Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh/SR_y (1y SR_forløb, 2y SR_forløb, 3y SR_forløb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
DHO Danmark i Grønland, Grønland i Danmark.
Dansk-historie forløbet.
Et forløb, der undersøger problemstillinger i samspil med andre fag, der reflekterer over fagets identitet og metoder. Forløbet indeholder kanonlæsning og værklæsning samt læsning af tekster fra oplysningstiden.
Forholdet mellem Grønland og resten af Danmark udtrykt i litteratur og medier fra kolonitid til selvstyreordning. Samspillet mellem tekst, kultur og samfund er i fokus.
Introduktion til opgaveskrivning og videnskabsteori.
Forløbet er hovedsagligt et forløb indenfor det litterære stofområde, men med udkig til medieanalyse.
Indhold:
Litterær analyse, medieanalyse - herunder dokumentarfilmsanalyse, postkolonial læsestrategi.
Belysning af forholdet mellem samfund og litteratur, værklæsning og kanonforfatter.
Introduktion til danskfaglig metodebevidsthed, problemformulering og videnskabsteori.
Materiale:
L. Holberg, Epistel 350,
Niviaq Korneliussen, Blomsterdalen, 2022. Værklæsning.
J. Riel, (uddrag) En fortælling hvoraf man får et smukt ansigt.
Arqaluk Lynge, Ode til Danaiderne, 1979.
Augo Lynge, Tale i Landsrådet, 1952.
Dokumentarfilm:
(Uddrag) Jørgen Roos, 1981.
Kampen om Grønland, Kenneth Sorrento, 2020. Værklæsning.
(Ekskursion til COP:DOX) - Twice Colonized og 'Subjekt'
.
'Der er en tupilak i rummet', Baggrund, 2017, Kirsten Thisted
Bør danskere lave kunst om Grønland? Debatten er begyndt, Kristeligt dagblad, 7/8 2020.
div. handouts om postkolonial læsning fra bla. Gymdansk og Levende Grønland.
Håndbog til dansk: Om dokumentargenrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Formidlende skrivning (Blomsterdalen)
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og verdensmål
Forløbet stiller skarpt på verdensmål, verdensborgerskab og innovation.
En verdensborger er en borger, der ser sig selv som en ansvarlig borger i en globaliseret verden og engagerer sig i løsning af de globale problemer.
Innovation har at gøre med skabelsen af noget nyt af værdi for andre; man identificerer et problem og har en vision og vilje til at løse det gennem kreativitet, nytænkning og målrettet handling.
I gymnasiesammenhæng anvender I fagenes metoder og viden som led i jeres problemløsning. Problemløsningen tager afsæt i et eller flere af FN’s verdensmål.
Opgave:
I skal undersøge en problematik/sag, der vedrører et verdensmål og udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. I anvender de innovative faser samt viden og metoder fra relevante fag (se skolens hjemmeside under SR-forløb).
Jeres produkter:
1. Det innovative produkt
2. En mundtlig præsentation af produktet, der afholdes ved ferniseringen fredag
3. I ugens løb fører I laves logbog over jeres projekt og udarbejder et talepapir til oplægget.
Praktisk
Op til innovationsugen vælger I jer ind på en gruppe verdensmål og har basisværksted med andre, der har foretaget samme valg. I kan opsøge vejledning af universitetsstuderende og lærere undervejs og besøge andre værksteder for sparring.
Forløbets værksteder:
Værksted A: Natur, vand og energi:
-> 2 Stop sult / 6 Rent vand og sanitet / 7 Bæredygtig energi / 14. Livet i havet / 15 Livet på land
Værksted B: Sundhed og bæredygtighed:
-> 3 Sundhed og trivsel / 10 Mindre ulighed / 12 Ansvarligt forbrug og produktion /13 Klimaindsats
Værksted C: Fred og samfund:
-> 1 Afskaf fattigdom / 8 Anstændige jobs og økonomisk vækst / 9 Industriinnovation og infrastruktur / 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund / 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Værksted D: Uddannelse og ligestilling
-> 4 Kvalitetsuddannelse / 5 Ligestilling mellem kønnene / 10 Mindre ulighed
Kernestof:
Philipsen m.fl: "Innovationsgrundbogen", Systime, s. 14-16, 19-22
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SR4 - Bi/Ke/Id
SRO-forløbet omhandlede kostens påvirkning af sundhed eller aerob præstation inden for idræt.
Forløbet indeholdt undervisning i problemformulering og taksonomi, videnskabsteori om naturvidenskabelig metode og opgaveopbygning.
Materialer:
Basal Videnskabsteori, kap. 6. Naturvidenskabelig metode, s. 53-63.
Flyums 7-trinsmodel
Opgavens pentagon
Bi (AO)
Ke (MIB)
Ïd (EW)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SR5 Opium og Opiumskrig
Opium og Opiumskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SR6
I forløbet arbejder eleverne med deres SRP-problemformuleringer i en del af modulerne. I disse moduler er der tilgængelig lærerhjælp, som kan spørges til råds angående taksonomiske niveauer, typer af spørgsmål, omfang osv.
En lærer vil klassevist introducere Flyums 7-trinsmodel til problemformuleringer og opgavens pentagon.
Desuden er der tre forelæsninger, der introducerer videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med fakulteternes (natur/humaniora/samfundsfag) måde at erkende og skaffe viden på. Eleverne har mødepligt til forelæsningerne.
Som en afslutning på forløbet uploader eleverne en synopsis med forslag til problemformulering, problemstillinger og anvendt litteratur. Denne synopsis bliver så udgangspunkt for den anden runde af den individuelle vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR6-blokdag tænkepapir/synopsis
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686135956",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686135956",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58686135956"
}