Holdet 2022 øh/SR_k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh/SR_k (1k SR_forløb, 2k SR_forløb, 3k SR_forløb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DHO-forløb Køn, klasse, kul og rettigheder
Titel 2 Innovation og verdensmål
Titel 3 SR4 - SRO
Titel 4 SR5 - Det folkelige gennembrud
Titel 5 SR6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DHO-forløb Køn, klasse, kul og rettigheder

Forløb i dansk og historie

Fællesfaglige tekster
Skov og Larsen: “Humanvidenskablig metode” Kap. 7, side 63-71: Gyldendal
Rangvid m.fl.: “2. Diakron og synkron”, i: Vidensmønstre (læreplan 2017

DANSK
Georg Brandes: (af) Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur/ Emigrantlitteraturen (uddrag side 1-2 midt)
Holger Drachmann: Engelske socialister, 1872
Henrik Pontoppidan: Naadsens brød, 1885
Amalie Skram: Karens jul, 1885
Gyrithe Lembches tale ved valgretsmøde, 1908
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887
Marie Bregendahl: Kaptel 5, En dødsnat, 1912
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en idyl), 1900
Henrik Ibsen: (af) Et dukkehjem, 1897 - gennemgået i tidligere forløb

Fokus på følgende metode og videnskabsteori:
Litterær analyse og retorisk analyse, herunder også stilistik og argumentation.
Videnskabsteori: diakron/synkron, intentionalitet og hermeneutik.








Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drab i fiktion - analyserende artikel 10-03-2023
Opgave som forberedelse af DHO 21-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Innovation og verdensmål


Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.

Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).

Jeres produkter:
1. Det innovative produkt  
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.

Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.

Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
->  2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land

Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats

Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed

Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SR4 - SRO

I fagene:
Matematik-Historie: Pesten og matematiske modellers anvendelse
Musik-Matematik: Det gyldne snits betydning for musikalsk form
Historie-Musik: Soulmusikkens rolle i den amerikanske borgerrettighedsbevægelse i 1960erne


Basal videnskabsteori:
om hhv. humanistisk, samfundsfaglig og naturvidenskabelig metode.
Kvantitativ vs. kvalitativ data, fagenes samspil, informationssøgning, citatteknikker, at sammensætte en større sskriftlig opgave, opgavens pentagon, (Flyum er tidligere præsenteret i 1.g


Problemformuleringer

Historie-Matematik
Matematiske modellers anvendelse til forståelse og undersøgelse af pesten i Danmark i 1711l
Redegør kort for pestens udbredelse i Danmark blandt andet de tiltag, staten allerede havde  iværksat i 1600-tallet for at imødegå pesten. (Chr.4. i 1625)
Redegør for logistisk vækst og forklar på hvilke måder man matematisk kan analysere antallet af døde ved pestepidemien i Danmark i 1711 . Inddrag vedhæftede eller selvvalgte bilag.
Analyser årsagerne til nye forordninger i 1600 og 1700-tallet og betydningerne af de tiltag den danske stat foretog for at bekæmpe pestens udbredelse.
Diskuter både ifht. pesten og mere generelt hvilke styrker og svagheder, der er ved at bruge matematiske modeller til at undersøge og forstå epidemier.



Historie-Musik
Soulmusikkens rolle i den amerikanske borgerrettighedsbevægelse i 1960erne
Der ønskes en kort musikhistorisk redegørelse for soulmusikkens rolle i 1960’ernes borgerrettighedsbevægelse.

Dernæst ønskes en musikfaglig analyse af Aretha Franklins ”Think” (1968) samt en analyse af hhv. Martin Luther King og Malcolm X´s mål og midler i kampen for rettigheder og muligheder – det forventes at der i analysen inddrages historiefaglige kilder.

Til sidst ønskes en vurdering af den amerikanske borgerrettighedsbevægelses betydning for den afroamerikanske identitets- og frigørelsesproces, som den blandt andet kommer til udtryk i musikken.


Musik-Matematik
Det gyldne snits betydning for musikalsk form

Redegør for, hvordan det gyldne snit indføres matematisk, og eftervis nogle simple formler indeholdende konstanten ɸ.

Foretag en musikalsk analyse af Mozart’s klaversonater nr. 1, KV 279, i C-dur og nr. 17, KV 576, i D-dur. Analysen skal foruden en formanalyse af satsens overordnede bestanddele indeholde en gennemgang af det melodiske materiale i satsernes ekspositionsdel samt en melodisk og harmonisk analyse af ekspositionsdelens primære hoved- og sidetema.

Diskuter, hvorvidt det gyldne snit synes at have fungeret som et formgivende princip for Mozart i hans komposition af sonater. Inddrag i denne diskussion vedhæftede bilag. Inddrag eventuelt egne øvrige kilder, som enten kan be- eller afkræfte Mozart’s brug af det gyldne snit.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR4 12-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SR5 - Det folkelige gennembrud

Forløbet er et studieretningsforløb (SR5) mellem dansk og musik, der undersøger den danske sang i Aakjær/Carl Nielsens udgave.
Forløbet har den overordnede problemformulering: "Hvordan kan samspillet mellem tekst og musik skabe en folkelig dansk fortælling?"
I musik fokuseres der på harmonisk og melodisk analyse af sange fra det tidlige 1900-tal, hvor Carl Nielsen har sat musik til Jeppe Aakjærs tekst. I dansk fokuseres der på de lyriske tekster og særligt på de sproglige virkemidler, herunder: troper, figurer og metrik. I musik tematiseres endvidere den tidlige musikalske modernisme i Danmark gennem sammenligning af Carl Nielsen og Bela Bartoks interesse for folke/folkelig musik i deres komponistvirke.
I SR-sammenhæng er der særligt fokus på litteratursøgning og skrivning af problemstillinger. Vi har besøg af skolens bibliotekar (Dina), der repeterer søgestrategier på forskellige databaser.
Forløbet sluttes af med et mundtligt oplæg i grupper, hvor eleverne har fået til opgave at formidle mulige problemstillinger, mulige analyser og litteraturvalg.
Desuden fremføres og analyseres også en selvskreven sang, der skal være kraftigt inspireret, i melodi, harmonisk og i anvendelse af virkemidler i teksten, af Aakjær/Nielsen sange.

FAGLIGE MÅL:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER:
Det litterære perspektiv:
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning.
– anvendelse af relevante litterære metoder.
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.

KERNESTOF:
Martin Andersen Nexø, “Lønningsdag”, 1900.
Jeppe Aakjær, “Jens Vejmand”, 1905.
Johannes V. Jensen, “Bo’l”, 1906.

SUPPLERENDE STOF:
Søren Vrist Christensen, “Det folkelige gennembrud” [Youtube], 01.06.2016, lokaliseret på https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w (sidst besøgt 14.04.2025).
Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen i (s. 216-223), "Hjemstavn og modernitet" i "Med tiden - En litteraturhistorisk arbejdsbog"", 1. udg., 2012, Gyldendal.
Johannes Fibiger og Gerd Lütken, “Det folkelige gennembrud” (s. 244-256) i "Litteraturens Veje", 2. udgave, Gads Forlag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SR6

I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.

Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer