Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh/SR_m (1m SR_forløb, 2m SR_forløb, 3m SR_forløb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SR2 DHO Det moderne gennembrud - Industrialisering
DHO-forløb/SR2: Det moderne gennembrud – Industrialiseringen
1m 2023
Dansk
Vi arbejder med flg. emner ud fra hhv. et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv:
1. “Industrialisering og oprør på vej” - Kul
2. “Klasseskel og fremstillingen af sociale vilkår i perioden” - Klasse
3. ”Kvinders status i ægteskabet og rolle i samfundet” - Kvinder
Flg. tekster er læst/set/lagt ud:
1800-tallet på vrangen, kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880: https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416
Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890: https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-revolutionsdroemme-realisme-og-dobbeltmoral-1880_1890_70412
Podcast: Det moderne sammenbrud (DR), episode 1: https://www.dr.dk/lyd/p2/det-moderne-sammenbrud
Det moderne gennembrud: https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud
Litteraturens perioder 1870-1914 (PDF)
Skov og Larsen: “Humanvidenskabelig metode” Kap. 7, side 63-71: Gyldendal
Metoder i dansk
Eleverne har skrevet analyserende artikel om Henrik Pontoppidan, Forbandelsen, 1888/1889.
Ekstra materiale:
Uddrag af: Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (Brandes), 1872.
1. “Industrialisering og oprør på vej” - Kul
Ulrich Peter Overby, Socialisternes March/ Snart dages det brødre, 1871.
Holger Drachmann, Engelske Socialister, 1871.
Marie Nielsen, I Fabrikens Helvede, 1915.
Jeppe Aakjær, Jens Vejmand, 1905.
Ikke læst: Jeppe Aakjær, Arbejdersang, 1902. https://kalliope.org/da/text/aakjaer20000924b58
2. “Klasseskel og fremstillingen af sociale vilkår i perioden” - Klasse
Herman Bang: Rundt i Krogene – Nogle Fattigbesøg før jul, 1880.
Evt. andre reportager af H. Bang, En Fattigmandsknejpe, Nationaltidende 1879: https://www.google.dk/books/edition/Virkelighed_set_i_Herman_Bangs_speil/h8QJz-HuBMUC?hl=da&gbpv=1&dq=herman+bag+reportager&pg=PA117&printsec=frontcover
Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød, 1885/87.
3. ”Kvinders status i ægteskabet og rolle i samfundet” - Kvinder
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887.
Ikke læst. Herman Bang, Foran alteret, 1880.
Ikke læst. Amalie Skram, Karens Jul, 1885 (kan også bruges til temaet klasse).
Alle tekster ligger her:
https://drive.google.com/drive/folders/1PZsf-n0t-oPJEkcoz-jRd4neeoe2vXZD?usp=share_link
Eleverne har selv udarbejdet problemformuleringer og underspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og verdensmål
Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.
Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).
Jeres produkter:
1. Det innovative produkt
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.
Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.
Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
-> 2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land
Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats
Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed
Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SR4 - SRO
Det sårbare sind i kunsten
- dansk, engelsk og musik
Dansk
Tobias Rahim
Toget, 2023
Lyrik: https://genius.com/Tobias-rahim-toget-lyrics
Orange, 2023
Lyrik: https://genius.com/Tobias-rahim-orange-lyrics
"F'social Angst", 2023
Lyrik: https://www.azlyrics.com/lyrics/tobiasrahim/fsocialangst.html
Sekundærlitteratur:
Tobias Rahim: Tættere på Helvede, POV 08.10.2023: https://pov.international/tobias-rahim-taettere-pa-helvede/
Mental mistrivsel i musikbranchen – tiden er endelig moden til at tage snakken, Gaffa udgave #433, August 2021:
https://gaffa.e-pages.pub/titles/gaffa/9520/publications/781/pages/36
Tobias Rahim viser vejen mod et nyt maskulinitetsideal, Information 30. september 2022: https://www.information.dk/leder/2022/09/tobias-rahim-viser-vejen-nyt-maskulinitetsideal
Ukendt kunstner
Fucking nummer, 2013
Lyrik: https://genius.com/Ukendt-kunstner-fucking-nummer-lyrics
Fortæl dem, 2014
https://genius.com/Ukendt-kunstner-fortl-dem-lyrics
Overleve, 2016
Lyrik: https://genius.com/Ukendt-kunstner-overleve-lyrics
Uden dig, 2023
Lyrik: https://genius.com/Ukendt-kunstner-uden-dig-lyrics
Sekundærlitteratur
FOR PRÆCIS TI ÅR SIDEN UDGAV UKENDT KUNSTNER EN SKELSÆTTENDE MILEPÆL I DANSK HIPHOPHISTORIE, SOUNDVENUE 18.sept. 2022: https://soundvenue.com/musik/2022/09/for-praecis-ti-aar-siden-udgav-ukendt-kunstner-en-skelsaettende-milepael-i-dansk-hiphophistorie-491834
Litteratur og film – Michael Strunge og det postmoderne
Michael Strunge, Verdenssøn, 1985: https://www.google.dk/books/edition/Verdenss%C3%B8n/gsHkCgAAQBAJ?hl=da&gbpv=1&dq=verdenss%C3%B8n+digte&printsec=frontcover
Nætter med drømme fulde af bål, Hjerternes terrorist, Barn eller diktator, Altid samme sygdom og Verdebs eneste mulighed.
Verdenssøn (M. Strunge kortfilm), 2013 : https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/verdensson-/
Væbnet med ord & vinger, 2018 : https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002067/vaebnet-med-ord-vinger (M. Strunge - dokumentar)
Sekundærlitteratur
Litteraturens veje, 1980érne og M. Strunge, s.366-376
Engelsk
Tekster fra Pink Floyd "The Wall" og gennemgang af følgende metoder til analyse af skønlitteratur og film:
filmanalyse
nykritisk analyse
biografisk analyse
feministisk læsning (eksemplificeret ved digtet Daddy af Sylvia Plath)
social-historisk metode
psykoanalytisk metode
Basal Videnskabsteori kap 7 om hermeneutisk metode (genlæst til dette forløb)
Musik
The Wall (Pink Floyd, 1979)
Analysemetoder i musik
Musikintern analyse (Musikkens parametre, strukturalistisk)
Musikekstern analyse (Stillistisk, genremæssig, historisk, biografisk, samfundsmæssig)
Modalharmonik
Funktionsharmonik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SR5 - Kvindeliv
Formål
Forløbet handler om at fordybe sig i emnet kvindeliv med særligt fokus på den kritiske udvælgelse af relevant litteratur og indeholder besøg på arbejdermuseet og foredrag på Aurehøj af Augusta Atla om Kvinders vilkår i kunsten.
Formålet er at
• arbejde med et selvvalgt, flerfagligt emne/sag med deltagelse af tdansk og engelsk
• uddybe og anvende fagenes metoder og videnskabsteori
• uddybe arbejdet med opgaveværktøjer, herunder problemformulering, der udarbejdes på baggrund af det udleverede stof.
•
Eleverne skal
• demonstrere faglig indsigt og fordybelse
• kunne udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
• kunne gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser
• mundtligt kunne formidle et fagligt arbejde i en fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
SR6
I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.
Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686126727",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686126727",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686126727"
}