Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Sidse Kappel Jørgensen
|
Hold
|
2024 ngV/1 (2g3g ngV/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Udnyttelse af vandressourcer
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Stikord til forløb:
- Vandetskredsløb (og, kondensation, skydannelse, nedbør, overfladeafstrømning,
grundvandsdannelse og underjordisk afstrømning)
- Nettonedbør
- Vandbalanceligningen
- Grundvandsdannelse
- Infiltration
- Mættet og umættet zone
- Grundvandsspejl
- Overfladevand
- Jordbundstyper og deres betydning for grundvandsdannelse
- Porøsitet og permeabilitet
- Drikkevandsressourcer
- Danmarks grundvand
- Regionale forskelle i Danmark
- Udnyttelig ressource, forurening af vand og vandkvalitet.
- Vandknaphed
- Vandindvinding, vandforbrug og overindvinding
- Saltvandsintrusioner
- Klimatilpasning, skybrud og oversvømmelse
- Gladsaxes klimatiltag (Vandledningsstien, Gladsaxe idrætsanlæg, Marielyst)
- Forsøg: Nedsivning af vand i to sedimenttyper
- Forsøg: Skyforsøg
- Ekskursion: Gladsaxe
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klimatilpasning brochure
|
19-09-2024
|
Nedsivende vand i to sedimenttyper
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima og vejr
Væsentlige begreber:
• Strålingsbalancen/energiregnskabet og drivhuseffekten
• Albedo
• Feedbackmekanismer - positiv og negativ
• Kulstofskredsløbet
• Klimazoner og plantebælter
• Den globale termohaline cirkulation
• Golfstrømmen
• Grønlandspumpen —> dybvandsdannelse
• Klimaforandringer
• Drivhusgasser
• Parisaftalen
• COP-møderne
• Klimamodeller
• Klimascenarier
• Istider
• Det globale vindsystem
• Atmosfærens opbygning
• Termisk og dynamisk høj- og lavtryk
• Polarfronten
• Corioliskraften
• Kold og varmfronter
• Skydannelse
• Nedbør og nedbørsvariationer
• Dugpunkt/Dugpunktskurven/luftens mætningskurve
• Relativ luftfugtighed
• Tør- og fugtadiabatisk
• Orkandannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi og bæredygtighed
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
• Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af
ressourcer
• Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
• Udnyttelse af vandressourcer
• Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende
livsvilkår
• Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
• Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold,
herunder forbrugs- og produktionsmønstre
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
• Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og
energiforbrug
• FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Stikord fra forløb:
• Vedvarende og begrænsede energikilder
• Fossile brændsler
• Oliedannelse
• Oliefælder
• Sol-, vind-, vandenergi og biomasse
• Kernekraft (fission, fusion og håndtering af radioaktivt affald)
• Kulstofkredsløbet
• Strålingsbalancen
• Bæredygtighedens tredeling
• Energikilder i DK og globalt
• Energiforbrug og teknologi
• Reserve/ressource-modellen.
• R/p-forholdet.
• Nordsøens oliedannelse
• Indvindsmetoder i forhold til olie
• Migration
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TEST svar
|
30-01-2025
|
Olies migration i sand
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den dynamiske jord
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
• Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og
vulkaner
• Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af
ressourcer
• Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning
for produktion og samfund
Stikord fra forløb:
• Pladegrænser (Konstruktiv, destruktiv, bevarende)
• Kontinental- og oceanplader
• Spredningszone
• Subduktionszone
• Konvektionsstrømme
• Jordens opbygning
• Jordskælvsdannelse
• Hypo- og epicenter
• P-bølger, S-bølger og overfladebølger
• Forkastninger (normal, overskydning og sideværts)
• Tsunami
• Richterskalaen
• Seimsmograf
• Seismogram
• Triangulering
• Case: Sumatra jordskælvet
• Case: Sendei jordskævet
• Aktive zoner med jordskælv og vulkanisme
• Alfred Wegener
• Vulkantyper (Spalte, Skjold, Strato, Caldera og Cinder)
• Den midtatlantiske ryg
• Vulkandannelse
• Vesuv
• Viskositet
• Magma vs. Lava
• Basaltisk, andesitisk og rhyolitisk
• Bjergarter
• Det geologisk kredsløb
• Pladeskub og pladetræk
Øvelse:
• Klassifikation af sten
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vulkanisme
|
09-05-2025
|
Bølger i vand
|
13-05-2025
|
Samlet billedbog
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487616316",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487616316",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487616316"
}