Holdet 2023 FrF/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Ane Bøiehøj
Hold 2023 FrF/3 (1g FrF/3, 2g FrF/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Les contes
Titel 2 Forløb#3 Jeunes et identité
Titel 3 Forløb#4 Le développement durable
Titel 4 Forløb#5 Le Maghreb et surtout le Maroc (EKSAMEN)
Titel 5 Forløb#6 Le suspense et le mystère (EKSAMEN)
Titel 6 Forløb#7: Le choix (EKSAMEN)
Titel 7 Forløb#8 Les banlieues (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 Les contes

Eventyret er en fantastisk fortælling om forunderlige, spændende og ofte outrerede, heroiske eller overnaturlige aktører og begivenheder, der foregår i en ukendt fortid på et mærkværdigt sted hinsides den sædvanlige virkelighed.

Gennem film, tekst og billeder har vi arbejdet med eventyrgenren i dens klassiske form. Vi har talt om typiske eventyrtræk og anvendt aktantmodellen. Vi har desuden set på hvordan man i nyere tid søger inspiration i eventyrgenren i moderne reklamer og film.

Elevernes sprogproduktion er blevet udviklet i forbindelse med gruppearbejde og samtale på fransk om spørgsmål og billeder, og de har fremlagt reklameanalyser og personportrætter.

'Klassisk eventyr': "Kirikou et la Sorcière"
Reklameanalyse af selvvalgte reklamer med eventyrreferencer
Film "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" (2001)



Reference: http://video.dfi.dk/Kosmorama/magasiner/231/kosmorama231_091_artikel6.pdf



Grammatik:
- Substantiver, ubestemte, bestemte artikler (geografiske navne)
- delingsartikel (mangler?)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrait d'une idole 28-11-2023
Analyse d'une publicité 11-01-2024
Sur place 16-01-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#3 Jeunes et identité

Forløbet "Jeunes et identité" behandler det enkelte individs placering i traditionelle og moderne kønsroller, (parforhold) og familiemønstre igennem sangtekst, film og novelle. I et større perspektiv berøres nyere strømninger i Frankrig m.h.t. sociale medier. Eleverne har produceret anti-lommekampagnefilm mod brugen af sociale medier, og vi har produceret vores egen undersøgelse ("sondage") om elevernes brug af sociale medier ("réseaux sociaux").

Vi havde desuden besøg af 4 franske elever fra Versailles og diskuterede bl.a. "laïcité"-begrebet med dem og loven om, at man ikke må bære religiøse symboler (herunder slør) på offentlige steder i Frankrig.

Sang:
Stromae: "Tous les mêmes"

Novelle:
Jean-Denis Bredin, Un repas de famille, 1994, side 101-104. Fra Nicole Andersen et al: ”Obsession”, Gyldendal, 2002.

Film: "La Famille Bélier" (2014)

Artikler:
Anne-Charlotte Husson: www.cafaitgenre.org/2014/04/03/caracteristique/feminines/caracteristiques/masculines/
("Pourquoi les jeunes adorent-ils les réseaux sociaux?" http://www.childfocus.be/fr/prevention/securite-en-ligne/parents/reseaux-sociaux/pourquoi-les-jeunes-adorent-ils-les-reseaux - nåede ikke)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5 Le Maghreb et surtout le Maroc (EKSAMEN)

I dette forløb skal vi forlade Europa og møde fransk i Maghreb.
Målet er at skærpe bevidstheden om, at fransk findes uden for Europa og at kendskab til sproget kan være en fordel, både i disse lande og for vores relationer til dem.
Eleverne har produceret lommefilm om de 3 lande Marokko, Tunesien og Algeriet. Derefter zoomede vi ind på Marokko, hvor eleverne arbejdede med sproget og kulturen herunder familiens rolle.

Kernestof:
"L'enfant de sable", Tahar Ben Jelloun, i Entrées, Gyldendal, Berring og Sørensen - uddrag
Film: "Et hus i Marokko", Leïla Marrakchi, 2013

Baggrundsstof (dette stof er også vigtigt):
”L’influence francaise dans le monde” (Paroles francophones, Bering og Sørensen, Gyldendal, 2015, s. 7-9 )
”La francophonie” (Entrées)
”Le français au Maghreb – le cas du Maroc” (et ”petit dossier pédagogique” redigeret af Isabelle Verhaeghen)

Afleveringer:
Eleverne har haft en skriftlig prøve, som omhandlede "Le printemps arabe".
Til slut har de lavet en mundtlig aflevering om filmen ”Et hus i Marokko”



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 Le suspense et le mystère (EKSAMEN)

Igennem TV-serie, novelle og digt har vi arbejdet med uhygge-genren ”Le suspense et le mystère”. Eleverne har trænet deres ordforråd, så de kan tale om ”suspense-elementer” i et givet værk. Eleverne har desuden selv produceret uhyggelige historier og uhyggelige lommefilm, og vi har haft et grammatisk fokus på forskellen mellem tiderne l’imparfait (til baggrundsplanet) og le passé composé (til forgrunds/handlingsplanet).  

Materiale:
- 2 afsnit af tv-serien "Les revenants" (1. sæson, afsnit 1 og 2)
Jehanne JEAN-CHARLES: -
- "Une méchante petite fille", in: Les plumes du corbeau et autres 20 nouvelles cruelles, Société nouvelle des Editions Jean-Jacques Pauvert, 1962.
- "Le revenant" (Charles Baudelaire, 1857, i digtsamlingen "Les Fleurs du mal")


Grammatik:
- Aspekt (passé composé og imparfait)
- Futur simple


Ca. 14 moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7: Le choix (EKSAMEN)

Emnet tager afsæt i begrebet 'valg/at vælge' i eksistentialistisk forstand for senere at fokusere på 'valg' i bred forstand. Vi tager udgangspunkt i både Sartres, Beauvoirs og Camus' tanker inden for eksistentialismen med særligt fokus på 'valg/at vælge' en meningsfuld tilværelse. Vi har læst første kapitel i Camus' 'L'étranger', set en kortfilm og en spillefilm for at sammenligne og skelne mellem valg, handlinger, ansvar, mod og meningsløshed/mening.

Materiale:
- Albert Camus: L'étranger, kap. 1, folio, 1957
Film og kortfilm:
- Les Intouchables (2011)
- Gratte-papier af Guillaume Martinez (2008)

Baggrundsstof:
- ”Om eksistentialisme” (Litteraturens Veje)


9 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Les banlieues (EKSAMEN)

"Banlieues" betyder forstæder – altså områder, der ligger uden for en storbys centrum. I Frankrig, især omkring byer som Paris, bruges ordet ofte om bydele præget af høj befolkningstæthed, ofte med mange sociale udfordringer som arbejdsløshed, fattigdom og spændinger mellem befolkningsgrupper. På grund af dette har "banlieues" i almindelig tale nogle gange en negativ klang.
De sociale ghettoer omkring de store byer har en overrepræsentation af unge og af beboere med få eller ingen kvalifikationer. Det giver en ledighedsprocent, som er væsentligt højere end landsgennemsnittets på ca. 7,5% ("L'Insee", fev 2024). Mange steder er halvdelen af de unge uden arbejde. Nogle mener at det er Frankrigs integrationspolitik, som har slået fejl, andre undersøgelser viser, at befolkningsgrupperne i de belastede forstæder udsættes for systematisk diskrimination på arbejdsmarkedet, på boligmarkedet og mange andre steder. Dertil kommer at forholdet mellem de unge og politiet er mere end almindeligt anspændt.
De unge i forstæderne har en særlig kultur og identitet, som de bl.a. udtrykker gennem deres sprog: "la langue des cités". Sproget er præget af meget slang (argot) og 'le verlan'. Således kan de unge fra forstæderne gennem sproget skabe en kontrast til den etablerede orden og det samfund, som de i større eller mindre grad føler sig udelukket fra.

Vi har igennem film, noveller, billeder, rollespil og rapsange (nogle elever) arbejdet med disse aspekter af emnet "Les banlieues".

Eleverne afsluttede forløbet med et længerevarende gruppearbejde og oplæg med udgangspunkt i filmen "La Haine": "La police", "Les cités HLM", "La France Multiculturelle", "Les personnages du film" og "le rassemblement national".


(referene: www.kristeligt-dagblad.dk/udland/frankrigs-forst%C3%A6der-er-sociale-bomber, http://journals.openedition.org/cdlm/729

Materiale:
- “Hall” (une nouvelle écrite par Samuel Benchetrit publiée en 2005, temahæfte: "Banlieues")
- "Devant le tour" (une nouvelle écrite par Samuel Benchetrit publiée en 2005, temahæfte: "Banlieues")
- “La Haine” (un film réalisé par Mathieu Kassovitz en 1995)
- "Athena" (2023, kun startscenen)
- En afsluttende prøve omhandlende en artikel om "L'affaire de Nahel" (drabet på Nahel i 2023)

Ca. 15 moduler.

Ordbøger mm som er tilladt til eksamen:
ABC-ordbog, ordbogen.com, Lectio og MinLæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer