Holdet 2024 MuV - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Nikolaj Hjort Kristensen
Hold 2024 MuV (3g MuV)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori og analyse (B-niveau)
Titel 2 Musikudøvelse (B-niveau)
Titel 3 Emne 1: Soulmusikken i 1960'ernes USA
Titel 4 Emne 2: Streamingpoppen i 2010'erne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikteori og analyse (B-niveau)

Værkanalyserne i de to musikemner tager udgangspunkt i følgende musikteori:

Rytmer

Kernestof: ”Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer”, ”Rytmenotation (oversigt)”, + Nøglen til musikken s. 77-78, 84-85

- Puls, tempo, taktart, underdeling.
- Nodeværdier og pauser (op til 16. dele).
- Punkteringer, bindebuer og trioler.

Toner

Kernestof: ”Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer”, ”Toner på klaver og noder (oversigt)”, + Nøglen til musikken s. 7-8, 11-12

- Toner på noder og klaver.
- G-nøglen og F-nøglen.
- Løse fortegn og faste fortegn (#’er, b’er og opløsningstegn).

Treklange

Kernestof: ”Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer”, ”Treklange – Dur, mol, formindsket, forstørret (opgave)”, + Nøglen til musikken s. 33-35

- Aflæs og spil en dur-treklang på klaver (grundtone og 4+3).
- Aflæs og spil en mol-treklang på klaver (grundtone og 3+4).
- Omvendinger af treklange (dur og mol).

Toneart og skalaer

Kernestof: ”Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer”, ”Toneart (opgaver)”, Dur-skala (opgaver) + Nøglen til musikken s. 22-27, 29, 31

- Toneart og paralleltoneart (ud fra antal faste fortegn).
- Dur-skalaen (yderste i kvintcirklen).
- Mol-skalaen (inderste i kvintcirklen).
- Blues-skala (med b3, b5 og b7).
- Modale skalaer i ”dur” (ionisk, lydisk, mixolydisk).
- Modale skalaer i ”mol” (æolisk, dorisk, frygisk).

Grooveanalyse

Kernestof: ”Grooveanalyse – Vigtige begreber”

- Den enkelte stemme (pulsmarkering vs. modrytme)
- Forholdet mellem stemmerne (sammenfald og komplementaritet)

Bluesharmonisk analyse

Kernestof: ”Blues-form, blues-harmonik og blå toner”

- Trinanalyse ud fra tonearten.
- 12-takters bluesskema.
- I-trin, IV-trin og V-trin.
- Blues-skalaen og dets blå toner (b3, b5, b7).

Funktionsharmonisk analyse

Kernestof: ”Harmonisk analyse – Opgaver (fra Jakob Jensen)” s. 2-7, 9

- Funktionsanalyse ud fra tonearten.
- Tonika (T), dominant (D), subdominant (S).
- Parralleler (Tp, Sp, Dp).
- Bidominant ((D)) og vekseldominant (DD).
- Kadencer (f.eks. D-T eller S-D-T eller Sp-D-T).

Modalharmonisk analyse

Kernestof: ”Vejledning til modalharmonisk analyse + skalaoversigt”

- Trinanalyse ud fra modus (skala).
- Modale skalaer i ”dur” (ionisk, lydisk, mixolydisk).
- Modale skalaer i ”mol” (æolisk, dorisk, frygisk).
- Harmonisk puls og bevægelsesmønster.

Kor-arrangement

Kernestof: ”Akkordoversigt – Treklange og firklange (dur, mol, dim aug, 7, maj7), ”Flydekor opgave 1 – Omvendt 2021”

- Omvendinger af treklange.
- Flydekor (tæt beliggenhed og doven stemmeføring).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikudøvelse (B-niveau)

Enstemmig sang:

”Let It be” af The Beatles
”Papirsklip” af Kim Larsen
”With a little help from my friends” af The Beatles
”Kvinde min” af Kim Larsen
”Imagine” af John Lennon
”Sweet Home Chicago” af Robert Johnson (Original og egen blues-tekst)
”Danmark, nu blunder den lyse nat” af Thøger Larsen / Oluf Ring
”Hvor skoven dog er frisk og stor” af H.C. Andersen / Tysk folkemelodi

Flerstemmig sang:

”Tyren Thor” af Thorstein Thomsen / Merete Wendler (talekor)
”When You’re Around” af Drori-Hansen Furniture (SAB + solister)
”Jacob Collier – The Audience Choir” (improvisationsøvelse)
”Omvendt” af Pil & Andreas Odbjerg (flydekor øvelse)
”Crazy” af Gnarles Barkley og Scary Pockets (SAB + solister)
”Stille, hjerte, sol går ned” af Jeppe Aakjær / Thomas Laub (SAB)

Sammenspil og brug af instrumenter:

”RytmeRondo” af Johannes Grønager (percussion)
”Salsa øvelse” (Son montuno rytme med percussion, bas og klaver)
”I Shot the Sheriff” af Bob Marley (Rotation)

”Gæt en sang – Niveau 1” og Gæt en sang – Niveau 2” (Melodier på klaver)
”Let It be” af The Beatles (Becifringer på klaver)
”Papirsklip” af Kim Larsen (Becifringer på klaver)
”With a little help from my friends” af The Beatles (Becifringer på klaver)
”Kvinde min” af Kim Larsen (Becifringer på klaver)

”September” af Earth, Wind & Fire (Gruppe 1 – Groove-øvelse)
”Hot Stuff” af Donna Summer (Gruppe 2 – Groove-øvelse)
”Get down On It” af Kool & the Gang (Gruppe 3 – Groove-øvelse)
”If I Ruled the World” af Nas feat. Lauren Hill (Gruppe 4 – Groove-øvelse)

”Movie” af Tom Misch (Gruppe 1 – Sammenspil)
”American Boy” af Estelle feat. Kanye West (Gruppe 2 – Sammenspil)
”K.498 ’The Kegelstatt Trio’ (1. sats)” af W. A. Mozart (Gruppe 3 – Sammenspil)

”Crazy” af Gnarles Barkley og Scary Pockets (Arrangement til klassen)

”Hungarian Dance No. 5 in G-minor” af J. Brahms (Gruppe 1 – Eksamenssammenspil)
”Teenage Fantasy” af Jorja Smith (Gruppe 2 – Eksamenssammenspil)
”Valerie” af Amy Winhouse (BBC Version) (Gruppe 3 – Eksamenssammenspil)

+ Elevernes 2. eksamensnummer (enten solist eller sammenspil)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Emne 1: Soulmusikken i 1960'ernes USA

Soulmusikkens rødder:

Kernestof:

"Soulmusik og sort identitet - B-niveau 2024", "Soulkompendium (s. 7-9, 18-21)", "Blues-form, blues-harmonik og blå toner".

Analyse 1 - "Respect" af Aretha Franklin:

Musikkens kontekst:

Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Soulmusikkens rødder (blues og gospeltræk) (s. 7-9)
Sydstatssoul-studierne og dets musikalske kendetegn (s. 23-25 + PPT)
Hvordan arbejder sydstatssoul med sort identitet?

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)", som tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde blues- og gospeltræk og finde ud af, hvordan "Respect" arbejder med sort identitet.

Kernestof:

"Sydstatssoul og Aretha Franklin - B-niveau 2024", "Soul-kompendium (s. 7-9, 18-21, 23-25)", "Analyse 1- Respect (Arbejdsspørgsmål", "Vejledning til musikanalyse".

Analyse 2 - "Think" af Aretha Franklin:

Musikkens kontekst:

Musikkens kontekst er den samme som Analyse 1 - Respect.

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 2 - Think (Arbejdsspørgsmål)", som tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde blues- og gospeltræk og finde ud af, hvordan "Think" arbejder med sort identitet.

Kernestof:

"Sydstatssoul og Aretha Franklin - B-niveau 2024", "Soul-kompendium (s. 7-9, 18-21, 23-25)", "Analyse 2- Think (Arbejdsspørgsmål", "Vejledning til musikanalyse".

Analyse 3 - "Stop In the Name of Love" af The Supremes:

Musikkens kontekst:

Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Artist Development, The Production Line, Charm School (s. 90-93 + PPT)
Motown-studiet og dets musikalske kendetegn (s. 88-90, 93-98 + PPT)
Hvordan arbejder motown med cross-over identitet? (s. 82)

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 3 - Stop In the Name of Love (Arbejdsspørgsmål)", som tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form og finde ud af, hvordan "Stop In the Name of Love" arbejder med en cross-over identitet.

Kernestof:

"Motown og The Supremes - B-niveau 2024", "Soul-kompendium (s. 18-21, 82, 88-98)", "Analyse 2 - Stop In the Name of Love (Arbejdsspørgsmål)", "Vejledning til musikanalyse".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Emne 2: Streamingpoppen i 2010'erne

Medier, markedsføring og hitskabeloner:

Kernestof:

"Streaming-poppen i 2010’erne (B-niveau 2024)", "Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121)" Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121) - Arbejdsspørgsmål, "Popmusik og modalharmonik (s. 26-35)"

Analyse 4 - "Fem Fine Frøkner" af Gabrielle:

Musikkens kontekst:

Mediet har indflydelse på musikken.
Markedsføring har fokus på kunstnerens image.
Ændring i sangstil for at passe til målgruppe.
Den svenske hitfabrik (Cheiron) og "track and hook"-metoden.
Max Martins tips til at skrive et pophit i 2010'erne.
Hitskabelon, hooks og kunstnerens image.

Hitskabelonens tips til formleddenes funktion og indramninger.
Modalharmonik og dominantens særstatus.
Låner "droppet" fra EDM-genren.

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", som tager udgangspunkt i forløbets materiale og dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores forminddeling - samt om nummeret lever op til hitskabelonens anbefalinger og den markedsføring, som musikselskabet "Cheiron" havde succes med.

Kernestof:

"Streaming-poppen i 2010’erne (B-niveau 2024)", "Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121)" Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121) - Arbejdsspørgsmål, "Popmusik og modalharmonik (s. 26-35)", "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", "Vejledning til modalharmonisk analyse + skalaoversigt (B-niveau 2024), "Vejledning til musikanalyse".

Analyse 5 - "24K Magic" af Bruno Mars:

Musikkens kontekst:

Musikkens kontekst er den samme for alle numre i dette forløb (Se Analyse 4).

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", som tager udgangspunkt i forløbets materiale og dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores forminddeling - samt om nummeret lever op til hitskabelonens anbefalinger og den markedsføring, som musikselskabet "Cheiron" havde succes med.

Kernestof:

"Streaming-poppen i 2010’erne (B-niveau 2024)", "Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121)" Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121) - Arbejdsspørgsmål, "Popmusik og modalharmonik (s. 26-35)", "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", "Vejledning til modalharmonisk analyse + skalaoversigt (B-niveau 2024), "Vejledning til musikanalyse".

Analyse 6 - "Tik Tok" af Kesha:

Musikkens kontekst:

Musikkens kontekst er den samme for alle numre i dette forløb (Se Analyse 4).

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", som tager udgangspunkt i forløbets materiale og dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores forminddeling - samt om nummeret lever op til hitskabelonens anbefalinger og den markedsføring, som musikselskabet "Cheiron" havde succes med.

Kernestof:

"Streaming-poppen i 2010’erne (B-niveau 2024)", "Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121)" Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121) - Arbejdsspørgsmål, "Popmusik og modalharmonik (s. 26-35)", "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", "Vejledning til modalharmonisk analyse + skalaoversigt (B-niveau 2024), "Vejledning til musikanalyse".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer