Holdet 2024 NgV/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Anitta Birch
Hold 2024 NgV/1 (3g NgV/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kyst, klima og landskab
Titel 2 Energi og bæredygtighed
Titel 3 Bæredygtige byer
Titel 4 Den dynamiske jord

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kyst, klima og landskab

I dette forløb arbejder vi med hvordan og hvor kystlinjen forandrer sig i Danmark, samt hvordan man han påvirke den. Vi ser på hvordan man kan kystsikre sin kystlinie, og hvilke konsekvenser dette har for det omgivende landskab. Vi ser på hvilke naturlige og menneskeskabte forhold som er afgørende for kystens udseende.

Vi skal også beskæftige os med hvordan klimaet og klimaforandringerne kan påvirke kyst, landskab og vores brug af det. Herunder kigger vi på havstrømme og klimazoner, kulstoffets kredsløb og klimamodelering. Hvorledes er Danmarks kystliner i fremtiden? Hvordan kan vi sikre os mod havspejlstigninger, og hvilken betydning har det for os?

Nøgleord: erosion, transport, aflejring, det frie stræk, bølgeenergi, vindenergi, strandfodring, høfter, klitdannelse, klitformationer, klimaforandringer, sandmangel, havspejlsstigninger, klimamodellering, havspejlsstigning, stormfloder, kystsikring, kulstofkredsløb, energiformer, CO2-lagring, klimazoner og havstrømme.

Ekskursion med feltarbejde til Køge Bugt.

Opgaver:
Journal og Rapport over ekskursionen og sedimentsortiering
Øvelse Sedimentstørrelser
Øvelse Densitet og tungtvandsdannelse

Film CFU:
Dynamiske kyster, DK
Kysten under forandring - Kræfterne
The Carbon Challenge
Er atomkraft løsningen på klimakrisen
Hvad er fusionsenergi
Hvordan fjerner man CO2 fra luften
Skal vi vende os til mere tørke i Danmark

Podcasts:
Træer suger CO. (Den grønne løsning).
CO2 fangst i atmosfæren. (Den grønne løsning)
En gigantisk isterning. (Den grønne løsning)
Danmark under vand. (Genstart)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sommer projekt 22-08-2024
Bølger 28-08-2024
Virtuelt modul 9.9. 09-09-2024
Journal - sedimentprøver. 23-09-2024
Feltarbejde til Ølsemagle Kyst 23-09-2024
Densitet i vand 17-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi og bæredygtighed

I dette forløb skal vi beskæftige os med energiforbruget og -behovet i en global ekspanderende verden, hvor vi bliver flere mennesker som gerne vil øge levestandarden. Det er i den sammenhæng relevant at forholde sig til emner som transport, produktion, handel, bæredygtighedsstrategier og energiteknologier. Vi kigger på hvordan man ved innovation kan skabe holdbare løsninger.

Cases: Sjældne mineraler, betonproduktion, tøjproduktion, madspild, plast

Nøgleord: Fossile brændsler, alternative energiformer, FN-s bæredygtighedsmål, Globalisering, cirkulær materialestrøm, forurening, fattigdom, ulig ressourcefordeling, bæredygtig udvikling, innovation.

Øvelse/teoretisk øvelse:
Reservoir bjergarters kapacitet
kulrækken
Innovativ app


Film CFU:
"Den sidste olie"
"Tyveriet af Afrika"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bæredygtige byer

I dette forløb skal vi arbejde med byer og den fordele og ulemper i forhold til at understøtte den grønne omstilling. Hvordan gør vi vores byer bæredygtige, og hvordan kommer vi klimaproblematikken i møde med den måde, vi designer vores byrum og laver vores arkitektur?

Nøgleord: Grøn omstilling, bæredygtigt byggeri, betonproduktion, urbane varmeøer, vandbalance og strålingsbalance, bydesign og byrumsanalyse, innovation.

Øvelse:
"Urbane vind- og temperaturmålinger"
"Sand og beton" - mikroskopiering af sand.

Feltarbejde:
Storbyens vejr (albedo opmåling)
Ekskursioner til og analyser af nærområdet omkring Aurehøj gymnasium.

Podcast:
Arkitektens sorte samvittighed, Genstart, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den dynamiske jord

I dette forløb skal vi arbejde med jordskælv og vulkanisme, og få en forståelse for hvordan forskellige bjergarter indgår i et geologisk kredsløb. Vi skal forstå baggrunden bag pladetektonik og få indsigt i bjergarters forskellige egenskaber og farlighed i forbindelse med vulkanisme. Derudover skal vi kigge på problematikken omkring minedrift og råstoffer - hvilke muligheder har vi for at gennemgå den grønne udvikling, uden at minedrift af vigtige råstoffer åbner for nye miljøskandaler? Vi skal se på de sociale slagsider ved udvinding af mineraler til elektronik i vesten, hvor ressourcer drænes på en globalt social og miljømæssig ubæredygtig måde. Aktuelt er der en forestående konflikt mellem USA og Dk ang. rettighederne til Grønlands ressourcer. Hvordan kan disse problematikker imødekommes?

Nøgleord: geologisk tid, jordskælv, vulkanisme, pladegrænser, bjergarter, bjergartsdannelse, mineraler, minedrift, råstoffer, miljøpåvirkning, global bæredygtighed, global ulighed, sociale slagsider.

Øvelser:
Det geologiske kredsløb
Tsunami-kar
Bølger med slinkyfjedre
Viscositet og hastighed
Densitet og pladegrænser

Film CFU:
Sandheden om Yellowstone
Deadline d. 13.01.25 Minik Rosing
Blod i mobilen

Podcasts:
Tsunamier (Ubegribeligt m. Huxi Bach)
Råstof og innovation. (Hjernekassen på P1, 2. halvdel).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer