Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Kasper Grosman Michelsen
|
Hold
|
2023 Fy/x (1x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Fysikkens arbejdsområder og metoder: Målinger, fysiske størrelser og enheder. Variabelkontrol. Dekadiske præfikser. Lineære sammenhænge og matematiske modeller.
Øvelser:
- Tyngdekraft
- Pendulets svingningstid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energi og energiformer. Energiomdannelser. Termodynamikkens 1. hovedsætning og energibevarelse. Energikvalitet og termodynamikkens 2. hovedsætning. Kemisk energi og brandværdi. Elektrisk energi og effekt. Termisk energi og specifik varmekapacitet. Nyttevirkning. Stof og tilstandsformer samt faseovergange. Latent energi og specifik smelte- og fordampningsvarme. Energiforsyning og bæredygtighed. Kraftværker og kraftvarmeværker.
Øvelser:
- Brændværdi af en peanut
- Nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Powerpoint om faglig læsning
-
Arbejdsspørgsmål til lektien
-
Vi efterbehandler data fra øvelsen om pendulets svingningstid
-
Derefter arbejder vi med faglig læsning og starter forløb om energi
-
Fra dagsmedierne: Et flere kilometer dybt hul bliver startskuddet til, at aarhusianerne kan bruge varme fra jordens indre i radiatorerne
-
I arbejder sammen i par eller grupper med at læse de næste afsnit i bogen og besvare spørgsmål til teksten
-
Arbejdsark til gruppearbejdet
-
Vi samler op på arbejd-selv om energiformer, energiomdannelse og energikvalitet fra sidste uge
-
En verden af fysik C; sider: 36-46, 48-49, 51-53, 55-58, 60-70, 72-76, 78-83
-
Tabel med energikvaliteter.jpg
-
Bonusbillede.jpg
-
Vi runder af på vores snak om energikvalitet fra sidste gang
-
Derefter starter vi på beregninger på energi
-
Se lektie på modulet tirsdag
-
Omregningstabel til præfikser
-
Info om første del af modulet
-
Info om anden halvdel af modulet
-
Kommentar til lektien
-
Lektieopgave: Test din forståelse - løs opgave 2.20
-
Vi samler op på elektrisk energi fra i går, og arbejder med beregning på termisk energi
-
Vi snakker om nyttevirkning og arbejder på afleveringsopgaver
-
Vi laver en øvelse om brændværdi
-
1x Fy øvelsesvejledning - Brændværdien af en peanut.docx
-
Vi snakker om nyttevirkning
-
Test din forståelse: Løs opgave 2.35
-
Vi gennemgår opgave 2.39 i fællesskab
-
Vi skal i gang med at snakke om tilstandsformer og faseovergange
-
Test din forståelse: Løs opgave 2.41
-
Arbejdsark til modulet
-
Vi arbejder med faseovergange og latent energi
-
Træn din forståelse: Løs opgave 2.44
-
Læs øvelsesvejledningen igennem hjemmefra
-
1x Fy øvelsesvejledning - Nyttevirkning.docx
-
Hvordan produceres elektricitet i Danmark? Læs her - EWII
-
Data om energi
-
Hvis I har spørgsmål til databehandling fra øvelsen om nyttevirkning ...
-
Vi starter på at snakke om energiforsyning om kraftværker
-
Til orientering: Apropos vores snak om energikilder forleden
-
Vi samler kort op på kraft-varmeværker og starter arbejde med alternative energikilder
-
Vi har også stadig et hængeparti med at snakke om enheden kilowatttime
-
Gruppearbejde om alternative energikilder
-
Vi laver fremlæggelser om alternative energikilder
-
Måske bliver det også i dette modul, at jeg når at sige lidt om enheden kilowatttime
-
Vi runder af på energiforløbet
-
Kig på boksen med nøglebegreber samt listen af kapitelmål på side 83-84 og overvej, om der er noget af det, du har spørgsmål til.
-
Øvelsen handler om specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme
-
1x Fy øvelsesvejledning - Smeltevarme og fordampningsvarme.docx
-
Vi fortsætter afrunding på energiforløbet
-
Jeg er i gang med at rette jeres opgavesæt om energiberegninger
-
Opgave 2.54 eller Snefri parkeringspladser
-
Prøve i energiformer og energiomdannelse
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
Periodiske fænomener, herunder periode og frekvens. Amplitude og bølgelængde for bølger. Udbredelsesfart og bølgeligningen. Forskellige typer af bølger: Longitudinale og transversale bølger. Bølgeegenskaber: Refleksion, brydning og diffraktion. Lydbølger og lydstyrke. Elektromagnetiske bølger og lysets fart i vakuum. Det elektromagnetiske spektrum. Diffraktion i optisk gitter og gitterligningen. Øjet og farvesynet.
Øvelser:
- Brydningsloven
- Måling af lysets bølgelængde
- Optiske fænomener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer og lys
Atommodellens udvikling igennem tiden: Thomsons forsøg og Rutherfords forsøg. Bohrs atommodel. Absorption og emission af elektromagnetisk stråling fra atomer. Bohrs model for hydrogenatomet.
Øvelse:
- Måling af kviksølvs spektrum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Astronomi og kosmologi
Kort introduktion til Solsystemet og den nære astronomi: Døgnet, årstiderne, Månens faser, samt sol- og måneformørkelse. Verdensbilledets udvikling igennem tiden: Aristoteles klassiske verdensbillede og Ptolemæus' epicykelmodel til forklaring af den retrograde planetbevægelse. Den videnskabelige revolution, herunder Tycho Brahes observationer, Keplers love og Galileis observationer. Den moderne kosmologi og Big Bang teorien. Hubbles observationer og Hubbles lov. Rødforskydning og galaksers hastighed. Universets udviklingshistorie.
Øvelse:
- Måling af Solens diameter og døgnets længde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628037749",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628037749",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628037749"
}