Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jonas Vincent
|
Hold
|
2024 muV/lyd (3g muV/lyd)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Musik, lyd og betydning
Om lyd og musik- og lydproduktion i bred forstand med udgangspunkt i iBogen "Musikalsk produktion" kapitel 1. Bl.a. "Musik, lyd og betydning", "Musik, lyd og semantik" og "Musik, lyd og erindring".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Lydfortælling (Lydproduktion) - Opgave 1
Lydproduktion.
Opgave 1:
Kreativ opgave: Lydfortælling (Zoomrecordere og Reaper).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Analyse af musik og lyd - Opgave 2
Analyse af musik og lyd
Analyse af musik- og lydproduktioner.
Soundboks-analyse i Reaper af "Strawberry Fields Forever 1967.mp3".
- Form-analyse med marker (m) i Reaper.
- Instrumentation (Skriv ned hvilke instrumenter der er med).
Dokumentar om Sgt. Pepper. (60 min.).
Opgave 2:
Soundboksanalyse af "Strawberry Fields Forever" (1967).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Mix i Reaper - Opgave 3
Mix i Reaper
Mix af trommer, bas og blæsere
1. Level
2. Panorering
3. Equalizer
4. Reverb
5. Kompression
6. Level (igen)
Opgave 3:
Mix af trommer, bas og blæsere i Reaper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Hiphop - Eksamensemne
Research, fremlæggelser og definition af hiphop-genren som baggrund for næste: Hiphop-eksamens-produktions-emne.
Eksamensemne: Hiphop
Kendt materiale (fra undervisningen).
- The Sugarhill Gang: Rapper’s Delight (Long Version) (1979)
- Run DMC: Jam-Master Jay (1984)
- Run DMC: Proud to be black (1986)
- MC Einar: Den nye stil (1988)
- Snoop Dogg: Who Am I (What’s My Name) (1993)
- Eminem: The Real Slim Shady (2000)
- DJ Static: My Definition (2001)
- L.O.C: Undskyld (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Hiphop - Eksamensproduktioner
Egne Hiphop-eksamens-produktioner med produktion i DAW, Reaper eller anden med:
- Produktion af beat.
- indspilning af instrumenter og vokal
- brug af viden og mikrofonertyper
- Mix
- Log-bog i Googledoc over processen.
- Aflevering og præsentation af produktionen.
- Dokumentation for produktion med beskrivelse/analyse med fagsprog. (Hvorfor og hvordan?).
-------------
Kendt materiale (fra undervisningen).
- The Sugarhill Gang: Rapper’s Delight (Long Version) (1979)
- Run DMC: Jam-Master Jay (1984)
- Run DMC: Proud to be black (1986)
- MC Einar: Den nye stil (1988)
- Snoop Dogg: Who Am I (What’s My Name) (1993)
- Eminem: The Real Slim Shady (2000)
- DJ Static: My Definition (2001)
- L.O.C: Undskyld (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487605535",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487605535",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487605535"
}