Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh/SR_x (1x SR_forløb, 2x SR_forløb, 3x SR_forløb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SR2: Det moderne gennembrud og industrialiseringen
Dansk: Fremstilling af køn, klasse og industrialiseringens konsekvenser i Det moderne gennembruds tekster.
Værklæsning: Henrik Ibsen, En Folkefiende
Kernestof:
- Georg Brandes, Indledning til hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur (uddrag) - tale
- Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød (kanon) - novelle
- Marie Nielsen, I fabrikkens helvede - reportage: https://www.gymdansk.dk/den-klassiske-reportage.html
- Henrik Ibsen, En folkefiende (VÆRK + norsk) - drama
- Gyrithe Lemches tale ved valgretsmødet i Rosenborg Have 28. juni 1908 (uddrag) - tale
- Amalie Skram, Karens Jul - novelle
Metoder:
- litterære analysemetoder med fokus på sprog og person- og miljøkarakteristik
- argumentationsanalyse: påstand, belæg, argumentationstyper.
- retorisk analyse: ciceros pentagram, talegenrer, disposition og sagsfremlæggelse.
Supplerende:
Håndbog til dansk: Litterær analyse 42-45, 54-55, 57-58, retorisk analyse: 150-154.
Håndbog til dansk, Litteraturhistorie: 171-175
Dokumentar: Et sted to verdener: Fabrikken, 1919: https://www.dr.dk/drtv/episode/et-sted-to-verdener_-fabrikken-1910_336959
Kreativ opgave til En folkefiende.
Stil: Analyserende opgave: Amalie Skram, Karens Jul
Historie:
Metode/Teori: Diskursanalyse light-version, historiske forklaring herunder intentionel/kausal og genstandsfelter, historisk kildekritik, billedanalyse
Fællesfaglige tekster:
Boserup Skov og Larsen, Basalvidenskabsteori, "Humanvidenskablig metode”, kap. 7, side 63-71: Gyldendal
Rangvid m.fl.: “2. Diakron og synkron”, i: Vidensmønstre (læreplan 2017), Systime
Flyums 7-trins model
Blooms taksonomi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og verdensmål
Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.
Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).
Jeres produkter:
1. Det innovative produkt
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.
Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.
Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
-> 2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land
Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats
Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed
Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SR4 - SRO
Videnskabsteori og metode:
Basal videnskabsteori kapitel 6, 7 og 8
Arbejde med problemformuleringer og underspørgsmål med udgangspunkt i Opgavens pentagon og Flyums 7-trinsmodel), skrivning af SRO og mundtlig årsprøve
BT/DA
Formidlingsopgave
Dansk:
Udarbejdelse af populærvidenskabelig artikel på baggrund af den naturvidenskablige redegørelse. Analyse af den populærvidenskablige artikel i en metatekst med inddragelse af, fx:
Kommunikationsanalyse, retorisk analyse, stilistisk analyse, diskursanalyse, mediegenre, nyhedstrekanten og nyhedskriterier.
Biotek:
Selvvalgt case med CRISPR-Cas9-teknologi.
BT/MA
Matematik:
Bevis for mindste kvadraters metode (læreog i matematik A3)
Biotek:
Spildevandsrensning med fokus på spektrofotometrisk bestemmelse af phosphatindhold, inddragelse af tidligere elevøvelse.
eller
DNA-analyse (fx i retsgenetik) med fokus på at analysere størrelse af DNA-fragmenter, inddragelse af tidligere elevøvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR4 problemformuleringer
|
12-12-2023
|
SRO-opgave 2x
|
12-01-2024
|
SRO - Her afleveres feedback-blanketten
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SR5: Fairness i idræt
FORMÅL
Forløbet handler om - fra en bioteknologisk og idrætsmæssig vinkel - at fordybe sig i et emnet 'Fairness i idræt' med særligt fokus på den kritiske udvælgelse af relevant litteratur og opstillingen af problemformulering og problemstillinger til et projekt.
INDHOLD
Videnskabsteori.
Introduktion til litteratursøgning.
Muskelfysiologi.
Den videnskabelige basismodel.
Skimmelæsning af 8 artikler => gruppelæsning af 1 artikel => matrix-gruppefremlæggelser af artikler.
MATERIALER
Tekster om videnskabsteori: Skov og Larsen; ”Basal videnskabsteori”, Gyldendal, Kap. 9 ”Videnskabsetik”, s.81-86, Kap. 8 "Samfundsvidenskabelig metode", s. 73-39 og Kap. 5 ”Findes der videnskabelig sandhed?”, s. 43-51.
Den videnskabelige basismodel: https://www.youtube.com/watch?v=mO_J-zwqIsQ&t=13s
De 8 artikler, der introducerede og problem-indrammede forløbet:
https://nexs.ku.dk/nyheder/2018-nyheder/stor-effekt-af-lille-maengde-bloddoping/
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/drengene-mod-pigerne/
https://www.dr.dk/sporten/rapport-slaar-fast-transkoennede-i-sport-gaar-ud-over-fairness-og-sikkerhed
https://videnskab.dk/krop-sundhed/omvendt-doping-nogle-kvinder-skal-dope-sig-daarligere-for-at-faa-lov-til-at-vaere-med/
https://www.weekendavisen.dk/2024-40/ideer/faste-og-motion-i-et-hug
https://politiken.dk/sport/art9499703/Potent-dopingmiddel-giver-s%C3%A5-langvarige-fordele-at-det-r%C3%A6kker-ud-over-karant%C3%A6neperiode
https://www.berlingske.dk/internationalt/to-genetiske-maend-skal-dyste-mod-kvinder-til-ol-i-boksning-der-er
VIDENSKABEN VISER OL-ATLETER VEJ TIL GULDET (Illustreret videnskab)
METODE
Emnet introduceres via en række lærer-udvalgte artikler, der sætter fokus på 'Fairness i idræt' fra en bioteknologisk og idrætsmæssig vinkel.
Klassen har en stor andel af tiden til selv at lede kritisk efter materiale (kilder, tekster, noder) til et projekt og til at opstille problemformulering/-stillinger - lærerene støtter dog i denne proces.
EVALUERING
Forløbet afsluttes med mundtlige oplæg og præsentation af overvejelser om det faglige indhold og om kilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Stor effekt af lille mængde bloddoping
-
2. Drengene mod pigerne
-
3. Rapport slår fast, at transkønnede i sport går ud over fairness og sikkerhed
-
4. Omvendt doping? Nogle kvinder skal dope sig dårligere for at få lov til at være med
-
5. Faste og motion i ét hug.pdf
-
6. Potent dopingmiddel giver fordele ud over karantæneperiode.pdf
-
7. Genetik og gendoping.pdf
-
8. Genetisk er de mænd, men ved OL bokser de mod kvinder.pdf
-
Læs om SR5 'Klassisk forløb'
-
Den videnskabelige basismodel
-
Titel
-
5 spørgsmål du bør stille dig selv, når du læser om forskning.pdf
-
Basal videnskabsteori; sider: 43-51, 73-79, 81-86
Kasper Larsen & Christoffer Boserup Skov, Gyldendal 2019
-
Kap._3_Bevaegelsesanalyseskemaer.pdf
-
Bevægelsesanalyse_af_spydkastet.pdf
-
Kapitel 10 - Musklernes opbygning.pdf
-
I har tilsyneladende læst s. 73-79 ifm. SRO i 2.g - i så fald kan i nøjes med at skimme
-
Transkønnede Olivia vil spille fodbold med kvinderne: »Det har været ret svært at få lov at spille kamp«
-
SR5 2024.docx
-
SR5 (SRP) 3x.pdf
-
Følgende møder 8:05 til fremlæggelser: Gr. 2: Hans, Embla, Ash, Gr. 4: Harin, Mikkel, Danya, Katarina, Gr. 5: Ane, Signe, William, Gr. 1: Louise, Cecilie, Dagmar, Anthony
-
Følgende møder 10:10: Gr. 3 Sofie, Kasper, Andrea, August, Gr. 6: Kornelius, Eva, Caroline, Gr. 7: Manolia, Laura Sif, Shireen, Anina
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SR6
I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.
Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686133385",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686133385",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686133385"
}