Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh/SR_b (1b SR_forløb, 2b SR_forløb, 3b SR_forløb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SR2 Dansk-historie forløb
Pensum:
- "Diakron og Synkron" fra Rangvid, Mads, m.fl. Vidensmønstre - Basal videnskabsteori i STX. Systime 2019.
- Boserup Skov og Larsen, Basalvidenskabsteori, "Humanvidenskablig metode”, kap. 7, side 63-71: Gyldendal
- Flyums 7-trins model
- Blooms taksonomi
Dansk:
Om perioden, litterære temaer og skrivestil
Holger Drachmann, Engelske Socialister (1872)
Amalie Skram, Karens Jul (1885)
Nexø, Lønnningsdag (1900)
Herman Bang, Rundt fra Krogene (1880)
Marie Nielsen, I Fabrikens Helvede (1915)
Gyrithe Lemches tale ved ved valgretsmøde i Rosenborg Have, 28. juni 1908
Carl Ploug
Historie: Diskursanalyse light-version, historiske forklaring herunder intentionel/kausal og genstandsfelter, historisk kildekritik, billedanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SR3 Innovation og verdensmål
Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.
Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).
Jeres produkter:
1. Det innovative produkt
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.
Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.
Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
-> 2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land
Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats
Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed
Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SR4 DA/IT og SA/ENG
2b ITB (8 elever):
Fag: Dansk og italiensk.
Emne: Eventyr og fabler.
Baggrundsviden, italiensk:
Favola: definizione, struttura, origini.
https://www.studiarapido.it/favola-definizione-struttura-origini/
La struttura della fiaba
https://www.skuola.net/analisi-testo/struttura-fiaba.html
Elementi fiabeschi tipici (lærerproduceret dokument).
Fabel benyttet i SRO (men ikke gennemgået i SR4):
Gianni Rodari: Il giovane gambero.
Dansk:
Fokus eventyrgenren i forlængelse af romantikforløb
Læste tekster:
Prinds Hvidbjørn, folkeeventyr
Klokken, H.C. Andersen (1845)
Grantræet af H.C. Andersen (1844)
Videnskabsteori og metode: humanvidenskabelig, samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelig metode fra Rangvid, Mads, m.fl. Vidensmønstre - Basal videnskabsteori i STX. Systime 2019.
Om opgavens pentagon og Flyum
Eleverne udvikler selv forslag til opgaveformuleringer
Resten af klassen:
Fag: Engelsk/Samfundsfag:
Emne: identitetspolitik i USA
Særligt fokus på LGBT+ og Abortspørgsmålet
Der arbejdes med opgaveteknik og udformning af opgaven, herunder formalia.
Engelsk:
Tale af Ron DeSantis: https://www.youtube.com/watch?v=t1kIP2dd2xc (Gov. Ron DeSantis signs education bills in Tampa)
Selvvalgt materiale om våben, race, religion eller abort).
Fokus på retorisk analyse, diskursanalyse, argumentationsanalyse og Ciceros pentagram.
Samfundsfag:
Videnskabsteori og metode: humanvidenskabelig, samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelig metode fra Rangvid, Mads, m.fl. Vidensmønstre - Basal videnskabsteori i STX. Systime 2019.
Om opgavens pentagon og Flyum
Eleverne udvikler selv forslag til opgaveformuleringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SR5 - flerfagligt forløb: SA/HI
● Flerfaglig tekst: Der læses metodisk og videnskabsteoretisk tekstmateriale af relevans for emnet/sagen og de deltagende fag. Lærerne udvælger en eller to relevante tekster, der passer til enten det klassiske eller innovative forløb. Formålet er at kunne understøtte arbejdet med metode og arbejdsproces samt refleksionen derover.
● Alle klasser læser: Skov og Larsen; ”Basal videnskabsteori”, Gyldendal, Kap. 9 ”Videnskabsetik” s. 81-86 og Kap. 5 ”Findes der videnskabelig sandhed?”, 43-51. Skolen har også andre bøger til rådighed, som man kan sakse under 20 sider fra: “Thurén: Videnskbasteori for begyndere” og Jacobsen, Schnack og Wahlgren: “Videnskabsteori”
● Desuden: Flerfaglig tekst metodisk og videnskabsteoretisk tekstmateriale af relevans for emnet/sagen og de deltagende fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR5 powerpoint
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SR6
I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.
Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686113094",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686113094",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686113094"
}