Holdet 2022 øh/SR_n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh/SR_n (1n SR_forløb, 2n SR_forløb, 3n SR_forløb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SR2: Det moderne gennembrud og industrialiseringen
Titel 2 Innovation og verdensmål
Titel 3 SR4: Kommunikation
Titel 4 SR5: Kærlighed
Titel 5 SR6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SR2: Det moderne gennembrud og industrialiseringen

Dansk: Fremstilling af køn, klasse og industrialiseringens konsekvenser i Det moderne gennembruds tekster.

Genrer: reportage, tale, novelle, drama.

Primærtekster:
Georg Brandes: "Indledning til hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur" (uddrag)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Marie Nielsen: "I Fabrikens Helvede"
Henrik Ibsen: "En Folkefiende" (VÆRK)
Gyrithe Lemches tale ved valgretsmødet i Rosenborg Have 28. juni 1908 (uddrag)
Amalie Skram: "Karens Jul"

Centrale begreber/fokusområder: litterære analyse med fokus på sprog, fortæller og person- og miljøkarakteristik, argumentation, retorisk analyse, talen som genre, reportagegenren.

Fællesfaglige tekster:
Boserup Skov og Larsen, Basalvidenskabsteori, "Humanvidenskablig metode”, kap. 7, side 63-71: Gyldendal
Rangvid m.fl.: “2. Diakron og synkron”, i: Vidensmønstre (læreplan 2017), Systime

Kreativ opgave til En folkefiende.
Stil: Analyserende opgave: Amalie Skram, Karens Jul
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Innovation og verdensmål


Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.

Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).

Jeres produkter:
1. Det innovative produkt  
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.

Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppeverdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.

Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
->  2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land

Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats

Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed

Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SR4: Kommunikation

Videnskabsteori og metode:
Skov og Larsen; ”Basal videnskabsteori”, Kap. 7. Humanvidenskabelig metode”

Engelsk:
Vi har arbejdet med brug af virkemidler i digte og taler og talt om analysemetoder i sprogfagene.

Materialer til undervisningen:
- Lin-Manuel Miranda: Right Hand Man (uddrag) fra Hamilton, 2015
- Statement by President Trump, August 14, 2017

Materialer til SRO'en
- Langston Hughes: The South, 1926
- George Bush's Second Inaugural Address, January 20, 2005
- The Inauguration Ceremony, January 20, 2005:
https://www.youtube.com/watch?v=7tB6ku2DP3I

Musik: Blues (musik og engelsk) Bessie Smith: "Yellowdog Blues"
Danske salmer (musik og religion) "Hil Dig Frelser og Forsoner" (C.C.Hoffmann/Phillip Faber)
Parametre der især trænes: Melodi, harmonik og form.
Både innovativ og klassisk SRO udbydes.


Religion:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaveformuleringer 12-12-2023
SRO 12-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SR5: Kærlighed

Deltagende fag: Oldtidskundskab og engelsk

Engelsk:
Forskellige litterære analysemetoder anvendt på Sylvia Plath: Daddy (1962)

Formål
Forløbet handler om at fordybe sig i et emne eller en sag med særligt fokus på enten den kritiske udvælgelse af relevant litteratur og opstillingen af problemformulering og problemstillinger til et projekt.

Eleverne skal både have klasseundervisning om det fagfaglige indhold, men også have en større andel af tiden til selv at lede kritisk efter materiale (kilder, tekster, noder) til et projekt og til at opstille problemformulering/-stillinger. Forløbet afsluttes med mundtlige oplæg og præsentation af overvejelser om det faglige indhold og om kilder.

Rammer
Forløbet varer fire skoledage fra onsdag til og med mandag. Der er en høj grad af selvstændigt arbejde torsdag kl. 12 og fredag. Det er muligt at undgå weekendarbejde for eleverne, hvis de arbejder målrettet og struktureret på at blive færdige fredag eftermiddag. Der er mulighed for lærervejledning analogt eller digitalt indtil fredag kl. 15.00.

Produktkrav
Eleverne skal lave et oplæg baseret på en powerpoint, hvori problemformuleringen og den øvrige opgavebesvarelse formidles og evt. forsøges (overfladisk) besvaret. Kilder og kritisk litteratursøgning er et vigtigt fokuspunkt, men også fagfaglighed fra de deltagende fag.

Tekster om videnskabsteori: Skov og Larsen; ”Basal videnskabsteori”, Gyldendal, Kap. 9 ”Videnskabsetik”, s.81-86 og Kap. 5 ”Findes der videnskabelig sandhed?”, s. 43-51
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SR6

I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.

Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer