Titel
3
|
Forgængelighed og forfængelighed
FORMÅL:
Længere forløb, der beskæftiger sig tematisk med forgængelighed og forfængelighed, både hver for sig og i samspil.
Periodemæssigt beskæftiger forløbet sig primært med barokken og samtidskunsten (installationskunst og performancekunst). Eleverne introduceres til semiotikken og derigennem til betydningsanalysen, som vi arbejder med i den analytiske tilgang til forløbets værker. Formalanalysen benyttes dog lejlighedsvis, særligt i forbindelse med videokunst og performancekunst. Forløbet kulminerer i en modulrække om performancekunst, hvor elevernes forfængelighed udfordres og forgængeligheden konkretiseres med performanceværkernes iboende flygtighed.
Dette forløb forholder sig i særdeleshed til følgende faglige mål fra læreplanen:
- Forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk.
Anvende fagterminologi.
Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori.
Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker.
Forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk.
Forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer.
KERNESTOF:
Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, “Stilleben: Vanitas og memento mori” i “TAP - Teori, analyse og praksis i billedkunst”, s. 249-250. Praxis (2021, 1. udg.).
Anna-Carola Krausse, “Barokken” (s.114-116) i “Maleriets historie. Fra renæssancen til i dag”. Könemann (Köln, 1995).
Jonas Wolter, “Installationskunst i dansk og internationalt perspektiv” (s. 145-153) fra “Temaer i Kunsten - Grundbog til Billedkunst”. Det Ny Forlag (Odense, 2020, 3. udg.).
Lars Movin, “De utilpassede - Fluxus i 30 år” (Danmark, 1993, 1t, 20 min.).
SUPPLERENDE MATERIALE:
Lærerforfattede powerpoints med diverse værkeksempler (jf. nedenstående værkliste).
Lærerforfattet dokument om Roland Barthes’ semiotiske analyse, 3 sider.
Lærerforfattet dokument om komposition som visuelt virkemiddel med fokus på additiv og hierakisk komposition, 2 (små) sider.
Ekskursion til Charlottenborg, 19.02.2025: “Performances og kunstnerintroduktioner”
BEGREBSPIXL:
Stilleben
Vanitas
Mememto mori
Chiaroscuro
Dynamisk
Trekantskomposition
Smalt billedrum
Semiotik (dennotation, konnotation, diskontonuerte tegn, polysemisk, paraktekst, forankring, afløsning)
Hierarkisk komposition
Additiv komposition
Installation
Performance
VÆRKER, BAROKKEN:
Michelangelo di Caravaggio: Kristi begravelse, 1602-1603 (maleri).
Michelangelo di Caravaggio: Judith halshugger Halofernes, 1599 (maleri).
Benoît Le Coffre: Frederik IV i salvingsdragt, ca. 1700 (maleri).
Adriaen Van Utrecht: Vanitas stilleben med buket og kranium, 1642 (maleri).
Karel Dujardin: Dreng, der blæser sæbebobler, 1663 (maleri).
Frans Snyders, Stilleben med frugt, vildt, grøntsager, en levende abe, et egern og en kat, 1635-1640 (maleri).
Pieter Claesz, Vanitas med violin og glaskugle, 1628 (maleri).
Willem Claeszoon Heda, Stilleben med østers, citron og sølvtøj, 1635 (maleri).
Andrea Pozzo: Sant´Ignazio di Loyola, Rom, 1691-94 (illusionistisk loftsmaleri).
Giovanni Battista Gaulli: Il Gesù, Rom, 1674-79 (illusionistisk loftsmaleri).
Pasquale Cati: Tridentinerkoncilet, 1587-89 (maleri).
Giovanna Lorenzo Bernini: Kolonnade omkring Peterspladsen, 1656-67 (arkitektur).
Frederiksberg Have, indgang og udsigt fra Frederiksberg Slot (arkitektur).
VÆRKER, SEMIOTIK OG BETYDNINGSANALYSE:
Claus Carstensen: "Breve" V, 1983 (maleri).
Claus Carstensen: Le Plaisir du Texte II, 1980 (maleri).
Richard Hamilton: Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing?, 1956 (collage).
Edgar Degas: Dansetimen, ca. 1879 (maleri).
Kristian von Hornsleth: Friends, 2004 (maleri).
Kristian von Hornsleth: F.Y.A.L. Jesus, 2015 (maleri).
Bjørn Nørgaard: Recycling Art (Venus fra Milo), 2009 (skulptur).
Sara-Vide Ericson: Solitude, 2015 (maleri).
VÆRKER, ADDITIV/HIERARKISK KOMPOSITION:
Andy Warhol: Marylin Monroe, 1963 (maleri).
Jackson Pollock: Autumn Rhythm (number 30),1950 (maleri).
Raphael: Madonna i engen, 1503 (maleri).
VÆRKER, INSTALLATIONSKUNST:
Marco Evaristti: Helena, 2000 (installation).
Ilya Kabakov: Toilettet, 1992 (installation).
Pipilotti Rist: Daggrystimer i naboens hus, 2005 (installation).
Olafur Eliasson: The Weather Project, 2003 (installation).
Jeppe Hein: Smoking Bench, 2002 (installation).
Ai Weiwei: Sunflower Seeds, 2010 (installation).
VÆRKER, PERFORMANCEKUNST:
Marina Abramovic: “The Artist is Present”, 2010 (performance).
Marina Abramovic: Rhythm O, 1974 (performance).
Sofie Dupont: We always carry our body, 2016 (performance).
Værker af gruppen Fluxus, jf. “De utilpassede - 30 år med Fluxus”, 1993 (dokumentar).
En række live performances fremvist på Charlottenborg 19.02.2025.
PRAKTISKE OPGAVER:
Mindmap: Forfængelighed og forgængelighed.
Visualeringsøvelse i grupper: Lav et samtidsstilleben (fotografi).
Collage: Betydningsforskydning.
Visualiseringsøvelse: forankring eller afløsning?
Fotoserie (min. fem fotos): At arbejde med vanitas-symbolik
Visualiseringsøvelse: En barok installation i en æske
Øvelse: Øjenkontakt og grimasser
Værk: Performance
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|