Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Vibeke Würtz Stabel Smith
|
Hold
|
2024 BkV (3g BkV)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gengivelsesstrategier
Gengivelsesstraterier:
Kernestof:
Henrik Scheel Andersen og Ole Lauersen. Billedkunst. Metode, kronologi, tema. Systime, Århus 2006-2007, pp. 225-241.
Lærerforfattet materiale (pptx. samt dokumenter).
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har været et kort forløb, hvor eleverne er blevet introduceret til gengivelsesstrategierne "øjet", "følelsen" og "tanken" med udgangspunkt i følgende værker:
Albrect Dürer. Ung hare (1502) - øjet/den mimetiske gengivelsesstrategi
Frida Kahlo. Den sårede hjort/Den lille hjort (1946) - følelsen/den psykologiske gengivelsesstrategi
Bertel Thorvaldsen. Jason med det gyldne skind (1803-1828) - tanken/den ideologiske gengivelsesstrategi
Ud fra en generel introduktion til begrebet og med udgangspunkt i ovenstående værker, har vi diskuteret hvordan kunsten er en form for kommunikation, hvordan kunstneren har en bestemt opfattelse af verden, og gennem sit værk ”oversætter” sin verden for os, og hvordan vi modtager, fortolker og oplever kunstnerens ”meddelelse”. Endvidere har diskuteret, hvordan kunstneren har gengivet det valgte motiv, og hvorfor lige på denne måde og ud fra hvilken virkelighedsopfattelse. Hvad vil kunstneren fortælle os ved at vælge en bestemt udtryksform? - Vil kunstneren røre vores følelser, sige noget om den menneskelige psyke/psykologi, eller vil kunstneren være moralsk, dogmatisk eller filosofisk. Har kunstneren en (kunst)teori, som skal afprøves eller en abstrakt idé, som vi skal forstå? Vil kunstneren blot kopiere verden uden at lægge noget af sig selv i formidlingen? - Hvilken strategi vælger kunstneren for at ”fortælle” os det? - Hvilken metode/måde anvender kunstneren til at udtrykke sig?
Eleverne har derefter i grupper af 3 personer arbejdet med følgende praktiske opgave (og med udgangspunkt i ovenstående):
Vælg i grupperne én af de ovenstående tre gengivelsesstrategier, som I kunne tænke jer at arbejde med.
Tag (gerne) udgangspunkt i en –isme/periode, når I vælger hvilken metode/måde I vil udtrykke jer med/på. I må også gerne tage udgangspunkt i et konkret værk (direkte/indirekte), men lad være med at kopiere det en til en.
I SKAL bruge en glaskrukke som en del af jeres værk. Der skal som minimum være noget INDE i krukken, men I må også gerne bruge ”rummet uden for krukken” som en del af jeres værk. Ellers er der frit valg med hensyn til andre materialer.
Husk at lave skitser + nedskrive jeres tanker omkring værket. I skal i sidste ende lave en analyse af jeres eget værk + fremlægge denne.
Der er givet mundtlig feedback på den praktiske opgave.
Eleverne har endvidere - i ovenstående grupper - analyseret to af gymnasiets mange kunstværker med udgangspunkt i teorien omkring gengivelsesstrategier. Det har været et krav, at de to udvalgte værker har anvendt to forskellige gengivelsesstrategier, så der kunne laves en komparativ.
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,50 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vinduer og lys
Vinduet og lys (kernestof):
Lærerforfattet pptx. om vinduesmotivet som symbol
Lærerforfattet pptx. om vinduet i kunsten (optakt til besøg på Villum Window Collection med særlig gennemgang af maleriet "Flåden står ud" (1914) af Sigvard Hansen, fokus på formal- og betydningsanalyse)
Lærerforfattet pptx. om arkitektur - fokus på vinduer og lys
Christopher Masters. Windows in Art. Merrell Publishers Limited, London 2011, pp. 6-21 (16 sider i alt).
