Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Ann Patricia Larsen
Hold
2023 TyF/4 (
1g TyF/4
,
2g TyF/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Beziehungen
Titel 2
Forløb#2 der Krimi
Titel 3
Forløb#4 Flucht aus der DDR Eksamen 55,5 ns
Titel 4
Forløb#4 Märchen Eksamen 55.5 ns
Titel 5
Forløb#5 Jugend Eksamen 56,2 ns
Titel 6
Forløb#6 Die moderne Familie Eksamen 16,5 ns
Titel 7
Jugend 2 EKSAMEN
Titel 8
Forløb#7 der autentische Krimi Eksamen 45,1 ns
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Beziehungen
Texte:
Liebe auf den ersten Klick. I: Wie man lebt - Menschen unter einander. Udg. af Grethe nyholm Møller. Systime. 2005
Sommerschnee
Wolfgang Herrndorf Tschick.(tekstuddrag og film)
Indhold
Kernestof:
Liebe auf den ersten Klick-2.pdf
liebe auf den ersten klich seite 65-67-5.docx
1. tysktime. Udlevering af Einfach So og grammatik, start på 1. emne: Beziehungen.
Liebe side 67-69 linje 39.docx
I modulet arbejder vi videre med Liebe auf den resten Klick (oplæsning og oversættelse) og gennemgår gramma-øvelsen. Tegne/snakkeøvelse.
Einfach So side 33, øvelse 1.1 og 1.2 + find et billede på telefonen af en du har en Beziehung til (din hund, dine forældre, din ven/veninde)
Afsnit
I timen arbejder vi med Liebe Side 70.docx og minlæring
læs hjemme Liebe auf den ersten Klick Side 70-slut. Prøv at læse den højt for dig selv.
Minlæring: de tre tyske køn
I timen arbejder vi med Liebe Side 70-2.docx og minlæring
eneste lektie: læs hjemme Liebe auf den ersten Klick Side 70-slut. Prøv at læse den højt for dig selv.
Führt zu zweit ein Gespräch zum Thema „Freundschaft“. Stellt einander abwechselnd folgende Fragen:
https://app.minlaering.dk/bog/10/kapitel/13714/sektion/15197
https://quizlet.com/787475551/vokabeln-flash-cards/?i=5f86k&x=1qqt
Wolfgang Herrndorf Tschick.docx lav kun den indledende øvelse (Einstieg)
Tag Einfach So med i dag - vi starter på afleveringen
I timen gennemgås jeres svar og
Wolfgang Herrndorf Tschick.docx til linje 61 læses hjemme og besvar spørgsmålene:
Fragen zum Text:
Først gennemgang af teksten: https://wordwall.net/de/resource/64596626
Hav læst resten af kapitel 12 i Tschick hjemme (I skal kunne genfortælle handlingen) og hav lavet opgaven om genitiv Einfach So side 44 øvelse 13.1
EIN BILD BESCHREIBEN - to og to
gennemgang af opgaven om genitiv Einfach So side 44 øvelse 13.1
vi ser resten af filmen og i laver opgaven to og to
fremlæggelse om filmen
Aufsatz zum Text Sommerschnee.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 der Krimi
Tekster:
Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen
Mord im Hotel (ukendt forfatter)
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
Abschied ohne Zeugen
WHOAMI (film, 2020)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Ingen andre lektier end at arbejde med afleveringen og næsten færdiggøre den (I får 15 mins i timen). De, der er færdige kan arbejde med duolingo imens.
https://squiz.systime.dk/index.php?id=18&systime_quiz%5bquiz%5d=7870
Krimiformen und moderne Tendenzen des Krimis (1).docx 8 grupper læser/lytter en krimiform hver:
forbered en lille præsentation på tysk af en krimi, som du godt kan lide.
Duolingo
Skærmbillede 2024-01-16 kl. 13.59.14.png
walk and talk Krimi
10 mins duolingo
lyt hjemme til Mord im Hotel Teil 1 og tag Einfach So med
skriv i elevfeedback
lektie: lyt Mord im Hotel Teil 2 og Teil 3 to gange igennem:
I timen:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=250226
Evalueringssamtaler i tysk
I modulet:
tag Einfach So med
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen lyttes igen:
I timen gramma og forberedelse til filmen, som vi ser efter vinterferien
lektie er øvelse 9.2 om dativpræpositioner
Rostock 2024.docx
WhoamI
film færdig og arbejde med stilen
Skærmbillede 2024-02-25 kl. 09.24.47.png
1) Wie fängt die Geschichte an
Den næste historie starter, hvor en kvinde kommer hjem med ting til salat og vin og tænder for gassen. Hun venter besøg af en mand, som hun vil dræbe i en gaseksplosion.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#4 Flucht aus der DDR Eksamen 55,5 ns
forløb centreret om vores besøg i Rostock og STASI fængslet der. Vi har haft foredrag med fokus på flugtmotivet på skolen som optakt til turen, samt set filmen Ballon og arbejdet med opgaverne til den..
Foredrag om DDR
die DDR und die BRD im Vergleich (5,1 mins - 1.5 ns)
https://studyflix.de/geschichte/ddr-und-brd-4768
Filmen Ballon m opgaver
Film: 40 ns
Opgaver til audiosekvenser i STASI-Gedenkstätte) opgave 8, 9, 10, 15
https://www.lpb-mv.de/projekte/dug-rostock/audio-guide/#0 (4,2 ns)
Die Flucht aus der DDR (video om Peter Dopplers flugt over Østersøen m. opgaver)
https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8
(9.43 minutter = 3,1 ns)
Folter und Demütigung: Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis (ZDF, 6.5 min 2,1 ns)
Wolf Biermann: das Märchen von kleinen Herrn Mouritz...2,1 ns
ZDF: Fakten über die DDR (1.5 ns)
Til Repetition læser vi: https://www.stern.de/panorama/weltgeschehen/ddr-flucht-im-ballon--vor-45-jahren-flohen-zwei-familien-in-die-freiheit-8906274.html (1,5 ns)
Indhold
Kernestof:
Ballon: 1979, Østtyskland. Dette er den sande historie om de østtyske familier Strelzyk og Wetzel, som i september 1979 trak overskrifter verden over. I al hemmelighed arbejdede de i lang tid på at konstruere deres egen luftballon, som skulle gøre de
hav lav et resten af 11.3 i Einfach So
ballon_didaktisierung_nach_dem_film.pdf
film færdig og opgaver
optakt til Rostock (foredrag AHL og opgaver)
Herzlich willkommen in Rostock.docx
Rostock 2024 (3).docx
I færdiggør jeres fremlæggelser 30 mins - derpå fremlæggelsr
tid til at færdiggøre jeres fremlæggelse i grupperne. medbring også Einfach So
Fremlæggelser i matrixgrupper
1) Erzähl über deine Erlebnisse im Gefängnis. Benutze dabei deine Arbeit (Fragen und Aufgaben)
spørgeskema:
Die Flucht aus der DDR.docx
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=LLA9RDSLL61J
Se denne hjemme: Folter und Demütigung: Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis og besvar spr.
1) Wie nennt man die Methode, die die STASI perfektioniert hatte? Gib Beispiele!
Die Flucht aus der DDR.docx og gloseøvning
lav Einfach So side 48, 16.2 færdig (ordstilling)
Afsnit
øvelser i modalverber: minlæring
I timen læses også: Fakten über die DDR finden.docx
udfyld spørgsmålene i dokumentet om Peter Döpler:
Tag einfach so med
I modulet:
Merkmale1 von Volksmärchen und Kunstmärchen.docx
Husk Einfach SO og læs til linje 21, side 61 til timen: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte-2.pdf
Læs resten af Das Märchen vom kleinen Herrn Mouritz til i dag og udfyld selv de sidste eventyrtræk
spørgeordene
videre med modalverberne, så tag Einfach So med. Arbejde med müssen og dürfen.
lille prøve i grammatik: pronominer, artikler, genitiv og ordstilling bla. på papir! Ordbog tilladt.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Märchen Eksamen 55.5 ns
eventyrforløbet har beskæftiget sig med eventyrtrækkene i såvel ældre som moderne eventyr.
Vi har læst:
dokument og opgaver til eventyrtræk (Märchenmerkmale) 2,2 ns
Rotkäppchen (3,3 ns)
Schneewittchen (3.5 ns)
Erlkönig (Goethe) Ballade (1,1 ns)
Die Wichtelmänner (Grimm) Youtubevideo 4,2 minutter (1,2 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=eMEbkeUQIzw
Eventyret om Slaraffenland - kun m-eleverne (59 mins, 19 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=WjjGRdt-hS4
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung hinauswollte (Kunstmärchen) 3,4 ns
Film Lola Rennt
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/5101172400/lola
med tekst og arbejdsspørgsmål 40 ns
endvidere har eleverne selv produceret et moderne eventyr som remediering af et af følgende eventyr:
• Rapunzel
• Die sechs Schwäne
• Das Mädchen ohne Hände
• Frau Holle
• Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich
• Hänsel und Gretel
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage - tag Einfach So med
Rotkäppchen Gruppenarbeit + Einfach So 30.2
Tag Einfach So med og hav lavet resten af sætningerne i 30.1
https://wordwall.net/resource/75975987/copy-of-%c3%bcber-die-geschichte-reden
GruppenarbeitSchneewittchen 2g24.docx Afsnit
Schneewittchen.pdf
lektie er øvelse 30.2 i Einfach So. Øvelsen er en oversættelse, og det går ud på at finde præpositionerne og finde ud af, om de styrer akkusativ eller dativ.
Grupperne:
Merkmale1 von Volksmärchen und Kunstmärchen.docx
Einen modernen Film über ein altes Märchen machen.docx
fremlæggelser af gruppearbejdet
fremlæggelser Schneewittchen, derefter skal I i gang med jeres film.
1: Joakim, Kasper, Leo, Frederikke, Ingrid
arbejde med jeres film
arbejde med films'ne - evt fremvisning, hvis de er klar.
tvivlspræp
vi ser film
efter filmen skal vi videre med tvivlspræpositionerne
Der Erlkönig-2g.docx Johann Wolfgang von Goethe.docx
Når jeg kommer kl 12:40, skal vi se filmene. Hver gruppe skal forberede en mundtlig præsentation af deres film, mens I venter.
derefter start på filmen Lola rennt, som I skal se færdig i morgen
arbejde med digtet Erlkönig, I skal besvare disse spr (balladen hænger på sidste modul).
Lola rennt færdig (vi så til 29:08) og instruktion til opgaverne
Fragen:
arbejd to og to med filmen Lola Rennt i dette og næste modul. Når jeg er tilbage igen gennemgår vi det.
Afsnit
j-erne er til KULT, så vi ser en eventyrfilm og taler om den.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Jugend Eksamen 56,2 ns
3000 Kilometer Weit Weg stilforlæg 2,5 ns
uddrag af Wir Kinder von Bahnhof Zoo (Kapitel 1, 2 og 4) samt filmen 46 ns
holdet har endvidere arbejdet med en podcast om Christiane F (.die Mauerstadt: Wildes West-Berlin )
Die Mauerstadt – Wildes West-Berlin · 28.12.2022 · 26 Min. 9,2 ns
ARD https://www.ardaudiothek.de/episode/die-mauerstadt-wildes-west-berlin/heroin-die-kinder-vom-bahnhof-zoo-6-10/rbb/12223405/
og selv lavet podcasts
Arbejde med filmen die Welle
Interview med instruktøren: (2,3 ns)
https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/juergen-vogel-ueber-die-welle-es-ist-toll-wenn-alle-an-deinen-lippen-haengen-a-538855.html
Trailer til "die Welle" 2,2 ns
https://www.youtube.com/watch?v=qkztDM5ukbw
Materiale fra Goethe Instituttet:
bruessel_paedagogisch_diewelle-de.pdf (2,1 ns)
Die Welle Szene 1-17, 44 og 45 (7,2 ns)
Filmen die Welle (40 ns)
Tekst fra stilsættet Tysk A 13/12-24
Auf Wanderung fra Annette Mierswa: „Liebe sich, wer kann”, Loewe, 2021 (2,4 ns)
Indhold
Kernestof:
3000 Kilometer weit weg. stiloplÃÂ_g.pdf
linje 1-15 1Agnes, 2Elizabeth, 3Carolina, 4Frederikke
Her er en krydsogtværs med gloser der kommer flere gange i Christiane F brug Christiane F - Vokabeln (3).pdf til at løse den:
Arbejde med de uregelmæssige verber.
Verber i Christiane F.docx
Læs i Wir Kinder von Bahnhof Zoo til side 9, linje 24
Fragen:
I timen:Wir lesen Wir Kinder von Bahnhof Zoo zusammen:
Christiane F kapitel 3.docx
lav øvelsen fra timen færdig Verber i Christiane F.docx
Skærmbillede 2024-10-22 kl. 12.07.26.png
film: Christiane F (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005931/christiane-f---i-morgen-er-det-slut)
Christiane F ein Podcast von 2gTy.docx
film færdig og start på podcast - evalueringssamtaler starter.
arbejde med podcasten og evalueringssamtaler
Mette og Joakim, KasperIngrid, Frederikke og LeoAgnes, Hannah, UrsulaElizabeth, Frida, Simon, CarolinaDora lykkeWiktoria, Willy, EllenFrida mapal Kristian
podcasten laves færdig her
Afsnit
Podcast om Christiane F
1) warum ist Christiane F noch heute so populär meint Thomas Haustein, der Detlef spielte?
Kun j-elever er til stede, så jeg tror vi laver lytte -og samtaleøvelser. Du kan forberede dig ved at gennemgå disse gloser om Christiane F
Skærmbillede 2024-11-09 kl. 08.42.30.png
Gennemgang af overført betydning v tvivlspræp og oversættelsesopgave 30.8.
Christiane F - Teil 1 (1).pdf
https://wordwall.net/resource/81864434/christiane-f-kap-4
i starter med Lückentext
Elizabeth (Christiane), Christianes Mutter (Kasper) Klaus (Joakim) er i den varme stol, og alle laver spørgsmål til dem og skriver dem i dette docs
I dag skal I lytte til alles rigtig skønne podcasts: gå rundt om søen eller sæt jer et roligt sted og nyd og lyt - desværre er jeg til SR5 fremlæggelser, så I må selv finde vej rundt om søen eller hvad I gør :). Bagefter er der en lille "lektie i min
tag Einfach So med.
I timen:
bruessel_paedagogisch_diewelle-de.pdf
welle.pdf vores materiale til før og efter filmen
welle2.pdf læs afsnit 1-5: og lav evalueringen som ligger under spørgeskemaer.
Langsam gesprochene Nachrichten og Einfach So
det grønne bord: https://vdgb.dk/video/tysk-b-eksamen-2019/?ref=tysk-b-2019
welle2.pdf - wir lesen 6 und 7.
eneste lektie: mød med en seddel med et tema I kan diskutere i par. Jeg opbevarer sedlerne og en ny trækkes i modulet.
welle2.pdf - Wir lesen 6 und 7.
Vi trækker en temaseddel.
lektien er de to spørgsmål (se nedenfor) og dette ark fra sidst:
Fragen zum Text die Welle8-9-A.docx
I modulet læser vi videre i die Welle og arbejder med løst sammensatte verber
til modulet skal du have lavet denne øvelse om løst sammensatte verber vi skal bruge det i den ene opgave.
Skærmbillede 2025-01-06 kl. 13.01.06.png
Godt nytår:
løst sammensatte verber (i timen ø 1, 2 og 6)
I modulet er der gramma og samtaleøvelser
film die Welle
film die Welle færdig og arb m filmen (side 4, 5 og 6)
welle2.pdf Ihr sollt zu Hause Szene 44 lesen und die Fragen beantworten.
In der Stunde:
relative pronominer
7. EIGENE MEINUNG (Dokument zum Film, die Welle)
Zu Hause sollst du über die richtige Welle lesen und sowohl Parallele als auch Unterschiede finden. Scheibe in Elevfeedback was du gefunden hast.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Die moderne Familie Eksamen 16,5 ns
Tekster fra "Dein Deutschland" Systime
3000 Kilometer Weit Weg (skriveøvelse)
Einführung: Familie (1,2 ns)
Daniel Erk: So leben Wir 1 (1,5 ns)
Oliver Gehre: So leben wir 3 (2,3 ns)
Henning Süssebach: Ich will wissen, wer er ist Teil 1 und 2 (2,4 ns)
Malin Schwerdtfeger: Mein erster Achttausender Teil 1-4 (4,5 ns)
Video: Gezeugt durch Samenspende: (14 mins 4,3 ns) )
https://www.youtube.com/watch?v=RE5pM9dn5_U
Begreberne: Kernfamilie, Patchworkfamilie, Familie mit zwei Müttern, Einelternfamilie, Stieffamilie, Adoptivfamilie, Pflegefamilie, Scheidungskinder, Spenderkinder und Projektkinder introduceres.
Indhold
Kernestof:
I timen: Die moderne Familie - Einführung
gramma: det relative pronomen - øvelser
https://wordwall.net/resource/85923803/definitionen
Vor dem Lesen: Die moderne Familie
Lyt til denne Daniel Erk: So leben wir (1) | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
alle, der ikke var til timen i går skal læse hjemme:
Daniel Erk: So leben wir (1) | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Lav opgave 3 og 4 i det eksamenssæt vi havde før ferien: https://app.minlaering.dk/opgavesaet/205
Oliver Gehrs: So leben wir (3)
Skærmbillede 2025-02-18 kl. 12.32.36.png
Henning Sussebach: Ich will wissen, wer er ist arbejder vi med i timen
Afsnit
Gezeugt durch Samenspende: “Mama, sag mir endlich was los ist!” I TRU DOKU
lav opgave 3 om genitiv færdig, som I startede på i timen tirsdag:
Læs/lyt Teil 2:
opgaver til teksten Minlæring
Udfyld arket Sabines Geschichte fra i går:
Spørgsmål til Aachen laves i resten timen
Lille grammaprøve: flyttet på grund af besøg fra Aachen. I må medbringe grammatikbogen og bruge ordbog og minlæring. Prøven er i hånden, så husk noget at skrive med.
Minlæring Præpositioner (fokuser især på reglerne for tvivlspræpositionerne)
Og hvis du hellere vil læse i "Grundbog til Tysk grammatik:
besøg fra Aachen: I skal inddeles i 5 grupper, men vi starter i Grønnegården.
prøve tilbage og gennemgang.
I timen:
Øvelse til timen:
Lav denne øvelse til timen. Den drejer sig om ordstilling på tysk i hoved -og ledsætninger:
In der Stunde Teil 1:
https://www.sproglinks.dk/tysk/internetoevelser-tysk/4-verber
Malin Schwerdtfeger: Mein erster Achttausender | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog lyt til Teil 1:
In der Stunde:
Lyt til Mein erster achttausender Teil 3:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
prøve i grammatikken
03-03-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Jugend 2 EKSAMEN
ikke et selvstændigt emne, men hører til emnet Jugend. De to moduler dækker læsning af teksten Auf Wanderung til opgaveskrivning
Indhold
Kernestof:
Seite 1-2
CL mit dem Text:
Sidste tekst i forløbet Jugend er Auf Wanderung, der er i stilsættet. Lektie er at åbne stilsættet og orientere sig i opgaverne, samt læse side 1 og 2.. Jeg har vedhæftet selve historien her.
Hav læst teksten Auf Wanderung færdig til timen, hvor du skal arbejde med den
Arbejde med opgave 1, 2 og 3, eller 1 og 5.1
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#7 der autentische Krimi Eksamen 45,1 ns
forløb, hvor vi repeterer krimigenrerne fra "Dein Deutschland": 3. Der Krimi | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog,
samt læser True Crime teksterne:
Ferdinand Von Shirach: Einsam (tekst) 5,6 ns
Ferdinand Von Shirach: Kinder (tekst og film) 20,2
Ferdinand Von Schirach: DNA (film) 14,4 ns
Kim Wall /tekst) 3,4 ns
Auf Streife: Tätersuche bei Facebook und Co. (dpa, 2021) ns 1.5 eksempel på en eksamenstekst
https://www.nordschleswiger.dk/de/gesellschaft/streife-taetersuche-bei-facebook-und-co
Indhold
Kernestof:
Krimiformen und moderne Tendenzen des Krimis (1).docx
Folgende Personen sind wichtig in der Welt des Krimis.docx
nyt emne: True Crime. Repeter krimigenrerne fra "Dein Deutschland": 3. Der Krimi | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Ferdinand von Schirach Einsam.docx
ingen lektier
I dag ser vi en filmatisering af den næste historie vi skal læse:
Kinder side 1.docx Possesive pronominer
læs til i dag Kinder af Ferdinand Von Shirach side 1 og 2
Textarbeit mit Kinder.docx
ThemaKrimi Facebook.docx
læs resten af Kinder til i dag
Skærmbillede 2025-04-28 kl. 12.09.15.png
se resten af hjemme filmen: DNA von Ferdinand von Schirach
Gruppenarbeit
Kim Wall-2.docx Hav læst denne artikel til timen og slå det op du ikke forstår
Kim Wall gloser.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628488896", "T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628488896", "H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628488896" }