Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Monica Cariola Garrido
|
Hold
|
2023 FrF/1 (1g FrF/1, 2g FrF/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Paris!
I dette forløb sætter vi fokus på byernes by, Paris!
Vi studerer byens historie, dens befolkning og ser nærmere på historien bag nogle af de mennesker, begivenheder og monumenter, som byen er kendt for. Vi lærer forskellige arrondissementer at kende gennem tekster, film, selvstændig research i grupper og elevoplæg. Derudover taler vi om både fakta og klichéer, der knytter sig til byen.
Kernestof:
Video fra ARTE: Karambolage. Les arrondissements de Paris - kort tv-film: https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
Paris tourist office: https://parisjetaime.com
Paris par quartier: https://parisjetaime.com/paris-par-quartier-i153
Assayas et al.: Paris, je t'aime - film - følgende uddrag:
Le Marais: https://youtu.be/NCe7xHPkzUo
Quai de la Seine: https://youtu.be/h1p5DmB3kL4
"Les Parisiens vus par le reste du monde", Zigzag: https://www.pariszigzag.fr/paris-au-quotidien/les-parisiens-vus-par-le-reste-du-monde
Baggrundslæsning om Paris' historie:
La nuit Bartholomée :
https://www.worldhistory.org/St._Bartholomew%27s_Day_Massacre/
https://www.worldhistory.org/St._Bartholomew%27s_Day_Massacre/
Le roi soleil – Louis 14:
https://lex.dk/Ludvig_14._den_Store
https://da.wikipedia.org/wiki/Ludvig_14._af_Frankrig
La révolution de 1789:
https://faktalink.dk/emner/den-franske-revolution
La commune de Paris en 1871:
Illustreret Histore, nr. 7 2021: "Blodigt oprør i Paris" (artikel)
Alt om Historie 1, 2012: "Oprøret blev brutalt knus - Pariserkommuen" (artikel)
Haussmann et le nouveau visage de Paris:
Illustreret historie 07, 2021: "Fra rotterede til byernes by" (artikel
Paris 1968:
https://en.wikipedia.org/wiki/May_68
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-1968-paris-changed-way-view-protests
Øvrigt materiale:
Plan de Paris: https://www.plandeparis.info/plans-paris/paris.html
Paris - historie | lex.dk – Den Store Danske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les français et la nourriture
Et gastronomisk forløb med fokus på mundtlighed og i særdeleshed udtale.
Vi studerer typisk fransk mad, herunder både egnsretter og la haute cuisine française. Vi øver ordforråd egnet til både madlavningsprocessen og spisesituationen, og eleverne udvælger undervejs selv regioner og undersøger deres madkultur(er).
Undervisningsformer: tekstlæsning, lytteøvelser, ordforrådsøvelser, elevoplæg, videoproduktion, mm.
Kernestof:
Nob: "La cuisine de mamette" (BD), Glénat BD 2013: Les fromages, p. 18-21; Les tagliatelles, p. 28-32
Bird: Ratatouille (film), Disney 2007
"Les Français et le petit déjeuner", tekst m øvelser hentet fra podcastfacile.fr
Avantages et inconvénients du métier de chef: https://www.je-change-de-metier.com/pourquoi-devenir-cuisinier
Peeters/Aurita: "Comme un chef" (BD), Casterman 2018), pp.
Øvrigt materiale:
"Que mangent les Français?" https://www.youtube.com/watch?v=kBI1JpjPino
Audiolingo, små lytteøvelser om mad: https://audio-lingua.ac-versailles.fr/spip.php?article6977, https://audio-lingua.ac-versailles.fr/spip.php?mot160&debut_articles=4&id_rubrique=1&mots%5B10%5D=&mots%5B11%5D=&mots%5B12%5D=&mots%5B13%5D=&mots%5B14%5D=&mots%5B15%5D=&mots%5B28%5D=&mots%5B16%5D=&mots%5B17%5D=&mots%5B29%5D=&mots%5B18%5D=&mots%5B19%5D=&mots%5B20%5D=&mots%5B21%5D=&mots%5B26%5D=&mots%5B22%5D=&mots%5B23%5D=&mots%5B24%5D=&mots%5B25%5D=&mots%5B27%5D=&mots%5B36%5D=&mots%5B37%5D=#pagination_articles, https://audio-lingua.ac-versailles.fr/spip.php?article6280
"Immersion dans la plus prestigieuse école de cuisine de France": https://www.youtube.com/watch?v=OcD4t9exZB8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La chanson française
Ultrakort intermezzo om fransk musik, hvor eleverne delte ud af deres kendskab til franske sange, og hvor vi desuden nærstuderede to moderne klassikere:
Kernestof:
Zaz: Je veux
Stromae: Papaoutai
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La Francophonie
Introduktion til La Francophonie som sprog- og kulturelt fællesskab, til den historiske baggrund og de komplekse relationer mellem la France metropole og de tidligere franske kolonier. Eleverne har udforsket selvvalgte lande og præsenteret dem mundtligt på fransk. Vi har haft særligt fokus på La Côte d'Ivoire, hvor tegneserien om Aya de Yopugon udspiller sig, og Congo Brazaville, hvor størstedelen af handlingen i bogen L'enterrement de ma mère" finder sted.
Kernestof:
La Francophonie, Entrées, s. 106
Aya de Yopugon, (BD), pp. 1-11, 16-19, 22, 28-29, 37, 46-49
Mabanckou, Alain: "L'enterrement de ma mère"
Baggrund:
France's Former Colonies in Africa are Changing the French Language | Vantage with Palki Sharma: https://www.youtube.com/watch?v=XAJ4SrE_af0
How Ivory Coast is making the French language their own - BBC REEL: https://www.youtube.com/watch?v=ATsu6X4NhBA
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lav følgende øvelser med passé composé verber på minlæring.dk:
-
Programme du jour
-
Brug 15 minutter på at researche om det land, din gruppe har valgt, så du har et godt kendskab til landet, inden du møder til modulet.
-
Dagens program
-
Læs om l'imparfait i minlæring:
-
I dag skal I lave en sur place-opgave, som fokuserer på passé composé og imparfait.
-
Opdag La Côte d'ivoire!
-
Le programme du jour
-
Læs og forstå til og med s. 9 i Aya-tegneserien (se pdf fra sidst). Husk, at der er gloser x 2 bagerst i dokumentet!
-
Program
-
Skærmbillede 2024-09-12 kl. 10.53.30.png
-
Faites une présentation écrite de la bande désinée, Aya de Yopougon!
-
Læs s. 16-18 y Aya-tegneserien. Sørg for at have styr på, hvem der siger hvad, og hvad det siger om personerne.
-
Le programme du jour!
-
Billedbeskrivelse (fra Noget om fransk grammatik).pdf
-
La suite de l'histoire (pdf 2)
-
Nous continuons avec Aya et ses amies!
-
Titel
-
I dag går vi i gang med at læse en bog!
-
Læs og forstå resten af kap 1 af L'enterrement de ma mère.
-
Læs videre i L'enterrement de ma mére - til og med s. 12 (til nyt afsnit ca 2/3 nede på siden).
-
Læs resten af kap. 2 hjemmefra.
-
Læs videre i L'enterrement de ma mére - til og med s. 16 (til nyt afsnit ca 2/3 nede på siden).
-
Øv gloser til bogen her: Titel
-
Læs kapitel 4 - frem til s. 22 midt for.
-
I dag skal vi have karaktersamtaler. Som forberedelse skal I alle finde jeres to seneste feedback-kommentarer på opgaver frem og øve de ord/lyde, jeg har skrevet, I skulle øve i kommentaren til Une personne admirable-opgaven.
-
Skærmbillede 2024-11-14 kl. 10.16.48.png
-
Læs jeres respektive kapitler igen 🤗
-
Ingen lektier!
-
Stage de prononciation
-
De resterende grupper forbereder deres fremlæggelser - ellers ingen lektier!
-
Læs kapitel og forstå kapitel 10
-
Læs og forstå kap 11 fra start til s. 52 lige under midten (til nyt afsnit).
-
Dagens temaer:
-
Læs og forstå kapitel 12 i L'enterrement de ma mère til og med pausen (ekstra linjeskift) på s. 56.
-
Til i dag skal I
-
Ingen lektier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Suspense
Eleverne lærer om begrebet suspense inden for tekster og film. Vi har fokus på genren og dens undergenrer og arbejder desuden med begreber til at tale om filmiske virkemidler.
Kernestof:
Les revenants, épisode 1 et 2
"Quels sont les sous-genres du roman policier et du thriller?", DoD blog: https://blog.bod.fr/ecrire/sous-genres-roman-policier-thriller/
"La piscine"
Bande annonces des films suivants:
- "Les rivières pourpres" (2000) : https://www.youtube.com/watch?v=E_vwM4Czr74
- "La French", https://www.youtube.com/watch?v=AELNPQcR6lE
- "Mon crime": https://www.youtube.com/watch?v=NHSDZxABCV4
Film: "La French"
Baggrund:
La maison du mal (spil)
"Le polar, à ne pas confondre avec le roman policier", décitre.fr: https://www.decitre.fr/genre-litteraire/polar?srsltid=AfmBOopp0XW1WKggJ4knO0dwnGSWJ4InxEddm2GAMqVIkZu-tLvBZkw5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Égalité hommes-femmes
Forløb om ligestilling i Frankring og i Europa. Vi ser nærmere på forskellige aspekter af emnet, såvel historiske (stemmeret, adgang til abort og prævention) som aktuelle (ligeløn, barsel, politisk repræsentation og samtykkelove), og sammenlignet fakta fra Frankrig med statistik og lovgivning fra både DK og andre europæiske lande. Undervejs har vi bl.a. arbejdet med Pélicot-sagen og den fornyede opmærksomhed på sexisme i Frankrig. Eleverne har desuden arbejdet i mindre grupper med forskellige aspekter af emnet og præsenteret dem mundtligt.
Kernestof:
"Le droit de vote des femmes", La Grande explication, TV5 monde: https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercice/19231?id_serie=19230&nom_serie=le_droit_de_vote_des_femmes&niveau=b2_avance&exercice=1
"Allongement du congé paternité en France : que font les autres pays européens ?" - https://www.touteleurope.eu/economie-et-social/le-conge-paternite-dans-les-pays-de-l-union-europeenne/
"Parlements nationaux et européen : quelle représentation pour les femmes ?" - https://www.touteleurope.eu/societe/la-parite-au-parlement-europeen/
"Les inégalités salariales entre les femmes et les hommes dans l'Union européenne" - https://www.touteleurope.eu/economie-et-social/les-inegalites-salariales-entre-les-femmes-et-les-hommes-en-europe/
"Procès Mazan : Gisèle Pelicot, de victime à héroïne ?" (uddrag), TV5 monde: https://information.tv5monde.com/terriennes/proces-mazan-gisele-pelicot-de-victime-heroine-2746387
"Le consentement: https://www.facebook.com/watch/?v=1333458091399001
Baggrund:
"Let’s talk about “yes”: Consent laws in Europe": https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2020/12/consent-based-rape-laws-in-europe/
"DEFINING CONSENT IN EUROPE": https://euranetplus-inside.eu/defining-consent-in-europe/
"Myter om samtykke": https://amnesty.dk/vores-arbejde/samtykke/myter-om-samtykke/
Dannerstiftelsen m.fl.: "Kære ungdomspolitiker...": https://danner.dk/wp-content/uploads/2024/02/samtykkelov_Danner.pdf
"Définition pénale du viol : oui à la notion de consentement ?": https://information.tv5monde.com/terriennes/definition-du-viol-faut-il-integrer-la-notion-de-consentement-2767764
"Gisèle vender skammen", Genstart 23. sep 2024: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/gisele-vender-skammen-11802450391
"Frankrigs Macron: »Hele vores samfund er sygt af sexisme«, Politiken 25.11. 2017, https://politiken.dk/internationalt/art6224229/Frankrigs-Macron-»Hele-vores-samfund-er-sygt-af-sexisme«
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62614236575",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62614236575",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62614236575"
}