https://villumwindowcollection.com/temaer/maleri-rum-med-udsigt/ (forelæsning givet på Villum Window Collection, omhandlende Anette Harboe Flensburg og Jesper Christiansen)
https://villumwindowcollection.com/temaer/vinduets-rolle-i-kunsten/ (forelæsning givet på Villum Window Collection, omhandlende vinduets rolle i kunsten)
https://www.youtube.com/watch?v=vrdkL7Y8Who (om gotisk arkitektur)
https://www.youtube.com/watch?v=2EciWH-1ya4 (om gotisk arkitektur)
Supplerende materiale:
https://catholicmagazine.news/and-then-there-was-light-the-metaphysics-of-light-and-the-birth-of-the-gothic-style/
http://www.jmarcussen.dk/historie/Religion/arkitekt/bygdel1.html
https://danskarkitektur.dk/pages/dansk-modernisme/jorn-utzon.php
https://dac.dk/viden/arkitektur/bagsvaerd-kirke/
https://utzon-archives.aau.dk/drawings/bagsvaerd-kirke/
https://danskarkitektur.dk/pages/dansk-modernisme/jorn-utzon.php
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=768351487183464 (forelæsning om modernisme og Jørn Utzon)
https://www.youtube.com/watch?v=trSH7pgtpGU (video om Olafur Eliasson og Fjordenhus)
https://www.youtube.com/watch?v=0QCLS01fhqw (video om Olafur Eliasson og Fjordenhus)
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har været et langt forløb på over 30 moduler med det overordnede tema: Vinduet i kunsten. Forløbets genstandsfelt har været både kunst på flade/maleri og arkitektur og har været struktureret således, at kunst på flade har udgjort første del af forløbet og arkitektur anden del. Forløbet har været tænkt således, at eleverne blev opgraderet på formal- og betydningsanalyse med udgangspunkt i værker, hvor vinduet/vinduer/lys har spillet en central rolle. Indledningsvist er eleverne blevet introduceret til en repræsentativ/autoritativ analyse af "Flåden står ud" (1914) af Sigvard Hansen, med fokus på både formal- og betydningsanalyse), og efterfølgende har eleverne været på besøg på Villum Window Collection i Søborg, hvor de har fået en længere omvisning i samlingen - med fokus på både maleri og arkitektur - hvorefter eleverne i små grupper har analyseret et af følgende værker:
Paul Fischer: Fru Dagny Fischer i dagligstuen (1890)
L.A. Ring: Interiør (1909)
Kasper Bonnén: Hjem igen køkken (2005)
Anette Harboe Flensburg: House of Glass (2019)
Jesper Christiansen: Anatomy of Melancholy (2019-2020)
Der har i maleridelen af forløbet været lagt vægt på kronologi i forhold til vinduet som tema/at eleverne kunne sætte det enkelte maleri i kontekst ift. tema samt den tid hvori maleriet er skabt (ikonologi) samt at eleverne fik øvet formal- og betydningsanalyse.
Udover gruppearbejdet på Villum Window Collection har eleverne - nu i andre grupper - arbejdet med udvalgte værker ud fra følgende temaer:
VINDUET SOM SYMBOL PÅ STATUS OG STIL (værker: Jan van Eycks Arnolfinis Bryllup (1434) + Titians Venus af Urbino (1538) + Jan Vermeers Vinglasset (1661-62)).
VINDUET SOM SYMBOL PÅ AFSLØRING/ÅBENBARING (værker: Leonardo da Vincis Den Sidste Nadver (1495-97/98) + Merisi da Caravaggios Matthæus' Kaldelse (1598-1600)).
VINDUET SOM EN ÅBNING TIL VERDEN(ER) (værker: Caspar David Friedrichs Vindue med Udsigt til en park (1836-37) + Berthe Morisots Interiør, Isle of Wight (1875)).
VINDUET SOM SJÆLENS SPEJL (værker: Caspar David Friedrichs Kvinde ved Vinduet (1822) + Karl Schmidt-Rottluffs I Studiet (1950)).
VINDUET SOM LYSETS ARKITEKTUR (værker: Vilhelm Hammershøis Solstråler eller Solskin. Støvkorn Danser i Solstrålerne (1900)).
I denne sammenhæng researchede eleverne på deres tildelte perioder (lavede en litteraturliste) + lavede en forkortet indholdsanalyse og fremlagde deres præsentationer mundtligt (der blev givet mundtlig feedback).
I arkitekturdelen har der været fokus på nedslag i arkitekturhistorien og følgende perioder har været valgt ud: Gotikken, modernismen, post-modernismen/ny-modernismen og følgende værker er blevet analyseret og gennemgået: Klosterkirken Saint-Denis, Bagsværd Kirke (Jørn Utzon) samt Fjordenhus (Olafur Eliasson). Disse arkitekturværker er naturligvis også blevet analyseret med udgangspunkt i temaet omkring vinduer og lys, og der er blevet lagt vægt på arkitekturværkernes primær- såvel som sekundærfunktion.
Praktiske opgaver:
Eleverne har lavet følgende: En fotocollage med temaet vinduer rundt omkring på Aurehøj Gymnasium, et selvportrætsfotografi i forbindelse med et vindue, et maleri udført med farvekridt på sort karton med temaet yndlingsgenstand i forbindelse med et vindue, en arkitekturmodel med opgaveformuleringen:
Udarbejd grundplan, opstalt og 3D-model (fysisk) til et mindre bygningsværk, hvor lys og vinduer spiller en vigtig/afgørende rolle. Tegninger og model i 1:50. Husk at jeres bygningsværk skal kunne passe ind på den træplade, I får som "fundament" (den er 30 x 30 cm, hvilket svarer til 15 x 15 m i virkeligheden - Der skal altså arbejdes med målfasthed i 1:50 på tegningen og 1:50 i modellen (1 cm på tegningen = 0,5 m i virkeligheden). Alle får tildelt skalapersoner, så man kan fornemme størrelsesforholdene (standardskalaperson = 2 meter). Husk at bygningsværket som minimum skal have en primærfunktion, men arbejd også meget gerne med en sekundær funktion (under alle omstændigheder skal I beskrive, hvor I ønsker jeres bygningsværk opført). Der SKAL laves skitser (papir og blyant), (grundplan + opstalt). Der SKAL laves en fuld analyse af eget værk (pptx. med tekst og billedmateriale). I må også meget gerne have inspirationsværker med i jeres materiale. HUSK AT TAGE PROCESBILLEDER.
Husk desuden: Det analyseskema I skal bruge, ligger inde i den pptx., jeg har uploadet i den fælles mappe på Lectio. Husk at det er vigtigt, at I kommer ind på hvilke materialer, I ser jeres bygningsværk opført/realiseret i.
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,50 moduler
Dækker over:
32,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Performancekunst
Performancekunst (kernestof):
Diverse lærerforfattede PowerPoints
Kapitel 10, "Chapter Ten. The Body (c.1960-c.1970) fra Katy Hessels bog The Story of Art without Men. Penguin Random House, London, 2022, pp. 298-311.
https://www.theartstory.org/movement/performance-art/ (generel introduktion til performancekunst - en hovedkilde til information)
https://www.youtube.com/watch?v=EmMTKdUAokM&t=1s (introduktionsvideo til performancegenren - en hovedkilde til information)
https://www.sleek-mag.com/article/feminist-performance-art/ (artikel om betydelige kvindelige performancekunstnere)
https://www.youtube.com/watch?v=2Sa1y-PAAzE (til Cut Piece-værket)
https://www.theguardian.com/world/2023/nov/14/pussy-riot-nadya-tolokonnikova-indiana-abortion-ban-protest (til God Save Abortion-værket)
https://www.theguardian.com/world/2023/nov/14/pussy-riot-nadya-tolokonnikova-indiana-abortion-ban-protest (til God Save Abortion-værket)
https://www.missionmag.org/pussy-riot-debuts-new-single-god-save-abortion-on-the-steps-supreme-court/ (til God Save Abortion-værket)
https://www.tate.org.uk/art/artworks/schneemann-interior-scroll-p13282 (Til Carolee Schneemann)
https://www.moma.org/audio/playlist/243/3133 (Til Marina Abramovic)
https://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/21/ana-mendieta-death-sarah-ottens-university-of-iowa (Til Ana Mendieta)
https://glholtegaard.dk/da/udstillinger/looping-the-hoop-lilibeth-cuenca-rasmussen/ (Til Lilibeth Cuenga Rasmussen)
https://www.youtube.com/watch?v=wKFZOIv5sS0 (Til Milo Moiré)
Forløbsbeskrivelse:
Emnet for dette forløb har været performancekunst gennem tiden (kronologi) med fokus på kvindelige performancekunstnere. Eleverne er indledningsvist blevet introduceret til kropskunst i perioden ca. 1960-ca. 1970 (til dette formål er brugt kapitlet fra Katy Hessels bog (se under kernestof m.m.)), performancegenren som født deraf (diverse materialer) samt forbindelsen mellem denne genre og feminisme generelt og i kunsten i særdeleshed. Eleverne er blevet præsenteret for to repræsentative performanceværker: Yoko Onos "Cut Piece" (opr. 1965) samt Pussy Riots "God Save Abortion" (2023) og har efterfølgende i grupper selv arbejdet med kvindelige performancekunstneres værker (værkerne er bevidst valgt ud fra, at de spreder sig repræsentativt over tid).
Som optakt emnet har underviseren introduceret til performancegenren (begrebsafklaring) og gennemgået følgende repræsentative værker:
Yoko Ono, Cut Piece (opr. 1965)
Pussy Riot, God Save Abortion (2023)
På baggrund af denne introduktion har eleverne i grupper af 2-3 efterfølgende arbejdet med følgende værker:
Carolee Schneemann (1939, USA) – Interior Scroll (1977)
Marina Abramovic (1946, Serbien) – The Artist is Present (2009)
Ana Mendieta (1948, Cuba) – Rape Scene (1973)
Lilibeth Cuenga Rasmussen (1970, Danmark) – Looping the Hoop (2023)
Milo Moiré (1983, Schweiz) - The PlopEgg Painting - the Birth of a Picture (2014)
Således har eleverne lavet research og analyse med udgangspunkt i både formal-, betydnings- og socialanalyse og efterfølgende fremlagt for resten af holdet. Der blev givet mundtlig feedback på disse fremlæggelser.
Praktisk arbejde:
Eleverne har i 2 store grupper selv arbejdet performativt med udgangspunkt i følgende opgaveformulering:
Lav en performance i grupper (grupperne kan ses på næste slide)
Jeres performance skal vare mindst 1 min. og højst 2 min.
Jeres performance skal filmes
Alle gruppemedlemmer skal indgå i performancen
Tænk indgående over følgende: Ord (lyd), krop (rekvisitter), omgivelser
Giv jeres performance et tema og en titel
Tjek gerne formalanalyseskemaet som inspiration til diverse virkemidler
Alt ”skitsearbejde” skal kunne dokumenteres
De 2 performances er efterfølgende blevet vist på klassen, hvorefter grupperne har skullet analysere hinandens værker - disse er også blevet fremlagt.
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur/installation
Skulptur/installation (kernestof m.m.):
https://www.youtube.com/watch?v=_qb_LbmBwBY (YouTube-video med en kunstner-talk med Emma Talbot, faciliteret af YaleBritishArtist, hvor hun bliver interviewet af Laura Smith, Director of Collection and Exhibition, The Hepworth Wakefield)
Kapitlet "Det antropocæne og det post-humane" fra Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis 2023, pp. 73-83.
Supplerende materiale:
https://www.perkristiannygaard.com/Work
https://raishadjglover.org/researcharchive/2024/2/12/visual-artist-mathilde-roussel
https://copenhagencontemporary.org/en/emma-talbot/
https://www.verginer.com/
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har været et kortere et af slagsen med fokus på skulptur og installation (som genrer) med udgangspunkt i samtidskunst (repræsenteret ved en lille håndfuld samtidskunstnere). Indledningsvist har eleverne set en kunstner-talk med Emma Talbot samt besøgt Emma Talbot-udstillingen på CC (Copenhagen Contemporary), og denne har tjent som inspiration til både den praktiske del af forløbet (elevarbejde/praktisk arbejde) samt som optakt til både kurateringsforløbet (det efterfølgende forløb) samt årets eksamensemne omkring "Menneske og natur"/"Menneskets forhold til naturen" (det afsluttende emne). Med udgangspunkt i vores research omkring Emma Talbot, har vi diskuteret hendes kunstneriske praksis og emnebehandlingen i hendes kunst samt læst hendes værker på den aktuelle udstilling ind i en "antropocæn" sammenhæng. Eleverne har efterfølgende arbejdet i små grupper med følgende kunstnere (kunstnerne er netop valgt ud fra et hensyn om, at de er samtidskunstnere, der genremæssigt bevæger sig i en felt mellem skulptur og installation samt at deres værker kan læses ind i en antropocæn sammenhæng ud fra et overordnet emne omkring "Menneske og natur"/"Menneskets forhold til naturen"):
Per Kristian Nygård (Not Red but Green + Not Red but Green II).
Mathilde Roussel (eleverne har selv valgt et værk).
Emma Talbot (her skal der være tale om udstillingen på CC eller dele heraf).
Willy Verginer (eleverne har selv valgt et værk).
Eleverne har desuden selv valgt analysetilgang, lavet en analyse, læst og brugt perspektiveringsteksten om "det antropocæne og det post-humane" (se under kernestof m.m.) samt lavet en mundtlig præsentation med en varighed på ca. 15 min. Der er givet mundtlig feedback på præsentationerne.
Praktisk arbejde:
Eleverne har arbejdet skulpturelt/installatorisk med udgangspunkt i følgende opgaveformulering:
Udform en skulptur (højst 30 cm i højden) eller et forslag til en installation med inspiration fra Emma Talbot-udstillingen på Copenhagen Contemporary. Temaet skal kredse omkring menneskets forhold til naturen i dag - brug gerne et dyr som metafor for dette. Der skal laves mindst 3 forskellige skitser, hvoraf I skal vælge én, som I vil realisere i en skulptur/installation. Materialerne er som udgangspunkt pap, papmaché, stof, papir, garn (men andre materialer er en mulighed). Husk at dokumentere jeres proces. I skal i sidste ende lave en skulpturanalyse/installationsanalyse og kunne argumentere for tema og hvorledes jeres værk forholder sig til Emma Talbot-udstillingen.
Elevernes individuelle skulpturer/installationer er efterfølgende blevet brugt til en gruppeudstilling i skolens studiecenter, som elever har sat op i fællesskab, og eleverne har efterfølgende lavet en samlet analyse af deres udstilling samt en kurateringsanalyse af selvsamme. Denne er blevet fremlagt på klassen, og der er blevet givet mundtlig feedback.
Eleverne har i dette forløb desuden besøgt Charlottenborgs Forårsudstilling 2025. Vi har brugt besøget i kurateringsforløbet, hvor vi har diskuteret den kurateringsstrategi, der lå bag udstillingen.
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,50 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kuratering
Kuratering (kernestof m.m.):
Kapitlet "Kuratering af en udstilling" fra Jonas Wolters bog: Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst. Det ny forlag, 20, pp. 209-222.
https://www.smk.dk/article/kuratering-og-museologi/ (omhandler også en introduktion til Haim Steinbachs "genstandsøvelse")
https://www.kunsteder.dk/tema/louisiana-som-sted
En lærerforfattet pptx. om museologi med udgangspunkt i Louisiana Museum of Modern Art
https://issuu.com/smk.dk/docs/x-folder_011113_final (udstillingskatalog til 2013-udstillingen "The Window" på SMKs hedengange x-rummet, kurateret af kunstneren Haim Steinbach)
Supplerende materiale:
https://pov.international/freddy-hagen-havet-louisiana/ (POV-artikel af Freddy Hagen: Det skrøbelige, mysteriefyldte og skønne havs dybeste hemmeligheder på Louisiana)
Anne Vestergaard Jørgensen. "Kunstkritik og institutionskritik i x-rummet. Periskop nr. 21, 2019 (udleveret i kopi)
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne har indledningsvist læst teksten "Kuratering af en udstilling" (Jonas Wolter) som introduktionstekst og optakt til emnet generelt og som optakt til deres deltagelse i et 4-timers kurateringsforløb på Louisiana med følgende program:
Museumsformidling og kuratering: Unge formidler kunst
4 timer inkl. pause
Program:
· Velkomst og præsentation af dagens program
· Kuratering og formidling
Vi går på opdagelse i dele af Louisianas samling og særudstillinger for at undersøge forskellige måder at kuratere og formidle på
· Hvad er og kan formidling? Giacometti-salen på Louisiana
· Frokost
· Workshop: NY Giacometti-sal, det er dig, der bestemmer!
Kuratering og formidling af rummet på ny; samme værker, men ny iscenesættelse, fortælling og formidling af rummet visualiseret via planer, skitser og modeller.
· Præsentation, opsamling og afslutning
Eleverne arbejdede her i grupper og har efterfølgende fremlagt deres ny-ophængning (kuratering af Giacometti-rummet) på klassen, og der er givet mundtlig feedback.
Som en del af kurateringsforløbet på Louisiana deltog eleverne også i en lille øvelse om forskellige museumstyper (efter inddeling af den amerikanske forsker John H. Falk): Den opdagelsesrejsende (explorers), mellemmanden (facilitators), oplevelsesjægeren (experience seekers), entusiasten (professionals/hobbyists) samt eskapisten (rechargers) faciliteret af de to forløbsformidlere fra Louisiana.
Efterfølgende (hjemme på skolen) har eleverne lavet Haim Steinbachs "genstandsøvelse" (se under kernestof m.m.), og de har læst artikler om og diskuteret kurateringsstrategien bag Steinbach udstilling/kuratering "The Window", som fandt sted på SMK i deres nu hedengange x-rummet. Vi har desuden snakket om de dialogmøder (emnefællesskaber), der kan opstå når forskellige elementer bliver sat sammen - tilfældigt såvel som bevidst.
Vi har efterfølgende talt om forskellige kuraterings-/udstillingsstrategier, nemlig en monografisk, en kronologisk, en tematisk og en æstetisk tilgang, og eleverne har diskuteret kurateringsstrategien bag Havet-udstillingen på Louisiana, som de også fik en introduktion til i forbindelse med kurateringsforløbet samme sted, og i den forbindelse har vi brugt/inddraget Freddy Hagens artikel om udstillingen (se under "Supplerende materiale").
Endvidere og slutteligt har eleverne kurateret deres fællesværk fra det foregående forløb: Skulptur/installation (med fokus på værker med menneske vs. natur-tema læst i en antropocæn optik) og i den forbindelse lavet diverse formidlingsmateriale og besvaret følgende spørgsmål:
Spørgsmål ift. kuratering af egen udstilling:
HVAD ER EN GOD UDSTILLING?
Hvad er temaet for jeres udstilling?
Hvilke dele indgår i jeres udstilling? Hvorfor og hvordan?
Hvad er jeres primære målgruppe? Hvordan er det løst?
Beskriv jeres udstillingsrum. Hvilke overvejelser har I haft omkring lokationen ift. jeres værk/værker?
Hvordan har I formidlet jeres udstilling (tekster, PR-materiale, platforme)?
Hvordan er jeres udstilling blevet modtaget? Har jeres kurateringsstrategi fungeret efter hensigten?
Vend tilbage til første spørgsmål og forsøg at vurdere jeres egen udstilling.
Eleverne lavede desuden en socialanalyse af fællesværket. Både kurateringsanalysen og socialanalysen er præsenteret på klassen, og der er givet mundtlig feedback.
