Holdet 2024 BiV/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Ane Ørtvig
Hold 2024 BiV/2 (3g BiV/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skoven som økosystem
Titel 2 Rusmidlers påvirkning på nervesystemet
Titel 3 Mikroorganismer vs. immunforsvaret
Titel 4 Fight the bite
Titel 5 Genetik og genteknologi
Titel 6 Kroppen i bevægelse
Titel 7 Økotox
Titel 8 Biovidersitet
Titel 9 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skoven som økosystem

Læsestof:
Økologi -danske naturtyper, 2023, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.s.; 9-17, 23-25, 36-54, 67-69, 74-85

Artikler:
DEN GLOBALE PHOSPHOR UDFORDRING:
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2019-phosphor-udfordring.pdf


Links:
Fotosyntesen: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/
Brobæk mose: https://www.fredninger.dk/fredning/brobaek-mose-insulinmosen/
Klimaskoven: https://www.klimaskovfonden.dk/blogcarbonberegn

Film:
Jorden kalder - Kan vi plante os ud af krisen
https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-kan-vi-plante-os-ud-af-krisen_444752

Øvelser:
Identificere (nøgle) planter
Mikroskopering af læbeceller og vedkar


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rusmidlers påvirkning på nervesystemet


Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; 17-25
Rusmidlernes biologi -sundhedsstyrelsen, Henrik Rindom, 1999, s: 22-24
Tobakkens biologi, Niels Søren Hansen, 1994 s. :20-23 -pdf

Artikler:
Hvorfor smager usund mad så godt
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-smager-usund-mad-saa-godt

Links:
Nerveimpuls
https://www.youtube.com/watch?v=b2ctEsGEpe0

Nerveledningshastighed
https://en.wikipedia.org/wiki/Nerve_conduction_velocity

What is so special about the human brain:
https://www.ted.com/talks/suzana_herculano_houzel_what_is_so_special_about_the_human_brain?subtitle=en

https://altomstoffer.dk/artikler/sadan-virker-forskellige-stoffer

Øvelser:
Tærskelværdien for en nervecelle -sukkervand
Hastigheden af et nervesignal
Alkohols indflydelse på cellemembranen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mikroorganismer vs. immunforsvaret

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; 105-116, 118
Immunologi, Hiv og aids, Palle Jakobsen og Ib Bygbjerg, 2012, s. 85-97 pdf
Mikroorganismer og multiresistens -kompendium s. 1-14 pdf

Artikler:
Autoimmune sygdomme- når kroppen er sin egen fjende
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2011-Autoimmune-sygdomme.pdf


Links:
En farlig Verden – film via CFU

Immunforsvaret: Instinktet og adaptiv immunitet forklaret
https://www.youtube.com/watch?v=PzunOgYHeyg

What is a virus? How do viruses work?
https://www.youtube.com/watch?v=7KXHwhTghWI&t=11s

Typer af vacciner:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/vacciner_og_covid_19/typer-af-vacciner/

https://ourworldindata.org

Watch antibiotic resistance evolve | Science News
https://www.youtube.com/watch?v=yybsSqcB7mE

DR tema: antibiotikaresistens
https://www.dr.dk/nyheder/viden/tema/antibiotkaresistens-den-skjulte-trussel

Ny rapport: Resistente bakterier slår flere europæere ihjel end nogensinde før
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/ny-rapport-resistente-bakterier-slaar-flere-europaeere-ihjel-end-nogensinde

Unik virus er bakteriers værste fjende: Kan erstatte antibiotika og sprøjtegift
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/unik-virus-er-bakteriers-vaerste-fjende-kan-erstatte-antibiotika-og#!/

Øvelser:
Bakterier i luften
Bakterier i omgivelserne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fight the bite

Forløb udarbejdet af LIFE Fonden: Fight the Bite
LInk: https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite

Fysioloigbogen -den levende krop: s. 119-121

Øvelser:
Se effekt af forskellig 'slangegift' på blod
ELISA-test: Finde specifikke antistoffer mod forskellige gifte
Afprøvning af LFA (lateral flow assay) som et forbedret diagnoseværktøj


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Slangebid: Hvor stort er problemet?
Slangegiftes forskellige virkningsmekanismer
Traditionel diagnosticering af slangebid
Testmetoder
ELISA-test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Genetik og genteknologi

Læsestof:
Genetikbogen B+A, Lone Als Egebo, 2014, s. 11-19 + 21-37 + 39-55 + 57-59 + 64-69 + 139+ 149-154

Artikel:
CRISPR: ET GENETISK VÆRKTØJ MOD SYGDOMME
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2022-crispr.pdf

Animationer:
Mitose/meiose
https://www.youtube.com/watch?v=f-ldPgEfAHI
https://www.youtube.com/watch?v=zrKdz93WlVk

Proteinsyntesen
www.youtube.com/watch?v=2BwWavExcFI&pbjreload=10

DNA-replikation
https://www.youtube.com/watch?v=Dvr_F85oCS4

Hvad er CRISPR/cas9
https://www.youtube.com/watch?v=4YKFw2KZA5o
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8

CRISPR: Gen-saksen, der kan hjælpe klimaet
https://www.youtube.com/watch?v=nTmgLU03TNY&t=1s

PCR
https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo

Elektroforese
https://www.youtube.com/watch?v=6_4AY3lYRgo

What’s a GMO
https://www.youtube.com/watch?v=EzEr23XJwFY&t=153s


Øvelser:
Mikroskopi af løgrodsceller
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kroppen i bevægelse

Læsestof:
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s.: 47-51, 53-54, 63-69, 75-82, 90-95, 149-153

Artikler:
Når musklernes ældes
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2017muskler.pdf

Animationer:
Blodets strøm gennem hjertet
https://www.youtube.com/watch?v=hCVLlTfenX0

Lungernes opbygning
https://www.youtube.com/watch?v=ThYHLG50pH0

Indånding:
https://www.youtube.com/watch?v=CZfe-3kTwtM

Muskelkontraktion
https://www.youtube.com/watch?v=99R-XCGme8Q

Respirationen:
https://www.youtube.com/watch?v=NCUXnJJ9ubY

Muskelkontraktion:
https://www.youtube.com/watch?v=99R-XCGme8Q


Film:
Doping af sjæl og legeme -via CFU

Øvelser:
Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase
Ekskursion til LIFE Fonden -Hjerteblod
Dissektion af rotte
Måling af hæmatokritværdi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økotox


Læsestof:
Økologi -danske naturtyper, 2023, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al. s.; 205-209, 212-216
Fysiologibogen -den levende krop, 1.udgave, Bodil Blem Bidstrup et al.; s.: 128-129, 138-141
Økotoksikologibogen pdf s. 22 og 71


Artikel:
PROBLEMATISKE FLUORSTOFFER OVERALT
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2023-pfas-fluorstoffer.pdf

Mellemkødet sladrer om skedelige kemikalier
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN3-2017ddf-mellemkoed.pdf

Sædkvaliteten hos vestlige mænd er halveret på 40 år
https://ing.dk/artikel/saedkvaliteten-hos-vestlige-maend-halveret-paa-40-aar-202298

Film:
Jorden kalder -er vores drikkevand i fare
https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614

App:
Kemiluppen – forbrugerrådet TÆNK

Øvelser:
Gifttest på karsefrø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Biovidersitet

Læsestof:
Biodiversitet i gymnasiet B+A, kap 1-4
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/

Biodiversitetskrisen, Lars Dinesen og Søren Mark Jensen, ISBN, 2024, s. 7-26, 33-36


Artikler:
Biodiversitet i de danske skove (KUN figurer)
https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2023/03/Biodiversitet-i-dansk-skov.pdf

Links:
Den grønne trepart
https://www.dr.dk/stories/1288510966/hvad-betyder-den-groenne-trepartsaftale-for-klimaet-og-miljoeet

Film:
Den vilde natur -kan den reddes
https://biodiversitetigymnasiet.dk/baggrund-og-artikler/den-vilde-natur/

Øvelser: -
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer