Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mette Ferrum, Sophie Blendstrup
Hold 2023 En/k (1k En, 2k En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 Sci-fi to AI
Titel 3 Exam: Love and Other Drugs
Titel 4 US Presidential Election 2024 (EXAM)
Titel 5 The Catcher in the Rye (EXAM)
Titel 6 Multicultural Britain (EXAM)
Titel 7 India - then and now (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Sci-fi to AI

This topic aims to take a look at how technology has developed from the industrial revolution, through the dot.com bubble up until our digital realities with AI and screens. We will look at how we have written stories - fiction and non-fiction - about what to expect from technology and look various dystopian and utopian futures in literature and film.

We will work to futher improve fiction analysis skills orally, but also begin to look at how to work with non-fiction and rhetorical analysis.

Texts will be used to work with grammar such as verb/subject concordance (kongruens) and the word classes adjectives and adverbs.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analysis of your own horror story 22-01-2024
Sci-fi podcasts 26-02-2024
Sci-fi podcasts 26-02-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Exam: Love and Other Drugs

Forløbet dykker ned i det store spørgsmål: "Hvad er (romantisk) kærlighed. Vi dykker ned i en række kernefortællinger, som alle findes i remedierede versioner og arbejder på den måde også teoretisk og litteraturhistorisk med litterære analysemetoder og øver faglig terminologi

Kernetekster:
Heartstopper (graphic novel) uddrag + Heartstopper ep. 3 (Netflix)
Normal People, Sally Rooney, cpt. 1-3 + Normal People ep. 1 (DR)
Beautiful World, Sally Rooney, cpt. 5, excerpt
Pride and Prejudice uddrag kap. 1 + Klip fra 2005 filmversion +
Stolthed og Fordom (Teaterstykke på dansk) på Betty Nansen 23.04.24
Crash Course Literature: https://www.youtube.com/watch?v=5xTh44G6RYs
How to Write Like Sally Rooney: https://www.thenovelry.com/blog/how-to-write-like-sally-rooney
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Perfect paragraphs and funnel introductions 25-03-2024
Perfect paragraphs and funnel introductions 25-03-2024
Effective endings 29-04-2024
Effective endings 29-04-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 US Presidential Election 2024 (EXAM)

I dette forløb vil vi fokusere på det kommende præsidentvalg i USA i 2024. Forløbet vil indeholde emner som:
- Hvordan det amerikanske politiske system fungerer
- Valgprocessen
- Trump vs. Harris – Republikanere vs. Demokrater
- Aktuelle politiske emner (i form af researchgrupper og fremlæggelser)
- Analyse af taler holdt af de to kandidater (med fokus på retorisk analyse, Trumps retorik og diskursanalyse)
- Analyse af aktuelle og relevante artikler om emnet

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om aktuelle, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA, og at de videreudvikler deres færdigheder i at læse, analysere og diskutere ikke-fiktive tekster som artikler og taler. Forløbet leder desuden op til klassen forestående SR4. Her skal klassen arbejde tværfagligt med emnerne: "politisk musik og den amerikanske valgkampagne" og "valgresultaternes udfald" med fagene matematik og musik.  

Forløbet dækker således særligt følgende kernestofspinde:
- "kommunikationsstrategier"
- "tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster"
- "væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA"
- "faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag"  

På et mere generelt niveau bidrager forløbet endvidere til følgende kernestofspinde:
- "det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning"
-  "udtale, ordforråd og idiomer"  
- "principper for tekstopbygning"
- "et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster"

Materiale:
-CNN: Happy warriors Harris and Walz propose an antidote to Trump’s American carnage
- Election Year: How the System Works (10-22)
- Kamala Harris: DNC speech
- Election Year: Toolbox(217-220)
- Election Year: Democracy Under Pressure (23-29)
- Election Year: The impact of Trump rhetorica (37-41)
- Election Year: President Trump's speech at the January 6th Ellipse Rally(41-47)
- 2024 GOP PLATFORM MAKE AMERICA GREAT AGAIN!: https://rncplatform.donaldjtrump.com/?_gl=1*72qni4*_gcl_au*MTM1MDY1Njk3Ni4xNzIzMTEzODU2&_ga=2.249172871.1651715096.1723113856-727688345.1723113856
- https://www.donaldjtrump.com/platform
- https://kamalaharris.com/meet-kamala-harris/

Følgende digitale undervisningsmidler har været anvendt i undervisningen:
- Do it, Write, fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/25)
- Enggram Basis fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/6)
- Ordbogen.com (https://www.ordbogen.com/da/)
- ABC-ordbogen (https://abc.ordbogen.com/)
- Meriam Webster (https://www.merriam-webster.com/)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 13-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Catcher in the Rye (EXAM)

I dette forløb har vi arbejdet dybdegående med J.D. Salingers roman "Catcher in the Rye". Forløbet har haft et stærkt fokus på tekstanalyse, og sproglig opmærksomhed ift. Salingers skrivestil. I forløbet har eleverne selvstændigt udforsket temaerne i romanen, og identificeret dem som de universelle temaer:
- Growing up
- Grief
- Loneliness
- Depression (mental illness)
- Family

Eleverne har selvstændigt været medskabende i pensum ift. udvælgelse af sangtekster og musikvideoer der taler ind i de samme temaer som romanen samt udvælgelse af film som afslutning på forløbet.

Materiale:
- J.D Salinger: The Catcher in the Rye (1951)
- Movie: The Perks of being a Wallflower (2012)

Songs
- "Mad World" by Riverdale
- "Under the Bridge" by Red Hot Chili Peppers
"The Adukts are Talking" by The Strokes
- "RUNAWAY" by Kanye West
- "Help!" by The Beatles
- "They don't know how to fall in place" by The Lemon Twigs
- "Boulevard of Broken Dreams" by Green Day


Forløbet dækker således særligt følgende kernestofspinde:
- "et skrevet værk"
- "tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster"


På et mere generelt niveau bidrager forløbet endvidere til følgende kernestofspinde:
- "det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning"
-  "udtale, ordforråd og idiomer"  
- "principper for tekstopbygning"
- "et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster"

Følgende digitale undervisningsmidler har været anvendt i undervisningen:
- Do it, Write, fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/25)
- Enggram Basis fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/6)
- Ordbogen.com (https://www.ordbogen.com/da/)
- ABC-ordbogen (https://abc.ordbogen.com/)
- Meriam Webster (https://www.merriam-webster.com/)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 2: Analytical essay on non-fiction(5B) 28-10-2024
Assignment 3: Creative writing exercise 26-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Multicultural Britain (EXAM)

Dette forløb fokuserer på multiculturalisme i Storbritannien, kolonial historie, immigration, sprog og identitet, hybrididentitet, standardsprog og variation.I forløbet indgår forskellige genrer, bl.a. både fiktive og ikke-fiktive tekster, med det formål at afdække "standardsprog og variation",  "det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca" samt  "væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien" Læreplanen, Engelsk B, 2017).

På et mere generelt niveau bidrager forløbet endvidere til følgende kernestofspinde:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-  udtale, ordforråd og idiomer  
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
Britain's colonial history:
- UK Now- an introduction to modern Britain: The making of Britain and the British empire (32-37)
- UK Now- an introduction to modern Britain: Decline and New Questions of Identity (38-49)
- This is history: How the British Empire Became the Biggest in the World: https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To
- Encyclopedia.com: Enlightenment and Empire: https://www.encyclopedia.com/history/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/enlightenment-and-empire
- Britain's national anthem
- Rudyard Kipling: The White Man's Burden
- David Olusoga: The trick of history: https://www.youtube.com/watch?v=SfpKDkJrH_s
- David Crystal: Will English Always be the Global Language: https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
- Everyone is here: Global English (24-31)

The Windrush Generation and the Windrush Scandal
- BBC: Who are the WIndrush Generation: https://www.youtube.com/watch?v=qKJ-iqFmHOQ
- BBC: The Unwanted: The Secret Windrush Files (2020)
- David Lammy: Speech on the Windrush Petition (2018)

Hybrid identities and superdiversity
- Satnam Sanghera: The Boy With the Topknot, excerpt from chapter 1
- Raman Mundair: Day Trippers (2015)
- Stormzy: Know Me From (2015)
- A Guide To Multicultural London English: https://www.youtube.com/watch?v=wGJeLMCORQs


Følgende digitale undervisningsmidler har været anvendt i undervisningen:
- Do it, Write, fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/25)
- Enggram Basis fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/6)
- Ordbogen.com (https://www.ordbogen.com/da/)
- ABC-ordbogen (https://abc.ordbogen.com/)
- Meriam Webster (https://www.merriam-webster.com/)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikaflevering 28-02-2025
Terminsprøve 17-03-2025
In class writing exercise 01-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 India - then and now (EXAM)

Et kort forløb, der undersøger Indien som engelsksproget region med fokus på tiden op til, under og efter selvstændighed fra Storbritannien. I forløbet har vi læst et genremæssigt varieret udvalg af  fiktive og ikke-fiktive tekster, og vi har dannet bekendtskab med postkolonial litteratur samt postkolonial læsning af tekster.

Forløbet dækker således særligt følgende kernestofspinde:
- "kommunikationsstrategier standardsprog og variation"
- "tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster"
-  "historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner."

På et mere generelt niveau bidrager forløbet endvidere til følgende kernestofspinde:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-  udtale, ordforråd og idiomer  
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
- INDIAN INDEPENDENCE AND PARTITION
an introduction
- Nehru (1947), Tryst with Destiny (speech)
- Orwell (1934), Burmese Days. (excerpt)
- A Historical Perspective: Mimic Men.
- Demarcations, an introduction.
- Priya Aggarwal: The lndian bride on horseback who smashed taboos, 2022, BBC. https://www.bbc.com/news/world-asia-india-60459226
- India couple bullied for intimate wedding photoshoot, 2020. BBC, https://www.bbc.com/news/world-asia-india-54721990
- Sujata Bhatt (1988) Search for my tongue

Følgende digitale undervisningsmidler har været anvendt i undervisningen:
- Do it, Write, fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/25)
- Enggram Basis fra Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/6)
- Ordbogen.com (https://www.ordbogen.com/da/)
- ABC-ordbogen (https://abc.ordbogen.com/)
- Meriam Webster (https://www.merriam-webster.com/)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical Essay 5a or 5b 22-04-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer