Holdet 2022 øh/SR_a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh/SR_a (1a SR_forløb, 2a SR_forløb, 3a SR_forløb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Industrialisering, køn, klassesamfund (1849-1914)
Titel 2 Innovation og verdensmål
Titel 3 SR4 - klimaforandringer
Titel 4 Forløb#5 SR 5-forløb
Titel 5 SR5 Politiske kriser før og nu
Titel 6 SR6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Industrialisering, køn, klassesamfund (1849-1914)

Historie- og danskforløb
Industrialisering, køn og klassesamfund (1849-1914)

Fokuspunkter:
1. Fra land til by
2. Klassesamfund: Land- og byproletariat
3. Køn: stemmeret og borgerret, kønsroller, klasseforskelle mellem kvinder

I dansk læses primært noveller inden for den nye litterære stil kritisk realisme, men vi arbejder også med retorisk analyse taler, som bruges i historie.

Forløbet munder ud i dansk- historieopgaven, som I skriver d. 24-16 april.
Øvrige fokuspunkter:
- Den gode problemformulering og tværfagligt arbejde
- Den akademisk opgave som genre
- Fagenes metoder
- Videnskabsteori: herunder introduktion til humanistisk videnskabsteori + diakron/synkron tilgang.

MATERIALE (KERNESTOF):
Bang, Herman: ”Fattigliv”, 1880
Brendekilde: "Udslidt" (maleri), 1889
Nexø: Martin Andersen: "Lønningsdag - en idyl", 1900
Nexø, Martin Andersen: ”Tyvetøs”, 1901
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem, 1. og 2. scene (til og med s. 7)
Meyer, Johanne: ”Kvindens politisk valgret og valgbarhed”, 1888
Ploug, Carl: Første Behandling af Forslag om Kvinders Kommunale Valgret, 1888
Pontoppidan, Henrik: "Naadsensbrød", 1887 - se fodnote


METODER I DANSK:
Vi har selvfølgelig arbejdet med de oplagte metoder, når vi har arbejdet med analyse i modulerne:
Grundlæggende arbejdes der i dansk hermeneutisk  med analyse og fortolkning: Analysen undersøger systematisk tekstens dele (f.eks. opbygning, sprog, personskildring etc.), mens fortolkningen er den overordnede forståelse af teksten, som udviklet ud fra analyse, og som analysen peger på og dokumenterer.

-> Novelleanalyse: Den systematiske nærlæsning af skønlitterære tekster (som i dag er basal i dansk) har rødder i ”Nykritisk analyse”. Desuden har vi arbejdet med socialhistorisk analyse. Se nedenfor samt – for en mere grundig forklaring – i filen Metoder i dansk s. 40-42 og 68-70.

-> Danskfaglig analyse af argumenterende taler: Her arbejdes med retorisk analyse (herunder) argumentationsanalyse. Vi har haft et helt forløb om dette, se venligst studieplanens undervisningsbeskrivelse for en oversigt over teoripensum.

-> Analyse af Bangs reportage: Reportagen er – som vi har skrevet på tavlen – sagprosa, men med en høj grad af brug af litterære virkemidler. Vi har delvist arbejdet med kommunikationsanalyse (se nedenfor), idet vi har undersøgt hvordan tekstens budskab og måden dette udtrykkes formidles af en afsender til en modtager i en specifik situation (f.eks. en historisk kontekst). Desuden har vi arbejdet med stilistisk analyse, dvs. en ”tekstkarakteristik på et sprogligt grundlag” (se Metoder i dansk, s. 83-84).  






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Innovation og verdensmål


Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.

Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).

Jeres produkter:
1. Det innovative produkt  
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.

Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.

Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
->  2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land

Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats

Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed

Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SR4 - klimaforandringer



Engelsk:

Vi har arbejdet med både fiktion og non-fiktion. Metodisk har vi både anvendt  litterær analyse og retorisk analyse. Som en del af forløbet har vi også arbejdet med kapitel 6 i Basal Videnskabsteori - hvor der har været fokus på humanistisk og hermeneutisk metode. Forløbet har haft fem nedslag

1: Facts (om klimaforandringer og konsekvenserne heraf) og hvordan fakta fremstilles med sproglig og stilistisk autoritet

2: Politics: Naomi Klein (selvom hun er ativistisk, lægger artiklen mellem fakta og holdning.). Barack Obama tale ved COP21 i Paris.

3: Eco-literature/poetry: vi har læst en cli-fi novellen “Survivor Syndrome” (som de også skriver et essay om) og de har læst digtet Polar Bear af Jeanette Winterson. Hvordan kan litteratur redde klimaet?

4: Eco-anxiety: artikler fra TIME og New York Post med forskellige vinkler på fænomenet. Arbejde med TikTok og hashtagget #ecoanxiety - undersøge hvordan det tales og kommenteres på fænomenet på sociale medier. Man kunne lave noget mere metodisk med diskurs her, men jeg tror det er for meget.

5: Climate-skepticism/denialism: hvem benægter og hvorfor og hvordan, skepticisme og konspirationsteorier. Klimabenægtelse som en del af et større oprør med autoriteter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5 SR 5-forløb

Emne: Politiske kriser før og nu

Europa og vesten er i krise. Demokratiet er udfordret af forskellige former for populisme fra højre og venstre, der udfordrer de etablerede politiske institutioner vi kender. På den ene side forsøger centrister som fx Emmanuel Macron, Mette Frederiksen eller Joe Biden og andre at fastholde magten. På den anden side vinder forskellige former for nationalisme og isolationisme frem. Men har vi ikke set det før? I Weimarrepublikken skete der måske noget lignende. Et demokratisk eksperiment, der endte med sammenbrud. Kan vi gennem historien finde svar på nogle af de politiske kriser i vores samtid? Hvad er forskellene og ligheder, fra dengang og nu? Det er nogle af de spørgsmål vi skal undersøge.

Vi arbejder med litteratursøgning, flyverbums 7-trinsmodel, metodelære (kvalitativ, kvantitativ og komparativ), kildehåndtering, kildekritik og videnskabsteorier.

Samfundsfag
Fagfelter: Dansk politik, USA, International politik
Temaer: Klimakrise, demokratikrise, tillidskrise, hyperpolitik, centrisme/populisme

Historie
Hovedtema: kriser gennem tiden
Nedslag: Den Store Depression 1929-1939, OPEC-krisen 1973, Asienkrisen 1997-1998, Finanskrisen 2007-2008, Coronakrisen 2020

Litteratur: Skov og Larsen; ”Basal videnskabsteori”, Kap. 9 ”Videnskabsetik” og Kap. 5 ”Findes der videnskabelig sandhed?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SR6

I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.

Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer