Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Ann Patricia Larsen
Hold 2023 TyF/1 (1g TyF/1, 2g TyF/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Beziehungen
Titel 2 Forløb#2 der Krimi
Titel 3 Forløb#3 Flucht aus der DDR Eksamen 55.5 ns
Titel 4 Forløb#4 Märchen Eksamen 55.5 ns
Titel 5 Forløb#5 Jugend Eksamen (56,2 ns)
Titel 6 Forløb#6 Die moderne Familie Eksamen 16,5 ns
Titel 7 Jugend 2 EKSAMEN
Titel 8 Forløb#7 der authentische Krimi Ekamen 45,1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Beziehungen

Texte:


Liebe auf den ersten Klick. I: Wie man lebt - Menschen unter einander. Udg. af Grethe nyholm Møller. Systime. 2005

Sommerschnee

Wolfgang Herrndorf Tschick.(tekstuddrag og film)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 der Krimi

tekster: fra Dein Deutschland, Systime, 2013 (i-bog)

Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen
Mord im Hotel (ukendt forfatter)
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
Abschied ohne Zeugen
WHOAMI (film, 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Flucht aus der DDR Eksamen 55.5 ns

forløb centreret om vores besøg i Rostock og STASI fængslet der. Vi har haft foredrag med fokus på flugtmotivet på skolen som optakt til turen, samt set filmen Ballon og arbejdet med opgaverne til den..

Foredrag om DDR
die DDR und die BRD im Vergleich (5,1 mins - 1.5 ns)
https://studyflix.de/geschichte/ddr-und-brd-4768
Filmen Ballon m opgaver
Film:  40 ns
Opgaver til audiosekvenser i STASI-Gedenkstätte)  opgave 8, 9, 10, 15
https://www.lpb-mv.de/projekte/dug-rostock/audio-guide/#0 (4,2 ns)
Die Flucht aus der DDR (video om Peter Dopplers flugt over Østersøen m. opgaver)
https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8 (9.43 minutter = 3,1 ns)
Folter und Demütigung: Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis (ZDF, 6.5 min 2,1 ns)
Wolf Biermann: das Märchen von kleinen Herrn Mouritz...2,1 ns
ZDF: Fakten über die DDR (1.5 ns)

Til Repetition læser vi: https://www.stern.de/panorama/weltgeschehen/ddr-flucht-im-ballon--vor-45-jahren-flohen-zwei-familien-in-die-freiheit-8906274.html (1,5 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Märchen Eksamen 55.5 ns

eventyrforløbet har beskæftiget sig med eventyrtrækkene i såvel ældre som moderne eventyr.

Vi har læst:
dokument og opgaver til eventyrtræk (Märchenmerkmale) 2,2 ns
Rotkäppchen (3,3 ns)
Schneewittchen (3.5 ns)
Erlkönig (Goethe) Ballade (1,1 ns)
Die Wichtelmänner: (4,2 mins = 2 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=eMEbkeUQIzw
Eventyret om Slaraffenland - kun a-eleverne (59 mins,  19 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=WjjGRdt-hS4
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung hinauswollte (Kunstmärchen) 3,4 ns
Film Lola Rennt https://fjernleje.filmstriben.dk/film/5101172400/lola
med tekst og arbejdsspørgsmål 40 ns

endvidere har eleverne selv produceret et moderne eventyr  som remediering af et af følgende eventyr:

• Rapunzel
• Die sechs Schwäne
• Das Mädchen ohne Hände
• Frau Holle
• Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich
• Hänsel und Gretel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Jugend Eksamen (56,2 ns)

3000 Kilometer Weit Weg stilforlæg 2,5 ns

uddrag af Wir Kinder von Bahnhof Zoo (Kapitel 1, 2 og 4) samt filmen 46 ns
holdet har endvidere arbejdet med en podcast om Christiane F (.die Mauerstadt: Wildes West-Berlin )
Die Mauerstadt – Wildes West-Berlin · 28.12.2022 · 26 Min. 9,2 ns
ARD https://www.ardaudiothek.de/episode/die-mauerstadt-wildes-west-berlin/heroin-die-kinder-vom-bahnhof-zoo-6-10/rbb/12223405/

og selv lavet podcasts

Arbejde med filmen die Welle
Interview med instruktøren: (2,3 ns)
https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/juergen-vogel-ueber-die-welle-es-ist-toll-wenn-alle-an-deinen-lippen-haengen-a-538855.html
Trailer til "die Welle"  2,2 ns
https://www.youtube.com/watch?v=qkztDM5ukbw
Materiale fra Goethe Instituttet:
bruessel_paedagogisch_diewelle-de.pdf (2,1 ns)
Die Welle Szene 1-17, 44 og 45 (7,2 ns)
Filmen die Welle (40 ns)
Tekst fra stilsættet Tysk A 13/12-24
Auf Wanderung fra Annette Mierswa: „Liebe sich, wer kann”, Loewe, 2021 (2,4 ns)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Forløb#6 Die moderne Familie Eksamen 16,5 ns

Tekster fra "Dein Deutschland" Systime

3000 Kilometer Weit Weg (skriveøvelse)
Einführung: Familie (1,2 ns)
Daniel Erk: So leben Wir  1 (1,5 ns)
Oliver Gehre: So leben wir 3 (2,3 ns)
Henning Süssebach: Ich will wissen, wer er ist Teil 1 und 2 (2,4 ns)
Malin Schwerdtfeger: Mein erster Achttausender Teil 1-4 (4,5 ns)


Video: Gezeugt durch Samenspende: (14 mins 4,3 ns) )
https://www.youtube.com/watch?v=RE5pM9dn5_U

Begreberne: Kernfamilie, Patchworkfamilie, Familie mit zwei Müttern, Einelternfamilie, Stieffamilie, Adoptivfamilie, Pflegefamilie, Scheidungskinder, Spenderkinder und Projektkinder introduceres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer