Holdet 2024 drV/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Christina Lindholt Mikkelsen
Hold 2024 drV/2 (2g3g drV/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro-forløb
Titel 2 Devising og performance
Titel 3 Den dramatiske tekst og det moderne teater
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Devising og performance

Devising som produktionsprincip

Performancegenren

Praksisarbejde m. konceptuel devising- og performanceprojekt.

Forestillingsanalyse af den musikalske performance "Sort Samvittighed #4"

Kompositionsformerne: montagemodel og teatrets simultane form.

Karakteristik af filmede uddrag af forskellige typer performances og/eller stærkt stiliserede forestillinger: visuel performance, fysisk performance/teater, happening/aktionsteater.

Devising som produktionsmetode til udvikling af en samtidskritisk performance

Materiale:
Jeanett Albeck: "Ellers mange tak", Teatret Republique, 2022
Birgitte Dam: Teater live” s. 61-63 (montagemodel og teatrets simultane form)
Jette Mortensen: ”Nu skal se selv skabe rollen – devised teater” i ”Teater i det nye årtusinde” s. 123-130
Kobernagel: ”Konceptuel devising kort”, i Skuespilleren på arbejde, s. 358-359
Sørensen: ”Dramatik – en grundbog” s. 43-49 (Det moderne teater og reteatralisering. Teaterforestillingen: Rum, figur og forløb) og s. s. 158: Ordforklaring til "Performance" og "Performer"


Filmede uddrag af performances/forestillinger:
1) Hotel Pro Forma: ”Operation: Orfeo” (1993, 2007, 2021)
2) Kamilla Wargo Breakling: ”Pis”, Kaleidoskop, 2009
3) Kristján Ingimarsson Company: BLAM! - fysisk teater/performance (OBS: her er blot ses en trailer og reklamer, der viser stilen)
4) Mikeal Fock om Solvognens Rebildaktion i 1976 (klip fra performance-aktionen og fortælling af skuespilleren)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,50 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den dramatiske tekst og det moderne teater



Reading og analyse af nyere dramatik

Dramaturgiske former/kompositionsprincipper:
* det aristoteliske drama og berettermodellen  ("Klumpfisken som eksempel")
* det episke dramas montagekomposition ("Popstars" og "Husk panten" fra Europamestrene som eksempel)
* postdramaet og teatrets simultaneform ("Frihed, sex, længsel" og "Undskyld" som eksempel)

Den fremvisende spillestil og Bertolt Brechs Verfremdung og episk opsætning

Praksisarbejde:
*Arbejde med verfremdungteknikker (f.eks. gadescenen)

* Iscenesættelsesprojekt ud fra et uddrag af et selvvalgt drama fra forløbets pensum,
herunder dramaturgisk analyse light og realisationsanalyse  

* Iscenesættelse af spilsekvens fra "Popstars" med fokus på balance mellem den fremvisende (episke) og indlevende (dramatiske) spillestil

Det moderne teater

Forestillingsanalyse af "Fuglene"


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer