Holdet 2024 ENV - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Henrik Ohlsen
Hold 2024 ENV (3g ENV)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 What we Talk about when we Talk about Love (EXAM)
Titel 2 American Election (EXAM)
Titel 3 African Stories (EXAM)
Titel 4 Multicultural Britain (EXAM)
Titel 5 Macbeth (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 What we Talk about when we Talk about Love (EXAM)

Vi har læst Raymond Carvers novellesamling "What We Talk About When We Talk About Love" som værk. Der har været fokus på Carvers minimalistiske skrivestil og og på de temaer som kan identificeres på tværs af novellerne: relationships, alcoholism, masculinity, uncertainty. Vi læste også to versioner af slutningen på novellen "Tell the women we're going", nemlig Carvers originale og den kraftigt redigerede udgave af Gordon Lish, som er den, der er i værket vi har læst.

Materiale:

What We Talk about when we talk about love (Raymond Carver)



Vi har arbejdet med minlæring løbende i forløbet.

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Election (EXAM)

Forløb om det Amerikanske valg. Vi har fokuseret på det amerikanske valgsystem og de vigtigste emner i valgkampen med udgangspunkt i bogen "Election Year" . Vi har lavet retoriske analyser af taler af Donald Trump, Kamala Harris og Joe Biden. Efter valgets afgørelse har vi kort diskuteret hvilke faktorer/emner der afgjorde valget.

Materiale:

Genefke m.fl, Election Year, Colombus (2024), chapters 1,4, 5, 7 and 8
Remarks by Presiden Biden on Border Security and Enforcemnet (2023, uddrag)
Former President Donald Trump's speech How to Secure Borders (2023 , uddrag)
Remarks by Vice President Harris to Kick Off "Nationwide Fight for Reproductive Freedoms" rally (2024, uddrag)
Joe Biden's Oval Office address on decision to leave 2024 race
Kamala Harris’ concession speech
Donald Trump's victory speech (uddrag)

I timerne er der endvidere arbejde med grammatik på: Grammatik:

https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 African Stories (EXAM)

Forløb om Afrika og afrikansk-engelsk litteratur, primært ned fokus på Nigeria. Vi har i forløbet gradvist arbejdet os imod en postkolonial forståelse og læsning af afrikansk litteratur, fx med begreberne "representation", "hybrid identity" og "the Afropolitan"

Den sidste del af forløbet havde fokus op "diasporic writing" hvor der var fokus på fremstillingen af immigrationsoplevelsen og dens fokus på kontrast/balance mellem ude/hjem og assimilation/tradition. Klassen har skrevet et analytical essay om Ella Paradis' essay "Africa is not a Country"

Minlæring.dk har indgået som grammatiklektie i forløbet:
https://app.minlaering.dk/dashboard
Der har været adgang til følgende ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/mobile/


Læst materiale:

From "Africa Unfold", Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen L&R:
The Role of the Writer in Africa (Chinua Achebe)
Things Fall Apart (Chinua Achebe, kort uddrag)
The Mysterious Anxiety of Them and Us ("Stoku", Ben Okri)
How to Write About Africa (essay, Binyavanga Wainaina)

Other texts:

The White Man's Burden (poem) Rudyard Kipling
No More Pity Shit: Magatte Wade
Tayie Selasi: Bye Bye Babar (What is a Afropolitan)
Americanah, Chapters 11 and 12 (Chimamanda Ngozi Adichie)
TED Talk: Chimamanda Adichie: The Danger of a Single Story
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
Ëlla Paradis: Africa is not a Country (essay)

Supplerende:
A Kind of Paradise (documentary film, Andreas Johnsen, 2011)
Tayie Selasi TED Talk https://www.ted.com/talks/taiye_selasi_don_t_ask_where_i_m_from_ask_where_i_m_a_local


Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/


Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Multicultural Britain (EXAM)

Forløb med fokus på det multikulturelle Storbritiannien. Vi har gennemgået Storbritanniens med fokus på tiden efter 2. verdenskrig og den migration der opstår i forbindelse med afviklingen af det britiske imperium. Vi har kigget på spørgsmålet om immigration og mulitkulturalisme fra den første Windrush generation og frem til Brexit og nyeste tid. Vi har dykket ned i de tre faser af britisk migrantlitteratur, "arrival phase", "settler phase" og "indigene phase" og har læst udvalgte tekster fra alle faser. Vi har endvidere arbejdet med begreberne "superdiversity" og "convivality".

Background texts:
From "UK Now": History of British migration 1-3,
From Everyone is Here: Phases of  immigrant literature

Core texts:

John Agard: Remember the Ship,
Enoch Powell: Rivers of Blood,
Sam Selvon :The Lonely Londoners,
Hanif Kureishi: My son the fanatic,
Bernardine Evaristo: Yazz,
David Cameron: Multiculturalism has Failed

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Macbeth (EXAM)

Vi har læst et længere uddrag af Shakespeares Macbeth i Ole Juul Lunds udgave. Vi har især fokuseret på temaer som "ambition", "guilt", "manipulation" og "gender" og forbundet stykket med sin samtid. I forbindelse med vores læsning af stykket, har vi set Justin Kurzels filmatisering fra 2015.

Læste uddrag:

Act I, scenes 1,2,3,4,5,6 and 7
Act II, scenes 1,2 and 3
Act III, scenes 1,2,3 and 4
Act IV, scene 1

Grammatik: https://app.minlaering.dk/dashboard
Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
Ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Ordbog: https://www.oed.com/

Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer