Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Tine Juel Simonsen
|
Hold
|
2024 laV/3 (2g3g laV/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fabler
Læst på latin 4 fabler Teksterne er fra: Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp- Pedersen:
Kernestof (tekster I kan trække til eksamen):
Lupus et Agnus side 67
Rana rupta et bos side 71
De vulpe et uva side 75
Vacca, capella, ovis et leo: side 78
Andre fabler til perspektivering (på dansk):
Phaedrus:
Prolog: side 87
Om menneskenes fejl side 85 (læst i forløbet om dyder og laster)
Muldyrerne og røverne side 87
Hunden side 88
Kragen og ræven (er i diasshow om den romerske middag)
La Fontaine fabler gendigtet af Johannes Møllehave (er i diasshowet: fabeldigtere)
side 86: Ræven og rønnebærerne.
Disney tegnefilm:
Haren og skildpadden (link i diasshowet: fabeldigtere)
om Broby Johansen:
"Stortyskland" (er i diasshowet: fabeldigtere)
Baggrund:
Om Phaedrus og fabler Side 7 til 13 i Phadrus Fabler (læst i forbindelse med sidste forløb). og side 59-62 i "Latin - her og nu"
Diasshow: Fabeldigtere
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektien er det i lavede i modulet sidst - I bliver delt op i mindre grupper og oversætter og analyserer for mig.
-
1. Gennemgang af dativ for regelmæssige verber og for "esse"
-
Vi gennemgår opgaverne på side 34 - den første er lektie - lav den så godt I kan.
-
Lektien er linie 1-6 på side 36, som vi gennemgår i klassen. De elever som var i klassen og har gennemgået linie 1-5, skal oversætte og analysere linie 6 over
-
Oversæt de sætninger, som I mangler i Romulus og Remus teksten.
-
I modulet:
-
Grupper til gruppearbejde:
-
I får lige 15 minutter til at samle op på arbejdet fra sidst og så skal grupperne fremlægge - nederst kan I se, hvilke af linierne i skal oversætte for klassen.
-
Læg jeres arbejde her:
-
Vi starter på en ny tekst - ingen lektie
-
I modulet i dag skal I arbejde med 2 nye former:
-
Analyse og oversættelse af linierne 1-6 i lupus et agnus, samt bestemmelsen af participierne, som I lavede i mandags.
-
Quizlet:Lupus et agnus:Lupus et agnus
-
Fabeldigtere:
-
Oversættelse og analyse af linie 7-10 (i lupus et agnus) - prøver bare så godt i kan, hvis det driller, oversætter i ordene og så sætter vi det sammen herovre.
-
2. Så repetere vi de to participier: PPA og PPP
-
3. Vi gennemgår lektien og I arbejder videre
-
Prøv at oversætte resten af fablen om ulven og lammet og udfyld analyseskemaet undervejs.
-
2. Så repeterer vi de to participier: PPA og PPP
-
3. Oversættelse og analyse af resten af fablen - i grupper. Jeg kommer rundt og hører, hvad I har fundet ud af, samt indholdsanalyse af fablen.
-
4. Pronominer:Øvelse med pronominer lupus et agnus (1).docx
-
I skal lave øvelsen med pronominer fra sidst og så skal I lave indholdsanalyse af "Lupus et agnus" - se sidste modul
-
I skal oversætte og analysere linie 1-5 i fablen "Rana rupta", som I startede på sidst.
-
I skal oversætte og analysere resten af rana rupta. Det vil sige de sidste 5 linier
-
1. Vi gennemgår lektien - først i grupper ca. 30 min:
-
Gruppe 1
-
Vi afrunder rana rupta og starter på en ny fabel - I skal derfor oversætte de 2 første linier i fablen Vacca, capella, ovis, et leo - jeg har lavet den syntaktiske analyse for jer her:
-
Grammatikhæfte udg 2.pdf
-
I skal oversætte og analysere linie 2-6 i fablen: Vacca, capella, ovis et leo på side 78. Hjælp, som jeg gennemgik sidst:
-
I dag:
-
Kasusbrug og verber.pptx
-
I skal analysere og oversætte linie 7-10 i fablen: Vacca, capella, ovis et leo på side 78.
-
I modulet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul
Eleverne har arbejdet med et Catul-forløb og læst 4 digte på latin. I forløbet er arbejdet med Catuls kærlighedsdigte med særligt fokus på Lesbia. Baggrund om Catul og samtiden er inddraget i forløbet.
Tekster læst på latin fra: Latin her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen.
Fra: Latin her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen.
Kernestof (tekster I kan trække til eksamen)::
Digt 5 13 linier: side 99
Digt 51 16 linier side 104
Digt 58 5 linier side 115
Digt 8: læst i særskilt dokument
I forløbet om den romerske middag er læst Catul 13 på latin
Tekster til perspektivering i oversættelser:
Digt 70: Side 109
Digt 109 side 112
Sappho fragment 31 side 127
Baggrund læst:
Side 93-96 i Latin: jer og nu.
Om Catul: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm
Baggrund dias - lavet som Nearpod:
"fra republik til Augustus"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dyder og laster
I forløbet har eleverne arbejdet med noget af Senecas brev 50, et digt af Martial og Rom på Neros tid. I forbindelse med læsning af teksterne er den stoiske tankegang blevet gennemgået.
Latin tekst: I latin - her og nu
Kernestof (tekster I kan trække til eksamen):
Seneca 50.1 side 178
Seneca 50.2 side 181
Senecea 50. 3
Martial digt 9.97 - læst i selvstændigt dokument
Perspektivering:
Hele brev 50 side 178-205
Seneca brev 79 kap. 13-17.
Brev 47 (læst i forbindelse med sidste forløb),
Phaedrus fabel: Om menneskenes fejl side 85
Baggrund:
Om Seneca: Side 169-177 i "Latin - her og nu"
Diasshow om Seneca, Nero og stoicismen.
Om Martial: https://denstoredanske.lex.dk/Martial
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Middag
I forløbet har eleverne arbejdet med forskellige tekster om den romerske middag. Forløbet er også brugt som repetition.
3 tekster læst på latin:
Kernestof (tekster I kan trække til eksamen):
Catul 13: Fra: http://e-latin.dk/maaltidet/catul13.htm
Cato de brassica. Fra: http://e-latin.dk/maaltidet/cato_de_brassica.htm
Opskrift fra Apicius kogebog: Patina de rosis: Fra: http://e-latin.dk/maaltidet/apicius.htm
Perspektivering:
Seneca brev 47 (Fra romersk antologi) læst i dokument
Phaedrus fabler: Kragen og ræven og tidligere læste fabler med middag: Lupus et Agnus, Vacca, Capella, Ovis et leo, Vulpes et uva, "Hunden"
Sveton om Augustus fra (vedhæftet som dokument):
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0132%3Alife%3Daug.%3Achapter%3D74
Baggrund tekst:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catones/catomaior.htm
Gennemgang af den romerske middag og baggrund for de forskellige i forfattere i dias.
Baggrund om Seneca, Catul og Phaedrus er læst i tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487475546",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487475546",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487475546"
}