Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Christina Lindholt Mikkelsen
|
Hold
|
2024 drV/2 (2g3g drV/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro-forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,50 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Devising og performance
Devising som produktionsprincip
Performancegenren
Praksisarbejde m. konceptuel devising- og performanceprojekt.
Forestillingsanalyse af den musikalske performance "Sort Samvittighed #4"
Kompositionsformerne: montagemodel og teatrets simultane form.
Karakteristik af filmede uddrag af forskellige typer performances og/eller stærkt stiliserede forestillinger: visuel performance, fysisk performance/teater, happening/aktionsteater.
Devising som produktionsmetode til udvikling af en samtidskritisk performance
Materiale:
Jeanett Albeck: "Ellers mange tak", Teatret Republique, 2022
Birgitte Dam: Teater live” s. 61-63 (montagemodel og teatrets simultane form)
Jette Mortensen: ”Nu skal se selv skabe rollen – devised teater” i ”Teater i det nye årtusinde” s. 123-130
Kobernagel: ”Konceptuel devising kort”, i Skuespilleren på arbejde, s. 358-359
Sørensen: ”Dramatik – en grundbog” s. 43-49 (Det moderne teater og reteatralisering. Teaterforestillingen: Rum, figur og forløb) og s. s. 158: Ordforklaring til "Performance" og "Performer"
Filmede uddrag af performances/forestillinger:
1) Hotel Pro Forma: ”Operation: Orfeo” (1993, 2007, 2021)
2) Kamilla Wargo Breakling: ”Pis”, Kaleidoskop, 2009
3) Kristján Ingimarsson Company: BLAM! - fysisk teater/performance (OBS: her er blot ses en trailer og reklamer, der viser stilen)
4) Mikeal Fock om Solvognens Rebildaktion i 1976 (klip fra performance-aktionen og fortælling af skuespilleren)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,50 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den dramatiske tekst og det moderne teater
Reading og analyse af nyere dramatik
Dramaturgiske former/kompositionsprincipper:
* det aristoteliske drama og berettermodellen ("Klumpfisken som eksempel")
* det episke dramas montagekomposition ("Popstars" og "Husk panten" fra Europamestrene som eksempel)
* postdramaet og teatrets simultaneform ("Frihed, sex, længsel" og "Undskyld" som eksempel)
Den fremvisende spillestil og Bertolt Brechs Verfremdung og episk opsætning
Praksisarbejde:
*Arbejde med verfremdungteknikker (f.eks. gadescenen)
* Iscenesættelsesprojekt ud fra et uddrag af et selvvalgt drama fra forløbets pensum,
herunder dramaturgisk analyse light og realisationsanalyse
* Iscenesættelse af spilsekvens fra "Popstars" med fokus på balance mellem den fremvisende (episke) og indlevende (dramatiske) spillestil
Det moderne teater
Forestillingsanalyse af "Fuglene"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brekling Undskyld.pdf s. 71-77
-
Frihed, sex, længsel.Grob.2019.pdf s. 2-4 og s. 31-32
-
Krebs.Europamestrene.pdf s.20-24
-
Dam: "TeaterLive", vi læser s. 61-63 om kompositions-formerne
-
Sandorff.Lærke.Klumpfisken.pdf s. 5-17
-
"Episk opsætning - fremvisningens spillestil", Dramatik - en grundbog s. 74-76 og s. 78. Her er lidt hjælp:
-
Fuglene Republique.pdf
-
"Det moderne teater", Dramatik - en grundbog, s. 43-45. Besvar:
-
Teatrets præsentation af "Fuglene"
-
Teaterforestilling: "Fuglene" (instr. Ginman), Revolver, 2025
-
Fotos fra Fuglene
-
Gjengangere – skuespill – Store norske leksikon
-
Vi gennemgår spørgsmål 4-7 fra lektien til i mandags.
-
Læs i Klar Scene s. 106-107 afsnittet "Stanislavskijs skuespillerteknik". Skriv stikord til det, du vurderer er centralt.
-
Kobernagel Stanislavskij-stikord. Naturalisme.pdf
-
Logbog:
-
Gjengangere – skuespill – Store norske leksikonLæs teksten og besvar:
-
Kobernagel Stanislavskijsteknikker inkl tilføjelser af CLM.pdf
-
Læs dette først:
-
Fokuser på de motivationer (f.eks. følelser og tanker), der udtrykkes - ofte i underteksten. Skriv stikord til to vigtige replikker for hver karakter.
-
idéer til dramatekster til eksamensprojekt.docx
-
Aakeson.Kollision.pdf
-
Garfild Hjem kære hjem 2008.pdf
-
Krebs.Europamestrene.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487200155",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487200155",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487200155"
}