Holdet 2022 SA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Eskil Halberg, Rune Strehlow
Hold 2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalget 2022
Titel 2 Kønsligestilling
Titel 3 Forløb#3 Økonomi
Titel 4 Forløb#4 Den nye verdensorden
Titel 5 Forløb#5 Eliten og Ulighed i Danmark
Titel 6 Forløb#6 Dansk politik – Centrisme og populisme
Titel 7 Forløb#7 Senmodernitet og trivsel blandt unge
Titel 8 Forløb#8 Den danske model og arbejdsmarkedet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalget 2022

BESKRIVELSE
I dette forløb har vi beskæftiget os med dansk politik med udgangspunkt i Folketingsvalget d. 1. november 2022.
Formålet har været at arbejde med nogle af grundbegreberne inden for politikområdet: Demokrati, ideologier, fordelings- og værdipolitik samt parti- og vælgeradfærd.

FAGLIGE MÅL
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kønsligestilling

BESKRIVELSE
I dette forløb har vi beskæftiget os med ligestilling mellem kønnene ud fra et sociologisk, politisk og økonomisk perspektiv. Vi har især beskæftiget os med forskelle mellem kønnene i barndommen, ift. uddannelse og på arbejdsmarkedet.

FAGLIGE MÅL
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF
Sociologi:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik:
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Økonomi

Forløbet handler om de grundlæggende og mest centrale økonomiske sammenhænge, på både mikroøkonomisk og makroøkonomisk niveau. Vi gennemgår hvordan et enkeltmarked fungere, men også samfundsmæssige økonomiske mål, og målkonflikter.

Vi kommer omkring det frie marked, statslig regulering, velfærdsstatens finansiering. Herunder de demografiske udfordringer, arbejdsudbudsreformer og konkurrenceevne. Konkurrencestatens fremtid er også i fokus.
Modsætningen mellem Keynesianisme og Neoklassisk økonomi er central.

Vi udfordrer også de traditionelle økonomiske teorier, ved at introducere "dounut-økonomien" i en diskussion om bæredygtighed. Både klima og miljøproblematikker.

Kernestof
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#4 Den nye verdensorden

De international politiske forhold undergår i disse år markante forandringer. Tiden efter murens fald, med supermagten USA, som den alt overskyggende internationale aktør, menes af mange at lakke mod enden. Men hvad kommer efter?

I dette forløb prøver vi at få styr på den komplicerede verdensorden, hvor Kina, Rusland og det globale syd i højere grad prøver at få en selvstændig rolle internationalt. Vi bruger Ukrainekrigen og krigen i Gaza som eksempler på konflikter der er vaskelige at løse, fordi der ikke længere blot er EN magt over dem alle.

Vi trækker på en række teorier, ikke mindst den klassiske modstilling mellem det realistiske og idealistisk syn på international politik. Men vi benytter også en række andre begreber til at forstå hvorfor nationer handler som de gør, og hvilke muligheder de har.

Danmark er et meget lille land i en konfliktfyldt verden. Men Danmark er samtidig en del af flere mellemstatslige og overstatslige institutioner, der formentlig styrker dem udenrigspolitisk. Herunder EU, NATO og FN.
Forløbet dækker kernestoffet i International Politik
Det vil sige:
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb#5 Eliten og Ulighed i Danmark

I forløbet ser vi på social differentiering, klasser og ulighed, gennem en række forskellige sociologiske teoritraditioner. I stedet for at undersøge udsatte grupper, arbejdsløse, socialt marginaliserede eller dårligt uddannede, har vi fokus på de øverste lag i samfundet. Overklassen, magteliten eller”de rige” er dermed den sociale grupper som vi anvender vores teorier og begreber om sociale forskelle og ulighed på.
De fleste begreber kan dog også bruge ”nedad”. Det vil sige, at vores anvendte begreber i de fleste tilfælde også kan forstå særlige kendetegn ved de dårligere stillet i samfundet.
De centrale traditioner er Pierre Bourdieus sociologi med hans begreber som felt, habitus, kapitaler, symbolsk magt, mm. Også den senmoderne tradition om globalisering spiller en rolle. Hertil kommer Axel Honneths kritiske sociologi om anerkendelse og krænkelser. Derudover har vi også været tilbage til nogle af sociologiens klassikere, herunder Karl Marx’s teorier, og Emile Durkheims teorier, ikke mindst mekanisk og organisk solidaritet.
En centrale del af forløbet er et foredrag af eliteforskeren Christoph Ellersgaard fra videnskabernes selskab. Det kan findes her: https://www.youtube.com/watch?v=HMIDFnJXBck
Her fortæller han om hans metoder og empiriske arbejder med at udvikle et begreb om ”magteliten” igennem en såkaldt netværksanalyse. Dette har været et af flere udgangspunkter for vores forløb om eliter i Danmark, hvor vi også har diskuteret nepobabies, glokalisering, meritokrati, kulturel kapital mm.
Undersøgelserne og diskussionerne om eliten i Danmark, peger naturligt i retning af begreber om lighed, ulighed, retfærdighed og uretfærdighed.
Vi har i forløbet brugt Sociologibogen som grundbog og følgende sider opgives som pensum 11-29, 70-78, 83-101, 198–221, 240–255. Derudover opgives også de læste tekster som i kan finde i undervisningsmodullerne.

Kernebegreber:
forskellige ideer om ulighed, Social differentiering, habitus, kapital, Anerkendelse, magt, social reproduktion.
Metodisk har vi arbejdet med kvalitative og kvantitative kilder. Vi har fået indsigt i feltanalyse og Christoph Ellersgaard og Anton Grau Larsen netværksanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Dansk politik – Centrisme og populisme

I dette forløb bruger vi de centrale begreber fra kernestoffet, til at forstå de aktuelle positioner og bevægelser i dansk politik. Dansk politik er præget af, den lidt utraditionelle SVM-regering, på midten af dansk politik. Dansk politik plejer at være opdelt i rød og blå, men siden valget i 2022 er det politiske landskab forandret. Vælgerne er utilfredse med SVM, men også i stigende grad troløse overfor partier og politikere i det hele taget. Kernevælgerne er få, og der er mange partier i Folketinget. Personer betyder meget.
Vi forsøger også at diskuterer om, der findes populistiske strømninger til både højre og venstre side af det politiske spektrum. Og hvilken grad dette er et resultat af SVM-regeringen.
Det forekommer i den forbindelse aktuelt, at undersøge om der er et center (storbyen) og en periferi (udkanten) i dansk politik. Interessant nok ser vi under det Amerikanske valg lignende tendenser, hvor gamle arbejder- og lavere middelklassevælgere uden for større byer stemmer anderledes end tidligere.
Er der tale om politiske tendenser bredt i hele den vestlige verden?

Kernebegreber:
Vælgeradfærd, Partiadfærd, politiske skillelinjer, politiske ideologier, magt, demokratiopfattelser, beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, populisme, centrisme, voksenbordet, børnebordet, udkantsdanmarks, storbyen, vote-seeking, office-seeking, molins model, hyperpolitik, Valget af Donald Trump, UdkantsUSA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Senmodernitet og trivsel blandt unge

Formål:
Omdrejningspunktet for forløbet er at blive klogere på, hvorfor flere og flere unge mistrives, når de lever i en tid med stor frihed og et hav af
muligheder. Forløbet afrundes derfor med en mistrivselskonference, hvor eleverne repræsenterer teoriernes bud på den stigende mistrivsel og i
fællesskab opstilles en model over de forklaringer, som forløbet har kredset om.
Eleverne kommer i den forbindelse blandt andet til at møde Erving Goffmann, Anthony Giddens, Hartmut Rosa, Byung-Chul Han og Andreas
Reckwitz, der alle giver deres teoretiske bud på, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund.
Undervejs vil elevernes egen livsverden komme til at spille en meget central rolle. Allerede i første lektion skal de medbringe en ting hjemmefra, som siger noget om, hvem de er. Senere skal de jagte resonansfølelsen udenfor samt fremvise egne billeder, som eksempler på situationer, hvor de er frontstage, backstage og middle region. Derudover indlægges der løbende reflektionsøvelser, som er individuelle og større gruppediskussioner, hvor de blandt andet skal diskutere, om vi skal afskaffe karakterer i gymnasiet.

De faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå̊. Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler. Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber. Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering. Kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Den danske model og arbejdsmarkedet

I dette korte forløb undersøger vi det danske arbejdsmarked og den såkaldte 'danske model'. Vi starter med at introducere den danske models grundlæggende ideer. Dels at arbejdsmarkedets parter selv laver aftaler om arbejdsforhold, men også den lidt tilbagetrukkede, men dog stadig aktive rolle, staten har.
Det danske arbejdsmarked forandrer sig og den danske model står over for udfordringer både på det offentlige og private område. På det offentlige hvor overenskomstforhandlinger i stigende grad har været konfliktfyldte. Men også på dele af det private arbejdsmarked er der problemer med at få lønmodtagere organiserede.
Vi undersøger hvordan løndannelsen foregår i Danmark, og hvilke typer af forhandlinger og kampe som arbejdsmarkedets forhold udspringer af.
Vi diskuterer blandt andet problemerne med den danske model og den faldende opbakning til den i form af faldende organisationsgrad. Samtidig undersøger vi hvorfor de såkaldte "gule fagforeninger" har stigende opbakning.

Forløbet er tværfagligt, i det arbejdsmarkedsstoffet både rummer politologiske, sociologiske og økonomiske spørgsmål

Kerbegreber:
Den danske model, flexicurity, interesser, fagforeninger, trepartsaftaler, løndannelse, forskellen på det offentlige og private arbejdsmarked, organisationsgrad, hovedaftalen, strejkeret,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer