Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh/SR_c (1c SR_forløb, 2c SR_forløb, 3c SR_forløb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Indistrialisering, køn og klassesamfund (1849-1914
Historie- og danskforløb
Industrialisering, køn og klassesamfund (1849-1914)
Fokuspunkter:
1. Fra land til by
2. Klassesamfund: Land- og byproletariat
3. Køn: stemmeret og borgerret, kønsroller, klasseforskelle mellem kvinder
I dansk læses primært noveller inden for den nye litterære stil kritisk realisme, men vi arbejder også med retorisk analyse taler, som bruges i historie.
Forløbet munder ud i dansk- historieopgaven, som I skriver d. 24-16 april.
Øvrige fokuspunkter:
- Den gode problemformulering og tværfagligt arbejde
- Den akademisk opgave som genre
- Fagenes metoder
- Videnskabsteori: herunder introduktion til humanistisk videnskabsteori + diakron/synkron tilgang.
MATERIALE (KERNESTOF):
Bang, Herman: ”Fattigliv”, 1880
Brendekilde: "Udslidt" (maleri), 1889
Nexø: Martin Andersen: "Lønningsdag - en idyl", 1900
Nexø, Martin Andersen: ”Tyvetøs”, 1901
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem, 1. og 2. scene (til og med s. 7)
Meyer, Johanne: ”Kvindens politisk valgret og valgbarhed”, 1888
Ploug, Carl: Første Behandling af Forslag om Kvinders Kommunale Valgret, 1888
Pontoppidan, Henrik: "Naadsensbrød", 1887
METODER I DANSK:
Vi har selvfølgelig arbejdet med de oplagte metoder, når vi har arbejdet med analyse i modulerne:
Grundlæggende arbejdes der i dansk hermeneutisk med analyse og fortolkning: Analysen undersøger systematisk tekstens dele (f.eks. opbygning, sprog, personskildring etc.), mens fortolkningen er den overordnede forståelse af teksten, som udviklet ud fra analyse, og som analysen peger på og dokumenterer.
-> Novelleanalyse: Den systematiske nærlæsning af skønlitterære tekster (som i dag er basal i dansk) har rødder i ”Nykritisk analyse”. Desuden har vi arbejdet med socialhistorisk analyse. Se nedenfor samt – for en mere grundig forklaring – i filen Metoder i dansk s. 40-42 og 68-70.
-> Danskfaglig analyse af argumenterende taler: Her arbejdes med retorisk analyse (herunder) argumentationsanalyse. Vi har haft et helt forløb om dette, se venligst studieplanens undervisningsbeskrivelse for en oversigt over teoripensum.
-> Analyse af Bangs reportage: Reportagen er – som vi har skrevet på tavlen – sagprosa, men med en høj grad af brug af litterære virkemidler. Vi har delvist arbejdet med kommunikationsanalyse (se nedenfor), idet vi har undersøgt hvordan tekstens budskab og måden dette udtrykkes formidles af en afsender til en modtager i en specifik situation (f.eks. en historisk kontekst). Desuden har vi arbejdet med stilistisk analyse, dvs. en ”tekstkarakteristik på et sprogligt grundlag” (se Metoder i dansk, s. 83-84).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og verdensmål
Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.
Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).
Jeres produkter:
1. Det innovative produkt
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.
Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.
Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
-> 2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land
Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats
Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed
Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SR4 - Højrepopulisme
SAMFUNDSFAG:
Eleverne har til at starte med arbejdet med højrepopulismen, som den præsenteres af Jan-Werner Müller med fokus på anti-elitisme og anti-pluralisme.
Herefter har eleverne beskæftiget sig med forskellige typer generelle vælgeradfærdsteori (sociologiske, socialpsykologiske og rationelle), der efterfølgende har ledt videre til specifikke teorier om årsagerne til højrepopulismens fremgang; Dani Rodriks økonomiske globaliseringstese og Inglehart/Norris’ kulturelle backlash-tese.
Matematik:
I matematik har vi arbejdet med rygtespredning (spredning af nyheder) med fokus på differentialligninger. Vi har kigget på forskellige typer differentialligninger og kigget på rygtespredning som en differentialligningsmodel vha den logistiske differentialligning.
Af videnskabsteori har fokus været på matematikkens opbygning og den matematikske modelleringscyklus.
Engelsk:
I engelsk har eleverne som optakt til SRO arbejdet med henholdsvis en britisk dokumentar, People You May Know (2020) med fokus på misinformation og fake news (specifikt ift. forbindelsen mellem den evangeliske kirke og højrefløjen i amerikansk politik (til brug i kombinationen samf./eng.) samt Donald Trumps tale (til brug i kombinationen mat./eng.) fra den 6. januar 2021 med fokus på rygtespredning og fake news (https://apnews.com/article/election-2020-joe-biden-donald-trump-capitol-siege-media-e79eb5164613d6718e9f4502eb471f27). Metodisk har der således været arbejdet med dokumentarfilmsanalyse (indholdsanalyse samt fakta- og fiktionskoder) samt argumentations- og retorisk analyse (ift. talen).
Materialer til engelsk:
People You May Know, 2020 (dokumentar af Charles Kriel og Katharina Gellein Viken)
https://apnews.com/article/election-2020-joe-biden-donald-trump-capitol-siege-media-e79eb5164613d6718e9f4502eb471f27 (Trumps tale fra den 6. januar 2021)
VIDENSKABSTEORI OG METODE:
'Basal videnskabsteori': s. 53-61, 73-79.
Herudover har eleverne arbejdet med fordele og ulemper ved kvantitativ og kvalitativ metode i samfundsfag samt samfundsfaglige videnskabsteori i form af socialkonstruktivisme og kritisk teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SR5 - Rusland og Vesten
SR-forløbet tog udgangspunkt i forholdet mellem Rusland og Vesten - i et historisk og nutidigt perspektiv.
Samfundsfag:
- IP-teori
- Polaritet
- Verdensorden
Historie:
Historiske sammenligninger
Historisk sociologi
Brud/kontinuitet
Ideografisk/nomotetisk
Videnskabsteori:
- Sandhedsbegrebet ('Basal videnskabsteori, kap. 5)
- Videnskabsetik ('Basal videnskabsteori', kap. 9)
Metode:
- Flyums model
- Litteratursøgningskursus v. Dina (bibliotekar)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
TV2: Ny verdensorden efter Ruslands krig
-
Altinget: Nato, Norden og en væltet verdensorden: Er det en ny kold krig ... eller noget værre?
-
Information: Tilbage til Verdun?
-
SR5 Intro.pptx
-
Tilbage til Verdun, Information.docx
-
Hvornår afsporer historiske sammenligninger debatten?
-
Mark Twain sagde efter sigende at historien ikke gentager sig, men at den nogle gange rimer. Vi skal arbejde med historiske sammenligninger og om begivenheder er unikke eller om de følger et mønster der kan rime på noget man har set før. I skal læse
-
Problemformulering
-
Dina fra studiecentret kommer og fortæller om informationssøgning.
-
SR5 2024.docx
-
SR5 (SRP) 2.pdf
-
Mødetid 8:45! I skal medbringe "Basal Videnskabsteori" til dette modul.
-
Basal Videnskabstori_Kapitel 9.pdf
-
Pixibog Samfundsfaglig Metode.pdf
-
Læs kap. 5 i 'Basal videnskabsteori'
-
1: 9.00 – 9.20: Silje, Carl R., Sigrid, Mads
-
4: 10.20 – 10.40: Storm, Anna H., Anna N.,Alfred
-
7: 11.50 – 12.10: Vera, Sebastian, Villi, Olivia
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SR6
I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.
Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686115664",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686115664",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686115664"
}