Holdet 2024 laV/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Tine Juel Simonsen
Hold 2024 laV/3 (2g3g laV/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetion
Titel 2 Fabler
Titel 3 Catul
Titel 4 Dyder og laster
Titel 5 Middag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Fabler

Læst på latin 4 fabler Teksterne er fra: Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp- Pedersen:

Kernestof (tekster I kan trække til eksamen):
Lupus et Agnus side 67
Rana rupta et bos side 71
De vulpe et uva side 75
Vacca, capella, ovis et leo: side 78


Andre fabler til perspektivering (på dansk):
Phaedrus:
Prolog: side 87
Om menneskenes fejl side 85 (læst i forløbet om dyder og laster)
Muldyrerne og røverne side 87
Hunden side 88
Kragen og ræven (er i diasshow om den romerske middag)

La Fontaine fabler gendigtet af Johannes Møllehave (er i diasshowet: fabeldigtere)
side 86: Ræven og rønnebærerne.

Disney tegnefilm:
Haren og skildpadden (link i diasshowet: fabeldigtere)

om Broby Johansen:
"Stortyskland" (er i diasshowet: fabeldigtere)

Baggrund:
Om Phaedrus og fabler Side 7 til 13  i Phadrus Fabler (læst i forbindelse med sidste forløb). og side 59-62 i "Latin - her og nu"
Diasshow: Fabeldigtere




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catul

Eleverne har arbejdet med et Catul-forløb og læst 4 digte på latin. I forløbet er arbejdet med Catuls kærlighedsdigte med særligt fokus på Lesbia. Baggrund om Catul og samtiden er inddraget i forløbet.

Tekster læst på latin fra: Latin her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen.

Fra: Latin her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen.

Kernestof (tekster I kan trække til eksamen)::
Digt 5 13 linier: side 99
Digt 51 16 linier side 104
Digt 58 5 linier side 115
Digt 8: læst i særskilt dokument

I forløbet om den romerske middag er læst Catul 13 på latin

Tekster til perspektivering i oversættelser:

Digt 70: Side 109
Digt 109 side 112

Sappho fragment 31 side 127

Baggrund læst:
Side 93-96 i Latin: jer og nu.
Om Catul: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm

Baggrund dias - lavet som Nearpod:
"fra republik til Augustus"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dyder og laster

I forløbet har eleverne arbejdet med noget af Senecas brev 50, et digt af Martial og Rom på Neros tid. I forbindelse med læsning af teksterne er den stoiske tankegang blevet gennemgået.

Latin tekst: I latin - her og nu

Kernestof (tekster I kan trække til eksamen):
Seneca 50.1 side 178
Seneca 50.2 side 181
Senecea 50. 3

Martial digt 9.97 - læst i selvstændigt dokument


Perspektivering:
Hele brev 50 side 178-205
Seneca brev 79 kap. 13-17.
Brev 47 (læst i forbindelse med sidste forløb),
Phaedrus fabel: Om menneskenes fejl side 85

Baggrund:
Om Seneca: Side 169-177 i "Latin  - her og nu"
Diasshow om Seneca, Nero og stoicismen.
Om Martial:  https://denstoredanske.lex.dk/Martial


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Middag

I forløbet har eleverne arbejdet med forskellige tekster om den romerske middag. Forløbet er også brugt som repetition.

3 tekster læst på latin:

Kernestof (tekster I kan trække til eksamen):
Catul 13: Fra: http://e-latin.dk/maaltidet/catul13.htm
Cato de brassica. Fra: http://e-latin.dk/maaltidet/cato_de_brassica.htm
Opskrift fra Apicius kogebog: Patina de rosis: Fra: http://e-latin.dk/maaltidet/apicius.htm

Perspektivering:
Seneca brev 47 (Fra romersk antologi) læst i dokument
Phaedrus fabler: Kragen og ræven og tidligere læste fabler med middag: Lupus et Agnus, Vacca, Capella, Ovis et leo, Vulpes et uva, "Hunden"
Sveton om Augustus fra (vedhæftet som dokument):
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0132%3Alife%3Daug.%3Achapter%3D74

Baggrund tekst:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catones/catomaior.htm
Gennemgang af den romerske middag og baggrund for de forskellige i forfattere i dias.
Baggrund om Seneca, Catul og Phaedrus er læst i tidligere forløb




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer