Holdet 2022 MU/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Louise S. V. Vang-Pedersen
Hold 2022 MU/n (1n MU, 2n MU, 3n MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rotation
Titel 2 Musikteori
Titel 3 Koncerter
Titel 4 Musikhistorisk vue
Titel 5 Sammenspil
Titel 6 Musikemne 1: New Orleans Jazz og blues
Titel 7 Musikdramatik: The Wall part 5
Titel 8 Skriftlig musik M1
Titel 9 Blues
Titel 10 Sammenspil
Titel 11 Musikemne 2: Musikdramatik
Titel 12 Musikemne 2: Musikdramatik - Opera
Titel 13 Toppen af Poppen
Titel 14 Musikemne 1: Jazz
Titel 15 Musikemne 2: Musikdramatik
Titel 16 Eksamenssammenspil
Titel 17 Musikkundskab: Fremlæggelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rotation

Rotation med nummeret "Move Your Feet" af Junior Senior
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikteori

Musikteori med stoffet fra Johannes Grønager s. 9-53 (nodelære, skalaer (dur og de 3 molskalaer) tre-firklange, funktionsharmonik (hovedtreklange, paralllelakkorder, bidominant og vekseldominant) kvintcirklen.
Derudover Rytmetræning.
Materialet "Musik for mange ører" af Jørgensen, Smedegaard og Bøge er også anvendt.
Musikipedia.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Koncerter

Klasseoptræden ved 2 musikaftener i år med numrene Move Your Feet og I Wish.
Optræden i DR med øvrige musik 1g klasser med Andreas Odbjerg til Året der gik og "Hvad skal verden med sådan en som mig". Forud derfor indspilning af back-track på skolen.
Koncert på design museet med trioen Bianca Nisha 27.marts.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikhistorisk vue

Hjælp bibliotekaren (musikeksempler bredt fordelt over musikhistorien afspilles og eleverne skal gætte på hvornår musiknummeret er fra) i januar efterfulgt i april med gruppearbejde hvor eleverne skulle lave musikhistoriske podcasts inden for den klassiske musikhistorie. Afslutningsvis hører eleverne gruppernes podcasts og giver feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musikemne 1: New Orleans Jazz og blues

Introduktion til den tidlige jazzmusik - New Orleans og Chicago, Louis Armstrong og Ethel Waters.

Forløbet er praktisk teoretisk koblet. Eleverne oplever en koncert med Esben Just (vok, pno), Esben Duus (tr) og Ole Silver (bas) hvor musikken præsenteres, synges og spilles samtidig med den sættes i en historisk kontekst. Eleverne synger med (worksongs og indian-songs) lærer om 2nd line traditioner, mardi gras og om straight - swing og shuffle trommer ved at høre musikken spillet og forklaret af musikerne.
Efterfølgende havde klassen en halv sammenspilsdag med Duus og Just der arbejde med eleverne inddelt i 3 grupper på 3 numre: Hey Pokey Way, Tremé og Mother in Law.

Musikalsk analyse: blueskor (og inspirationen til jazzen), trinanalyse, melodisk og harmonisk analyse af Westend Blues.

Musikteori:
Bjarne Mørup: Jazzbogen kap. 1-2.
Grønager om trinanalyse og arbejdspapirer om melodisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musikdramatik: The Wall part 5

Musikforestillingen "The Wall part 5" ser klassen som skoleforestilling på Østre Gasværk teater d. 27.9.
Optakt til forestillingen, skolemateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlig musik M1

Træning af M1 discipliner inkl. afleveringer.

Materialer brugt i undervisningen: musikipedia.dk og ibogen "Nøgle til musikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Blues

Eleverne laver i grupper deres egen blues.
De har haft om bluesteori (blueskor, blå toner, 12takters rundgang, bluesskala) og om bluesens historie (den klassiske blues).
De skriver tekster ud fra deres eget sted i livet og historien, og laver nummeret som et lille sammenspilsforløb.
Men fokus var på at skabe et nummer fra bunden for at øve den innovative arbejdsproces i musik, også som optakt til SRO.

Forløbet køres sideløbende med en skriftlig opgave der skal træne prosaskriftlighed i musik op til SRO, hvor eleverne afleverer en skriftlig  analyse af "Westend Blues" af Ethel Waters fra 1928.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sammenspil

4 modulers sammenspil med koncert.
Eleverne skal spille på det modsatte af hvad de plejer, så sangere skal træne instrumentalt og instrumentalister skal synge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Musikemne 2: Musikdramatik

Musikdramatik

Musical - den klassiske bølge.
"Ol Man River" fra Showboat


Vi så "The Wall" på Østre Gasværk i efteråret - tages muligvis op igen og knyttes til forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Toppen af Poppen

Eleverne spiller forskellige versioner af "Smells Like Teen Spirit"
Disco
Reggae
Punk
Easy Listening
Motown

Afslutningsvis koncert og refleksion for / med klassen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Musikemne 1: Jazz

Forløbet har strukket sig over flere perioder henover 2.g og 3.g.
Eleverne har arbejdet med New Orleans jazz i starten af 2g, hvor de både teoretisk og praktisk arbejdede med musikken. Jazzens rødder fra Gospel og blues er gennemgået og vi pegede på det i musikken ved at spille den.

"Hey Pokey Way"
"Tremé"
"Mother In Law"
blev spillet i praksis. Her fik vi besøg af Esben Just (pno) og Esben Duus (tr) som arbejdede praktisk med eleverne i sammenspil. Eleverne hørte også en koncert med Esben Just trio i den forbindelse.

I 3g er emnet blevet foldet ud analytisk med at gå længere frem i jazzhistorien til Swing og Bebop.
Swing: Count Basie "Swingin' the Blues" og Duke Ellington "KOKO"
Bebop: Now's The Time (Charlie Parker)

Musikalsk analyse af de to satser.
Jazzharmonik gennemgås i den forbindelse.

Swingtræk og beboptræk, samt placering af musikken i historisk og stilistisk kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Musikemne 2: Musikdramatik

Også dette musidramatik emne har kørt over flere perioder. Vi genbesøger musicalemnet i februar 3g hvor klassen også ser "The Sound of Music" på Det Ny Teater.

Analyse af "I Have Confidence" forud for forestillingen, hvor musicalens genretræk repeteres, sammenhæng mellem musik, tekst, figur og handling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Musikkundskab: Fremlæggelser

I et afsluttende og opsamlende forløb skal eleverne i grupper arbejde med analyser af fire satser fra de 2 musikemner vi har arbejdet med.

Jazz:
In A Mellotone (Duke Ellington, swing)
Ornithology (Charlie Parker, bebop)

Musikdramatik
O Isis und Osiris (W.A. Mozart, "Tryllefløjten")
I am Sixteen Going On Seventeen (Rodgers/Hammerstein, "The Sound of Music")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer