Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Louise S. V. Vang-Pedersen
|
Hold
|
2024 drV/3 (2g drV/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende teaterteori
Introduktion til faget.
Tryghed og tillidsøvelser. Fokus på koncentration og masser af øvelser på gulv så holdet lærer hinanden at kende og er trygge ved at spille for hinanden.
Improvisations forløb hvor vi har ekstern underviser Martin Winther-Zarp, det meste af holdet overværer også en improvisationsforestilling med Plottwist på Kulturstationen Lygten d. 24.september, som Martin er en del af.
Værktøjer i impro som øves på gulv og i små iscenesættelser vi viser hinanden på holdet:
give bud
accept
sig ja, og
ikke censurere egne tanker
statusbegreber
nultekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forestilling og forestillingsanalyse GENGANGERE
Holdet ser forestillingen "Gengangere" på Husets teater med pre-talk inden forestillingen med instruktøren Liv Helm.
Vi læser en anmeldelse som optakt. Holdet introduceres til forestillingsanalyse og de tre elementer: Aktør, Rum og Handling.
Gruppearbejde med forestillingsanalyse hvor eleverne laver små fremlæggelser for holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teaterperiode 1: Commedia dell'arte
Genren gennemgås teoretisk og i særdeleshed i praksis.
Workshop med Commedia dell'arte skuespilleren Ruth Lerche igangsætter forløbet.
Eleverne arbejder med de typiske figurer inden for genren samt masker.
Små iscenesættelser i grupper vises for holdet med refleksion over udtryk, virkemidler og betydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Teaterperiode 2: Nyere teater
Forløbet har rummet flere træk fra det nyere moderne teater.
Det reflekterende samtidsteater (Periode og genre.)
Forløb om spillestil og iscenesættelsesprincipper (Stanislavskij/realistisk spillestil og Brech/verfremdung og brud)
Skuespilteknik: Stanislavskij og senere Bertolt Brecht (teori og skabende arbejde).
Stanislavskijs nøglebegreber introduceres gennem forskellige øvelser hvor teori inddrages undervejs.
Devising som iscenesættelsesprincip introduceres kort.
Vi ser forestillingen Richard D. 3 med TEATERGRAD på Gentofte Rådhus, som har specialiseret sig i byrumsteater. Forestillingen er frit fortolket fra Shakespares stykke. Moderniseret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekter
Eleverne arbejder selvstændigt med løbende vejledning i grupper med deres eksamensprojekter.
Der fokuseres hver gang på forskellige dele af projektarbejdet i opvarmningen - primært med fokus på karakterarbjedet.
Projekterne gennemøves og spilles for et publikum i slut april - derefter arbejdes der med digital præsentation og fremlæggelser heraf.
Elsket og Savnet (10min)
Frida og Jennisy "Hjerteveninder"(10 min)
Dine Forventninger (10 min)
Deadline (15 min)
Brasilien (10 min)
Undskyld (15 min)
Krig (20 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487203341",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487203341",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487203341"
}