Holdet 2022 øh/SR_x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh/SR_x (1x SR_forløb, 2x SR_forløb, 3x SR_forløb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SR2: Det moderne gennembrud og industrialiseringen
Titel 2 Innovation og verdensmål
Titel 3 SR4 - SRO
Titel 4 SR5: Fairness i idræt
Titel 5 SR6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SR2: Det moderne gennembrud og industrialiseringen

Dansk: Fremstilling af køn, klasse og industrialiseringens konsekvenser i Det moderne gennembruds tekster.

Værklæsning: Henrik Ibsen, En Folkefiende

Kernestof:
- Georg Brandes, Indledning til hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur (uddrag) - tale
- Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød (kanon) - novelle
- Marie Nielsen, I fabrikkens helvede - reportage: https://www.gymdansk.dk/den-klassiske-reportage.html
- Henrik Ibsen, En folkefiende (VÆRK + norsk) - drama
- Gyrithe Lemches tale ved valgretsmødet i Rosenborg Have 28. juni 1908 (uddrag) - tale
- Amalie Skram, Karens Jul - novelle

Metoder:
- litterære analysemetoder med fokus på sprog og person- og miljøkarakteristik
- argumentationsanalyse: påstand, belæg, argumentationstyper.
- retorisk analyse: ciceros pentagram, talegenrer, disposition og sagsfremlæggelse.

Supplerende:
Håndbog til dansk: Litterær analyse 42-45, 54-55, 57-58, retorisk analyse: 150-154.
Håndbog til dansk, Litteraturhistorie: 171-175
Dokumentar: Et sted to verdener: Fabrikken, 1919: https://www.dr.dk/drtv/episode/et-sted-to-verdener_-fabrikken-1910_336959

Kreativ opgave til En folkefiende.
Stil: Analyserende opgave: Amalie Skram, Karens Jul

Historie:
Metode/Teori: Diskursanalyse light-version, historiske forklaring herunder intentionel/kausal og genstandsfelter, historisk kildekritik, billedanalyse

Fællesfaglige tekster:
Boserup Skov og Larsen, Basalvidenskabsteori, "Humanvidenskablig metode”, kap. 7, side 63-71: Gyldendal

Rangvid m.fl.: “2. Diakron og synkron”, i: Vidensmønstre (læreplan 2017), Systime
Flyums 7-trins model
Blooms taksonomi


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Innovation og verdensmål


Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.

Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).

Jeres produkter:
1. Det innovative produkt  
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.

Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.

Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
->  2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land

Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats

Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed

Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SR4 - SRO

Videnskabsteori og metode:
Basal videnskabsteori kapitel 6, 7 og 8

Arbejde med problemformuleringer og underspørgsmål med udgangspunkt i Opgavens pentagon og Flyums 7-trinsmodel), skrivning af SRO og mundtlig årsprøve

BT/DA
Formidlingsopgave

Dansk:
Udarbejdelse af populærvidenskabelig artikel på baggrund af den naturvidenskablige redegørelse. Analyse af den populærvidenskablige artikel i en metatekst med inddragelse af, fx:
Kommunikationsanalyse, retorisk analyse, stilistisk analyse, diskursanalyse, mediegenre, nyhedstrekanten og nyhedskriterier.

Biotek:
Selvvalgt case med CRISPR-Cas9-teknologi.

BT/MA

Matematik:
Bevis for mindste kvadraters metode (læreog i matematik A3)

Biotek:
Spildevandsrensning med fokus på spektrofotometrisk bestemmelse af phosphatindhold, inddragelse af tidligere elevøvelse.

eller

DNA-analyse (fx i retsgenetik) med fokus på at analysere størrelse af DNA-fragmenter, inddragelse af tidligere elevøvelse.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR4 problemformuleringer 12-12-2023
SRO-opgave 2x 12-01-2024
SRO - Her afleveres feedback-blanketten 09-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SR5: Fairness i idræt

FORMÅL
Forløbet handler om - fra en bioteknologisk og idrætsmæssig vinkel - at fordybe sig i et emnet 'Fairness i idræt' med særligt fokus på den kritiske udvælgelse af relevant litteratur og opstillingen af problemformulering og problemstillinger til et projekt.

INDHOLD
Videnskabsteori.
Introduktion til litteratursøgning.
Muskelfysiologi.
Den videnskabelige basismodel.
Skimmelæsning af 8 artikler => gruppelæsning af 1 artikel => matrix-gruppefremlæggelser af artikler.

MATERIALER
Tekster om videnskabsteori: Skov og Larsen; ”Basal videnskabsteori”, Gyldendal, Kap. 9 ”Videnskabsetik”, s.81-86, Kap. 8 "Samfundsvidenskabelig metode", s. 73-39 og Kap. 5 ”Findes der videnskabelig sandhed?”, s. 43-51.

Den videnskabelige basismodel: https://www.youtube.com/watch?v=mO_J-zwqIsQ&t=13s

De 8 artikler, der introducerede og problem-indrammede forløbet:
https://nexs.ku.dk/nyheder/2018-nyheder/stor-effekt-af-lille-maengde-bloddoping/
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/drengene-mod-pigerne/
https://www.dr.dk/sporten/rapport-slaar-fast-transkoennede-i-sport-gaar-ud-over-fairness-og-sikkerhed
https://videnskab.dk/krop-sundhed/omvendt-doping-nogle-kvinder-skal-dope-sig-daarligere-for-at-faa-lov-til-at-vaere-med/
https://www.weekendavisen.dk/2024-40/ideer/faste-og-motion-i-et-hug
https://politiken.dk/sport/art9499703/Potent-dopingmiddel-giver-s%C3%A5-langvarige-fordele-at-det-r%C3%A6kker-ud-over-karant%C3%A6neperiode
https://www.berlingske.dk/internationalt/to-genetiske-maend-skal-dyste-mod-kvinder-til-ol-i-boksning-der-er
VIDENSKABEN VISER OL-ATLETER VEJ TIL GULDET (Illustreret videnskab)

METODE
Emnet introduceres via en række lærer-udvalgte artikler, der sætter fokus på 'Fairness i idræt' fra en bioteknologisk og idrætsmæssig vinkel.
Klassen har en stor andel af tiden til selv at lede kritisk efter materiale (kilder, tekster, noder) til et projekt og til at opstille problemformulering/-stillinger - lærerene støtter dog i denne proces.

EVALUERING
Forløbet afsluttes med mundtlige oplæg og præsentation af overvejelser om det faglige indhold og om kilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SR6

I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.

Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer