Holdet 2024 drV/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Louise S. V. Vang-Pedersen
Hold 2024 drV/3 (2g drV/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende teaterteori
Titel 2 Forestilling og forestillingsanalyse GENGANGERE
Titel 3 Teaterperiode 1: Commedia dell'arte
Titel 4 Teaterperiode 2: Nyere teater
Titel 5 Eksamensprojekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende teaterteori

Introduktion til faget.
Tryghed og tillidsøvelser. Fokus på koncentration og masser af øvelser på gulv så holdet lærer hinanden at kende og er trygge ved at spille for hinanden.

Improvisations forløb hvor vi har ekstern underviser Martin Winther-Zarp, det meste af holdet overværer også en improvisationsforestilling med Plottwist på Kulturstationen Lygten d. 24.september, som Martin er en del af.

Værktøjer i impro som øves på gulv og i små iscenesættelser vi viser hinanden på holdet:
give bud
accept
sig ja, og
ikke censurere egne tanker

statusbegreber

nultekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forestilling og forestillingsanalyse GENGANGERE

Holdet ser forestillingen "Gengangere" på Husets teater med pre-talk inden forestillingen med instruktøren Liv Helm.
Vi læser en anmeldelse som optakt. Holdet introduceres til forestillingsanalyse og de tre elementer: Aktør, Rum og Handling.

Gruppearbejde med forestillingsanalyse hvor eleverne laver små fremlæggelser for holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teaterperiode 1: Commedia dell'arte

Genren gennemgås teoretisk og i særdeleshed i praksis.

Workshop med Commedia dell'arte skuespilleren Ruth Lerche igangsætter forløbet.
Eleverne arbejder med de typiske figurer inden for genren samt masker.

Små iscenesættelser i grupper vises for holdet med refleksion over udtryk, virkemidler og betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Teaterperiode 2: Nyere teater

Forløbet har rummet flere træk fra det nyere moderne teater.
Det reflekterende samtidsteater (Periode og genre.)
Forløb om spillestil og iscenesættelsesprincipper (Stanislavskij/realistisk spillestil og Brech/verfremdung og brud)
Skuespilteknik: Stanislavskij og senere Bertolt Brecht (teori og skabende arbejde).
Stanislavskijs nøglebegreber introduceres gennem forskellige øvelser hvor teori inddrages undervejs.

Devising som iscenesættelsesprincip introduceres kort.

Vi ser forestillingen Richard D. 3 med TEATERGRAD på Gentofte Rådhus, som har specialiseret sig i byrumsteater. Forestillingen er frit fortolket fra Shakespares stykke. Moderniseret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekter

Eleverne arbejder selvstændigt med løbende vejledning  i grupper med deres eksamensprojekter.
Der fokuseres hver gang på forskellige dele af projektarbejdet i opvarmningen - primært med fokus på karakterarbjedet.

Projekterne gennemøves og spilles for et publikum i slut april - derefter arbejdes der med digital præsentation og fremlæggelser heraf.

Elsket og Savnet (10min)

Frida og Jennisy "Hjerteveninder"(10 min)

Dine Forventninger (10 min)

Deadline (15 min)

Brasilien (10 min)

Undskyld (15 min)

Krig (20 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer