Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Bo Clausen, Jonas Hansen
|
Hold
|
2023 En/b (1b En, 2b En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream - Mexico/USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Christmas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ernest Hemingway - Nick Adams Stories
Forløbet har fokus på short stories, minimalism, læsestrategier og metoder. Der tages udgangspunkt i et antal Nick Adams-stories af Ernest Hemingway.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
English as a Lingua Franca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Civil Rights (Exam topic)
The purpose of this course is to provide the class with both a historical and social understanding of the civil rights struggle ranging from the time of slavery to the current struggles today, exemplified through the Black Lives Matter movement. The course is grounded in an American context, focusing particularly on the experience of American slaves and civil rights activists.
The course material includes:
The Declaration of Independence (excerpt)
Frederick Douglass - What to the Slave is the Fourth of July?
Quintin Tarantino - "Django"
Martin Luther King Jr. “I Have a Dream”
Ava Duvarney - 13th (movie)
Kid Rock - All Summer Long
Joey Bada$$ - "Land of the Free"
Baratunde Thurston - "How to deconstruct racism, one headline at a time"
Excerpt from Malcolm X's "The Ballot or the Bullet"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Great War (exam topic)
This topic will focus on the experience of war, specifically WW1, seen primarily from a British point of view. The texts will vary from texts about going to war, to being at war to the sometimes difficult readjustment to civilian life after the war. The material will cover a great variety of genres, from poetry and war songs to films and short stories. The students are required to distinguish between the experience of the soldiers in The Great War (WW1). Focus is primarily on literary analysis and not the historical context in details. All texts are found online/Lectio.
Texts:
Jessie Pope: “Who´s For The Game”, poem, 1916.
Rupert Brooke: “The Soldier”, poem, 1914.
John McCormack: “Send Me Away With a Smile”, song, 1917.
Siegfried Sassoon: “The Glory of Women”, poem, 1917.
Katherine Mansfield - The Fly
Siegfried Sassoon: “Does it Matter”, poem, 1917.
Wilfred Owen: “Dulce Et Decorum Est” – Written between 1917 – early 1918.
Jessie Pope - "The Call"
Wilfred Owen - "Anthem for Doomed Youth"
Movie:
1917 - Sam Mendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Animal Farm - Værklæsning
Værklæsning af George Orwells Animal Farm.
Forløbet har særligt fokuseret på værkets dystopiske elementer med henblik på at bruge det som referencepunkt for et mere generelt forløb om dystopier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Narrating India (Exam topic)
Forløbet undersøger Indien som et tredje engelsktalende land og undersøger forskellige temaer i særligt indisk litteratur efter selvstændigheden i 1947. Forløbet har enkelte nedslag i den historiske kontekst, men uddrager de fleste pointer om landet og dets udfordringer igennem litteraturen.
I forløbet læses:
Jawarharlal Nehru - A Tryst with Destiny (Tale)
Shashi Deshpande - The Dark (Novelle)
Chuck Palahniuk - Cold Calling (Novelle)
Mulk Raj Anand - A Pair of Mustachios (Novelle)
Khushwant Singh - Karma (Novelle)
S.S. Rajamouli - RRR (Film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sci-Fi and Speculative Fiction (Exam topic)
Forløbet omhandler speculative fiction samt science fiction med fokus på især nærlæsningen af en række noveller og romanuddrag. Forløbet er i høj grad et genre-baseret forløb.
Sci-Fi især er en genre, der ofte kommenterer på diverse kontekstuelle elementer fra den tid, de er skrevet i, men blot sætter en alternativ verden op, der foregår udover grænserne for vores egen verden. Ofte med et teknologisk twist. Vi har især haft fokus på at vurdere, hvordan denne genre ikke blot har tematiseret emner, som var yderst relevante i den tid, hvor de blev udgivet, men som også er relevante den dag i dag.
Hovedtermerne vi har arbejdet med har været soft vs hard sci fi, speculative fiction, forskellen mellem de to genrer, filosofi om hvad det vil sige at være et menneske, teknologien og dens muligheder og konsekvenser, socialkritik, what-if scenarios, dystopias vs utopias og cautionary tales.
Tekster:
Kurt Vonnegut "2BR02B"
Phillip K. Dick "Human Is"
Ray Bradbury "The Veldt"
Ursula Le Guin "The ones who walk away from Omelas"
Alan Aster "MY A.I. GIRLFRIEND" (poem)
George Orwell "Animal Farm" (roman)
Other:
Arrival - Denis Villeneuve (film)
The Sex Robot is a troubling reality, The Daily Mail, Caroline Graham, 2017. (Article)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62614200903",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62614200903",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62614200903"
}