler på uegentlige integraler.
Indhold
Kernestof:
Hej 3k - vi er klar igen! Lektie: Installation af Maple 2024 hjemmefra (se besked her i Lectio om dette). Det første emne bliver integralregning, som bygger videre på differentialregningen. Derfor starter vi med lidt repetition af differentiationsreg
Lektie: Opgave 3 fra vedhæftet fil - udleveret på papir i onsdags.
Diff_rep.docx
Ingen lektie, men medbring den nye A3-bog - og vær indstillet på at skulle integrere.
Lektie: Læs p. 7-10, som vi talte om i mandags - og lav (i hånden) Øvelse 4, 6, 7, 8 og 9 færdig hjemmefra. I Øvelse 7-9 laves beregningerne i hånden, men til sidst tegnes graferne/løsningerne ind i Maple.
Lærebog i matematik A3 STX; sider: 7-10, 13-30, 36-38
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 1. udgave, 2019
Lektie: Læs om notationen for det ubestemte integral, p. 11-12 - og lav følgende øvelser: 12 (b+d+e), 13 (a+c+f), 14 (a+b) og 15 (b+c+e).
Lektier: Læs p. 13-15 om integration ved substitution - eksemplerne p. 14-15 er gode at gennemgå! Lav Øvelse 17(a+b) og 18(a).
Lektier: Øvelse 17(c), 18(b) og 19(a,c,d,e).
Lektie: Øvelse 21 (b,c,d). I mandags regnede vi Øvelse 20(alle) + 21(a). Læs desuden Definitionen af bestemt integral (p. 16) samt Eksempel 1.5.1.
Lektie: Øvelse 22(a+c) og 24. Plus aflevering.
Lektie: Øvelse 29(a+b) og 30(a). Benyt Metode 2 fra torsdagens modul (=samme metode som bogens p. 18-19).
Lektie: Øv en fremlæggelse af (evt. blot dele af) beviset for Sætning 1.6.1, som vi gennemgik i mandags. I bogen står både beviset for det tilfælde, hvor x0<x (som vi gennemgik) og x<x0 (som vi ikke gennemgik). Fokusér på det sidste tilfælde, som kør
Lektie: Forbered fremlæggelse af beviserne for Sætning 1.6.2 og 1.6.3, p.23. I modulet fremlægger I for hinanden to-og-to på whiteboards. Lav desuden Øvelse 34 færdig - se evt. Eksempel 1.6.1, p. 24. Vi mødes i lokale 18a.
Lektie: Øvelse 35 og 36 fra bogen - samt Opgave 1 og 2 fra vedhæftet dokument (ArealOpg1.pdf). NB! Øv. 35 indgår også i afleveringssættet.
ArealOpg1.pdf
Lektie: Læs Sætning 1.7.1 og 1.7.2 i bogen - inkl. eksempler, men ikke beviset for Sætning 1.7.1 (det gennemgår vi i modulet). Lav desuden Øvelse 37, 38 og 40 færdig, som I begyndte på mandag den 16/9. Relevant ligningsløsning (fx nulpunkter og skæri
Integralregning.mw
Lektie: Øvelse 42, 46, 47 og 51(b). Øvelserne laves i Maple, dog ikke Øv. 46, som laves i hånden. Benyt vedhæftede Maple-fil (Integralregning.mw) for hjælp til at indskrive og beregne integraler.
Vi starter med fælles opsamling/repetition af forløbet om integralregning. Herefter egen tid, hvor man enten kan arbejde med afleveringen eller forberede sig til prøven tirsdag. Husk at medbringe bog, formelsamling, noter samt besvarelsen af de to fø
IntegralregningOversigt.docx
Prøve i integralregning (hele modulet). Pensum: Afsnit 1.1-1.7 i A3-bogen. Formelsamling og skriveredskaber er eneste hjælpemidler.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 01
05-09-2024
Aflevering 02
19-09-2024
Prøve 1
08-10-2024
Aflevering 03
11-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Differentialligninger
Differentialligninger af 1. orden.
- Løsningskurve, linjeelement og retningsfelt.
- Løsning af differentialligningstyperne y'=ky, y'=b-ay samt y'=y(b-ay) - inkl. beviser for fuldstændig løsning af alle tre typer.
- Kort omtale af separation af de variable.
- Løsning af differentialligninger i Maple.
- Opstilling af diff.lign.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: Differentialligninger. Medbring bogen.
Lektie: Læs p. 45-47 i bogen - inkl. Eksempel 2.1.1, men ikke Eks. 2.1.2. Lav desuden Øvelse 59-60 færdig, som vi startede på fredag før efterårsferien. Tjek rettelserne til Aflevering 3 (retteark uploadet i opgaveportalen).
Lektie: Øvelse 63, 66, 69 og 70. Læs desuden Eks. 2.1.2 (p. 47) om tangent samt p. 48-49 om linjeelementer og retningsfelter.
Lærebog i matematik A3 STX; sider: 47-51, 58, 62-65
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 1. udgave, 2019
Lektie: Øvelse 72, 74, 75 og 76 (de første to i hånden - de sidste to i Maple, hvor Maple benyttes til at bestemme stamfunktion (integral) samt konstant k). Læs p. 50-51 i bogen. Vi mødes i lokale 12 (måske går vi senere i lokale 18a, hvis vi skal br
DiffLignBeviser1.pdf
Lektie: Primært til jer, som ikke var til modulet onsdag: Læs beviset for Sætning 2.5.1 på side 1-2 i vedhæftede noter. Vi arbejder derefter med næste bevis (for Sætning 2.5.2). Vi starter i lokale 11.
Lektie: Øvelse 83, 84 og 85 i bogen. Benyt Sætning 2.5.1. og 2.5.2 - indsæt punkt i forskriften for at bestemme c.
Øv85.mw
Lektie: Læs Eksempel 2.5.2 og 2.5.3 (p. 56-57) grundigt. Lav Øvelse 86, 87 og 88. Vink. I Øvelse 88 har man brug for oplysningerne til at bestemme både c og k - benyt metoden fra Eksempel 2.5.3.
OmvendtFunktionOgLogaritme.pdf
OmvendtFkt.mw
Differentialligninger.mw
Lektie: Ingen specifik lektie, men en fordel at få begyndt på afleveringsopgaverne inden modulet.
DiffLignOpg1.pdf
Lektie: Øvelse 90-92 samt den første opgave (5.D2.5) i vedhæftet dokument med opgaver. Benyt eksemplerne på brug af kommandoen dsolve i Maple-filen (vedhæftet). Sørg desuden for at komme godt i gang med afleveringsopgaverne, så I kan stille spørgsmål
Lektie: Vi samler op på de opgaver, som I lavede i mandagens modul: 5.D2.6 og 5.D2.7 fra vedhæftet dokument. Derefter taler vi om logistisk vækst - og gennemgår beviset for Sætning 2.7.1.
Lektie: Læs beviset for Sætning 2.7.1 (Logistisk vækst) i vedhæftet dokument (IKKE beviset i bogen), som vi gennemgik tirsdag. Forbered jer på, at I i modulet laver beviset for hinanden på de små tavler. (Fysiklokalerne er ikke ledige, så vi er i lok
UV-evaluering.docx
DiffLignBeviser2.pdf
Lektie: Læs p. 64-65 og lav Øvelse 103 (både a og b), hvor I benytter løsningsformlerne fra Sætning 2.7.1 og 2.7.2. Forklaringen på Sætning 2.7.2 står lige ovenover den blå boks på side 65.
Lektie: Øvelse 104 og 105 fra bogen - samt de tre opgaver i vedhæftet dokument (5.D1.15, 16 og 18). Opgaverne laves uden brug af Maple - men Maple er tilladt i Øv. 104 til bestemmelse af N(47) samt i Øv. 105 til løsning af ligningen til sidst.
DiffLignOpg2.pdf
Lektie: Læs Eksempel 2.9.1 og 2.9.2, p. 70 - og lav Øvelse 107 og 108.
Program: Vi laver opsamling på differentialligninger i første del af modulet - herefter starter vi på nyt forløb om funktioner af to variable. Lektie: Tænk over, hvad vi har lært om differentialligninger.
DifflignOpsamling.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 04
07-11-2024
Aflevering 05
21-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable.
- Graf, snitfunktion, konturplot.
- Partielle afledede af 1. og 2. orden.
- Gradient.
- Bevis for, at gradienten er normalvektor til tangenten i et punkt på en niveaukurve i en række specialtilfælde.
- Stationære punkter og ekstrema.
- Tangentplan.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs om funktioner af to variable (p.99-100) - inkl. Eksempel 3.1.1, 3.1.2 og 3.1.3, som vi gennemgik i tirsdags. Lav Øvelse 122, 123 og 124.
Lærebog i matematik A3 STX; sider: 99-100, 103-107, 111-121, 123-127
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 1. udgave, 2019
Fkt2Var_EksGrafer.mw
Lektie: Læs om grafer, snit-, niveau- og højdekurver (p. 103-107). Lav Øvelse 128, 129 og 130 i Maple - benyt vedhæftede Maple-fil med eksemplerne fra bogen.
Lektie: Læs om partielle afledede (p. 111-112 - inkl. eksemplerne) og lav Øvelse 133 og 134.
Lektie: Læs p. 113-114 om partielle afledede af 2. orden. Lav Øvelse 135, 136 (a+d), 139 (a) og 140. En del af modulet afsættes til arbejde med afleveringsopgaverne.
Fkt2Var_PartielleAfl.mw
Lektie: Læs om tangentplanen, p. 115-118, samt i vedhæftet dokument, hvor konstruktionen er lavet i Maple (jeg gennemgik dette i mandagens modul). Lav Øvelse 142 (a).
Fkt2Var_Tangentplan.mw
Fkt2Var_Gradient.mw
Lektie: Læs om gradient og gradientfelt (p. 119-121) - benyt evt. vedhæftede fil med eksempler til understøttelse af forståelsen. Lav Øvelse 142 (b+c) i hånden, 146 (i hånden) og 147 (i Maple). Tegn desuden i Maple grafer og tangentplaner fra Øvelse
Lektie: Forbered gennemgang af beviset for Sætning 2 (vedhæftet dokument) samt Øvelse 1 og 2, som vi startede på i fredags.
Fkt2Var_gradient.pdf
Lektie: Læs om ekstrema (p.123-127) inkl. eksemplerne (fokuser på metoden til bestemmelse af stationære punkter samt Sætning 3.6.2). Lav Øvelse 151.
Fkt2Var_Ekstrema.mw
Lektie: Øvelse 152 + 153(a). Benyt metoderne fra vedhæftede fil til bestemmelse af stationære punkter. Opskriv beregningerne til bestemmelse af arterne af de stat.pkt. i en tabel.
Lektie: Husk, hvad vi har lært om funktioner af to variable. Vi laver opsamlingsopgaver inden for dette emne i modulet.
Lektie: Opgave 1-6 i vedhæftet dokument.
Fkt2Var_opsamling.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 06
13-12-2024
Aflevering 07
20-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Kontinuerte fordelinger og normalfordelingen
Kontinuerte fordelinger, tætheds- og fordelingsfunktion.
Middelværdig og spredning.
Normalfordelingen og standardnormalfordelingen.
Bevis for sammenhængen mellem en vilkårlig normalfordeling og standardnormalfordelingen.
Fraktilfunktion.
Residualer, residualplot og konfidensinterval.
Tjek for normalfordeling vha. Maple.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Opgave 1-6 i vedhæftet dokument.
Fkt2Var_opsamling.pdf
Lektie: Læs siderne om uegentlige integraler, p. 42-44 - inkl. eksemplerne. Lav desuden Øvelse 55.
Lærebog i matematik A3 STX; sider: 42-44, 133-137, 140-141, 146-152
Brydensholt og Ebbesen, Systime, 1. udgave, 2019
Lektie: Læs om tæthedsfunktioner p.133-135 (inkl. eksemplerne) - og lav Øvelse 157,158 og 159. Anbefaling: Det er en fordel at få startet på afleveringsopgaverne i god tid, da sættet nok føles lidt stort denne gang.
Lektie: Læs om fordelingsfunktioner, middelværdi og spredning, p. 136-137 og lav Øvelse 160 og 163 færdig. Vi taler herefter om normalfordelingen.
Normalfordelingen.mw
Lektie: Læs om normalfordelingen, p. 140-141, og lav Øvelse 167-169. NB! Hjælp til kommandoer i Maple findes i vedhæftede fil.
Lektie: Lav Opgave 1(a) og 2(a) fra vedhæftede opgavedokument. Vejledningen til import af data fra Excel til Maple er også vedhæftet. Jeg har desuden vedlagt tre Excel-filer (Filen Indien.xls kan bruges som eksempel - det viste jeg i modulet sidste o
IndlæsningExcelfilerOpg.pdf
IndlæsningExcelfil.pdf
biler_20210813.xlsx
Indien.xlsx
isforbrug_20210526.xlsx
NormalfordelingOpg.pdf
Lektie: Læs om standardnormalfordelingen (p. 146-149), men spring beviserne over (dem kigger vi på sammen). Lav Øvelse 170.
Lektie: Til jer, som er på Bigger Than Ever World Tour(!): Mandag gennemgik vi (på de små tavler) beviserne for Sætning 4.3.1 og 4.3.2, p. 147-148 samt bemærkningerne p. 148-149 om normale og exceptionelle udfald i bogen. Planen for tirsdag: Cirka ha
Lektie: Opgaver i normalfordeling: 7.D1.2, 7 og 8 (kun formelsamling) samt 7.D2.1, 2 og 6 (med Maple). (Fra vedhæftet fil) Plan for modulet: Kort opsamling på opgaverne - herefter fri træning til terminsprøve.
Lektie: Ingen specifik lektie, men husk på, hvad vi har lært om normalfordelingen og standardnormalfordelingen - særligt Sætning 4.3.1 samt 4.3.2 og p. 148-149. Vedhæftet: Opdateret Maple-fil med de næste begreber (dvs. p. 150-151).
Lektie: Læs p. 150-152 om fraktilfunktioner - og lav Øvelse 175-178 (se vedhæftet fil om normalfordelingen i Maple (nederste afsnit)).
Lektie: Ingen specifik lektie, men husk på, hvad vi har lært om normalfordelingen. Vi bruger en stor del af modulet på at gennemgå terminsprøven (jeg har lagt sættet ind i opgaveportalen - samt vedhæftet her).
Terminsprøve3kMA.pdf
NormalfordelingOpgMaple.pdf
NormFordFiler.zip
NormfordelingMaple.mw
Lektie: Opgave 3-6 i vedhæftet dokument. Grundlæggende besvarelse af Opgave 1-2 vedhæftet også. De excel-filer, som benyttes i de 6 opgaver, ligger i zip-filen. Vi gennemgår lektien - herefter tid til arbejde med Aflevering 08.
Lektier: Ingen lektier - vi skal i dagens modul arbejde med den sidste detalje vedr. normalfordelingen, nemlig konfidensinterval. Herefter opsamling på forløbet.
KonfidensintervalOpg.pdf
IsForbrug.xlsx
Arbejdsloeshed_Statsgaeld.xlsx
Vi kører repetition af analytisk geometri og vektorfunktioner.
VejlOpgVekFkt.pdf
Aktivitet: Arbejd selv, da SM er til møde. Tre mulige aktiviteter:
Lektie: Opgave 6.D1.6, 6.D1.11, 6.D1.13 og 6.D1.14 i vedhæftet dokument. Efter gennemgang fortsætter vi med udvalgte Delprøve 2-opgaver inden for samme emne.
Lektie: Opgaver fra vedhæftet dokument: 6.D2.5-9.
Lektie: Opgave 6.D2.11, 12, 14 og 17. Brug ikke for lang tid på at tegne accelerationsvektorer i opg. 12 (Vigtigere med de følgende opgaver. Hvis man kaster sig ud i tegning, så kan man benytte arrow - husk at indlæse plot-pakken - og ellers følge de
VekfktModeller.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forberedelsesmateriale, betinget sandsynlighed
Indhold
Kernestof:
Selvstudium: Forberedelsesmateriale (1 af 4).
Forberedelsesmateriale2024-25.pdf
Selvstudium: Forberedelsesmateriale (2 af 4).
Selvstudium: Forberedelsesmateriale (3 af 4). Afkrydsning i starten af modulet i lokalet - herefter fortsætter I selvstudiet. Jeg er klar til at hjælpe, hvis I opsøger mig.
Selvstudium: Forberedelsesmateriale (4 af 4). Afkrydsning i starten af modulet i lokalet - herefter fortsætter I selvstudiet. Jeg er klar til at hjælpe, hvis I opsøger mig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Repetition
Indhold
Kernestof:
I dette modul opstarter vi repetition af differentialregning. Jeg vedhæfter her Lars' differentialregningskompendium, som I benyttede i 2g.
Differentialregning kompendium (2.k).pdf
VejlOpgFktOgDiffreg.pdf
RepOpgDiffreg.pdf
Lektie: Opgaver fra vedhæftet fil: 2.D1.13, 15, 16, 17, 18 og 20 - uden brug af Maple. Vi arbejder også i modulet med beviset for produktreglen - og regner lidt flere opgaver.
Lektie: Opgave M2 i vedhæftet dokument (RepOpgDiffreg.pdf). Opgaven hører til 2. delprøve, så den laves i Maple.
RepOpgKurvelængde.pdf
Lektie: Opgave M1 og M3 i RepOpgDiffreg.pdf samt Opgave 1 og 2 i RepOpgKurvelængde.pdf.
Lektie: Opgave 3-5 i vedhæftet dokument (opgaver om kurvelængde).
Lektie: Medbring A3-bogen - vi skal tale om mundtlig eksamen og lave dispositioner til udvalgte spørgsmål i 3g-stoffet.
Eksamen_mdtv1.pdf
Vi fortsætter arbejdet med de mundtlige spørgsmål. Fokus på differentialligninger og binomialfordelingen.
SKM_C550i25042910180.pdf
AfstandPktLinje.pdf
Prøve: Mødetid kl. 7.55, start kl. 8.00 (præcis!) Hjælpemiddel: Formelsamling.
Lektie: Ingen specifik lektie. I får 10A, 10B (vejledende besvarelse vedlagt) og prøve retur. Derefter kigger vi på opgaver i differentialligninger, hvor man skal holde tungen lige i munden.
Afl10Bv2.pdf
DifflignOpgX.pdf
Lektie: Lav de tre opgaver (vedhæftet) hjemmefra. Vigtigt at mærke frustrationen selv på forhånd - såfremt Maple driller lidt. Plot grafer af løsningerne. Efter gennemgang går vi i gang med Sidste Opgaver...
SidsteOpg1.pdf
Lektie: Lav Opgave 16 (nr. 2) helt færdig og sammenlign med min besvarelse (fra TerminsprøveSyg.mw - vedhæftet). Lav desuden Opgave 2.D1.36 (uden hjælpemidler) - fra filen SidsteOpg.pdf. Jeg vedhæfter her filerne fra tirsdagsmodulet.
DiffLignOpgX.mw
Terminsprøve.mw
TerminsprøveSyg.mw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317306207", "T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317306207", "H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317306207" }