Udover det primære forløbsfokus, som har været kuratering, er eleverne også kort blevet introduceret til museologi, men kun i form af en lille analyse af Louisiana Museum of Modern Art. I den analyse har der været taget udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvilken type kunststed er der tale om?
- Hvad består stedets samling af?
- Hvad er stedets vision?/Hvad er det "forpligtet" på?
- Hvad siger bygningen/bygningerne om stedet og det der bliver udstillet? (Er der overensstemmelse mellem form og indhold?). Undersøg her også primær- og sekundærfunktion.
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt (kernestof m.m.):
Emnet til årets eksamensprojekt er: "Menneske og natur"/"Menneskets forhold til naturen".
Opgaveformulering til eksamensprojektet:
Med udgangspunkt i overemnet ”Menneske og natur”/”Menneskets forhold til naturen” skal du skabe et værk/en serie af værker eller lave en kuratering med udgangspunkt i emnet. Du kan med fordel bruge din viden om f.eks. det udvidede værkbegreb, land art, installationskunst, institutionskritik, relationel æstetik, kurateringsteori og/eller teksten om det antropocæne og posthumane i dit arbejde med eksamensprojektet. Du skal finde 1-2 professionelle værker, som du bruger som inspiration til dit eksamensprojekt, og du skal arbejde med skitser samt huske at dokumentere din proces undervejs (dette bliver du også bedømt på). Du skal efterfølgende analysere dit eget værk/dine egne værker/din kuratering (kom alt ind i én samlet pptx.) – vælg den analysetilgang der giver mest mening (du skal kunne forklare, hvorfor du har valgt denne tilgang). Det er desuden tilladt som en del af inspirationsmaterialet også at inddrage viden fra andre af gymnasiets fag, hvis du i den forbindelse har arbejdet med lignende emner (menneske/natur/det antropocæne/det posthumane). Indtænk slutteligt hvor du forestiller dig, at dit værk kunne udstilles/fremvises.
Tjek følgende kunstnere (links) + eksempler på værker. Du behøver ikke at bruge nogen af disse kunstnere; de tjener kun som inspiration. Hvis du finder dine egne inspirationsværker, så husk at dokumentere med links til/billeder af værkerne:
https://www.biennaleofsydney.art/participants/ackroyd-harvey/ (Heather Ackroyd og Dan Harvey)*
http://artmatter.dk/profile/jesper-dalgaard (Jesper Dalgaard)
http://www.agnesdenesstudio.com/works.html (Agnes Denes)*
https://olafureliasson.net/tag/natural-phenomenon/ (Olafur Eliasson)
https://www.artshelp.com/andy-goldsworthy/ (Andy Goldsworthy)
https://www.newcitybrazil.com/2018/02/20/the-art-of-life-and-death-a-conversation-with-daniel-lie-about-his-monumental-sculpture-at-casa-triangulo/ (Daniel Lie)
https://madisonsquarepark.org/art/exhibitions/maya-lin-ghost-forest/ (Maya Lin)
https://gideonmendel.com/submerged-portraits/ (Gideon Mendel)*
https://www.mariangoodman.com/artists/394-delcy-morelos/ (Delcy Morelos)
https://tia-thuynguyen.com/flower-of-life (Tia-Thuy Nguyen)
https://www.perkristiannygaard.com/Not-Red-But-green-II (Per Kristian Nygård)
https://www.lux-mag.com/artist-precious-okoyomon-on-nature-creativity/ (Precious Okoyomon)
https://www.malenehartmannrasmussen.com/Natur-Spor-Spejlinger-CLAY-Keramikmuseum-Danmark-2021 (Malene Hartman Rasmussen)
https://ordrupgaard.dk/udstillinger/tomas-saraceno-omega-centauri-3-9/ (Tomas Saraceno)*
https://copenhagencontemporary.org/en/emma-talbot/ (Emma Talbot)*
https://www.verginer.com/works.html (Willy Verginer)*
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487193761",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487193761",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487193761"
}