Holdet 2024 psV/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Ida Margrethe Bendtsen
Hold 2024 psV/1 (2g3g psV/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Udvikling hos børn i udsatte positioner
Titel 2 Forløb 2: Læring, hukommelse og falsk erindring
Titel 3 Forløb 3: Grupper på digitale medier
Titel 4 Forløb 4: Unge i 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Udvikling hos børn i udsatte positioner

Tema: Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner

Forløbet beskæftiger sig med børns udvikling med særligt fokus på børn i  udsatte positioner.

Kernestof:

Udviklingspsykologi
• menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
• omsorg, sårbarhed og resiliens.

Kognition og læring
• psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens og hukommelse


Faglige mål:

• Kunne redegøre for udviklingspsykologiske teorier inden for den psykoanalytiske tradition (Erik Erikson, John Bowlby til dels Daniel Stern) og den empiriske udviklingspsykologi (Daniel Stern) samt have kendskab til ligheder for forskelle mellem de enkelte udviklingsteorier.
(Udviklingstrin og -faser)

• Kunne redegøre for familiens betydning for barnets udvikling, herunder hvilken indflydelse tilknytning og stabile relationer har på barnets adfærd nu og i fremtiden.
(Tilknytning, omsorgssvigt)

• Have kendskab til spædbørns reaktioner på separation fra den primær omsorgsperson (John Bowlby) og kunne referere til relevante eksperimenter, eksempelvis Harlows aber.
(Seperationsreaktioner)

• Kunne skelne mellem forskellige typer af omsorgssvigt og hvilke konsekvenser disse svigt kan have for den enkelte.
(Omsorgssvigt og konsekvenser)

• Have kendskab til resiliens faktorer og kunne lokalisere disse i aktuelle psykologiske problemstillinger.
(Risiko og ydre+indre resiliens faktorer)


• Udvælge og anvende de udviklingspsykologiske teorier på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
(Generelt)

• Inddrage forskellige dele af udviklingspsykologien til forklaring af psykologiske problemstillinger
(Generelt)


Litteratur:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2012:
Kap 3 side 29 til 37 (induktion, deduktion, eksperimenttyper samt uafhængige og afhængige variabler) + 40 til 42 (bias og observation) + 54 (Validitet).
Kap 6 side 75 til 77 (Erik Erikson) + 82 til 96 (kritik af fase teorier og Daniel Stern) + 100 til 106 (John Bowlby og Mary Anisworth.)
Kap 8 side 117 -120 + 125 - 136 (Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt).

Artikler:
7 gode råd til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn
https://eva.dk/dagtilbud-for-boern/boern-i-udsatte-positioner/eva-tema-22-boern-i-udsatte-positioner/7-gode-raad-til-at-skabe-deltagelsesmuligheder-for-alle-boern

”Julies liv”, af Lone Lau, 25 maj 2000, Politikken (UDDRAG)

” Kan spædbørn lære at frygte fremmede? Af Thomas Nielsen, Forskningsnyt fra psykologi Nr. 6, December 2006.

Youtube:
Harlows aber
https://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI

Fremmedsituationstesten
http://www.youtube.com/watch?v=SFCQLshYL6w&feature=related  

”The still face eksperiment” hentet fra youtube Titel: Developmental Sciences at UMass Boston.
Vi har kun set den første del.
https://www.youtube.com/watch?v=vmE3NfB_HhE&t=38s

0-2 måneder: Barn genkender lugten af mor
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5016 (kan ikke ses af elever)

2-6 måneder: Ansigtsduetter
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5009 (kan ikke ses af elever)

6-18 måneder: Intentionel kommunikation
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4989 (kan ikke ses af elever)

Visual Cliff eksperiment  9-12 måneder. Start efter 30 sek.  
https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA&t=4s (kan ikke ses af elever)

Dokumentar:
”Er du mors lille dreng”

«Er du mors lille dreng – 10 år efter» (UDDRAG)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Læring, hukommelse og falsk erindring

Kernestof:

Kognition og læring
• psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
• perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Socialpsykologi
• social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
• kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

Personlighed og identitet
• Identitet

Faglige mål:

Være i stand til at bruge teorien fra den kognitive psykologi til at belyse psykologiske problemstillinger. Herunder at kunne inddrage:

• de tre forskellige hukommelsessystemer (sensorisk-, korttids- og langtidshukommelse) og hvilke faktorer som har betydning for at information kan vandre mellem de enkelte systemer (opmærksomhed, interesse, mening, repetition, væsentlighed)

• faktorer som har indflydelse på hhv. glemsel og genkaldelse (cues, repetition, dobbelt kodning, mnemoteknikker). Herudover kendskab til Ebbinghaus´ magiske 7tal og Bartletts hukommelsesforsøg.

• opmærksomhed (automatiske- og kontrollerede processer, ydre- og indre faktorer, selektiv opmærksomhed).

• perception (socialperception, bottom up- og top down processer)
(Kognitiv psykologi: Hukommelse, opmærksomhed og perception).

At kunne diskutere hvilken rolle digitale(sociale) medier spiller i forbindelse med vores hukommelse, opmærksomhed og læring, herunder en faglig refleksion over hvorvidt vi mennesker er i stand til at multitaske.
(Digitale (sociale) medier, multitaskning, ”Multitasking-eksperimentet” af Ophir et al.)

Kunne diskutere, i hvor høj grad vores erindringer afspejler virkeligheden samt en etisk refleksion over hvilke udfordringer (og/eller fordele) som kan opstå ved at plante falske erindringer hos personer.

At kunne redegøre for metoder til relevante undersøger inden for feltet og kritisk kunne forholde sig til disse.  
(Identitet, Falsk erindring, ”Læge-eksperimentet” af Thomasen, ”Car-crash-eksperimentet” af Loftus og Palmer, ”Plantning af falske barndomsminder-eksperimentet” af Hyman et. al.)

Udvælge og anvende relevante teorier på konkrete problemstillinger og aktuelt stof samt kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
(Generelt)

Litteratur:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, 3. udgave, Systime, 2017:
Kap 11 s. 167-172+174-183+189-199

Jensen, Charlotte og Quorning, Katrine: Undersøgelser i Psykologi. 1. udgave, Systime, 2018:
Kap 3 s. 72-80 (PDF) ”Kan vi stole på øjenvidner” og ”Har du falske minder” + s. 99-101 ”Multitasker du?” (PDF).

Øvelser og mindre eksperimenter:
• Fri genkaldelse af ord og billeder (Hukommelse)
• Fri genkaldelse af abstrakte og konkrete ord (Hukommelse)
• Ebbinghaus´ hukommelsesforsøg om det magiske 7-tal (Korttidshukommelse)
• Genkaldelse og genkendelse af søde sager (Kognitive skemaer)
• Stroop-testen (Opmærksomhed)
• Aurehøj-eksperimentet (Multitasking)
• Date- eksperimentet TV2 (Opmærksomhed)
• The moonwalking bear (Opmærksomhed)

Officielle eksperimenter:
• ”Multitasking-eksperimentet” af Ophir et al. original titel: Cognitive control in media multitaskers. (Hentet fra bogen Undersøgelser i Psykologi ”Multitasker du?” s. 99-101.)

• ”Car-crash experiment” af Loftus og Palmer. (Hentet fra bogen Undersøgelser i Psykologi ” Kan vi stole på øjenvider?” s. 72-74.)

• ”Plantning af falske barndomsminder” original titel: False memories of childhood experiences af Hyman et. al. (Hentet fra bogen Undersøgelser i Psykologi ” Har du falske minder?” s. 76-78.)

• ”Læge- eksperimentet” af Yvonne Thomsen (hentet fra dokumentaren Farlige forklaringer).

Artikler:

Uddrag af "Falske erindringer Af: Thomas Nielsen, Forskningsnyt, 2007"

Uddrag af "Øjenvidners hukommelse kan blive bedre." Af: Karen Grubbe, Berlingske Tidende 2003.


Filmklip:
TED talk med Elizabeth Loftus om falske erindringer
https://www.ted.com/playlists/196/the_complexity_of_memory

Læge-eksperiment af Yvonne Thomasen. Lyduddrag fra DR dokumentaren “Farlige forklaringer” – se dropboks.

Awereness test – The moonwalking bear.
https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4

Date-eksperimentet – TV 2
http://livsstil.tv2.dk/2018-01-20-kvinder-snydt-paa-date-opdagede-ikke-at-det-var-tre-forskellige-maend
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Grupper på digitale medier

Første del af forløbet beskæftiger sig med klassiske teorier inden for socialpsykologien med fokus på hvordan menneskers adfærd påvirkes af de sociale kontekster, normer og værdier som vi befinder os i, herunder hvordan mobning kan ses som en defekt i gruppen fremfor hos enkelte individer.
Anden del beskæftiger sig med kommunikation herunder; hvordan online kommunikation kan forstærke konform og polariseret adfærd, hvilke udfordringer der kan opstå ved at det private og offentlige rummet udtværes og hvad god netiketten egentlig er.


Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed


Faglige mål:
• Kunne give social- og personlighedspsykologiske perspektiver på mennesket som socialt væsen.

• Kunne redegøre for og kritisk forholde sig til de forskellige teorier og eksperimenter/undersøgelser om mennesket som socialt væsen samt udvælge og anvende relevante teorier på konkrete problemstillinger.

• Have en forståelse for hvordan mennesker og de sociale miljøer, de er en del af, påvirker hinanden. Herunder hvad er en gruppe og hvilke betydninger har gruppedannelserne for de enkelte medlemmer - både i gruppen og imellem grupper. Herunder bl.a. massehypnose, konformitet, egen- og fremmedgrupper, gruppetænkning og gruppepolarisering.
(Grupper)

• At kunne lave kildekritisk analyse af udvalgt empiri herunder eksperimenter inden for den eksperimentelle socialpsykologi såsom; Milgrams Lydigheds eksperiment, Solomon Aschs Linje eksperiment og Jane Elliots Blue eyed Children eksperiment.
(Socialpsykologiske eksperimenter)

• Kunne forstå hvilke faktorer som er med til at danne vores holdninger (trekomponent-modellen) og i denne sammenhæng kunne anvende Leon Festingers begreber om kognitiv dissonans og konsonans.
(Holdninger)

• Have forståelse for forskellen på stereotyper og fordomme (automatiske kognitive skemaer) samt kendskab til intergruppekonflikter herunder teorierne Den realistiske konfliktteori (RKT) og Den sociale identitets teori (SIT).
(Stereotyper og fordomme samt RKT og SIT)

• Kunne redegøre for et socialpsykologisk perspektiv på ondskab, herunder at kunne redegøre for fænomenet "Moralsk frakobling" af Albert Bandura.
(Grupper og ondskab)

• Kunne diskutere hvordan (digital-) mobning kan opstå og hvordan vi kan forklare det ud ovenstående psykologiske teorier. Herunder have kendskab til Helle Rabøls begreber om Longing for belonging og Angst for eksklusion.
(Mobning)

• Have kendskab til kommunikationstrekanten om verbal, ekstra velbal og non-verbal kommunikation og være bevidst om hvordan disse kommunikationsformer påvirker individet både offline og online.
Hertil kunne skelne mellem Ervind Goffmans begreber om frontstage og backstage og hvordan det private- og offentlig rum flyder sammen i en digitale tidsalder kaldet middelstage af Joshua Meyrowits.
Blive bevidste om etiske omgangsformer på nettet (netiketter) og forholde sig kritisk til digitale medier.
(Kommunikation online/offline, Frontstage-backstage-middelstage)

Litteratur:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018 3. udgave.
Kap 11: s. 183-186 + Kap 20: s. 348-350, 362-366 + Kap 21: 375-396, 411-414, 470-473, 477-481.

Afsnittet ”Facebook og netiketten” hentet fra Psykologiens Veje ebog, februar 2025
https://psykveje.systime.dk/?id=5744#c13915

Artikler og cases:
”Søren delte nøgenbilleder ulovligt: - Derfor gjorde jeg det”. TV2 Nyheder, 31. august 2016 (uddrag).
https://nyheder.tv2.dk/2016-08-31-soeren-delte-noegenbilleder-ulovligt-derfor-gjorde-jeg-det

14-årige Camilla bliver mobbet på nettet: 'Hvordan skal jeg stole på nogen igen', Nyhedertv2.dk, 19. mar 2015 af Sofie Sparre (uddrag).
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-03-19-14-aarige-camilla-bliver-mobbet-paa-nettet-hvordan-skal-jeg-stole-paa-nogen-igen

Børnerådet: ”Mere end hver tredje ung, som er blevet udsat for digital mobning, har også selv mobbet andre”, fra Børneindblik, nr. 4, uddrag, 2017 (uddrag).
https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2017/materialer/boerneindblik-417-mere-end-hver-tredje-ung-som-er-blevet-udsat-for-digital-mobning-har-ogsaa-selv-mobbet-andre-paa-nettet/

Youtube:
Uddrag af dokumentaren A class Divided – vi ser Jane Elliots Blue eyed Children experiment (0-27min)
https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE

Uddrag af Lydighedens Dilemma (0-10min+30-35min)
https://www.youtube.com/watch?v=txBb2XFwRbk

Helle Rabøl om mobning (8:40min+2min)
https://www.youtube.com/watch?v=XRHph2xqlZs
https://www.youtube.com/watch?v=EURFcRCVIcI

Vincent Hendricks om online kommunikation (4min)
https://www.youtube.com/watch?v=W2lcKSyGv6o&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fapp.edaptio.com%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fapp.edaptio.com&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Unge i 2025

Tema: Unge i 2025

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.

Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur.

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Supplerende stof:
– det praksis- og anvendelsesorienterede
– videnskabelige og metodiske forhold


Faglige mål:
I slutningen af dette forløb skal eleverne være i stand til at bruge relevant teori til at belyse psykologiske problemstillinger inden for temaet ”Ung i 2025”. Herunder kunne inddrage:

• Eksistentielt psykologi med fokus på Sartres påstand, at ”eksistensen går forud for essensen” og i forlængelse heraf kunne relatere denne teoretiske retning til nogle af de udfordringer som nutidens unge står overfor.
(Eksistentialisme, frit valg, angst, ensomhed,)

• Unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på konsekvenserne af de mange muligheder for at konstruere sig selv samt krav om at træffe de rette valg. Herunder have kendskab til senmoderne teoretikere (Kenneth Gergen og Anthony Giddens) samt Erik Erikson til at karakterisere identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
(Ungdom og identitet)

• Hvordan forskellige psykologiske retninger forklarer hvad der påvirker udviklingen af kønsidentitet.
(Køn miljø/biologi, kønsidentitet)

• Faktorer - både indre og ydre -  som har betydning for oplevelsen af stress. Herunder også forskellen på akut og kronisk stress samt typer af coping mekanismer som ofte benyttes til håndtering af stress.
(Stress, coping)

• Have indblik i aktuelle problemstillinger for ungdommen i 2025 og hvordan disse kan påvirke identitet og psykisk sundhed.
(Selvrealisering, ansvarspress, sociale medier)

• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber samt metoder.
(Generelt)

• Formidle psykologisk viden mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
(Generelt)

Materiale:
Psykologiens veje 2018
Kap 4: 57-69
Kap 17: 294-299
Kap 19: 321-326 + 328-329 + 334-341
Kap 23: s. 439-449

Artikler:
Fra Bruce til Brenda Hentet fra John Colapinto bog: Drengen der blev opdraget som en pige, Gyldendal 2000

Uddrag fra artiklen: ”I 2.g knækkede filmen. Marie fik stress, depression og spiseforstyrrelse”. Af Marie Stougaard, Debat indlæg i Berlinske d. 2 december 2017

Uddrag fra artiklen: ” Eksperiment: Facebook gør dig mere ensom og stresset.” Af Cecilie Flensborg, Uddrag af artikel fra Netavisen.dk. 6. november 2015.

Små film:
BBC
https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
Generation SOME
https://www.youtube.com/watch?v=cmhbkvrHTIM

Dokumentar:
De perfekte piger 2/6 (uddrag) fra DR
https://www.dr.dk/drtv/episode/de-perfekte-piger_52523

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer