Titel
3
|
Kan vi stole på hukommelsen?
Vi tror måske, at vi er opmærksomme på alt, hvad der sker omkring os. Men er det egentligt muligt? Hvilke sanseindtryk bemærker vi og hvilke lagres? Og hvorfor er det egentligt sådan? Hvad gemmes i hukommelsen og hvordan fungerer den? Hvorfor husker vi noget og ikke andet? Og kan vi i det hele taget stole på hukommelsen? Og hvis ikke – hvad betyder det for, hvem jeg er? Det er nogle af de spørgsmål, vi arbejder med i forløbet, som hele tiden peger hen mod det at lære, uden dog at arbejde specifikt med forskellige læringsteorier.
FORMÅL:
• At kunne gøre rede for – og kritisk forholde sig til – centrale kognitionspsykologiske teorier og undersøgelser omhandlende bl.a perception, opmærksomhed og hukommelse. Herunder hukommelsesmodeller samt glemsel og genkaldelse – og faktorer (eks motivation) herfor (ex. Brewer og Treymens kontor-forsøg, Bartletts hukommelsesforskning, Top-down/bottom-up-processer samt Atkins og Shriffins hukommelsemodel). (Faglige mål og Kernestof)
• At kunne argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med fagbegreber (eks. sensorisk hukommelse, perception, falsk erindring, dobbelt kodede ord og selektiv opmærksomhed) på en klar og præcis måde. (Faglige mål og Kernestof)
• At anvende begreber fra tidligere temaer og opdage sammenhængen i faget (ex ift. kognitive skemaer). (Faglige mål)
• Diskutere forskellige psykologske teoriers styrker og svagheder ift. hinanden og en given problemstilling (case). (Faglige mål)
• Forholde sig psykologisk fagligt kritisk til undersøgelser og metoder (ex. Loftus & Palmer – Kan vi stole på øjenvidner og Hyman, I. E., Husband, T. H. & Billings – Har du falske minder) - og derved kunne diskutere styrker og svagheder i forskellige undersøgelsesdesign. (Faglige mål og Kernestof)
• At kunne diskutere hvilke kognitive processer, der kan påvirke vidneudsagn ift. glemsel, genkaldelse og genkendelse. (Faglige mål og Kernestof)
• At blive bevidst om gestaltpsykologiens mulige forklaringer for kognitive skemaer og tænkning – og dermed mulighed for at koble den sammen med den videre forståelse af kognition. (Faglige mål og Kernestof)
• At kunne argumentere fagligt for, hvorfor digitale – og dermed også sociale – medier påvirker vores opmærksomhed (og dermed også vores hukommelse og læring). (Faglige mål og Kernestof)
• At opnå en forståelse for, at tænkning og perception har en større betydning for egen forståelse af, hvem man selv er – også ift. omverden. (Kernestof)
PENSUM:
• Ole Schultz Larsen (2018): Psykologiens veje, p 169-172,176-182, 189-199, (ca14ns)
• Jensen, C.T. & Quorning, K (2018): Kan vi stole på øjenvidner, i: Undersøgelser i Psykologi. 1 udg. 2018 p. 72-74. (pdf) (ca 1ns)
• Jensen, C.T. & Quorning, K. (2018): Har du falske minder? Undersøgelser i Psykologi. 1 udg. 2018, p. 76-78 (pdf) (ca 1ns)
• Jensen, C.T. & Quorning, K. (2018): Multitasker du. Undersøgelser i Psykologi. 1 udg. 2018, p. 99-101 (pdf) (ca 2ns)
• Mehlsen, C & V.F. Hendricks (Red) (2019): Like – Shitstorme, fake news, fear of missing out. What’s not to like? p. 106-111 (ca 4ns)
Supplerende:
Artikler:
• Forskningsnyt: Falske erindringer. Af: Thomas Nielsen, 2007 (ca 2ns)
• Øjenvidners hukommelse kan blive bedre. Af: Karen Grubbe, Berlingske Tidende 2003 (ca 1ns)
• Sådan husker du bedst dit pensum - også til eksamen. Af: Thomas Hoffmann, 29. maj 2017: Videnskab.dk (ca 4ns)
Dokumentarudsendelse:
• Farlige forklaringer – dokumentar DR1. Uddrag herfra med fokus på Yvonne Thomsens undersøgelse
TedTalk:
• How reliable is your memory? Elisabeth Loftus. https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_the_fiction_of_memory#t-473835
Filmklip:
• Fokuseret opmærksomhed: Moonwalking bear: http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4
• Fokuseret opmærksomhed :Who dunnit: https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA
Eksempel: Top-down-proces: http://www.aprokom.dk/cm422/
Øvelser:
• Fri genkaldelse af abstrakte og konkrete ord (hvad husker vi bedst - og hvorfor?)
• Kan vi stole på øjenvidner? Frit efter Loftus & Palmer (1974), hvor to biler støder sammen
• Har du falske minder? (Lærer ”planter” ordet ”sødt” i jeres hukommelsesrække)
• Multitasking. Skriv samme ord to gange med tal under – den ene gang hver for sig – den anden gang kombineret.
• Distraktionsøvelse med notifikationer slået til. Øvelse, hvor I skulle notere alle notifikationer fra SoMe etc. i løbet af 20min samt lade alle elever i klassen blive forstyrret heraf.
OPGAVE:
Udarbejdelse af lektielæsningsprincipper for de nye 1.g’ere med psykologifaglige argumenter præsenterer jeres bud. (Kun 2g-elever, da 3g har anden uv)
ANTAL SIDER: ca 29ns + ca 3ns filmklip = ca 32ns
|